hengstenhouder opent site!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:21

Eh... Alane?? Ik snap je verhaal niet helemaal, maar goed, we gaan offtopic, waarschijnlijk bedoelen we gewoon hetzelfde, dat zit er dik in...

Ik maakte uit Troefs verhaal op dat het meisje stopte met drijven en dat het paard toen braaf stopte omdat zij dat geleerd had. Heb ik zeker verkeerd begrepen.

Uiteraard is het niet de bedoeling dat je paard uit zichzelf dingen gaat doen, lijkt me logisch.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 13:46

Alane"]
[quote]
Houston is van Belisar, ook niet gemakkelijk, en Belisar van Saros xx. Ook niet gemakkelijk.
[/quote]
Dus ligt het aan het paard. Zijn/haar voorouders...als Saros al niet gemakkelijk was, waarom dan nog verder fokken met de wetenschap dat zijn nazaten dit erven tot in meerdere generaties?
Wat is dan niet gemakkelijk zijn?
[/quote]

Niet gemakkelijk; gewoon paarden die heet zijn en zich moeilijk laten bewerken. Dat versta ik er onder. Niet dat ik commentaar heb op deze hengsten, en het zou zonde zijn om er niet mee verder te fokken. Ik wilde er maar mee aangeven dat op een wat moeilijker paard een meisje van 16 die op een pony gereden heeft best kan rijden maar het hangt een beetje af de instelling waarmee ze er op stapt. Is ze voortvarend, of rijdt ze afwachtend? (dat laatste deugt niet bij zo'n paard).

[quote="Mieke schreef:
Ik maakte uit Troefs verhaal op dat het meisje stopte met drijven en dat het paard toen braaf stopte omdat zij dat geleerd had. Heb ik zeker verkeerd begrepen.

.

Dan heeft Stroef een manege paard! Want die stoppen ook als je stopt met drijven! Een paard moet je niet continu drijven, want hij moet uit zichzelf lopen en pas stoppen met lopen als je dat aangeeft (d.m.v. zit bijv.). Continu drijven is waardeloos, het is namelijk storend voor een paard.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 14:38

Dat bedoelde ik ook Desiree, maar ik werd denk ik verkeerd begrepen of Troef bedoelt het anders.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 16:24

Farrington is nu zo'n hengst die ik bedoel met vererving van een goed karakter. De paarden die ik daarvan ken laten zich goed bewerken en zijn erg braaf.
En reageren op de hulpen, dat is maar net hoe je dat een paard aan leert of afleert!
Maar als je op een goed gereden paard een persoon zet die verwend is met een paard die alles doet zal het voor die persoon toch wel eventjes tegenvallen!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 16:27

Vererft Farrington ook een beetje maat? en kunnen zijn nakomelingen ook een beetje springen?

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-02 19:24

Afbeelding

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-02 21:52

Citaat:
Want die stoppen ook als je stopt met drijven! Een paard moet je niet continu drijven, want hij moet uit zichzelf lopen en pas stoppen met lopen als je dat aangeeft (d.m.v. zit bijv.). Continu drijven is waardeloos, het is namelijk storend voor een paard.

Er is volgens mij niet gesproken over continu drijven...dat is een veronderstelling die gemaakt is...maar over hulpen...waaronder ook de zit, de houding, beenligging ondervallen

Als mijn dochter haar pony rijdt, en ze houd het been er niet aan of gaat voorover zitten..dan stopt haar pony direct...en gaat niet verder...

Anderen noemen dit lui en/of staken, niet willen werken.
Houd mijn dochter het been er wel aan en haar zit is correct draaft (net gelang de gang die gevraagd is) haar pony door en is en blijft voorwaarts.

en mijn vragen over moeilijk en waarom doorfokken...
Ik fok (beginner) met a-welshjes en voor mij zou een moeilijke pony zijn: 1 die vervelend doet en blijft doen op stal
of
moeilijk te pakken op de weide.
of
andere maffe gewoontes hebben die de veiligheid van pony en/of ruiter in gevaar kunnen brengen.

Door te vragen wat anderen onder moeilijk verstaan krijg ik kennis..
Wat de ene ruiter moeilijk te rijden vindt is voor een ander "normaal"
Bijv. als je als ruiter veel moeite moet doen om met een paard te kunnen werken, is voor een andere dagelijks kost...dus normaal. Snappie?

En wat snap je niet aan mijn verhaal?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:01

Ja als ik voorover ga zitten stoppen mijn paarden ook. Maar die stoppen niet met lopen als ik mijn been eraf hou, ik heb ze namelijk geleerd pas te stoppen met lopen als ik dat aangeef. Maar waarschijnlijk bedoelt Troef dat ook, dat het meisje door haar manier van rijden/zitten aangaf dat het dier moest stoppen. Het meisje heeft denk ik op een andere manier leren rijden, wat niet wil zeggen dat ze niet rijden kan natuurlijk. Er wordt niet voor niks over veel verschillende "systemen" gesproken. Een topruiter die een ander paard ter beschikking krijgt, moet ook vaak erg wennen en er zijn dan ook vaak miscommunicaties tussen paard en ruiter, maar kan zo iemand dan niet rijden?

En nog even over de Farringtons: ik ken 1 Farrington nakomeling, hij is ontzettend groot, heel lief en betrouwbaar. Of hij kan springen weet ik niet.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:44

Wat ik bedoel is niet meer relevant.
Dat meisje was een voorbeeld.

Het ging om een Farington die goed is te beleren.
Dit na een topic van rotbokken.
En wat zie je de discussie over de bescherming van de ruiter.

Ik heb jaren in de bak gestaan. En dan zie je of iemand aanleg heeft of niet .Daarmee bedoel ik paarden kunnen aanvoelen.

En heb vaak gezegd zoek een andere sport.
Zo heb ik ook vaak tegen pensionners gezegd Slapenoek een andere stal. Boos!

Maar je denkt toch niet dat ik alles laat welgevallen voor die paar centen.
En iedereen naar de bek moet praten,want zo is het.
De klant is koning oke,maar ik zorgde wel dat ik keizer bleef Knipoog

Het is niet voor niks dat kinderen zeggen ik zit op paardrijden of ik rijdt paard. Tong uitsteken

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 10:58

Troef schreef:

Ik heb jaren in de bak gestaan. En dan zie je of iemand aanleg heeft of niet .Daarmee bedoel ik paarden kunnen aanvoelen.

En heb vaak gezegd zoek een andere sport.
Zo heb ik ook vaak tegen pensionners gezegd Slapenoek een andere stal. Boos!

Maar je denkt toch niet dat ik alles laat welgevallen voor die paar centen.
En iedereen naar de bek moet praten,want zo is het.
De klant is koning oke,maar ik zorgde wel dat ik keizer bleef Knipoog

Het is niet voor niks dat kinderen zeggen ik zit op paardrijden of ik rijdt paard. Tong uitsteken

JIj bent me een gezellige peer! Waarom moeten mensen alleen perse die dingen doen waar ze aanleg voor hebben? Als mensen nou toch simpel willen paardrijden, recreatief en zo, paard is tevreden en ruiter is tevreden hoewel ruiter weinig gevoel voor rijden heeft maar liefde voor het paard is het toch voldoende? WAarom iets gaan doen waar je hart NIET bij ligt omdat je voor het geen waar je hart WEL ligt geen aanleg hebt? Ik heb van nature volgens mij ook 0,0 gevoel, maar ik heb door veel te rijden toch een en ander kunnen ontwikkelen. Het is net als bij een degelijk maar niet talentvol paard: een topper zal het veruit nooit worden, maar je kunt het paard wel optimaliseren toch? en ik denk dat dit ook voor ruiters geldt. Misschien zelfs wel voor de meeste ruiters in het algemeen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:15

Citaat:
Het is net als bij een degelijk maar niet talentvol paard: een topper zal het veruit nooit worden, maar je kunt het paard wel optimaliseren toch? en ik denk dat dit ook voor ruiters geldt

Je hebt gelijk.

Maar ik heb een paard te koop en wij meende dat het er een is met toekomst.

En dan komt koningklant binnen en die denkt even van leer te kunnen gaan.
Maar dan heb je pech en tref je mij als de verkeerde aan.

Moet je eens even rond kijken hoeveel "kopers" met tamtam bij de verkopers aan komen.
Om dan even dat paard tot de grond toe af te breken.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:19

Andersom gebeurt dat ook Troef. Mensen (met name particulieren) die menen een geweldig paard op stal te hebben staan, en dan kom je kijken.... laat maar zitten. Dus dit soort dingen hou je toch.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:28

Troef schreef:
[
Moet je eens even rond kijken hoeveel "kopers" met tamtam bij de verkopers aan komen.
Om dan even dat paard tot de grond toe af te breken.
[/quote]

O ja, dat weet ik! Op die houston van mij destijds kwamen ook mensen af met veel tam tam. HAdden Z gereden en zo, maar hun prestaties op mijn paard waren maar matig. die 16 jarige snotneus die er later op af kwam die reed er daarentegen zo mee weg! Zij kocht dat paard ook.

maar afbreken? dat is wel het stomste wat je kunt doen! ALs iemand mijn paard afbreekt is dat een regelrechte belediging, dat zou ik ook NOOIT doen als ik bij iemand kwam om een paard. Zelfs als is het paard niets, dan zal ik nog de positieve dingen er uit weten te halen en te noemen. Zelf ben ik een goede verkoper, weet precies ook wat een verkoper wil horen. En je moet z'n waar nooit afzeiken, en bij paarden geldt dit misschien nog wel extra. Nee, mensen die je paard afzeiken mag je inderdaad gerust effe met beide beentjes op de grond terugzetten! Haha!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:29

Citaat:
Andersom gebeurt dat ook Troef. Mensen (met name particulieren) die menen een geweldig paard op stal te hebben staan, en dan kom je kijken.... laat maar zitten. Dus dit soort dingen hou je toch.

Zal wel aan mij liggen.
Maar ik zie het verschil niet met eerder genoemde opmerking.
---------------------------

Dit paard is 5 uur nadien in handen over gegaan bij een bekende dress. dame bij jouw in de buurt.

Is ook nog netjes gekeurd bij Stassen in Venlo.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 11:31

Citaat:
Zelf ben ik een goede verkoper, weet precies ook wat een verkoper wil horen

Wat zouden wij slaande ruzzie krijgen Knipoog

Maar weet je het ging om FARINGTON Tong uitsteken

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:00

Mieke schreef:
En nog even over de Farringtons: ik ken 1 Farrington nakomeling, hij is ontzettend groot, heel lief en betrouwbaar. Of hij kan springen weet ik niet.

Ik ken er ook 1. Leuk paard en ik heb het vermoeden dat hij behoorlijk intelligent is. Vrij veel talent, goed paard bij de goede ruiter (en daar zit hij nou Lachen ), heeft behoorlijk wat karakter. Hij is trouwens ook vrij groot.

Ik las laatst in de paardenkrant dat een merrie van Farrington; Naomi haar debuut heeft gemaakt in de internationale springsport. Ze liep onder Jeroen Bruens.
Ik geloof dat Farrington wel veel vos geeft toch?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:04

Citaat:
Ik geloof dat Farrington wel veel vos geeft toch?

Is daar iets mis mee met vos????? Knipoog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:08

Jij weet heel goed hoe ik over vossen denk, maar ik vraag het omdat ik eigenlijk alleen nog maar vossen van hem heb gezien.
Wel een mooie hengst hoor, ik heb hem zien dribbelen op de HK. Heb altijd een nakomeling van hem gewild, tot dat ik zijn nakomelingen had gezien. Haha!
Erg mooie paarden maar voor mij persoonlijk, echt als een paard voor mij mis ik er iets in en dan heb ik het niet over beweging oid, maar puur over uitstraling & karakter.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:10

Bij ons op de club liep een Farrington, ook een vos Haha!, maar een mooie donkere koffievos. Erg brave merrie, maar met weinig beweging en tamelijk klein, kwam maar net aan de 1.60 m.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:14

Nou, doe mij maar een vos hoor. Haha!

De Farrington die ik ken is trouwens bruin.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:14

Citaat:
Erg brave merrie, maar met weinig beweging en tamelijk klein, kwam maar net aan de 1.60 m.

Moederlijn??????? Knipoog Knipoog

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:20

Ik heb een kleine merrie met overigens een grote volle zus. Moet dus een groot fokkende hengst hebben die ook wat langer in het model staat. Ook moet het paard niet te heet fokken, kan er nu dressuurmatig wel beter mee overweg maar ik wil ook in mijn eentje naar buiten kunnen. Ik vraag me dus af of Farrington daaraan zou kunnen voldoen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:22

Volgens mij zou je met Farrington wel vrij zeker fokken, ik zal eens kijken in de indexen hoeveel groter hij fokt.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:23

Haar halfbroer van El Corona is 1.74 m.
De moeder zelf is niet groot........162 dacht ik, wel ster. Volgens mij een Pretendent.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-02 12:24

chantal1 schreef:
Volgens mij zou je met Farrington wel vrij zeker fokken, ik zal eens kijken in de indexen hoeveel groter hij fokt.

graag, en kijk ook effe naar hoe hij fokt qua karakter (heet, koel, gemakkelijk, moeilijk te bewerken.......... ) mijn merrie is vrij intollerant, ik kan me weinig fouten permitteren bij haar want dan wordt ze heel hectisch. Helaas zit ik nog altijd vol in het leerproces en daarbij zijn fouten evident. Ook wil ik weten of hij langelijnd fokt: mijn merrie is ietwat geblokt.