HOE HEET DEZE KLEUR NOU?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: HOE HEET DEZE KLEUR NOU?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:43

Even in je profiel gespiekt; je bedoelt Rosalinde? Vind ik ook.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:48

AngelsDitch schreef:
klopt Woodrow Carisbrook is zilverappelvos...

Je kan alleen een zilverfactor krijgen als een van de ouders die kleur ook draagt.

Mijn merrie staat te boek als zweetvos... maar lijkt ook zeer sterk op een zilvervos... kijk maar:

http://i81.photobucket.com/albums/j224/ad_2002_ad/wedstrijd%20stal%2011-06-06/r08.jpg

Mensen zilverappelvos bestaat niet! Zilver gen pakt niet op vos!
En aan de lichte benen te zien is het paard op de foto geen zilverappel.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:51

CrazyCat schreef:
Juul schreef:
http://www.kantjes-newforest.com/Kantje ... Oberon.jpg

Die bedoel je? Dan is het Zilverappel. Ja

Dit is 100% zeker zilverappel (zwart), want ik ken dit paard persoonlijk.

Wat een gaaf dier zeg! Haha! Mijn dochter zei gelijk: die wil ik wel als ik van Xena afgegroeid ben. Clown

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:51

zilverappel zwart is bij mijn weten een zwarte/donkere basiskleur met een silvergen erbij....

zo heb ik een merrie gekend die écht zilverappelzwart was... zilverappelbruine moeder en zwartbonte vader...

merrie had al eerder een 2 zilverappelbruine en 1 zilverappelzwarte nakomeling gehad...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:54

Daar heb je toch ongelijk in... Het is minder zichtbaar op een voskleur... maar het bestaat wel degelijk. Je kan het ook vos taffy noemen.

Het kan bij een voskleurig paard voorkomen met een nauwelijks merkbaar effect, hoewel sommige wel een appeling vertonen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:56

Laatst bijgewerkt door Stal_Fiore op 26-02-08 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 13:56

Ik vind het op een chocolate palomino lijken...

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:00

Zamora schreef:
AngelsDitch schreef:

Je kan alleen een zilverfactor krijgen als een van de ouders die kleur ook draagt.

Mijn merrie staat te boek als zweetvos... maar lijkt ook zeer sterk op een zilvervos... kijk maar:

http://i81.photobucket.com/albums/j224/ad_2002_ad/wedstrijd%20stal%2011-06-06/r08.jpg

Mensen zilverappelvos bestaat niet! Zilver gen pakt niet op vos!
En aan de lichte benen te zien is het paard op de foto geen zilverappel.

De kleurgroep zilverappel ontstaat door het effect van het op het Silver dapple-locus gelegen dominante allel ZZ op zwart pigment; met rood pigment doet ZZ niets. Met andere woorden: zilverappel beïnvloedt alle kleuren met zwarte points (zowel de basiskleuren als de daarvan afgeleide verdunde en wildkleuren), en een vos draagt een eventuele zilverappelfactor onzichtbaar bij zich.

De mate waarin het zilverappel-effect zichtbaar is, verschilt sterk van paard tot paard. Bij zilverappel zwart krijgt het lichaam een kleur die kan variëren van flets, grauw bruin, vaak met een sterke appeling, tot blauwachtig grijs of diep chocoladebruin. Een zilverappel bruin dier behoudt zijn roodbruine lichaamskleur. Bij zilverappel kunnen de points nagenoeg zwart zijn, maar ze zijn kunnen ook verbleekt zijn tot een grijsachtige of vlasblonde, soms bijna witte kleur. Met een verdunde kleur of een wildkleur als ondergrond is de aanwezigheid van zilverappel soms nauwelijks zichtbaar. Dieren met zowel de wildkleur- als de zilverappelfactor behouden hun primitieve kenmerken.

Bestaat wel...

Daarbij zeg ik ook niet dat de merrie zilverappel is, maar er sterk op lijkt.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 14:04

Er werd gezegd dat het op zilverappelVOS lijkt maar dit bestaat niet want het Zilverappel gen pakt niet op vos.
Verder weet ik wel hoe het werkt met dit gen want fok er zelf ook mee Lachen

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:25

RedPassion schreef:
Peterina schreef:
Lijkt mij wel moeilijk om een zilverappel (zwart) uit twee vossen te krijgen?
Duke's Forest Oberon is uit twee vossen en is zelf opgenomen als 'vos'.
Moet ook eerlijk toegeven dat ik tot nu toe geen zilver in New Forests ben tegengekomen ... misschien is dit de eerste?

Woodrow Carisbrooke is toch zilverappelvos?

Zilverappel-vos BESTAAT niet!
Het is zilver-bruin OF zilver-zwart.

Wat Woodrow Carisbrooke betreft die is vos met sooty en sabino of flaxen:
http://img109.imageshack.us/img109/8569/nk200604pk5.jpg
Van zijn 'Rapportage afstammelingenonderzoek 2007': "...Carisbrooke fokt doorgaans vossen met beperkt wit...."

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:33

Ik heb het niet zelf verzonnen:

http://www.stalnieuwmoed.nl/
Bij ponyhengsten, staat bij Carisbrooke toch echt dat hij zilverappelvos is.

Citaat:
Zilver werkt alleen op zwart. Een vos kan dus wel zilver dragen maar je ziet het niet, deze kan het echter wel weer doorfokken.
Men noemt deze vossen die zilver dragen ook wel zilverappelvos (silver-chestnuts). Dit kan echter pas bewezen worden als je dit dier met een niet-zilver kruist en er een zilver uitfokt.

Bovenstaande van deze website: http://www.lindasminiatures.com/kleurvererving.htm

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:52

RedPassion schreef:

Citaat:
Zilver werkt alleen op zwart. Een vos kan dus wel zilver dragen maar je ziet het niet, deze kan het echter wel weer doorfokken.
Men noemt deze vossen die zilver dragen ook wel zilverappelvos (silver-chestnuts). Dit kan echter pas bewezen worden als je dit dier met een niet-zilver kruist en er een zilver uitfokt.

Bovenstaande van deze website: http://www.lindasminiatures.com/kleurvererving.htm

Ja, als ik niets af wist van kleuren en ik een dekhengst had met een aparte vos tint EN ik wou hem adverteren dan zou ik ook misschien een verleidend kleur beschrijving neerzetten.

De correcte benoeming zou moeten zijn 'vos, zilver drager' (chestnut, silver carrier) maar ja dat klinkt zo gewoon! Officieel bestaat de term zilverappelvos niet! Nogmaals uit twee gewoon gekleurd ouders waar geen zilver in zit kan je nooit en nimmer een zilver -welke kleur dan ook- krijgen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 17:54

Ja is idd wel lekker makkelijk om het zo op je site neer te zetten ...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 18:43

AngelsDitch schreef:

Afbeelding

Er bestaat ook nog zoiets als een zilverstaart.
Die hebben een staart met lichte en grijze haren maar bezitten niet het zilvergen. (wat dan wel weet ik niet) Benen en manen zijn vaak normaal van kleur. Schijnt vaker voor te komen bij paarden met arabisch bloed.

chantaldewit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 20:06

zilverappel toch Tong uitsteken

MioEnTia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:16

Zilverappel Ja

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:19

vanaf de eerste foto gezien kan je niet zeggen of het per definitie zilverappel is. Geloof dat dat al was gezegd.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:35

RedPassion schreef:

dat is ook een zilverappelvos
ik heb hem in het echt gezien en de ene keer is hij lichter als de andere keer, dus de ene keer zie je dat beter als de andere
en je kan duidelijk zien dat hij zilverappelvos is

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:51

Nogmaals zilverappelvos is gewoon een benaming en heeft NIETS met kleur te maken!

Zilver + vos bestaat niet ... dwz de silver gen 'toont' niet op vos ... het blijft een gewone vos.

Zilver toont alleen op bruin (dan krijgt je een nep-palomino kleur met zwart op de benen) en zwart (dan krijgt je een blauw-achtig met silver/wit manen en staart).

Een pony/paard die silver draagt toont het en heeft NOOIT een zwarte manen en staart!

Cyn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 18:01

Ehmm, is het niet een zweetvos??

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:52

Peterina schreef:
Nogmaals zilverappelvos is gewoon een benaming en heeft NIETS met kleur te maken!

Zilver + vos bestaat niet ... dwz de silver gen 'toont' niet op vos ... het blijft een gewone vos.

Zilver toont alleen op bruin (dan krijgt je een nep-palomino kleur met zwart op de benen) en zwart (dan krijgt je een blauw-achtig met silver/wit manen en staart).

Een pony/paard die silver draagt toont het en heeft NOOIT een zwarte manen en staart!

Jij zegt nu dat een paard die zilver draagd NOOIT zwarte manen of staart heeft.
En een paard zonder zwarte manen en staart is een vos en geen bruine.
Dus is het wel een zilverappelvos toch.
http://fotos.marktplaats.nl/kopen/4/70/UoA1Qh+v3K2rQsmvu6VhTg==.jpg
dit is ook een zilverappelvos.
Een bruin paard heeft zwarte benen, manen en staart.
Een vos paard heeft dat allemaal bruin of blond.

marielle19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 00:31

wat heeft mijn paard voor kleur dan volgens jullie.

Afbeelding

vos, blonde manen en staart en appels duidelijk zichtbaar over het hele lichaam in de zomer. veulens hebben bij de geboorte allemaal aan de zijkanten van de staart witte/grijze haren. bij de 2 jarige is het weg. de jaarling heeft het nog steeds en dit veulen heeft het ook weer..

ben benieuwd!!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 07:40

Ik zou niet weten waarom een zilverappelvos niet bestaat. Wij hebben een zilverappelbruine merrie (laten testen in Engeland) van de zilverappelbruine hengst Goya. Zijn moeder staat te boek als zilverappelvos. Je kunt het dan wel niet zien maar ze draagt de factor wel. Dan heet dat toch gewoon zilverappelvos ook al kun je het niet zien. Dan zou het dus op papier een generatie overslaan als ze te boek stond als gewoon vos.
De merrie op de foro is volgens mij een gewone vos, niks bijzonders aan , met een leuk bruin veulentje. Zilverappelbruine veulens zien er uit als vos.

Afbeelding
Onze merrie als veulen.

Afbeelding
Zo is de kleur nu.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:13

Slotje. topic is al oud.