Rechthoek- of vierkantmodel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Re: Rechthoek- of vierkantmodel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 21:05

Om te beginnen ,spreek ik liever over langelijnd en beknopt....

Citaat:
maar natuurlijk is die lange of korte rug (wat uiteindelijk bepaalt of je paard vierkant of rechthoekig is)

Wat denk je van de achterhand en de voorhand ;tellen die niet mee? De lengte van een paard wordt bepaald door de afstand te meten tussen het darmbeen en de borst .

Hoeveel beknopte paarden kennen julllie die op het hoogste niveau Dr lopen ?
Beknopte paarden missen iha de souplesse.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:45

de rug is het grootste stuk tussen borst en staart, en dus de belangrijkste factor die bepaalt of een paard vierkant of lang, of zoals jij wil langelijnd of beknopt is.
souplesse heeft te maken met de hele bouw van een paard, niet enkel met vierkant of lang.
behalve arabieren hebben alle paarden,of ze nu kort of lang zijn, nog steeds evenveel wervels, en zijn dus potentieel even soepel.
dat er weinig of geen beknopte paarden op hoogste niveau ringdressuur lopen, heeft imo meer te maken met mode, en met de huidige manier van jureren die het gaan 'zitten' van een paard blijkbaar niet meer belangrijk vindt Scheve mond

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 09:59

ik heb een vierkante een een rechthoekige staan Vork en ik merk duidelijk verschil tussen de twee!

Mijn 'vierkantje' voelt vanzelf soepeler aan . Een normale draf bij hem is makkelijk uit te zitten en voelt alsof hij zn benen netjes eronder plaatst, maar mijn rechthoekje moet je echt heeeeel goed laten ondertreden, anders voelt ze totaal niet soepel aan!

Een vierkant paard kan je zonder overdreven veel werk bv kleine voltes in galop laten maken, dat is bij een rechthoekig model veel moeilijker!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 11:34

ceasario schreef:

Thnx ceasirio voor deze onderbouwing!
Die site heb ik al meer interessante info vandaan, dat is zeker 1 om te onthouden!

@foejoe, het is niet zo moeilijk hoor.
Weet je het totaal gewicht van je paard?
Dan is het namelijk totaalgewicht x 0,(percentage) en dan weet je wat z'n achterhand/middenhand en dergelijke moet wegen.
Zoals het hoofd is 4 % van het totale gewicht (bij het groothoofd van mij zal dat wel 5% zijn Tong uitsteken ) dus stel je paard weegt 500 kg (even makkelijkst rekenen zonder rek.machine), dan is dat 500 x 0,04 = 20 kg
De middenhand bedraagt 57 % van het totale gewicht, dus 500 x 0,57 = 285 kg.
En ik ben het ook eens met je aanvulling op amaze.

@amaze: dat paarden niet op het hoogste niveau mee doen, wil imo niet zeggen dat ze het niet kunnen.
Naast mode vind ik onderstaand verschijnsel ook wel typerend voor de paardenkeuze:
Dat vind ik ook altijd een verschil tussen de rassen met een 'sport-imago', tegenover de rassen met een 'recreatie-imago'. Dat betekend namelijk helemaal niet of een paard wel of niet voor de sport of de recreatie geschikt is, maar de meest recreatieruiters, kopen een paard met een recreatie-imago, waardoor deze paarden zich minder vaak in de sport tonen, maar dat wil niet zeggen dat zij het niet kunnen.
Maar, ook andersom: een ruiter, die de sport in wilt, koopt meestal een paard, met een sport-imago, waardoor deze paarden zich juist extreem veel laten zien in de sport, maar dat wil niet zeggen dat deze paarden ongeschikt zijn voor de recreatie.

@kinshyri: bedankt voor je reactie! Ook al zoals wij het dachten.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-08 13:57

Judje, om het uit te rekenen heb ik ook zo'n machientje Knipoog
ik dacht dat dit een soort ideale verdeling was, en had geen idee hoe ik dit bij mijn paard moest gaan meten.
maar bij nader inzien lijkt het eerder een gemiddelde verdeling te zijn Bloos

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-08 16:50

fojoe schreef:
Judje, om het uit te rekenen heb ik ook zo'n machientje Knipoog
ik dacht dat dit een soort ideale verdeling was, en had geen idee hoe ik dit bij mijn paard moest gaan meten.
maar bij nader inzien lijkt het eerder een gemiddelde verdeling te zijn Bloos

Oooh, zo. Nagelbijten / Gniffelen Dan heb je verkeerd begrepen.
Ja, ik had geen zin om mijn machientje erbij te makken en aangezien niet iedereen even handig is met percentages, dacht ik dat je dat bedoelde. Clown

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 10:31

toch bedankt, hoor! Knipoog

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 16:45

tijdens een beoordelingscursus werd geopperd dat een rechthoeksmodelpaard meer souplesse in de rug heeft en wel met het volgende idee:

als je 2 repen ijzer neemt; een korte en een lange, welke geeft dan de meeste vering? Zo werd dus uitgelegd dat een rechthoekspaard automatisch meer souplesse in de wervelkolom heeft waardoor deze dus prettiger uit te zitten zou moeten zijn.

We spreken hier dus wel van normale rechthoeksmodelen en vierkantsmodellen he? Niet van die extremen want dan houdt alle vergelijking natuurlijk op.

@Ceas; daar moet je wel even voor gaan zitten hoor om dat door te worstelen, maar de moeite waard!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-08 09:04

We spreken hier inderdaad van 'normale' rechthoeks- en vierkantsmodellen.

Dat heb ik inderdaad meer gehoord, maar is souplesse dan belangrijker dan verzameling tegenwoordig?
Met evenveel schakels (wervels) van voor tot achter, zou ieder paard in principe even soepel moeten kunnen zijn.
Daarnaast zijn rechthoeksmodel paarden iha zwakker in de lendenen en zijn ze minder goed in staat met eenzelfde oprekking een sterkere rug te ontwikkelen. Tegenwoordig kan hier op een (on)verantwoorde manier anders voor getraind worden: LDR. Helaas, is ook het 'verantwoord' trainen van LDR niet verantwoord. Wanneer men het paard namelijk zo diep traint komt er te veel spanning te staan op de eerste halswervel (de atlas), waardoor, zeker op langere termijn, het paard hier last van kan krijgen.

Bedankt voor je reactie! Lachen