Lijnteelt of inteelt??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Re: Lijnteelt of inteelt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:38

anneliesdj schreef:
. Zoals ik zei doel ik meer op lijnteelt waarbij een hengst bij moeder bv in de 2e generatie zit (opa) en bij vader in de 3e, dan heb je dus echt veel invloed van die hengst en dus ook de negatieve eigenschappen.

Invloed van hengsten !!

Vererving is een optelsom van genen..verder zul je moeten weten hoe de moederlijnen van zulk een hengst zich heeft gedragen en nogmaals daar is pedigreekennis voor nodig.
Een hengst enkele malen in de 4 generatie kon wel eens meer invloed hebben dan 1 in de 2 generatie.

Lijnenteelt is niet van ik gooi wat bij elkaar en dan komt het wel goed.
Lijnenteelt is bewust kiezen om de positieve eigenschappen te laten prefeleren boven de eventuele verborgen "negatieve" eigenschappen.

Hier 2 producten waar ik kortere lijnenteelt op heb uitgevoerd..
Zeg er wel bij ik zit wel met 6-7 generaties rijpaardbloed.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=5

Verder waar jij op doelt is geen lijnenteelt meer maar inteelt tot eventueel incest aan toe.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 09:59

gevonden schreef:
bij mensen wel, bij paarden werkt dit anders

sorry, maar wat een onzin opmerking. Genetisch gezien, is inteelt bij mensen en willekeurig welk ander dier, precies het zeflde.

Hierboven werd al genoemt dat bij inteelt recessieve eigenschappen worden bevestigt. Met het voorbeeld van bv dwerggroei bij Friezen. Dit was er al, maar omdat er met de dragende vader en moeder dieren steeds verder word gefokt, krijg je steeds meer nakomelingen die drager zijn voor het gen, en als die weer met elkaar worden gekruist, krijg je dus afwijkende dieren. Dat is een groot probleem, maar er zijn er meer.
Genetische variatie is van groot belang voor dieren. Dit omdat verschillen in het DNA het mogelijk maakt voor een populatie om zich op verschillende omstandigheden aan te passen. De dieren die toevallig ergens een schijnbaar onschuldige mutatie in het DNA hebben, kunnen bv "opeens" een stuk minder ziek worden van een bepaalt virus. Als je een populatie zo fokt of laat fokken dat ze genetisch allemaal bijna hetzelfde zijn, hebben ze allemaal dezelfde "foutjes" en als deze net de verkeerde zijn, word het veel moeilijker voor de dieren om zich aan te passen aan nieuwe ziektes bv.
Wat uit hetzelfde voorkomt, is dat bij inteelt, de kleine negatieve foutjes, ook in alle dieren gaan voorkomen. Meestal merk je bij dieren met z'n klein foutje niet dat ze die hebben, omdat ze opzichzelf geen probleem vormen. Maar meestal zijn die kleine foutjes heel gevoelig voor verdere mutaties, die dan wel vaak een groot verschil maken. Door 2 van deze dieren te kruisen, kun je dan grote problemen krijgen.

dat klinkt allemaal heel vaag, ik weet het, maar genetica is dan ook heel ingewikkelt. Het probleem is dus niet alleen de bekende genetische fouten, maar ook de foutjes in het DNA die nog geen zichtbare invloed hebben. De meeste van die foutjes blijven harmless, maar sommige zitten zo geplaatst, dat een verdere mutatie gewoon hele grote invloeden kan hebben.

Daardoor word een populatie die genetisch een hele kleine basis heeft, met veel inteelt, ook heel zwak.
Een voorbeeld daarvan zijn de cheeta's. Noodgedwongen, doordat er zo weinig over zijn, zijn cheeta's die honderden km van elkaar leven, en die geen moeder of vader dieren delen, genetisch gezien vaak broer of zus, zo klein zijn die genetische verschillen. Dat is dus een erg groot probleem.

Ik vind zelf dat omdat wij ons bemoeien met het fokken van paarden, het onze plicht is om paarden te fokken die niet alleen voor ons gebruik zo fijn mogelijk zijn (wat dan voor hun gesteltheid ook goed is), maar dat we ook goed waken dat we over de hele populatie een goede genetische variatie behouden. En dat wil zeggen, dat je ook niet teveel gebruik maakt van lijninteelt, en dieren met een grote inteelt factor toch probeert te vermijden, want als teveel dieren daar dan weer mee gedekt worden, zul je de inteelt meer en meer bevestigen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 10:48

Airborn schreef:
[
Wat uit hetzelfde voorkomt, is dat bij inteelt, de kleine negatieve foutjes, ook in alle dieren gaan voorkomen. Meestal merk je bij dieren met z'n klein foutje niet dat ze die hebben, omdat ze opzichzelf geen probleem vormen. Maar meestal zijn die kleine foutjes heel gevoelig voor verdere mutaties, die dan wel vaak een groot verschil maken. Door 2 van deze dieren te kruisen, kun je dan grote problemen krijgen.
.

Je tipt hier aan het fout kijken...maar je kunt ook naar de goede kleine dingetjes kijken.
Maar dat is blijkbaar bij paardenmensen een probleem ---naar fouten kijken.

Men is blijkbaar vergeten die lege oogkassen van Krack C veulens en zo kunnen we nog wel even doorgaan als we het over bloedspreiding hebben.

Maar lijnenteelt op gezonde hengsten is minder probleemmatisch dan gewoon dekken met een hengst
waar men niets van weet hoe hij fokt.
Loop de hengsten maar eens 9 generaties na en kijk daar eens wat er allemaal reccessief aanwezig kan zijn ...wat men weet uit ervaring van zoveel generatie nakomelingen.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 11:34

Duidelijk verhaal van Airborn.
Heeft niets met "fouten kijken" te maken. Maar alles met (nog verborgen) erfelijke aandoeningen.
Lijnenteelt, wat nu wordt gezien als het geheime wapen van de topfokker, en lyrisch over
wordt gesproken, was vroeger gewoon een noodzalelijk kwaad.
De hengstenhouder waar men klant van was, had jarenlang het zelfde hengstenbestand, en
vaak daar weer zonen van.
Het was gewoon inteelt door een practische oorzaak.
En er was denk ik,geen fokker die negen generaties terug kon kijken naar alle gebreken en fouten,
die in de fokkerij van zijn merriestam slopen.
Kijk maar eens, hoe lang het kan duren voordat we van een merrie weten of ze al of niet
drager is van de vosfactor. Bedoel ik als voorbeeld, niet als een gebrek. Bloos Haha!
Ik heb zelf een zwarte merrie, waarvan pas het zevende veulen voskleurig was, terwijl
alle hengsten drager van de vosfactor waren.

Opdracht voor een stamboek is dus zorg dragen voor een ruime bloedspreiding en dan maar
hopen dat de fokkers daar ook op anticiperen.
En dan is Ulft of Farn twee maal in de afstamming, 4 generaties terug , wat mij betreft
geen probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 14:54

ceasario schreef:
Een hengst enkele malen in de 4 generatie kon wel eens meer invloed hebben dan 1 in de 2 generatie.

Dat ben ik wel met je eens.
ceasario schreef:
Lijnenteelt is niet van ik gooi wat bij elkaar en dan komt het wel goed.
Lijnenteelt is bewust kiezen om de positieve eigenschappen te laten prefeleren boven de eventuele verborgen "negatieve" eigenschappen.

Maar hoe weet je nu welke positieve eigenschappen je zult krijgen en welke negatieve? Dat kun je toch niet weten tot je het hebt geprobeerd?
ceasario schreef:
Hier 2 producten waar ik kortere lijnenteelt op heb uitgevoerd..
Zeg er wel bij ik zit wel met 6-7 generaties rijpaardbloed.

Dit is precies wat ik bedoel!!
ceasario schreef:
Verder waar jij op doelt is geen lijnenteelt meer maar inteelt tot eventueel incest aan toe.

Dat bedoel ik dus, wanneer is het lijnteelt, wanneer inteelt en wanneer incest? Waar ligt de grens??
En waarom is waar ik op doel inteelt en dat van jou niet?
Zoals ik al zei, er zijn ponydekhengsten die dezelfde vader en moedersvader hebben, hoe zit dat dan, dat is toch zeker inteelt?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 16:02

ceasario schreef:
Airborn schreef:
[
.

Je tipt hier aan het fout kijken...maar je kunt ook naar de goede kleine dingetjes kijken.
Maar dat is blijkbaar bij paardenmensen een probleem ---naar fouten kijken.

Men is blijkbaar vergeten die lege oogkassen van Krack C veulens en zo kunnen we nog wel even doorgaan als we het over bloedspreiding hebben.

Maar lijnenteelt op gezonde hengsten is minder probleemmatisch dan gewoon dekken met een hengst
waar men niets van weet hoe hij fokt.
Loop de hengsten maar eens 9 generaties na en kijk daar eens wat er allemaal reccessief aanwezig kan zijn ...wat men weet uit ervaring van zoveel generatie nakomelingen.

Met een genetisch foutje, bedoel ik niets meer of minder dan een mutatie in het DNA. Die mutaties zijn vaak onschuldig, en zo niet, hebben ze soms een goed gevolg, en soms een slecht gevolg, maar die mutaties maken het DNA daar wel gevoeliger voor nieuwe mutaties. En het is juist de opstapeling van mutaties, waarbij het DNA steeds verder van het oorspronkelijke afwijkt, wat zo gevaarlijk is.

Genetisch gezien, is dekken met een compleet ongerelateerde hengst, voor de populatie, minder schadelijk dan lijnenteelt. Misschien dat je veulen qua bewegingen etc minder mooi word, maar genetisch gezien is het gezonder. Raar, maar waar.

Daarom is het ook zo belangerijk, dat er hengsten beschikbaar zijn, die qua bloedvoering veel verschillen. En dat mensen daar dan ook gebruik van maken door niet overal een Jazz op te gooien, of een Ferro (nakomeling van bedoel ik dan), maar juist ook hele andere hengsten. Anders heeft straks 50% van de paarden in nl Jazz bloed, en de andere 50% Ferro bloed, en dan is het gedaan met de sprijding.(dat is wat overdreven gestelt, dat weet ik, maar ff ter illustratie) En pas na een paar generaties, zul je er achterkomen, of in dat bloed neit toch stiekum ergens een gevaarlijke mutatie zit... (die dan vaak door 1 volgende mutatie actief word).

Zelf, vind ik eigelijk dat stamboeken, en vooral richting de hengstenhouders en keuringen (van merries en hengsten), er streng op moeten waken dat die genetische spreiding er idd blijft. Door bv het aantal dekkingen van een hengst te beperken, of maar beperkt aantal nakomelingen van 1 hengst goed te keuren ofzo. (in hoeverre dat uitvoerbaar is weet ik niet, maar naar mijn idee, zouden meer richtlijnen of zelf regels daarvoor wel goed zijn.)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 21:50

Citaat:
Zelf, vind ik eigelijk dat stamboeken, en vooral richting de hengstenhouders en keuringen (van merries en hengsten), er streng op moeten waken dat die genetische spreiding er idd blijft. Door bv het aantal dekkingen van een hengst te beperken, of maar beperkt aantal nakomelingen van 1 hengst goed te keuren ofzo. (in hoeverre dat uitvoerbaar is weet ik niet, maar naar mijn idee, zouden meer richtlijnen of zelf regels daarvoor wel goed zijn.)

We hebben al regeltjes en bemoeierij genoeg in Nederland, de fokker is zelf verantwoordelijk voor zijn hengstenkeuze en dat moet imo ook zo blijven.
Een beperkt aantal hengsten goedkeuren van 1 hengst is ook niet haalbaar, wie zegt of zijn beste zoon al goedgekeurd is, er kan ieder jaar wel een nog betere komen, moet je die dan laten staan?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-08 23:10

Een beperkt aantal hengsten goedkeuren wordt al gedaan, het is niet zo dat er een limiet aan zit maar er wordt wel gekeken naar hoeveel hengsten er al rondlopen met dat bloed. Dan wordt er liever een hengst die iets minder goed loopt maar vreemd bloed heeft dan een hengst die beter loopt maar de zoveelste Jazz is. Wat uiteraard niet wil zeggen dat er dan goede hengsten niet ggk worden, als een hengst gewoon goed is gaat hij door hoe dan ook.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-08 23:49

anneliesdj schreef:
Een beperkt aantal hengsten goedkeuren wordt al gedaan, het is niet zo dat er een limiet aan zit maar er wordt wel gekeken naar hoeveel hengsten er al rondlopen met dat bloed. Dan wordt er liever een hengst die iets minder goed loopt maar vreemd bloed heeft dan een hengst die beter loopt maar de zoveelste Jazz is. Wat uiteraard niet wil zeggen dat er dan goede hengsten niet ggk worden, als een hengst gewoon goed is gaat hij door hoe dan ook.

Dat was dit jaar duidelijk het geval in de tweede bez.
Het groepje van "buitenlandse vaders" mag bijna in zn geheel naar Ermelo, met als commentaar
van de cie. dat we ander bloed nodig hebben en dus ruim de kans moeten geven.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:24

anneliesdj schreef:
maar dat is allemaal in de 5e generatie of verder, de dichtstbijzijnde is Fruhlungstraum en die zit in de 4e en 5e generatie. Zoals ik zei doel ik meer op lijnteelt waarbij een hengst bij moeder bv in de 2e generatie zit (opa) en bij vader in de 3e, dan heb je dus echt veel invloed van die hengst en dus ook de negatieve eigenschappen.

Wij hebben een AV merrie op stal staan waarbij:

- In de 3de generatie aan moeder en vader kant de hengst Aswan voorkomt
- Bij vader 3de generatie de merrie Kapella voorkomt. Deze merrie komt bij moeders kant voor in de 5de generatie
- Bij de vader 3de generatie de hengst Arax voorkomt. Deze hengst komt bij moeders kant voor in de 5de generatie.
- Aan vaders kant komt in de 4de en in de 5de generatie de hengst Korej voor.

Dus deze merrie bevat zeer veel lijnteelt.
Mischien even leuk om naar haat stamboom te kijken:
http://www.allbreedpedigree.com/kristana+va

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 01:31

ik heb een per ongeluk gevalletje van inteelt Haha! Ja

Mijn Wizkid is het product van een onsnapping van Moeder Lan met 1e zoon Tequiro. We hebben ze vrij snel uit elkaar gehaald, maar Lan bleek later toch drachtig. Omdat er maar 1x inteelt in de lijn zat, was het volgens de DA geen probleem. Wiz is ook volkomen gezond op de wereld gekomen.

Lan is een Vasco x Ecrasiet
Tequiro is een Wolfgang x Vasco

Wiz is dus twee keer Lan's afstamming met een vleugje Wolfgang.

Qua uiterlijk heeft hij de kleur van zijn vader meegekregen, Evenals de maat (groter dan Lan). De gangen zijn een combinatie van de betere galop van zijn vader en de betere draf van zijn moeder. Mét meer achterhand. Meer dan zowel vader als moeder.

Qua karakter is hij een ruin-uitvoering van zijn moeder. Slim, grappig, aan de luie kant, soms driftig en je moet hem bezig houden. Ik vind hem wel wat koppiger dan Lan, en dat had Tequiro ook. Ik vermoed dat dat de Wolfgang kant is. Maar hij is ook werkwilliger en meer gevoelig voor complimenten. Ik neem aan dat dat ook de Wolfganginvloed is.

Al met al heb ik een veulen (nou ja hij is vijf nu) dat wel heel veel van zijn moeder heeft meegekregen, maar zeker ook wat trekjes van zijn vaders vader..

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-08 13:48

Lijnenteelt is een manier om de genetische variatie te beperken. Het maakt dat er meer dominante genen zijn met als gevolg dat de voorspelbaarheid van fokken wordt vergroot. De crux is dat er ook ongewenste dominante genen kunnen zijn/ontstaan.

Het is dan wel belangrijk om die paarden extra in de pedigree te hebben waar je veel positieve effecten van verwacht (vaak zie je Amor, Ramiro, Farn, Ramzes etc). Dat zijn vaak hengsten omdat die nu eenmaal veel meer nakomelingen hebben waar dan ook weer een goed gekeurde hengst uit komt.
Lijnenteelt op merrie's is een stuk lastiger (tenzij uit de directe moederlijn een goed gekeurde hengst komt). Er zijn niet zoveel merries die meerdere hengsten zonen geven, maar dat zou dan wel een merrie zijn waar op lijnenteelt best goed kan uitpakken. Bv Dorette (moeder van Farn en Roman) maar ook sinds kort Litchy (moeder van Painted Black I en II en Zizi Top).

Tesio noemde de 4e t/m de 7e generatie het 'power house' van lijnenteelt. Wat mij betreft is dat ook de grens, ik zou niet graag lijnenteelt (inteelt) dichterbij zien, hoewel ook daar goede voorbeelden van zijn: http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=345 . Hoe lijnenteelt er uit zou moeten zien is vaak een persoonlijke redenering, sex balance of juist niet, op moederlijnen, op X-gen etc.

Friezen en tuigpaarden zijn voorbeelden waar lijnenteelt (haast gedwongen) veel voorkomt, zonder dat dat nou gelijk slechte paarden geeft, maar waar je wel moet letten op de spreiding. Bij normale KWPN paarden speelt dat een veel minder belangrijke rol en je kunt leentje buur spelen in het buitenland.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:51

helaas is het beperken van de genetische variatie dus heel slecht voor de populatie. Je krijgt er ook niet meer dominante genen van, een gen is dominant, of die is het niet, dat veranderd niet door lijnenteelt. Alleen de kans dat je het gen in je product krijgt is groter, maar dat heeft niets met dominantie te maken.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:37

Airborn schreef:
helaas is het beperken van de genetische variatie dus heel slecht voor de populatie.
Bij lijnenteelt hebben we het niet over de populatie maar een individue. Voor dat individue is lijnenteelt een keus, het moet niet. Indien zoals bij tuigpaarden de populatie een groot inteelt percentage dreigt te krijgen door gebrek aan keus, dan is dat het probleem. Niet lijnenteelt an sich.
Airborn schreef:
Je krijgt er ook niet meer dominante genen van, een gen is dominant, of die is het niet, dat veranderd niet door lijnenteelt. Alleen de kans dat je het gen in je product krijgt is groter, maar dat heeft niets met dominantie te maken.
Hier bedoelen we misschien hetzelfde, door lijnenteelt heb je meer kans dat via beide ouders hetzelfde gen wordt meegegeven, dat geeft een grotere kans op homizigoot zijn voor een gen, maar dat is meer voor het doorgeven van het gen bij de volgende generatie. Als beide ouders hetzelfde meegeven is het ook dominant (er is geen eventueel 'dominanter' gen aanwezig).

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 19:56

hmm, we bedoelen hetzelfde, alleen gebruik je het woord dominant verkeert. Wat je bedoelt is genen die tot expressie worden gebracht, ak, genen die van DNA worden vertaalt in iets in het paard.

Lijnenteelt kun je wel zien als iets voor het individue, maar het heeft grote gevolgen voor een populatie. Dat is het probleem juist. Voor 1 indivudu kan het heel fijn zijn om terug te fokken op een bepaalde hengst, of merrie, of hele lijn, maar wanneer dit vaker gebeurt, voor individuen, binnen de populatie, kan dat hele grote gevolgen hebben. En als je fokt, is het wel heel makkelijk om alleen aan je eigen paarden en nakomelingen te denken, maar als daardoor de genetische variatie binnen de populatie te laag word, zal dat uiteindelijk (en daar gaan echt wel meerdere generaties overheen) dat ook slecht zijn voor de dieren waar je tegen die tijd mee fokt. Dus om te voorkomen dat we straks allemaal Farn bv tig keer in de afstamming hebben, en daarmee al onze paarden bijna kopien van elkaar zijn geworden, is het goed om bij het fokken, ook vast te bedenken wat dat voor invloed zal hebben over een fokproduct 5 generaties verderop.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 03:13

@ Mias; Je hebt een paard wat op zijn minst intressant is gefokt! Vatican Kwijl Kwijl Bij arabieren gebeurt het vaker dan bij sportpaarden, blijkbaar zijn ze daar meer overtuigd van de goede invloeden van lijnteelt. Maar om eerlijk te zijn vind ik het bij jouw paard toch op het randje, als er zoveel lijnenteelt wordt gebruikt zoek je dan niet gewoon een kopie van een van die hengsten? Kan er dan niet beter gezocht worden naar de (in ogen van de fokker)perfecte merrie en die laten dekken door de perfekte hengst? Voor het veulen kan dan opnieuw de perfekte hengst/merrie gezocht worden, een voorouder zou daarbij niet nodig moeten zijn want daarvan is al gebleken dat dit nog niet het ideale resultaat gaf. Bovendien heb je nu veel meer keuze uit jongere en modernere hengsten dan bv 10 jaar geleden, waarom zou je dan nog zo'n 'oudere' hengst willen?
Ik brainstorm maar wat hoor, ik heb zelf ook een arabier staan, zonder inteelt Knipoog 't Is apart volk, die arabierenliefhebbers.

@ Anya; Dat vind ik wel een apart verhaal, bij jou is het natuurlijk een ongelukje en ik denk ook niet dat dat direkt gevolgen zal hebben, hoewel ik me kan voorstellen dat zo'n paard wel een draadje los kan hebben in zijn hoofd. Ik denk dat de kans op afwijkend gedrag groter is dan echte fouten in bouw ed, waarom weet ik ook niet.
Maar er zijn ook ponyhengsten die dus zelfde vader en moedersvader hebben, dat zijn geen foutjes, ik snap niet helemaal waarom zo'n paard wordt gefokt, zeker als dekhengst. Lijkt me toch dat je een heel groot risico hebt als hij veel merrie's dekt. Kan me voorstellen dat als bij de merrie bv vader van de vader(dus opa aan vaders kant en overgrootvader aan moeders kant) voorkomt in bv de 3e of 4e generatie dat je serieuze problemen kunt krijgen bij een veulen of een veulen van dat veulen. Ik denk dan nog steeds meer in gedragsproblemen dan in 5 poten ed Tong uitsteken.

En wie gaat erachter komen dat het vreemde gedrag van zo'n veulen wat dus in de 4e en 5e/6e generatie 3 of 4 keer dezelfde hengst heeft zitten, komt door die inteelt? Er is toch niemand die daarop komt?
En ponyfokkers houden zich over het algemeen minder bezig met zulke dingen dan paardenfokkers. Veel mensen hebben een pony en willen hem laten dekken, bekijken 2 of 3 hengsten en zoeken die uit met de mooiste kleur, leukste koppie of die net op dat moment het leukst over een hindernis springt. Mensen denken er minder over na, veel mensen weten alleen de vader en moeders vader van hun merrie en meer niet. Dat zo'n hengst een product is van vader x dochter of opa x kleinkind komen ze pas later achter en dat hun merrie ook al die bloedlijnen heeft komen ze misschien helemaal nooit achter. En komen ze er eindelijk achter dan denken ze misschien nog dat het wel intressant is 'met het oog op lijnenteelt'.

Ik denk dat zulke dingen erg gevaarlijk zijn voor de fokkerij. Bij Friezen proberen ze juist te fokken met zo min mogelijk inteelt en de sportpaardenfokkers proberen er juist inteelt in te fokken, alleen wordt het dan lijnteelt genoemd.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 09:57

[quote="anneliesdj

Citaat:
En wie gaat erachter komen dat het vreemde gedrag van zo'n veulen wat dus in de 4e en 5e/6e generatie 3 of 4 keer dezelfde hengst heeft zitten, komt door die inteelt? Er is toch niemand die daarop komt?
.

Ik denk dat zulke dingen erg gevaarlijk zijn voor de fokkerij. Bij Friezen proberen ze juist te fokken met zo min mogelijk inteelt en de sportpaardenfokkers proberen er juist inteelt in te fokken, alleen wordt het dan lijnteelt genoemd
.[/quote]

Ik vind dat je een zeer overdreven gedrag vertoont...
Daarom ging ik eens zoeken wat voor slechte ervaringen ze eventueel meegemaakt heeft...
en kom uit bij de vader van je hengst die te koop staat.
De afstamming van je hengst zal nog wel heftiger zijn.
Dit is geen lijnenteel maar inteelt en dan begrijp ik je negetieve reacties. Knipoog

http://www.allbreedpedigree.com/kubay+khan

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-08 23:30

Wat bedoel je? Dit is toch helemaal niet relevant...

Heb je het nu over mijn slechte ervaringen??
Waarom zou de afstamming van mijn hengst heftig zijn, de inteelt die Kubay Khan heeft zit veel verder weg dan bij het paard van Mias, aan moeders kant komt geen paard voor wat ook aan vaders kant voorkomt. Er zit een keer Karta in 4e en 5e generatie van vaders kant en een keer HADBAN ENZAHI in 4e en 5e generatie van moeders kant. Deze komen allebei pas bij elkaar in Kubay Khan en in zijn moeder. Dus geen opa's x kleindochters ed.
En hoe kun jij het nu over inteelt hebben als je mij niet eens kunt vertellen wat het verschil is tussen lijnteelt en inteelt? De paarden in de linken die jij noemt hebben dan nog meer inteelt...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:37

@anneliesdj: dat is inderdaad wat ik ook dacht, dus ik ben heel zwaar rond gaan bellen toen ik erachter kwam dat Lan drachtig was. Maar de experts deden er helemaal niet moeilijk over. Dit komt dus veel vaker voor dan wij met zijn allen denken, en vaak is het perongeluk (een hengstveulen dat te lang bij de merrie blijft bijvoorbeeld).

In ieder geval zijn de geleerden het erover eens dat éénmalige directe inteelt van paarden die verder geen gezamenlijke lijnen delen (anders dan bv. de moeder of de directe vader/broer of zus) weinig tot geen kwaad kan. Niet qua bouw en niet qua karakter. Het probleem zit in de herhaling.

Dus ik zou Wiz echt niet weer met een wolfgang of amorlijn moeten willen kruizen was het advies.

Maar goed: is voor mij niet aan de orde. Wiz is gecastreerd toen hij vrij jong was voor de zekerheid.

Overigens is hij qua karakter en bouw een gewoon normaal paard Ja Met relatief veel trekjes van zijn moeder. Dat wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 23:49

lijn/inteelt komt relatief gezien best vaak voor idd, bij verschillende stamboeken in verschillende mate
voorbeeldje bij de ijslanders , een ggk hengst met 1 paard als vader en opa,
je moet alleen opletten dat je idd wel voldoende "vers bloed" in het ras behoud om het bestand gezond te houden ,

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:03

anneliesdj schreef:
En hoe kun jij het nu over inteelt hebben als je mij niet eens kunt vertellen wat het verschil is tussen lijnteelt en inteelt? De paarden in de linken die jij noemt hebben dan nog meer inteelt...

Inteelt of lijnenteelt het is en blijft gewoon een produkt uit een optelsom van Genen..
En in deze zit weinig diversificatie in.
Waardoor je waarschijnlijk het type vast kunt houden.
Tevens werkt het vaak verkleinend.

http://www.allbreedpedigree.com/kubay+khan

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:12

Verkleinend qua maat bedoel je ceasario?
das in mijn geval niet gelukt.. En merrie van 1.68 en de vader van 1.71 leverden een product van 1.80 op. Wiz is eh.. stevig aan de maat. Knipoog

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 00:23

anneliesdj schreef:
@ Mias; Je hebt een paard wat op zijn minst intressant is gefokt! Vatican Kwijl Kwijl Bij arabieren gebeurt het vaker dan bij sportpaarden, blijkbaar zijn ze daar meer overtuigd van de goede invloeden van lijnteelt. Maar om eerlijk te zijn vind ik het bij jouw paard toch op het randje, als er zoveel lijnenteelt wordt gebruikt zoek je dan niet gewoon een kopie van een van die hengsten? Kan er dan niet beter gezocht worden naar de (in ogen van de fokker)perfecte merrie en die laten dekken door de perfekte hengst? Voor het veulen kan dan opnieuw de perfekte hengst/merrie gezocht worden, een voorouder zou daarbij niet nodig moeten zijn want daarvan is al gebleken dat dit nog niet het ideale resultaat gaf. Bovendien heb je nu veel meer keuze uit jongere en modernere hengsten dan bv 10 jaar geleden, waarom zou je dan nog zo'n 'oudere' hengst willen?
Ik brainstorm maar wat hoor, ik heb zelf ook een arabier staan, zonder inteelt Knipoog 't Is apart volk, die arabierenliefhebbers.

Ik zet mijn commetaar even punt gewijs na gelijke het dikgedrukte

1. Bedankt!
2. Het is niet mijn paard Knipoog Maar inderdaad ik vindt de lijnteelt ook teveel. Je kunt wel een kopie zoeken van 1 van die hengsten, maar wie zegt dat die hengst juist de punten, die jij als fokker zo belangrijk vindt aan die andere hengst, ook doorgeeft. Met lijnteelt is de kans groter.
3. Dat is het probleem juist. De perfecte hengst/merrie bestaat niet. Je probeert altijd om beter te fokken. En als je daarvoor b.v 2 x de hengst vatican erin moet stoppen, dan moet dat maar.
4. jonger en moderner wil niet altijd zeggen dat ze beter zijn. Een 'oudere' hengst kan mischien wel veel beter passen bij je merrie dan zo'n jong ding. Kijk, wij zijn nu op zoek naar een hengst voor deze merrie en ik ben al heel wat hengsten tegen gekomen. Maar de hengst waar ze mischien onder komt is ook weer een afstamming van Vatican. Vatican zit bij deze hengst in de 2de of 3de bloedlijn.
Maar goed wij kiezen deze hengst omdat hij gewoon goed past bij de merrie, om te zorgen dat het veulen nog meer qualiteiten van Vatican krijgt. En ook een beetje omdat het een mooi rusische gefokte AV hengst is Ja

Maar goed, zoveel verstand heb ik nog niet van het fokken van paarden. Ik kom zelf pas om de hoek kijken. Ben nu ongeveer nog maar een jaartje of 4/5 bezig in de fokkerij dus veel weet ik er nog niet van. Heb zelf geen fokkerij ofzo, maar wel op verschillende gewerkt waar ik dus ook wat van heb mogen leren qua fokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-08 02:17

Daar wil ik wel even op ingaan,
punt 3, de perfekte hengst/merrie. Die bestaat idd niet anders zou je niet fokken. Maar 2 x dezelfde hengst erin stoppen is niet de oplossing, je kunt veel kwaliteiten van een hengst in je veulen willen hebben maar aan ieder paard zitten ook weer nadelen. Je kunt in mijn ogen dan beter de slechte punten van die hengst compenseren met goede punten van een andere hengst. En wil je echt iets specifiek fokken dan kun je gebruikmaken van hengsten die dat ene hebben maar elkaar compenseren op andere vlakken.
Stel;
Je wilt een veulen fokken met ruime gangen en een erg luxe voorkomen. Daarnaast moet het uiteraard een goed rijpaard worden.
Hengst 1 heeft een heel mooi achterbeen, sterke en ruime gangen en staat erom bekend luxe nakomelingen te geven. Hij heeft echter een zwakke rug en een kort voorbeen wat nadelig is voor een rijpaard.
Hengst 2 heeft eveneens goede gangen en een luxe voorkomen maar ook een mooie rug en langer voorbeen. Zijn slechte punt is echter dat hij een minder mooi achterbeen heeft.
Je kunt dan besluiten hengst 1 vaker te gebruiken en erop hopen dat hij alleen de goede gangen en luxe voorkomen doorgeeft maar niet de slechte rug en zijn korte voorbeen maar dat is natuurlijk niet haalbaar. Daarom is het slimmer om hengst 2 te gebruiken om de slechte punten van hengst 1 te compenseren en samen een luxe paard met goede gangen te fokken.

Punt 4; jonger en moderner is idd niet altijd beter maar je moet wel bedenken dat hengsten als Vatican ook ooit jong zijn geweest. De jonge hengsten van nu zijn de legende's van later, je moet het wel aandurven om nieuw materiaal te gebruiken, tenslotte gaan de oudere hengsten ook ooit dood.

Ik weet nog heel goed dat ik jaren geleden eens een advertentie zag staan van Jazz, als jeugdig pubertje, was toen 5 jaar oud geloof ik, nog niets bewezen en nog niets bereikt. Toen dacht ik nog; leuk paard, lijkt veelbelovend maar ja, er zijn zoveel jonge hengsten waar je een paar jaar later niets meer van hoort. En moet je nu eens zien, degenen die destijds met hem gedekt hebben en de gok gewaagt hebben hebben nu heel intressant fokmateriaal.

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 02:31

Anya schreef:
Verkleinend qua maat bedoel je ceasario?
das in mijn geval niet gelukt.. En merrie van 1.68 en de vader van 1.71 leverden een product van 1.80 op. Wiz is eh.. stevig aan de maat. Knipoog

Jong gecastreerd toch? Dat beïnvloed de groei van de lange beenderen. Jong gecastreerde dieren worden vaak groter/hoger dan verwacht.