De Saint.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:04

Hij heeft op fokkerijgebied denk ik niet zo veel bekende paarden voortgebracht. Ik denk dat er wel veel NRPS E-pony's van hem rondlopen die het in de sport leuk doen. Saint zelf was geloof ik niet zo makkelijk, beetje een hittepetit, hoe zijn kinderen zijn weet ik verder niet.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:17

Jippie schreef:
. Van te voren was toen al bekend dat de Saint niet meer zou dekken en ook niet in de sport zou lopen.

Wat zijn ze dan met hem gaan doen? Je koopt zo'n paard toch niet als recreatiepaard?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:17

Bekende nakomelingen ken ik niet van hem, ik denk dat hij daar ook nooit de kans voor heeft gekregen. Er zijn wel behoorlijk wat appaloosa's door hem gedekt, om dat ras meer beweging en elegantie te geven geloof ik.
Ik persoonlijk vind het erg jammer dat hij geen dekhengst meer is, ik ben toch best wel warm voor hem gelopen eigenlijk.
Tja, en voor wat koop je zo'n paard, als je geld hebt en je moet en zal zo'n paard hebben en eigenlijk kan de eigenaar zo'n bod niet weigeren omdat het dan te veel risico's voor hem zelf zou mee brengen of dat hij met dekken nooit zo veel zou kunnen opbrengen, tja wat doe je dan op een gegeven moment; verkopen.
Ik heb dus aan de ene kant gehoord dat hij is geruind, maar ook dat hij niet is geruind. Ik begin nu toch echt te twijffelen.
Zou het wel doodzonde vinden als hij geen hengst meer is.
Anneke, heb je trouwens de foto's van mij nog ontvangen?

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 16:15

Die keer dat ik hem zag, vond ik hem juist heel cool over komen!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 18:39

Chantal1, nee ik heb geen foto's ontvangen. Verward
Heb je ze naar mijn emailadres uit mn profiel gestuurd?
Daar kom ik nl nooit op, en ik kwam er net achter dat mijn acoount helemaal overvol is. *LOL* Dus waarschijnlijk heb ik veel mail niet ontvangen...

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 19:16

Ja, naar dat email adres had ik ze gestuurd. Deze foto's kan ik niet op Bokt zetten, vandaar.
Dus mocht je ze nog willen ontvangen laat het me dan weten dan stuur ik ze alsnog.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-02 22:30

Graag! Lachen
Ben nu toch wel erg benieuwd! Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 23:31

Zou ik je email adres dan mogen Haha!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 00:29

De Saint Urus D'Olympe x AA Stb 9020 (ex Urus D'Olympe)
Anglo Arabisch Volbloed
Geboren: 20-03-1986
Kleur: Vos
Stokmaat: 1.67 m
Pijpomvang: 21 cm

Verrichting 1990
Stap - goed
Draf - goed
Galop - goed
Dressuurproef - goed
Springen ohz - voldoende
Springen vrij - zeer goed
Steeple - goed
Karakter - goed
Gedrag - goed
Algemene indruk - goed

Fokker: P. de la Serve, Pauilhac, 32500 Fleurance (Gers) Frankrijk

Saint Erwan X x Praline d'Olympe X van Samuel X x Quiche d'Olympe x van Pancho II X x Quice Lorraine X van Anico X x Andacieuse X van Vlan X

Verrichting Ermelo 1993 (verkort onderzoek, 19 dagen)
Zeer gehoorzaam, vriendelijk, eerlijk. Tijdens lichte werkzaamheden toont hij veel bereidheid om te werken. Fijne mond, staat goed aan de hulpen. Maakt zowel bij dressuur als springen matig gebruik van rug en lendenen. Stap ruim en regelmatig. Draf met voldoende ruimte en een enigszins stekend voorbeen. Galop regelmatig, maar met weinig ruimte. Toont bij springen veel inzet, matig tot voldoende aanleg als springpaard. Veel aanleg als dressuurpaard. Geeft zijn ruiter een normaal gevoel. Goed stalgedrag.

Toelichting n.a.v. advieskeuring (1993)
Deze nu zevenjarige Anglo-Arabische voshengst heeft een prestatiegerichte afstamming met onder meer in de moederlijn het fameuze bloed van Samuel x en Pancho II x, ook de vader van de in Hannover breed ingezette hengst Matcho. De Saint is best ontwikkeld, heeft veel diepte en is sterk gespierd. Hij toont veel ras en uitstraling. Het hoofd is fraai gevormd en toont veel uitdrukking. De hals is goed van vorm en lengte. De lange schouder ligt er goed in. De schoft is goed ontwikkeld. De rug is vrij diep, de lendenpartij is breed en goed gespierd. De croupe is wat rond, maar zeer sterk bespierd. Het fundament is fors met een goed gesteld voorbeen. Het achterbeen is wat week gekoot. In beweging (draf) toont de hengst veel schoudervrijheid, waarbij het voorbeen evenwel enigszins "steekt". De in vrijheid getoonde galop is zeer goed. Tijdens de verrichtingsproef van het NRPS (alwaar de hengst is ingeschreven) liet hij een uitstekende indruk achter. Nadien heeft hij zich ontwikkeld als een talentvol dressuurpaard. Van de hengst zijn zeven tweejarigen en drie jaarlingen beoordeeld. Het zeer wisselende merriemateriaal dat hij kreeg toegevoerd zal de reden zijn voor het feit dat de ontwikkeling van de getoonde nakomelingen wisselend was. De hoofden zijn over het algemeen goed gevormd. De hals is dikwijls arm gespierd en zou ook even meer lengte mogen hebben. De schouders zijn opvallend goed van lengte en ligging. De schoften zijn goed ontwikkeld maar zouden langer door mogen lopen. De rug is soms wat week maar doorgaans goed. De lendenen zijn goed en ook de croupevorm is voldoende. Het fundament is vaak wat licht. Het voorbeen is goed gesteld, het achterbeen vaak wat lang. Het beenwerk vertoond veel kwaliteit. De stap is wisselend van kort tot goed, de draf is zeer gemakkelijk en toont veel souplesse waarbij veel ruimte wordt ontwikkeld. Het achterbeen kon soms sterker ondergebracht worden.

Onder Alex van Silfhout is de Saint tevens dressuurpaard.

Afstammelingen 1994 (veulens)
Van deze Anglo-Arabische Volbloedhengst werd een matig uniforme groep veulens getoond. De ontwikkeling wisselende van amper voldoende tot goed. De uitgezochte veulens waren beter ontwikkeld dan de geprikte. Ook het type wisselde van amper voldoende tot goed rijtypisch. De hengst geeft wel ras door. Dat rassige komt vooral tot uitdrukking in het sprekende hoofd. De hals heeft voldoende lengte maar is soms arm bespierd. In beweging wordt de hals hoog gedragen. De schoft loopt lang door in de rug, maar mist nog wat ontwikkeling. De schouder heeft een goede lengte, maar ligt er wat recht in. De rug is vrij algemeen iets week. De lendenen zijn goed bespierd en ze liggen goed aangesloten. De croupe is goed van lengte en bespiering. De broekspier zou langer door moeten lopen. De stand van het voorbeen is enigszins steil. Het achterbeen is uniform lang en arm bespierd. De stap is voldoende ruim. In draf komen de veulens weinig tot dragen. De geprikte veulens zouden meer schoudervrijheid moeten tonen en hielden het voorbeen vlak. De uitgezochte veulens hadden een beter voorbeengebruik, maar ook in deze groep liet het gebruik van het achterbeen te wensen over.
Een door de inspecteur thuis geïnspecteerd veulen beïnvloedt het oordeel van de commissie niet in positieve zin.
Het merriemateriaal was zeer wisselend van kwaliteit.
Geen veterinaire bemerkingen.

Kort samengevat: zowel qua ontwikkeling als wat betreft type een wisselende collectie veulens die in beweging kracht te kort komen.
Getoond: 14 veulens uit 36 dekkingen.

Momenteel staat De Saint op wacht bij het KWPN.

Ik heb deze info uit het Complete Hengstenboek (KWPN) van Elsevier.

Groetjes Jenneke, MissHIS.

PS: mail me maar voor foto´s want ik weet niet hoe ik die hier moet plaatsen Haha!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-02 03:30