0ojannekeo0 schreef:Nee je paard hoeft absoluut niet onder het zadel. In al die jaren nog nooit iemand op de keuring gezien die op z'n paard zat.

Naar welke keuring wil je gaan met je merrie? Wellicht kan je er een kiezen die "laat" valt zodat je eerst nog bij een andere regio kan kijken hoe gaat precies gaat. Scheelt veel spanning. Verder is het zo dat volgens mij iedere regio (wij igg wel) een oefenavond hebben dat je paard al een keer in de kooi kan in de week dat de keuring is.
Afhankelijk van welke keuring je gaat... NRPS heeft namelijk wel een zadelrubriek, waaraan je kunt deelnemen.
Ik heb het altijd zelf gedaan, maar door omstandigheden heb ik mijn eigen merrie vorig jaar niet zelf voorgebracht. Die is deels keuringsklaar gemaakt door de hengstenhouder. Dit jaar is de merrie thuis en breng ik haar zelf met veulen voor in Ermelo bij de Keur- en Elitemerries. Ook breng ik een hengst voor tijdens de arabische volbloeden keuring. Daarnaast breng ik er ook nog 1 met en mogelijk 1 zonder veulen voor bij het NRPS. O.a. de kampioen van de hengstveulens van het NRPS is een aantal jaar geleden door mij voorgebracht. Dat is echt hardstikke leuk! Ik vind het echt een van de leukere dingen.
Ik denk dat je wel goed moet weten waar je mee bezig bent, daar je ieder paard anders voor moet brengen (afhankelijk van zijn/haar goede en/of slechte punten), maar dus ook anders moet toiletteren. Ik heb wel eens gezien dat mensen hun paard dusdanig slecht voorstelden, dat de slechte punten alleen werden benadrukt. Dat is doodzonde, want die punten achtervolgen je paard overal. Zeker als je gaat fokken.
Ik heb het geluk dat ik uit een familie van fokkers kom en dus wat meer handigheid heb in exterieurbeoordelingen, keuringen etc. Ik begin dan ook ruim van tevoren met het keuringsklaar maken. Zodra ze uit de opfok komen, leer ik ze de beginselen al. Toen die vanmij naar de hengstenhouder ging, kreeg ik ook alleen maar lof, omdat het paard al volledig keuringsklaar was en ze er bijna geen omkijken naar hadden.
Als je dat niet hebt, zou ik het lekker uit handen geven en niet zelf gaan klooien. Reken wel op bedragen van om en nabij de 600 euro voor het keuringsklaar maken (wil je het goed laten doen). Een andere optie is het op de dag zelf laten voorbrengen door een van de jongens die daar rond lopen. Voor een twintig euro, doen die het ook wel voor je. Ik denk alleen wel dat je je merrie dan goed moet hebben voorbereid.
Maar wat je ook doet, het blijft een leuke ervaring! Veel succes op de weg ernaar toe!