naar een merriekeuring, hoe en wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: naar een merriekeuring, hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-08 23:55

Nee je paard hoeft absoluut niet onder het zadel. In al die jaren nog nooit iemand op de keuring gezien die op z'n paard zat. Knipoog

Naar welke keuring wil je gaan met je merrie? Wellicht kan je er een kiezen die "laat" valt zodat je eerst nog bij een andere regio kan kijken hoe gaat precies gaat. Scheelt veel spanning. Verder is het zo dat volgens mij iedere regio (wij igg wel) een oefenavond hebben dat je paard al een keer in de kooi kan in de week dat de keuring is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 07:52

0ojannekeo0 schreef:
Nee je paard hoeft absoluut niet onder het zadel. In al die jaren nog nooit iemand op de keuring gezien die op z'n paard zat. Knipoog

Naar welke keuring wil je gaan met je merrie? Wellicht kan je er een kiezen die "laat" valt zodat je eerst nog bij een andere regio kan kijken hoe gaat precies gaat. Scheelt veel spanning. Verder is het zo dat volgens mij iedere regio (wij igg wel) een oefenavond hebben dat je paard al een keer in de kooi kan in de week dat de keuring is.

Afhankelijk van welke keuring je gaat... NRPS heeft namelijk wel een zadelrubriek, waaraan je kunt deelnemen.

Ik heb het altijd zelf gedaan, maar door omstandigheden heb ik mijn eigen merrie vorig jaar niet zelf voorgebracht. Die is deels keuringsklaar gemaakt door de hengstenhouder. Dit jaar is de merrie thuis en breng ik haar zelf met veulen voor in Ermelo bij de Keur- en Elitemerries. Ook breng ik een hengst voor tijdens de arabische volbloeden keuring. Daarnaast breng ik er ook nog 1 met en mogelijk 1 zonder veulen voor bij het NRPS. O.a. de kampioen van de hengstveulens van het NRPS is een aantal jaar geleden door mij voorgebracht. Dat is echt hardstikke leuk! Ik vind het echt een van de leukere dingen.

Ik denk dat je wel goed moet weten waar je mee bezig bent, daar je ieder paard anders voor moet brengen (afhankelijk van zijn/haar goede en/of slechte punten), maar dus ook anders moet toiletteren. Ik heb wel eens gezien dat mensen hun paard dusdanig slecht voorstelden, dat de slechte punten alleen werden benadrukt. Dat is doodzonde, want die punten achtervolgen je paard overal. Zeker als je gaat fokken.

Ik heb het geluk dat ik uit een familie van fokkers kom en dus wat meer handigheid heb in exterieurbeoordelingen, keuringen etc. Ik begin dan ook ruim van tevoren met het keuringsklaar maken. Zodra ze uit de opfok komen, leer ik ze de beginselen al. Toen die vanmij naar de hengstenhouder ging, kreeg ik ook alleen maar lof, omdat het paard al volledig keuringsklaar was en ze er bijna geen omkijken naar hadden.

Als je dat niet hebt, zou ik het lekker uit handen geven en niet zelf gaan klooien. Reken wel op bedragen van om en nabij de 600 euro voor het keuringsklaar maken (wil je het goed laten doen). Een andere optie is het op de dag zelf laten voorbrengen door een van de jongens die daar rond lopen. Voor een twintig euro, doen die het ook wel voor je. Ik denk alleen wel dat je je merrie dan goed moet hebben voorbereid.

Maar wat je ook doet, het blijft een leuke ervaring! Veel succes op de weg ernaar toe!

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 10:15

Hoi, mijn merrie staat ingeschreven bij het veulenboek bij het type rijpaard. Het is wel meer een springer dan een dressuurpaard. (burggraagxJasper) Nu wil ik haar ook vrij laten springen op de keuring. Zou ik dan naar de stb-datum moeten, de spring-datum of de dressuur en springdatum. (tenminste als ik het goed heb begrepen uit de data's van zuid-holland.

Als iemand dit weet zou ik het erg fijn vinden!

groetjes sabine

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 11:27

burggraaf x jasper is springrichting in principe moet je merrie dus springen , ik denk dat je naar beide datums kunt gaan ...
anders kun je op de site van kwpn kijken of bellen met kwpn en anders weet iemand anders het wle precies

succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:52

surcas_amber schreef:
Hoi, mijn merrie staat ingeschreven bij het veulenboek bij het type rijpaard. Het is wel meer een springer dan een dressuurpaard. (burggraagxJasper) Nu wil ik haar ook vrij laten springen op de keuring. Zou ik dan naar de stb-datum moeten, de spring-datum of de dressuur en springdatum. (tenminste als ik het goed heb begrepen uit de data's van zuid-holland.

Als iemand dit weet zou ik het erg fijn vinden!

groetjes sabine

inprinciepe moet id dit paard dus een springpaard en moet deze ook vrij springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 12:52

Suelza schreef:
0ojannekeo0 schreef:

Afhankelijk van welke keuring je gaat... NRPS heeft namelijk wel een zadelrubriek, waaraan je kunt deelnemen.

Ik heb het altijd zelf gedaan, maar door omstandigheden heb ik mijn eigen merrie vorig jaar niet zelf voorgebracht. Die is deels keuringsklaar gemaakt door de hengstenhouder. Dit jaar is de merrie thuis en breng ik haar zelf met veulen voor in Ermelo bij de Keur- en Elitemerries. Ook breng ik een hengst voor tijdens de arabische volbloeden keuring. Daarnaast breng ik er ook nog 1 met en mogelijk 1 zonder veulen voor bij het NRPS. O.a. de kampioen van de hengstveulens van het NRPS is een aantal jaar geleden door mij voorgebracht. Dat is echt hardstikke leuk! Ik vind het echt een van de leukere dingen.

Ik denk dat je wel goed moet weten waar je mee bezig bent, daar je ieder paard anders voor moet brengen (afhankelijk van zijn/haar goede en/of slechte punten), maar dus ook anders moet toiletteren. Ik heb wel eens gezien dat mensen hun paard dusdanig slecht voorstelden, dat de slechte punten alleen werden benadrukt. Dat is doodzonde, want die punten achtervolgen je paard overal. Zeker als je gaat fokken.

Ik heb het geluk dat ik uit een familie van fokkers kom en dus wat meer handigheid heb in exterieurbeoordelingen, keuringen etc. Ik begin dan ook ruim van tevoren met het keuringsklaar maken. Zodra ze uit de opfok komen, leer ik ze de beginselen al. Toen die vanmij naar de hengstenhouder ging, kreeg ik ook alleen maar lof, omdat het paard al volledig keuringsklaar was en ze er bijna geen omkijken naar hadden.

Als je dat niet hebt, zou ik het lekker uit handen geven en niet zelf gaan klooien. Reken wel op bedragen van om en nabij de 600 euro voor het keuringsklaar maken (wil je het goed laten doen). Een andere optie is het op de dag zelf laten voorbrengen door een van de jongens die daar rond lopen. Voor een twintig euro, doen die het ook wel voor je. Ik denk alleen wel dat je je merrie dan goed moet hebben voorbereid.

Maar wat je ook doet, het blijft een leuke ervaring! Veel succes op de weg ernaar toe!

Het gaat hier over een kwpn paar dus dan ga ik ook van kwpn merriekeuringen uit en daar zijn standaard geen zadelrubrieken.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 13:47

Ik gaf het alleen maar aan als voorbeeld. Don't bite me.

En daarbij... ik ga dit jaar ook een KWPN merrie voorbrengen voor het NRPS dus wat dat betreft...

Is helemaal afhankelijk van het paard. Kan een hele bewuste (en soms zeer goede) keuze zijn.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 16:36

oke bedankt voor de reacties. ik ga dan denk ik maar even bellen naar het kwpn voordat ik bij de verkeerde inschrijf..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:14

surcas_amber schreef:
oke bedankt voor de reacties. ik ga dan denk ik maar even bellen naar het kwpn voordat ik bij de verkeerde inschrijf..

Als je je opgeeft word je vanzelf ingedeeld bij DP of SP daar hoef je zelf niets aan te doen dus verkeerd inschrijven kan wat dat betreft niet.

surcas_amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 17:15

oke dat is dan helemaal fijn! bedankt

Jenniferr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 18:18

Waar kan je eigelijk die adressen vinden van zo een persoon die je paard voorbrengd?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:15

dat gaat meestal via via , tenminste dat is mijn ervaring . maar je kan ook africhtingsstal bellen , vaak maken zij ook paarden keuringsklaar .. reken wel op 5 a 600 euro per maand , is wel te doen zker als ie ook nog zadelmak gemaakt moet worden , dan vindt ik persoonlijk die kosten meevallen als t en .. en .. is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:35

Jenniferr schreef:
Waar kan je eigelijk die adressen vinden van zo een persoon die je paard voorbrengd?

Veel mensen kennen stallen die dit doen. Als je alleen je paard voorgebracht wil hebben kan je op de keuring zelf iemand in een wit pakkie aanspreken voor een euri of 30 lopen die wel een rondje met je paard.
Als je hem ook klaar wil laten maken moet je eens informeren in je regio.

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:51

mijn ervaring is zelf je paard in top conditie brengen en dat kun je thuis doen. Goed longeren en 3 week vooraf de keuring niet teveel meer rijden dus meer longeren. Zorg er wel voor dat het paard niet teveel verkleurd dus ms een zomerdekentje op doen. Wat mij betreft kan ze ook nog buiten lopen mits de weide schraal is. Wel met haar aan de hand gaan oefenen. Het plaatsen en het lopen. Evt. zijn er in je regio oefenavonden waar je haar kunt laten wennen aan "de kooi" meestal is twee keer wel voldoende en dan kun je direct eens kijken wat ze met los springen doet. Je bent er dan toch en de mensen ter plaatse geven je dan ook advies. Dit is mijn ervaring. Zelf kun je een hoop doen en breng je je paard weg dan heb je ook nog eens meer kans op virussen of schimmels. Omdat deze stallen vaak vol staan met meerdere paarden waarvan in één keer veel van gevraagd wordt. Ik vind nl het psyche van een paard ook nog eens belangrijk. Plus het fris zijn als ze op de keuring verschijnen. Zorg wel ervoor dat je ruim een week voor de keuring meer gaat voeren zodat er genoeg pit in je merrie zit. Op de keuring kun je iemand aanspreken om haar te plaatsen en evt. neem je contact op met een hengstenhouder bij je in de buurt die hebben speciaal voor keuringen genoeg loopjongens. En laten we eerlijk zijn een voorbrenger hoeft tegenwoordig niet meer zoveel te doen. Onze merrie is vorig jaar nog naar de CK geweest en de morgen van de Ck hebben we haar uit de wei gehaald (de avond daarvoor hadden we de staart gewassen) ingevlochten en toen naar de keuring. Ze werd nb ook nog 1e. en keur. Geen staartwortel bijgeschoren, geen oren uitgeknipt en geen voelsprieten weggehaald. Gellukkig kijken de juryleden eindelijk eens anders naar paarden op de keuring. Vroeger liep je achteraan als je de staart niet had geschoren

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-08 19:57

Wat ik dus nog steeds erg vindt van de keuringen is dat ze midden in de zomer gehouden worden. Veel nogal jonge paarden langere tijd (vaak ook nog eens onnodig) op stal. Waarom niet in het naseizoen? Kunnen de jongere paarden wat langer groeien en zijn ze wat ruimer 3 jaar. Plus dat het vaak ook nog eens in de zomervakantie is en je moet maar vrij kunnen krijgen of niet op vakantie zijn. Aangezien de keuring nu toch grotendeels binnen zag ik liever de keuring dus in het naseizoen.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:01

albertje schreef:
mijn ervaring is zelf je paard in top conditie brengen en dat kun je thuis doen. Goed longeren en 3 week vooraf de keuring niet teveel meer rijden dus meer longeren. Zorg er wel voor dat het paard niet teveel verkleurd dus ms een zomerdekentje op doen. Wat mij betreft kan ze ook nog buiten lopen mits de weide schraal is. Wel met haar aan de hand gaan oefenen. Het plaatsen en het lopen. Evt. zijn er in je regio oefenavonden waar je haar kunt laten wennen aan "de kooi" meestal is twee keer wel voldoende en dan kun je direct eens kijken wat ze met los springen doet. Je bent er dan toch en de mensen ter plaatse geven je dan ook advies. Dit is mijn ervaring. Zelf kun je een hoop doen en breng je je paard weg dan heb je ook nog eens meer kans op virussen of schimmels. Omdat deze stallen vaak vol staan met meerdere paarden waarvan in één keer veel van gevraagd wordt. Ik vind nl het psyche van een paard ook nog eens belangrijk. Plus het fris zijn als ze op de keuring verschijnen. Zorg wel ervoor dat je ruim een week voor de keuring meer gaat voeren zodat er genoeg pit in je merrie zit. Op de keuring kun je iemand aanspreken om haar te plaatsen en evt. neem je contact op met een hengstenhouder bij je in de buurt die hebben speciaal voor keuringen genoeg loopjongens. En laten we eerlijk zijn een voorbrenger hoeft tegenwoordig niet meer zoveel te doen. Onze merrie is vorig jaar nog naar de CK geweest en de morgen van de Ck hebben we haar uit de wei gehaald (de avond daarvoor hadden we de staart gewassen) ingevlochten en toen naar de keuring. Ze werd nb ook nog 1e. en keur. Geen staartwortel bijgeschoren, geen oren uitgeknipt en geen voelsprieten weggehaald. Gellukkig kijken de juryleden eindelijk eens anders naar paarden op de keuring. Vroeger liep je achteraan als je de staart niet had geschoren

Je geeft een aantal goeie tips, erg handig, mijn merrie gaat dit jaar ook naar de keuring. Maar het scheren (of invlechten) van de staart is dus niet verplicht? Ik had nl. gehoord dat dit wel zo was.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 10:03

Tis niet verplicht. Maar je moet goed kijken naar je paard. Zo is mijn merrie wel opgeschoren, wordt mijn ruin niet geschoren en wordt de merrie die ik dit jaar ga voorbrengen hoogstwaarschijnlijk ook niet geschoren.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:25

Ok mijn merrie heeft een wat hellende croupe, als je de staart dan scheert accentueert dat juist lijkt mij? Dus beter niet scheren dan denk ik?

albertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:13

juist lijkt me niet scheren de jury kijkt gelukkig op dit onderwerp wat paardvriendelijker

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-08 09:31

hier worden (gelukkig) fijne tips gegeven, die mocht ik mijn merrie nog hebben, zeker mee zal nemen.

is het wellicht een goed idee, als ik samen met mijn merrie eens naar een 'prof stal' ga en mij daar enkele tips laat geven over hoe ik mijn merrie het beste kan voorstellen, dus haar sterke punten kan accentueren e.d.

En hoe moet ik dat 'accentueren' zien, wat en hoe kun je iets accentueren?

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 12:29

Ik moet dit jaar ook, in Brabant met mijn Rubels x Olivi. Ik heb ervaring met welsh merriekeuringen maar die zijn totaal anders dan die van het KWPN, alles gebeurd aan de hand. Mij is ook geadviseerd om mijn paard eerst zadelmak te hebben voordat ik met de echte training voor de keuring begin, d.w.z. het longeren voor de bespiering. Ik hoop dat er nog veel goede tips komen.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:52

ik blijf even meelezen hier.. wil met mijn 5 jarige merrie ook naar de keuring..

marielle19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 11:32

oke ik weet dat dit topic al even stil is maar ik heb een vraag en denk dat het in dit topic past. mijn merrie is 12, wel in het stamboek opgenomen maar verder nog nooit naar een keuring geweest. ik wil eigenlijk wel graag met haar naar de keuring om te kijken wat er nog voor me in zit aan predicaten aangezien ik graag verder wil in het fokken. ik zal een foto bijvoegen.
mijn vraag is nu dus. mioet ik mij opgeven voor een stamboekkeuring of een merriekeuring of een centrale keuring? ben hier niet echt in thuis. alvast bedankt! graag ook reactie op de merrie, denken jullie dat ze een kans maakt om ster te worden?

Afbeelding

Afbeelding

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:23

Is je merrie in het veulenboek (vb) of in het stamboek opgenomen? Daar zit nl. een verschil in. Als ze in het stamboek is opgenomen zal ze ooit wel eens naar de keuring geweest zijn.

marielle19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:08

ja ze is in het stamboek opgenomen. als 3 jarige is ze geweest voor stamboekopname maar verder niet