Welke hengst raden jullie aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-02 23:49

Antoinette schreef:
En hoeveel hengsten zullen het wel niet gehad hebben? Dus wie weet welke goedgekeurde hengsten het ook wel niet hebben.

Niet helemaal waar wat je hier zegt, van de laatste jaren is er geen 1 hengst ggk die OCD heeft, wel die met een chip (lees chip=enkelvoud ocd is meerde losse botstukjes).

Van de laatste jaargangen zijn dus alle kwpn hengsten ocd vrij.

Ps verwijderen heeft geen zin want is altijd te zien op een foto, en die hengsten worden niet toegelaten op de tweede bez.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:53

UHm als je paard OCD heeft moet je daar dus niet mee gaan fokken einde verhaal!!!
Als je met zulke paarden gaat fokken krijg je alleen nog maar meer paarden met gebreken in de fokkerij!. Heb zelf zo'n fokproduct op stal gehad. Nooit aan beginnen!

Daarnaast zal ik over gribje kort zijn. Grib is juist een hengst die verlengt, wel mooie paarden geeft maar of ie verkort Verward
Als je een paard met gebreken hebt en je wilt toch gaan fokken Frusty kies dan zeker niet voor een trakhener maar voor een stam die bekend staat goede gezonde paarden te fokken met met name gezond beenwerk. Tja over het karakter wil ik verders niet anders zeggen dat ik daar goede ervaringen mee heb maar je moet niet vergeten dat het om een trakhner gaat!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 12:56

Wouter24"]
[quote="Antoinette schreef:
En hoeveel hengsten zullen het wel niet gehad hebben? Dus wie weet welke goedgekeurde hengsten het ook wel niet hebben.

Niet helemaal waar wat je hier zegt, van de laatste jaren is er geen 1 hengst ggk die OCD heeft, wel die met een chip (lees chip=enkelvoud ocd is meerde losse botstukjes).

Van de laatste jaargangen zijn dus alle kwpn hengsten ocd vrij.

Ps verwijderen heeft geen zin want is altijd te zien op een foto, en die hengsten worden niet toegelaten op de tweede bez.
[/quote]
Sorry wouter maar is dat voor jou een garantie dat ie het dan niet vererft Verward Verward
ALs een hengst zelf geen gebrek heeft wil dat niet zeggen dat ie geen gebreken vererft. Ik geloof dat Krack C zelf toch echt ogen in zijn hoofd heeft maare in combinatie met bepaalde merries de veulens niet!!!
Snappie

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:21

GribaldiFAN"]
Sorry wouter maar is dat voor jou een garantie dat ie het dan niet vererft Verward Verward
[/quote]

Nee maar dat was de stelling niet....

[quote="Antoinette schreef:

er zijn geen ggk hengsten van de laatste jaargangen die hiermee rondlopen of ze het doorfokken dat weet je natuurlijk nooit!!!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:50

GribaldiFAN schreef:
Citaat:
Als je een paard met gebreken hebt en je wilt toch gaan fokken Frusty kies dan zeker niet voor een trakhener maar voor een stam die bekend staat goede gezonde paarden te fokken met met name gezond beenwerk.

Nu moet jij me toch een keer vertellen waar je dat haalt, je kunt zo veel verkondigen. Geef mij nu eens een wetenschappelijke tekst waar dat in staat. Waarschijnlijk ken je zelf geen enkele trakehner met beengebreken als je er al ooit één gereden hebt. Ik ga hier gaan rondvertellen dat KWPN'ers hoefkatrol en OCD vererven (zie de vele topics). Volgens mij laat jij je veel te veel wijsmaken door een beperkt aantal personen die het warm water hebben uitgevonden, je zou beter een keertje beginnen met zelf na te denken. Boos!
Laster noem ik dat, ik heb er geen andere woorden voor.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 13:55

Ik ben zelf een zeer grote Trakehnerfan maar ik kan het ook niet het meest gezonde ras ooit noemen... ook missen ze vaak kracht en oprichting als jonge paarden.
Er zijn zat goede. Maar dat is aan de laatste jaargang niet te zien.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:10

ik vind Amsterdam een hele mooie hengst.... met een lieve uitstraling...
ken hem verder niet.....

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:10

Missouri schreef:
Ik ben zelf een zeer grote Trakehnerfan maar ik kan het ook niet het meest gezonde ras ooit noemen... ook missen ze vaak kracht en oprichting als jonge paarden.

De trakehner is geen Nederlands paard, verplaats je eens om goeie te zien, en doe dan uitspraken. De Flemmingh die ik hier wat verder zag was ook rijp voor de kermis maar generaliseer ik daardoor?
Welk ras noem jij dan het gezondste ooit? Er worden hier uitspraken geslingerd die absoluut niet onderbouwd zijn.
Zoals alle bloedpaarden is de trakehner laat volwassen en over die oprichting gaan we niet klagen zeker....
Wordt een keer volwassen hier en doe niet zo afwijzend tegenover alles wat niet KWPN is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 14:18

[quote="Zannekin
De trakehner is geen Nederlands paard, verplaats je eens om goeie te zien, en doe dan uitspraken.[/quote]

Ja verplaats je eens ga eens op de Trakehner hengstenkeuring wat foto's bekijken, rontgendfoto's dan. Die zou jij als dierenarts (quote) toch moeten kunnen beoordelen. En er worden hier op Bokt ook KWPN hengsten zowel negatief als positief besproken. Wat dat betreft zijn wij Nederlanders absoluut niet blind of chauvinistisch. Wellicht zou je je beter thuis voelen op een Duits forum???? Zal je schrikken wat die zeggen als je de naam Trakehner laat vallen.

Verder vredige kerst aan iedereen

signor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 17:42

ik vind elcaro ook een hele mooie hengst .
ik heb zelf ook een elcaro en is super veelzijdig .lief karakter is ook belangrijk vid ik.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 18:54

sarabande schreef:
Wellicht zou je je beter thuis voelen op een Duits forum???? Zal je schrikken wat die zeggen als je de naam Trakehner laat vallen.

Als je het begrijpt: www.horse-gate.com Duits/internationaal forum, inderdaad veeeel beschaafder en informatief. Ik schrik daar helemaal niet, daar raden ze gewoon alle rassen hengsten aan, naargelang het type. Ik nodig je uit om zo'n anti-trakehner onderwerp te starten, het kan ook in het engels. Ik heb hier nog al een keer iemand uitgedaagd maar blijkbaar durven ze niet goed.... dus ik zal daar hoopvol wachten op commentaar Schijnheilig
Voorbeeldje van iemand die raad vraagt ivm een hengstenkeuze:
http://www.horse-gate.com/cgi-bin/ib3.7 ... f=1;t=1174
http://www.horse-gate.com/cgi-bin/ib3.7 ... f=1;t=1062
Iets aangenamer dacht ik toch??

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-02 19:19

Antoinette schreef:
Maar op dit moment heeft 65 procent van de KWPN'ers OCD. En dat heb ik het nog niet eens over de paarden waarvan het niet eens bekend is.

O,ja, waar staat dat zwart op wit?

Maar als dat dan zo is, waarom wil jij er dan nog een schepje boven op doen? Lijkt het je dan niet verstandig om gewoon niet met zo'n merrie te fokken?

Goed dat je er al over nadenkt om het niet te doen, ik zou het zeker niet doen.

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-02 21:42

Iedereen heel erg bedankt voor zijn/haar mening.

Dan vraag ik me alleen nog af: Ze is dus aan OCD geopereerd, ze had er last van enz..
De stukjes zijn verwijdert en het bot is gepolijst. Kan je dan echt nog op de foto's het zien dat een paard het ooit gehad heeft?

En dan nog even over haar 'lange lichaam'. Zij hoeft niet zo zeer 'verkort' te worden. Maar zoals ik zei, ze is wat langer, maar niet TE lang. Maar nou ben ik bang dat als ik er een langere hengst op zet dat het veulen dan wel TE lang wordt.

Maar ik zal zeker nog een tweede keer gaan bedenken of ik wil gaan fokken met haar.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:23

Zannekin"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Citaat:
Als je een paard met gebreken hebt en je wilt toch gaan fokken Frusty kies dan zeker niet voor een trakhener maar voor een stam die bekend staat goede gezonde paarden te fokken met met name gezond beenwerk.

Nu moet jij me toch een keer vertellen waar je dat haalt, je kunt zo veel verkondigen. Geef mij nu eens een wetenschappelijke tekst waar dat in staat. Waarschijnlijk ken je zelf geen enkele trakehner met beengebreken als je er al ooit één gereden hebt. Ik ga hier gaan rondvertellen dat KWPN'ers hoefkatrol en OCD vererven (zie de vele topics). Volgens mij laat jij je veel te veel wijsmaken door een beperkt aantal personen die het warm water hebben uitgevonden, je zou beter een keertje beginnen met zelf na te denken. Boos!

Sorry maar dat is echt geen laster. Ik heb hier 3 trakheners op stal staan en ik ben er super blij mee. Maar kijk nu alleen al eens naar gribaldi. Een hengst (zie mijn naam) waar ik super fan van ben. Maar waarom heeft hij na zoveel dekkingen nog geen goedgekeurde zoon bij het kwpn?? Lijkt me bewijs genoeg!
Alle paarden kunnen gebreken vererven dat moet jij weten als dierenarts!
Ik ben zelf nog opgelicht met zo'n paard. Gelukkig staat in de wet geschreven dat zo'n paarden niet verkocht mogen worden. Maar helaas niet dat zo'n hengst het niet mag vererven. Ik had toen een Larno. Mijn Da. had haar nog niet gezien of hij wist al dat ze ocd had!
Trakheners zijn super paarden erg mooi erg elegant en heel veel uitstraling. Maar het ras is niet meer zo als het jaren geleden was en dat weet jij, ik en bepaalde personenen volgens jou dan ook!
Over laster te spreken is een beetje raar.
Als mensen iets vragen mag ik daar toch vrijuit mijn mening over geven. Jij hoeft het daaruiteraard niet mee eens te zijn. Maar daarmee hoef je me ook niet meteen in de nek te springen als het over een trakehner gaat. Ik ben absoluut een trakhener fan, anders zou ik ze zelf niet hebben. Maar de laaste jaren komt helaas de kwaliteit van hun gezondheid nog wel eens ter sprake (helaas ook in de vererving). Maar daar hebben we het al eerder over gehad. Het feit dat het een gesloten stamboek is heeft daar alles mee te maken. Maar ik ga hier niet nog verder over discussieren want dat is niet waar dit topic over gaat!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:24

Zannekin"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Citaat:

Sorry maar dat is echt geen laster. Ik heb hier 3 trakheners op stal staan en ik ben er super blij mee. Maar kijk nu alleen al eens naar gribaldi. Een hengst (zie mijn naam) waar ik super fan van ben. Maar waarom heeft hij na zoveel dekkingen nog geen goedgekeurde zoon bij het kwpn?? Lijkt me bewijs genoeg!
Alle paarden kunnen gebreken vererven dat moet jij weten als dierenarts!
Ik ben zelf nog opgelicht met zo'n paard. Gelukkig staat in de wet geschreven dat zo'n paarden niet verkocht mogen worden. Maar helaas niet dat zo'n hengst het niet mag vererven. Ik had toen een Larno. Mijn Da. had haar nog niet gezien of hij wist al dat ze ocd had!
Trakheners zijn super paarden erg mooi erg elegant en heel veel uitstraling. Maar het ras is niet meer zo als het jaren geleden was en dat weet jij, ik en bepaalde personenen volgens jou dan ook!
Over laster te spreken is een beetje raar.
Als mensen iets vragen mag ik daar toch vrijuit mijn mening over geven. Jij hoeft het daaruiteraard niet mee eens te zijn. Maar daarmee hoef je me ook niet meteen in de nek te springen als het over een trakehner gaat. Ik ben absoluut een trakhener fan, anders zou ik ze zelf niet hebben. Maar de laaste jaren komt helaas de kwaliteit van hun gezondheid nog wel eens ter sprake (helaas ook in de vererving). Maar daar hebben we het al eerder over gehad. Het feit dat het een gesloten stamboek is heeft daar alles mee te maken. Maar ik ga hier niet nog verder over discussieren want dat is niet waar dit topic over gaat!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-02 21:29

Zannekin"]
[quote="Missouri schreef:

De trakehner is geen Nederlands paard, verplaats je eens om goeie te zien, en doe dan uitspraken. De Flemmingh die ik hier wat verder zag was ook rijp voor de kermis maar generaliseer ik daardoor?
Welk ras noem jij dan het gezondste ooit? Er worden hier uitspraken geslingerd die absoluut niet onderbouwd zijn.
Zoals alle bloedpaarden is de trakehner laat volwassen en over die oprichting gaan we niet klagen zeker....
Wordt een keer volwassen hier en doe niet zo afwijzend tegenover alles wat niet KWPN is.
[/quote]

Tja zannikin ik wil niet vervelend zijn. Maar jij bent degene die steeds als een dolle reageert als er ook maar iets negatiefs over een trakehner gezegd wordt. Het lijkt wel je het persoonlijk aangesproken voelt.
Zij wil gewoon advies en meningen. Tja dan mogen wij die toch geven. Je hoeft geen engel te spelen want geen enkel ras is perfect. Maar je kunt pas zien wat je hebt als je ook de fouten daarin wilt zien. Dan kun je ook zien hoe je die kunt verbeteren. Wees geen domme blinde voor je passie!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 00:33

GribaldiFAN schreef:
Sorry maar dat is echt geen laster. Ik heb hier 3 trakheners op stal staan en ik ben er super blij mee.

Ik dacht dat het kruisingen waren????

Citaat:
Maar het ras is niet meer zo als het jaren geleden was en dat weet jij, ik en bepaalde personenen volgens jou dan ook!

Nee, dat weet ik helemaal niet, dat hoor ik alleen van jou en Sarabande hiet op de wereld, voor de rest nergens, wat een internationaal gegeven!
Verder zou je moeten weten dat het ras aan een opgang bezig is internationaal, steeds meer trakehners zijn terug te vinden in de topsport en er wordt aangenomen dat het erop vooruit zal gaan (zie nu Hohenstein), dat hoor ik van Duitse fokkers, en niet van Duitse trakehnerfokkers.

Citaat:

Als mensen iets vragen mag ik daar toch vrijuit mijn mening over geven.

Onwaarheden verkondigen heeft niets met een mening te maken, ik wacht nog altijd op die teksten waaruit je die waarheden haalt.
Laster is onwaarheden vertelllen die nergens op gebaseerd zijn en waardoor personen schade wordt berokkend.

Citaat:
Het feit dat het een gesloten stamboek is heeft daar alles mee te maken.

Dat heeft er niets mee te maken. Ook met een gesloten stamboek kan je bepaalde ziekten weren. Je verwart verscheidene zaken om je gelijk te halen. Uiteraard voel ik me als oa. trakehnerfokker persoonlijk aangevallen, niet moeilijk zeker als jij op die manier potentiële klanten vanalles wijsmaakt.
Wat zijn trouwens de bloedlijnen van jouw 3 trakehners, hebben ze beenproblemen? Hopelijk hoef je ze nooit te verkopen, iedereen heeft hier al kunnen lezen dat ze niet correct zijn en aanleg hebben tot allerhande beengebreken.

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 08:02

Ik vind het erg jammer dat deze discussie iedere keer weer terugkomt. Kunnen jullie niet beter even een eigen topic opstarten met alle argumenten pro en contra waarbij je dan steeds met een link naar dat topic kunt verwijzen.

Op deze manier helpen jullie een hoop interessante topics omzeep, en dat is ontzettend jammer vind ik.

Nu on topic: ik heb nog te weinig verstand van de nafok van diverse hengsten om een goed advies te kunnen geven.
Ik denk wel dat je je wat dingen moet afvragen namelijk wil je een 'bewezen' vaak duurdere hengst of juist een jongere (goedkopere) hengst waarbij je meer risico loopt. Dat lijkt me een belangrijke keuze. Ik zou zelf bij een eerste veulen voor een bewezen hengst gaan en pas als je weet wat de invloed is van jouw merrie op het eindresultaat eventueel voor een jongere hengst kiezen. Hoewel ik dat zelf dus ook niet gedaan heb toen ik vorig jaar voor OOSeven koos, dat was nou niet bepaald een bewezen hengst. Ik heb toen naar 2 hengstenhouders het profiel van mijn merrie met lineaire score verzonden met de vraag voor advies, daar is OOSeven uiteindelijk uitgekomen. En ik ben zeer tevreden over het resultaat. Ik hoop via dit soort topics nog veel te leren over de diverse hengsten / bloedlijnen zodat ik bij een eventueel volgend veulen zelf een meer gefundeerde keuze kan maken.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 09:51

Precies astrid helemaal mee eens!!
Ik wil alleen nog tegen zannikin zeggen. Het staat nota bene in de strengen! En wat heb ik nu weer met sarabande te maken/.??? Missorie zegt dat ook en nog zoveel anderen mensen.
En zoals ik al zei. Dat er nog geen een gribaldi is goedgekeurd zegt al meer dan voldoende. De meest dekkende hengst (ooit?!!) het zijn super mooie paarden. Maar ze moeten toch echt iets mankeren! Want de Krack C halen het wel (zie je kermis flemmingh zoon) en die heeft er bij lange na nog niet eens zoveel gedekt!
Dat zat je gewoon aan het denken!En als ik iets tegen trakhners had zou mijn naam dan zo zijn??
En jij mag mijn paarden kruislingen noemen. Misschien is dat waarom ze allemaal zo goed zijn op de foto's! In elk geval ben ik er heel blij mee en heb ik toch het gevoel dat ik trakehners heb. het type, ras uitstraling en vriendelijke karakter hebben ze in elk geval allemaal!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 10:25

GribaldiFAN schreef:
En zoals ik al zei. Dat er nog geen een gribaldi is goedgekeurd zegt al meer dan voldoende. De meest dekkende hengst (ooit?!!) het zijn super mooie paarden. Maar ze moeten toch echt iets mankeren!

Gribaldi is wel al door wat meer landen aanvaard dan jullie Krack. Jij baseert je op het aantal gekeurde zonen in één bepaad land. Gribaldi heeft wereldwijd veel meer gekeurde zonen dan Krack, vergeet dat niet. Ik tel 5 goedgekeurde zonen voor Gribaldi. Eén heeft de hengstenkeuring gewonnen en niet bij het trakehner verband, een andere is gekeurd voor Westfalen. Probeer je horizon wat meer internationaal te leggen, dat helpt.
Uitspraken over trakehners baseer jij dus niet op zuivere trakehners maar op KWPN'ers. Moest iedereeen in Nederland met een halve trakehner die ook trakehner noemen zouden er wsch meer rondlopen dan KWPN'ers.
Ik vraag dus nog een keer hoeveel zuivere trakehners jij kent met beengebreken? Als je uitspraken doet moet je ze ook staven.

En over de strengen, je zoekt even en stuit al op dit:

Citaat:
Wat heel erg ontbreekt in de Nederlandse paardenwereld (incl. In de Strengen) is echte journalistiek, die misstanden opspoort en aan de kaak stelt. Waar is de Nederlandse paardenpers met objectieve achtergrond-informatie in de zaak Guldenberg, Gelders bloed, het vertrek van diverse KWPN-bestuursleden, het jarenlang afkeuren van heel veel hengsten op OCD terwijl "de OCD-vererver van de eeuw" tegelijkertijd door het KWPN sterk wordt gepromoot,....

http://home.iae.nl/users/lijssel/nederl ... 20kwpn.htm

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 11:13

Citaat:
terwijl "de OCD-vererver van de eeuw" tegelijkertijd door het KWPN sterk wordt gepromoot

Wie zou dat zijn? Tong uitsteken

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 11:32

Grib, ben je weer aan het bazelen. Hoezo heeft Gribaldi nu weer geen goedgekeurde zonen? IK heb zelf nog eens foto's van een paar van zijn zonen hier neergezet voor jou, do you remember???

Zoals ehm, Distelzar, Hofrat, Painted Black & Hoftänzer?
Eerst je bronnen goed controleren he Knipoog

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 11:36

Citaat:
Grib, ben je weer aan het bazelen. Hoezo heeft Gribaldi nu weer geen goedgekeurde zonen? IK heb zelf nog eens foto's van een paar van zijn zonen hier neergezet voor jou, do you remember???

De aanval op Gribaldi heeft ergens een reden en daar komen we nog wel achter Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 11:44

TJa, eerst werd ik niet goed van de pro's met betrekking tot Gribaldi en nu word ik niet goed door alle tegens die ik hoor.

Als je maar zo'n wisselvallig en beïnvloedbaar karakter hebt.

Grib trek het je niet persoonlijk aan maar zo zie ik je wel nadat ik je bijna een jaar hier op Bokt gevolgd heb. Wat kan ik nou nog wel geloven van jou?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 13:33

Ze heeft het over KWPN goedgekeurde zonen. Hij heeft aanzienlijk meer KWPN merries gedekt dan andere rassen/fokkerijen. En wederom Zanekin ik verwijs je steeds naar een duidelijk aanwijsbaar ijkpunt waar je met je eigen achtergrond je zo nofige bewijzen kunt halen. Raar hoor dat selektief lezen en reageren. Overigens naast mij hebben mensen uit de praktijk zoals Missouri en Zep ook al gereageerd nietwaar????