Waarom kiezen jullie voor een bepaalde hengst\?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:48

Nee hoor grib, fokken is ook emotie dus je mag dat zeker mee laten spelen. Met een hengst fokken waar je niks aan vind dat is pas raar

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 15:35

Theun schreef:
Wat betreft kleur, 1 opmerking die naar de kleur kijkt is geen fokker.

Toch deze opmerking nog een tweede keer quoten want waar blijft het NAS dan?
Dat is toch eigenlijk puur een kleurfokkerij, zeker in de mini en kleine maat

Zelf heb ik het altijd een beetje jammer gevonden dat er niet meer op het type paard gelet werd maar de Appaloosa van het NAS is eigenlijk een stippeltjespaard i.p.v. een Appaloosa.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 16:27

Citaat:
Toch deze opmerking nog een tweede keer quoten want waar blijft het NAS dan?

Is dat een EU-stamboek erkend onder de EU reglementen?
Ik vraag het maar, ik weet het niet!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 16:28

Nederlands Appaloosa Stamboek is voor zover ik weet wel een EU-stamboek.
Of ik moet me schromelijk vergissen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 16:45

Wat ik mij afvraag is waar let je op bij een stamboek als het nts, waarbij nog maar weinig nakomelingen bekend zijn. En er niet zo uitgebreid gekeurd wordt als bij het kwpn?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 18:46

Veel mensen kijken naar prestatie van de hengst/merrie zelf. Het is beter om naar prestatie van de vaders/moeders in eerdere generaties te kijken volgens mij. De hengst zelf is misschien een "eindprodukt" zoals dat hier werd beschreven. Het karakter gaat gelijk op, als verschillende nakomelingen van een hengst goeie prestaties halen met verschillende ruiters dan zal jouw nakomeling ook meer kans hebben op het goeie karakter, op de goeie kwaliteiten.
Dan nog de goeie bloevoering in combinatie met jouw merrie bestuderen, maar daar ging het eerder al over. Haha!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 21:13

Maar wat als dat niet te achterhalen valt? zowel voor de hengsten als de merrie niet?

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 00:14

Van de hengst is het toch meestal wel te achterhalen hoor Irish_ Lady. Ik ken niet veel hengsten waarvan de voorgeschiedenis niet bekend is *LOL*

Met een merrie kan het anders zijn, maar ook die heeft een vader. (al is die niet altijd bekend...Haha! )

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 07:15

Van ierse tinkers is vaak alleen bekend dat ze ooit uit ierland gekomen zijn, de ierse zigeuners houden geen stambomen bij!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 10:27

Citaat:
Van ierse tinkers is vaak alleen bekend dat ze ooit uit ierland gekomen zijn, de ierse zigeuners houden geen stambomen bij!

Dan kijk je toch naar het karakter van de opvoeders Tong uitsteken Knipoog

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 10:59

GribaldiFAN schreef:
ZIjn er ook mensen die puur op hun gevoel afgaan. En een hengst zien waarvan ze denken dat zou echt iets zijn voor mijn merrie.
Of ben je dan een slechte fokker?

Ik denk dat gevoel uiteindelijk de beslissende factor is. Ik bedoel daarmee, ik heb bij mijn keuze eerst gekeken naar de bloedvoering, het karakter, aanvulling op mijn merrie enzo. Dan ben ik naar de hengst gaan kijken. Toen ik hem dan zag lopen (gewoon aan de hand voorgesteld) voelde ik het tot in mijn buik.
Dit voorjaar waren we op een hengstenshow. Eén hengst sprak me op papier enorm aan en toen ik hem in het echt zag....weer helemaal week vanbinnen, dus die zou ik zeker ook durven kiezen.
Ik vind dat speciale gevoel van ontroering, bewondering,... datgene wat de doorslag kan geven.
Ik heb dat trouwens ook met dressuurproeven. Gisteren waren we op jumping Mechelen voor de Prix Saint Georges (morgen kür op muziek Kwijl ) en slechts twee combinaties wisten mij tot in mijn buikje te beroeren Knipoog Haha! , het waren Anky met Ictenos en Imke Bartels met Lancet, ik weet al niet meer wie gewonnen is (ik denk Imke) maar bij deze paarden had ik ook dat speciale gevoel.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:01

Gutjes, ik moet nog even wachten om te zien of mijn beweegredenen voor mijn hengst keuze werkelijk in de buurt van juist komen, maar...

Ik heb de hengst Rubiquil gekozen omdat ik hem eerst gezien had, en hem helemaal geweldig vond. Toen heb ik me verdiept in zijn afstamming, en bleek dat het Rubinstein x Roemer was, toch wel twee grootmachten in de dressuurfokkerij. Ik heb nog geaarzeld omdat achter Rubiquil slechts 1x een merrie zit met predikaten. Maar kleur, lichaamsbouw, prestaties. Dat alles vond ik ook goed.
Mijn Balzflug-merrie heeft te weinig maat en een lastig karakter. Ik kan haar redelijk handhaven, want ik ben rustig, maar die peper die tussen haar oren zit is 'niet voor iedereen'. Vandaar, ik wilde een hengst die dat wat kon temperen en tegelijk ook maat gaf. [naam verwijderd] is een merrie met heel veel gummi en beweging (die kan zichzelf echt achter haar tepeltjes krabben met de tanden; praat van lenigheid...). Het kwpn wilde haar niet zien vanwege haar "weinig ontwikkelde voorkomen"(maw te klein en iel), maar ondanks dat ze dus geen ster heeft, weet ik wat er op stal staat...

Op papier fok ik dus een donkerbruin dressuurtalentje met extra bewegingen, mischien wat gewone stap, een maat van ongeveer 1.64m., iets grover gebouwd dan moeders, goed in het rechthoeksmodel, redelijk betrouwbaar, minder heet kwa karakter, meewerkend en ook een prachtig mooi koppie...

Maar ja...het moet nog.
Slapen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 11:15

Oja, ik heb natuurlijk overal rondgevraagd en gelezen over wat men van bepaalde hengsten vond (vooral de hengsten die ik in eerste instantie had geselecteerd). De dingen die ik hoorde en las over Rubiquil hebben mij gesteund in de keuze, ook de minder goede dingen.
Dit soort Fora helpen mij ook in mijn kennis over fokken. Ik gebruik de liniaire toch wel, je moet immers ergens beginnen en bij het kwpn proberen ze toch iets op papier te zetten.
Ik heb ook voorbeelden gezien van fokkerij gebaseerd op een kwijl-papier, daar zaten toch echt ook krakkemikkige bokjes tussen...

Ik vind het leuk om een veulentje te fokken (dit is mijn eerste eigen fok), maar kan niet zeggen dat ik een visie heb voor de komende 6 generaties. Ik zal dus wel zo'n korte-termijnfokker zijn. Maar dat kan me niet zoveel schelen. Het is MIJN hobby. Al dat ge*u* over visie en verstand van merrielijnen, is volgens mij ook een groot deel "duur-doenerij". Ik geloof echt dat er een kliek fokkers in Nederland is die zo moeilijk mogelijk probeert te doen over hun stammetjes, opdat niet iedereen aan het fokken wil beginnen. Ze proberen een kennis drempel op te bouwen, zodat de schaapjes hun veulentjes voortaan kopen ipv zelf fokken.
ik kan afentoe wel helemaal misselijk van de "fokkerij-fijnproevers"....

tuurlijk, een beetje kennis van zaken is leuk, en het uitdiepen van je interesses maakt dat je meer kennis ervan krijgt. Maar in Nederland wordt het een soort elitaire activiteit kennelijk...
Ik wil als amateur fokster een papier bij mijn paard en dus ben ik lid van het KPWN, maar anders.....anders....

Overweging: in de niet geregelde fokkerij worden ook briljanten geboren. Misschien in verhouding nog wel meer...
Wil iemand dat eens onderzoeken?

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 13:26

[/quote]
Dus kleur is iets waar je rekening mee houd, op welke punten let je nog meer?
Lengte, type ras??[/quote]

Kleur kwam toevallig ten sprake daarom ging ik daarop in. Natuurlijk zijn er verder nog veel belangrijkere dingen.

Ik denk dat ik alle belangrijke wel in 1 kan samenvatten. Alles wat de merrie minder is (exterieur, karakter) daar weer een betere hengst bij nemen. Een merrie met mindere gangen, een dressuurhengst opzetten enz.

Verder kijk ik ook naar het ras. Rijpaarden van verschillende landen zoals KWPN,BWP, Engels volbloed, en de Duitse rassen, die kan je volgens mij wel gebruiken bij elkaar.

Maar zelf zou ik niet snel een Fries met een Arabier kruisen, al ken ik een pony bij ons op stal die dat is en is errug gaaf!!
En nog meer van dat soort, Quarter met haflinger, of Fjord. Nu noem ik maar wat hoor Haha!
Al kunnen er soms leuke paardjes uitkomen. Maar dat is niet waar IK voor zou gaan.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 13:34

Ik denk juist dat je al een hele weg hebt afgelegd hoor Dees. Je hebt grondig je eigen merrie doorgelicht en info gezocht over hengsten en alles bij elkaar gelegd...
Ik hoop dat je veulentje al je verwachtingen vervult!
Ik heb ook nog maar één veulentje gefokt en dat beantwoordt tot nu toe 200% aan mijn verwachtingen!
Naar het schijnt heb ik een goeie merrie (heeft een internationaal springende zoon geleverd) maar ik heb ook gewerkt op de manier zoals jij het hierboven beschrijft en er dan nog een dressuurveulen uit gefokt haha.
Ik denk dat er op dit forum een aantal mensen zitten die daar veel en veel verder in gaan maar ik voel me daar persoonlijk zeker niet minder door. De meesten van hen zullen (denk ik toch) eerder voor de verkoop en op langere termijn fokken en dan vind ik dat je best wel een deftig onderbouwde visie op fokkerij mag hebben. Verder vind ik het heel interessant om er zelf dingen uit te leren, hoe meer je bezig bent met bloedlijnen en alle extra info die je hier leest, hoe interessanter al dat fokken wordt. Ik ben er zeker van dat ik daar een volgende keer veel zal aan hebben.
Ik denk dat sommige mensen op dit forum zich afzetten tegen het zomaar laten dekken door een grote naam of een hengst die toevallig in de buurt staat.
Zo ken ik uit mijn paardenkennissenkring genoeg voorbeelden. De ene dekt altijd met een hengst van een naburig hengstenstation, een andere liet vroeger al zijn merries door dezelfde hengst dekken in een bepaald jaar dan.
Ik denk trouwens dat er bij sommige van die zogezegde toevalstreffers ook wel serieuze bloedlijnen achter zitten maar dat de fokker dat misschien niet eens beseft heeft. Mijn merrie is van A Lucky One, een hengst die het in België nooit echt heeft kunnen waarmaken op springgebied. Mijn paard werd trouwens verkocht omdat ze niet goed genoeg sprong. Maar, ze levert dan wel in combinatie met Jokinal de Bornival een zoon die internationaal gesprongen heeft...
Maar, als je dan goed gaat kijken zie je dat er heel erg deftige voorouders inzitten: vader van A Lucky One is Lucky Boy xx, aan moederskant gaat de merrie terug op Ibrahim, de vader van Jokinal is Alme en diens vader is... Ibrahim. Dus lichtjes ingeteelde nakomeling, waarschijnlijk zonder dat de fokker het zelf besefte...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-02 14:52

Troef schreef:
Citaat:

Dan kijk je toch naar het karakter van de opvoeders Tong uitsteken Knipoog

Ben ik nu blond als ik zeg dat ik dit niet snap?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 00:41

Dees schreef:
. Al dat ge*u* over visie en verstand van merrielijnen, is volgens mij ook een groot deel "duur-doenerij". Ik geloof echt dat er een kliek fokkers in Nederland is die zo moeilijk mogelijk probeert te doen over hun stammetjes, opdat niet iedereen aan het fokken wil beginnen. Ze proberen een kennis drempel op te bouwen, zodat de schaapjes hun veulentjes voortaan kopen ipv zelf fokken.

Waar heb jet het in hemelsnaam over

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 00:45

Teigetje schreef:
vader van A Lucky One is Lucky Boy xx, aan moederskant gaat de merrie terug op Ibrahim, de vader van Jokinal is Alme en diens vader is... Ibrahim. Dus lichtjes ingeteelde nakomeling, waarschijnlijk zonder dat de fokker het zelf besefte...

Ja jullie weten het allemaal en die fokkers die nadenken en elitair zijn die hebben het met de ogen dicht gedaan, toevalsproducten. Verward

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 01:20

Leuk onderwerp!

Ik ben één van die mensen die wel naar een merrielijn kijkt, ik vind het wel degelijk belangrijk of die merrielijn intressant genoeg is, er loopt al zoveel kul rond tussen de paarden wat voor ras je ook fokt! Ik vind het erg jammer dat een hoop hengstenhouders hun hengsten aanprijsen alleen op wat de voorvaderen gedaan hebben. Het is belangrijk dat de hengst zelf ook het nodige gedaan heeft.

Buiten het feit dat een hengst gepresteerd moet hebben en er in zijn pedigree de nodige prestatiepaarden in moeten zitten (zo dichtbij mogelijk) moet een dier correct gebouwd zijn. Ik vind namelijk niet dat je een (Bijvoorbeeld) lange hengst moet zoeken voor je korte merrie. Je moet een correct gebouwde hengst zoeken.

Karacter is ook een punt, het moet wel een hengst zijn....dus mag best ondeugend zijn!!

Maar eh, kijken jullie niet naar wat de markt wil en dan toch binnen je eigen ideeën fokken? Bijvoorbeeld, je vind grijs niet mooi maar misschien is het wel een gewilde kleur wat dan? }>

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 02:03

Dees schreef:
Ik zal dus wel zo'n korte-termijnfokker zijn. Maar dat kan me niet zoveel schelen. Het is MIJN hobby. Al dat ge*u* over visie en verstand van merrielijnen, is volgens mij ook een groot deel "duur-doenerij". Ik geloof echt dat er een kliek fokkers in Nederland is die zo moeilijk mogelijk probeert te doen over hun stammetjes, opdat niet iedereen aan het fokken wil beginnen. Ze proberen een kennis drempel op te bouwen, zodat de schaapjes hun veulentjes voortaan kopen ipv zelf fokken.

Waar slaat dit nou op?
Prima als je een veulentje wilt fokken zonder jezelf al te veel in bloedlijnen te hoeven verdiepen! Doe ik ook af en toe. Maar dat is geen vrijbrief om af te geven op de serieuze fokker die zich verdiept in bloedlijnen en iets op wil bouwen! Er is wel degelijk verschil in die ene 'toevalstreffer' of de nakomelingen van gedegen opgebouwde bloedlijnen.
Steek daarvoor je kop niet in het zand en wees blij met het leuke veulen dat je misschien fokt! Maar houd er ook rekening mee dat het heel wat minder uit kan vallen, want de bloedlijnen zijn nou eenmaal minder bevestigd dan bij die 'fokkerij-fijnproevers'. Het risico is in jouw fokkerij waarschijnlijk hoger dan in hun fokkerij.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 10:38

Ja, ik ga met fab mee.
De ene persoon intresseert zich meer voor het een dan voor het ander maar laat dan de "fokkerij-fijnproevers" wel in hun waarde. Ik heb ze hier nog niet denegrerend horen praten over "zo'n korte-termijnfokker". Maar ja, verschil moet er wezen he. Ik persoonlijk vind het nogal irreeël weer gegeven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 11:49

Weerwoord ter verduidelijking: ik ben regelmatig tegen gekomen dat er wat merkwaardig werd gereageerd op het feit dat ik een veulen wil fokken met een stamboekmerrietje. Fokken is bij sommige mensen kennelijk een recht dat alleen is vorobehouden aan lieden met een keurmerrie. Als jij dan aankomt met je stamboekbeestje, halen ze nog net niet de bovenlip scheef op...
Niet iedereen, echt niet. Zoals in het echte leven, degenen die werkelijk wat te vertellen hebben, houden zich rustig en laten je in je waarde, maar er is een keppeltje....aarrrggghhhh....

En eigenlijk, ik vind dat gedoe over merrielijnen best wel vermakelijk, ach, in de lijn van mijn merrie ziten ook leuke dingen (zoals een bewezen dekhengst). Het is de manier waarop.
Ik denk ook dat heel veel toppers komen vanuit toeval (dank Teigetje). Dan kan je wel duur over bloedlijnen gaan zitten doen, maar welke fokker geeft nou eens gewoon toe dat hij in al zijn wijsheid ook "maar wat doet" en dat het nu eens leuk uit heeft gepakt? Ik geloof niet dat al die lieden prediken vanuit pure kennis en begrip der genetica, sommigen willen echter wel graag dat je dat denkt.

ER zijn fokkers die klakkeloos luisteren naar de hengstenhouder, en zo een goede voor op de keuring fokken. En daar onder luid applaus het lintje ophalen en zelf met de eer gaan strijken. O, daar kan ik zo kriegel van...
Dat fokwereldje... allemaal vriendjes, om beurten steken ze elkaar een veer in de hoela... bah.
Misschien zijn er teveel "gewone" mensen die paarden houden en rijden, en probeert de kak-de-la-creme zich op deze manier in een exclusieve club te wentelen. Maar voor iemand die gewoon eens een keertje wil genieten van deze manier van paardenhouden, is er geen lol aan. Ze kunnen je het net nog niet verbieden, maar diep in hun hart....
En zelfs al fok ik het beste veulen dat er ooit op hun regio-keurinkje rond zal lopen, ik denk dat er niet 1 is die dat veulen dan op kop zal zetten. Je doet gewoon niet mee, "fokken is voorbehouden aan zij die al jaren weten wat ze doen".

Gut wat is het off-topic inmiddels. Ik bedoel geen enkele bokker persoonlijk hierzo, (al manifesteert zich het 'fokkers-fijnproevers-kak-gedrag" hier ook wel eens..in lichte vorm vaak) het is gewoon iets wat ik sinds mijn aspiraties voor een eigen gefokt veulentje ben tegen gekomen en mij in deze paarden-branche zeer onwelkom door ben gaan voelen.
Misschien is het slechts regionaal, maar het zit me soms wat hoog, vandaar mijn reacties....

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 12:30

Oke Dees deze keer begrijp ik je veel beter en ben ik het ook met je eens MITS je merrie een waardige merrie is. Maar misschien is dat ook weer een te lang verhaal om op in te gaan.

Een kleine verduidelijking ik ben begonnen fokken met een Haflinger, ze was wat klein. Haalde wel haar eerste premies maar stond nooit hoog geplaatst vanwege haar grote. Er waren misschien zat andere dingen Bloos Maar mijn merrie had wel een GOUDEN karakter en gaf dat aan al haar veulens door evengoed haar goede hoeven en beenwerk. Wat heus niet het enige goede aan haar maar dat doet er nu niet toe.

Het gevoel wat je beschrijft hoe andere met je omgaan deel ik voor de volle 100% met je, het is jammer dat het zo moet gaan. Of het regio gebonden is weet ik niet en ik vraag me dat af.

Nu fokken we weer. Eerlijkheidshalve moet ik je zeggen dat ik nu wel met een merrie fok met alles erop en eraan....maar dat is toeval!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 14:54

Iedereen die de wijsheid heeft om naar een ander te luisteren heeft het volle recht om zijn lintje op te halen. Wanneer je het over Van De Lageweg hebt, zeg dat dan gewoon en kijk eens met hoeveel merries en hengsten die fokken. Zet je niet zo af tegen anderen die zich de moeite getroosten om datgene dat ze doen zo goed mogelijk te doen. En probeer datgene dat je niet begrijpt niet zo te kleineren.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-02 15:07

Dees schreef:
En zelfs al fok ik het beste veulen dat er ooit op hun regio-keurinkje rond zal lopen, ik denk dat er niet 1 is die dat veulen dan op kop zal zetten. Je doet gewoon niet mee, "fokken is voorbehouden aan zij die al jaren weten wat ze doen".

Als er een klein "stamboek" is, is dat wel het groepje in Nederland dat met welsh cobs fokt. Er zijn 4 "grote" hengstenhouders en een aantal andere mensen die regelmatig een veulen fokken.
Zelf ben ik pas 6 jaar met de cobs bezig, waarvan de eerste 4 jaar meer met het zoeken van merries dan met fokken.
Geen bekende showmerries maar veulens of jaarlingen en ik heb 2 merries als 6/7 jarige gekocht maar die waren nog niet geshowd.
In 2000 ben ik pas voor het eerst naar een keuring van het Nederlandse stamboek geweest (daarvoor wel bij Engelse jury's met een eigen fokprodukt)
Voor de Nederlandse jury waren mijn pony's onbekend (en ik zelf ook).
Toch hebben mijn pony's tot nu toe nog altijd aan kop gestaan en ook een veulen uit een merrie die zelf nog niet geshowd was (dus niet eens een stamboekmerrie op dat moment) werd veulenkampioen. Met naast haar een veulen van de Ned. kampioen van de laatste 2 hengstenkeuringen uit een merrie die al meerdere keren Ned. kampioen was geweest.
Dan "durft" een jury ook een "onbekend" veulen op kop te zetten.

Nu weer ontoppic, waar ik zelf naar kijk als ik een hengst zoek...
Tja, ik ben dus iemand die eerst naar het papier kijkt.
Bij de cobs zie je veel verschillen in type en daardoor vallen bepaalde bloedlijnen voor mijn merries al af.
Ik wil terug fokken op een paar oude bloedlijnen en daardoor een minpunt van mijn merries verbeteren. Zwaarder beenwerk.
Toen kwam het probleem dat in Ned. best hengsten te vinden zijn die zwaarder beenwerk vererven, maar die passen verder niet bij mijn merries...
Daarom heb ik dus afgelopen voorjaar een jonge hengst uit Engeland geïmporteerd.
Zijn moederlijn gaat terug via Geler en Rhandir lijnen terug op de bloedlijnen waar Trefaes mee begint, de stam waar 4 van mijn merries uit komen.
In combinatie met zijn vader heeft dat al veel succesvolle show EN gebruikspony's opgeleverd.
Kijk maar eens naar de uitslagen van de Royal Welsh Show van de laatste jaren en het aantal fokprodukten van de Derwen stud die over de hele wereld succesvol zijn in o.a. de mensport en zadelrubrieken.
Qua type lijkt deze hengst straks ook goed bij mijn merries te gaan passen.
Maar ja, dat zien we over 2 jaar pas Lachen