HK 2008: Apache (UB 40 x Krack C x Inspecteur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhea

Re: HK 2008: Apache (UB 40 x Krack C x Inspecteur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:11

gewoon fokken met een merrie met kwpn en oldenburgs papier, mocht hij niet door de verrichting komen zullen ze hem wel elders aanbieden Haha!

maar inderdaad, je hebt er als fokker geen voordeel van dat je risico loopt.....

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 19:43

Zowel de Flemmingh als Apache komen uit een merriestam die meer uitblinken in keuringspaarden
dan in sportpaarden.
Dat zegt natuurlijk niet veel, maar dat is een extra reden voor mij om nog maar een jaartje
af te wachten en ik heb er geen trek in om als melkkoe te fungeren in dit soort spelletjes van meestal
dezelfde hengstenhouders.
Alle financiele-en foktechnische risicos komen bij de merriehouder te liggen.
Ik neem evengoed al veel risico's door veel gebruik te maken van jonge, wel gekeurde, maar niet bewezen hengsten.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 20:53

misterA schreef:
Dat zegt natuurlijk niet veel, maar dat is een extra reden voor mij om nog maar een jaartje
af te wachten en ik heb er geen trek in om als melkkoe te fungeren in dit soort spelletjes van meestal
dezelfde hengstenhouders.
Alle financiele-en foktechnische risicos komen bij de merriehouder te liggen.
Ik neem evengoed al veel risico's door veel gebruik te maken van jonge, wel gekeurde, maar niet bewezen hengsten.

Daar heb je gelijk in.

Desalniettemin heb ik na ook andere overwegingen toch besloten de gok te wagen.... en laten we eerlijk blijven, gedeeltelijk blijft het natuurlijk altijd een gok.

sprakeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 10:44

misterA schreef:
Zowel de Flemmingh als Apache komen uit een merriestam die meer uitblinken in keuringspaarden
dan in sportpaarden.

Sport moet in de eerste vier generaties van de hengst ruimschoots aanwezig zijn in de moederlijn;

Apache heeft in de eerste 4 generaties geen enkele stamverwant die het landelijke Z-dressuur niveau ontstijgt.
Amazing Star heeft vanuit de eerste 4 generaties 10 paarden die op Nationaal niveau in de sport lopen/hebben gelopen.

De bewering dat Amazing Star uit een keuringsstam komt is naar mijn mening dus onjuist.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 12:24

Mening van sprakeloos is juist, van Amazing Star beschikte ik niet over de juiste informatie.

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:42

Met de bevruchtingcapaciteit van Apache is in ieder geval niets mis.

Mijn merrie is in 1 keer drachtig. En nu duimen en afwachten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 17:44

Dan kan ik meteen aanvullen dat mijn merrie drachtig is van bovenstaande Amazing star. Nu mogen Rhea en ik samen duimen.. Haha!

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:10

Ben benieuwd wat voor veulentjes jullie volgend jaar krijgen! Deze 2 hengsten vielen mij allebei in de 1e bezichtiging al op!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 17:18

Suzanne F. schreef:
Dan kan ik meteen aanvullen dat mijn merrie drachtig is van bovenstaande Amazing star. Nu mogen Rhea en ik samen duimen.. Haha!

EN anders registreren jullie het veulen toch gewoon bij het AES.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 19:18

We gaan er gewoon vanuit dat ze kwpn ggk worden Knipoog

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 08:35

3 jarige merrie van united is bij ons op stal er mee gedekt. die merrie mag dit jaar ook naar de NMK Lachen

Urrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:03

Rapiti schreef:
Hallo!

Wie kan mij meer vertellen over de dit jaar voor het verrichtingsonderzoek aangewezen: Apache? Wat vonden jullie van zijn exterieur/beweging? Bekend met de moederlijn? enz. Alle info is welkom Knipoog

Alvast bedankt!

Merrie lijn is mij heel bekend mijn paard staat daar op stal namelijk!!!!

En zeer zeker de moeite waard om mee te gaan dekken, aangezien deze hengst zich al op en top bewezen heeft en onder het zadel een plaatje is waar iedereen van droomt.
En daarbij uit deze stam komen meerdere merries en ruinen en hengsten die hoog in de sport hebben gelopen en nog steeds doen.

En tuurlijk hij is nog maar 3 maar is in de tussen tijd al enorm gegroeid en deze tijd van Cool Cool verrichtingsonderzoeken is normaal als ze in januari worden uitgenodigd...........

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:18

Urrie schreef:
Rapiti schreef:
Hallo!

Wie kan mij meer vertellen over de dit jaar voor het verrichtingsonderzoek aangewezen: Apache? Wat vonden jullie van zijn exterieur/beweging? Bekend met de moederlijn? enz. Alle info is welkom Knipoog

Alvast bedankt!

Merrie lijn is mij heel bekend mijn paard staat daar op stal namelijk!!!!

En zeer zeker de moeite waard om mee te gaan dekken, aangezien deze hengst zich al op en top bewezen heeft en onder het zadel een plaatje is waar iedereen van droomt.
En daarbij uit deze stam komen meerdere merries en ruinen en hengsten die hoog in de sport hebben gelopen en nog steeds doen.

En tuurlijk hij is nog maar 3 maar is in de tussen tijd al enorm gegroeid en deze tijd van Cool Cool verrichtingsonderzoeken is normaal als ze in januari worden uitgenodigd...........

1. De hengst heeft zich al op en top bewezen?? Waarmee dan allemaal???????
2. Welke merries, ruinen en hengsten uit deze stam hebben allemaal hoog in de sport gelopen???
3. En hoeveel is hij het afgelopen jaar dan wel gegroeid?
Om je even op weg te helpen, vorig jaar december was hij 1.64.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:33

Aan de andere kant lijkt OO Seven het ook niet te gaan redden in de allerhoogste sport en die komt toch uit een sportstam.

Volgens het KWPN hebben paarden die het op de keuring goed doen over het algemeen ook succes in de sport, mits ze daarin uitgebracht worden. Er zijn legio fokkers die prima keuringsdieren fokken maar ze niet in de sport uitbrengen gewoonweg omdat een ruiter te kostbaar is.
Ik zou liever fokken met een stam die bij de keuringen bewezen is dan met een stam die wel goed is in de sport maar op keuringen niet scoort. Een goed voorbeeld hiervan is het paard Asther De Jeu die niet in het stamboek opgenomen wordt vanwege een hazehak maar wel een wereld IBOP loopt. Als sportpaard ( tot op zekere hoogte ) een prima aanleg maar je kan er eigenlijk niet mee fokken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:38

Waarom denk jij dat OOseven het niet gaat redden?
Voordat hij geblesseerd raakte, was hij GP klaar namelijk.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:52

Dat denk ik niet, dat zeggen ruiters in het wereldje om OO Seven heen.
Ikzelf zou me afvragen waarom iemand die een paard al jaren rijdt en opgeleid heeft, die klaar is voor het hoogste niveau
( volgens jouw zeggen) naar een andere ruiter laat gaan voordat de kroon op het werk bereikt is. Voice rijdt ze nog steeds dus een conflict met de eigenaar kan het niet zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:55

Zoals je weet is OOseven lange tijd geblesseerd geweest en is op de weg terug. Imke moet keuzes maken.
Ik weet 100% zeker dat hij vlak voordat hij geblesseerd raakte GP klaar was en dat heb ik niet uit de zoveelste hand Knipoog .

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:59

Ik heb het ook niet uit de zoveelste hand. Voor het gemak, ik heb het uit de 2e hand en ik weet ook wel wat er is maar het lijkt me niet handig om dat op internet te zetten, dat begrijp jezelf ook wel.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:02

Topic gaat ook niet over Ooseven, dus inderdaad maar even PB.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:47

Het eerste wat we van een hengst mogen verwachten, is dat hij prima fokt.
Dus sportpaarden geeft, want dat is nog steeds het fokdoel.

Daarnaast is het toch wel mooi meegenomen als hij zelf ook wat presteert.
Want wat een hengst zelf NIET heeft, kan hij ook moeilijk doorgeven aan zijn nakomelingen.

Wat OO Seven betreft, ik denk dat 99% van de populatie dat niveau niet haalt.
Dus waar gaat het over.

Waar ik op reageer , is het zomaar wat loze kreten slaken, waar helemaal niets van klopt.
Uit de directe stam waaruit Apache komt, is er slechts 1, die Z of hoger loopt.
Wel keuringspaarden dan?
Moeder is elite, met minimale punten geslaagd voor de aanlegtest, grootmoeder is niet verder dan ster gekomen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:32

Maar Tolanda is wel preferent en Olanda is ook preferent dus de nakomelingen moeten goed presteren op de keuringen. Kolda is alleen ster maar op paardenfokken staan 2 ruinen, een hengst en 2 merrie's. De merrie Unora is niet op de keuring geweest maar loopt wel Z. Folda is dan weer ster en preferent dus ook haar kinderen doen het goed op de keuringen. Folda komt uit Nolda en die is keur en preferent. Ook haar nakomelingen doe het dus goed op de keuringen. Daarna komt Hilda en die is kroon en preferent Dan komt Cerona kroon en preferent Dan komt Osari kroon preferent en kern. Dan Isarona preferent en kern. Dan Sarona preferent en kern. Op 1 merrie na is dus iedere merrie in de lijn tot 1930 preferent en ik hoef jou toch niet te vertellen wat dat qua keurings uitslagen inhoudt? En als ik dan verder kijk en ik zie dat er in de directe moederlijn 2 aangewezen hengsten ( Nozem en Apache ) en een 3e bezichtigingshengst ( v. Rousseau ) zitten dan vind ik het toch wel een mooi lijntje. Overigens is Nozem ook Z dressuur.

Volgens mij is de moeder van OO Seven ook alleen maar ster toch?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 00:53

En als we het dan toch over OO Seven hebben, het "genetische wonderkind" begint aardig van zijn voetstuk te vallen met slechts 103 op beweging en 101 op exterieur. In de situatie met de KWPN regels die ze vorig jaar veranderd hebben was deze score genoeg om een hengst op wacht te zetten. Van de 127 aangeboden merries hebben er maar 35 een predikaat gehaald. Natuurlijk heeft hij een dressuur index van 168 maar 2 of 3 jaar geleden stond hij nog dik over de 200. Ondanks dat hij heel mooie nafok heeft gegeven zou ik hem niet gebruiken want ik ben bang dat dat toevalstreffers zijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 01:31

janderegelaa schreef:
En als we het dan toch over OO Seven hebben, het "genetische wonderkind" begint aardig van zijn voetstuk te vallen met slechts 103 op beweging en 101 op exterieur. In de situatie met de KWPN regels die ze vorig jaar veranderd hebben was deze score genoeg om een hengst op wacht te zetten. Van de 127 aangeboden merries hebben er maar 35 een predikaat gehaald. Natuurlijk heeft hij een dressuur index van 168 maar 2 of 3 jaar geleden stond hij nog dik over de 200. Ondanks dat hij heel mooie nafok heeft gegeven zou ik hem niet gebruiken want ik ben bang dat dat toevalstreffers zijn.

Ik voel me niet geroepen OO Seven te promoten.
Ook niet om Apache af te kraken.

Allebei hengsten uit prachtige merriestammen.
OO Seven echter is zelf tot nu toe verder gekomen in de sport dan de hele directe familie van Apache.

Misschien dat Apache daar ooit verandering in brengt en naast al die keuringsresultaten ook
voor aansprekende sportresultaten gaat zorgen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 01:34

Eigenlijk kraakte je Apache wel af MisterA. Laten we inderdaad hopen dat Apache hetzelfde en misschien wel meer bereikt dan OO Seven. Dan weten we zeker dat een filosofie gewerkt heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 01:38

Zolang al die merries preferent zijn heeft MisterA gelijk dat het keuringspaarden zijn. Laten die nakomelingen er maar voor zorgen dat die merries prestatie worden.........en dan nog kan dat met alleen paarden op landelijk Z nivo.