Ververving stalgebrek Ferro??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

regine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 14:12

sarabande schreef:
De meeste stalgebreken nemen paarden, vanaf het moment dat ze geboren zijn, van anderen over.

Ohja?????
Meestal vervelen ze zich de pleures op stal en zoeken vanalles om aandacht te trekken. Zo ontstaat een stalgebrek! Ik ga met Fabienne mee, het ligt aan het karakter of het paard het accepteerd in de stal en rustig blijft 'wachten' tot hij er weer uitgehaald word, of niet. Maar het ligt dus helemaal in de omstandigheden die het paard heeft. Hoevaak word er wat mee gedaan, hoe tevreden is het paard met zijn leven? Moet je je eens in een paard verplaatsen. Een paard is een vluchtdier dat op uitgestrekte vlaktes leeft. Het is er voor gemaakt om kilometers te lopen op een dag. Wij stoppen zo'n vluchtdier in een kooitje waar het niet kan vluchten als hij iets eng vind, want hij kan geen kant op tussen die 4 muren en dat betekend dat hij dus ook zijn grootste hobbie, LOPEN, niet uit kan oefenen. Zo'n paard snapt daar niks van en gaat andere dingen verzinnen. Die andere dingen vallen onder onze verzamelnaam stalgebreken.
Het heeft dus niks te maken met als pappa tegen het schot schopt, doen alle kinderen van hem dat ook. Dat is het meest waanzinnige dat ik ooit heb gehoord!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 14:14

Uhm Sarabande, het is nog steeds niet bewezen dat stalgebreken overgenomen worden. Ken jij een heel rijtje paarden dat staat te weven?
Daarmee wil ik niet zeggen dat het erfelijk is, maar ik denk idd net als Fabienne dat het voor een deel in het karakter zit.
Neurotisch paard = eerder stalgebrek.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-02 18:17

Er is zoveel niet bewezen, maar algemeen bekend. Waarom denk je dat de meeste mensen geen wever of luchtzuiger op stal willen hebben? Juist uit angst dat de rest het gaat nadoen. Vrienden van mij hadden 25 jaar geleden een welshhengstje die klauwde als hij eten kreeg. Nu generaties later doet ieder KWPN paard het bij hun, geen een uitgezonderd. Ze kijken het allemaal van moeder af en verbinden het met eten. De hele opvoeding van jonge paarden bestaat voor een deel uit nadoen. Dus worden in deze tijd heel wat z.g. stalgebreken aangeleerd. En ja andere factoren zoals verveling etc zijn idd ook voor het ene paard meer dan voor de ander een reden om zich op de een of andere manier te uiten.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-02 00:49

sarabande schreef:
Overigens Anouki ik vind dit een niet ter zake doende vraag slechts gerelateerd aan een paard. Als je nu tien Ferro's gehad had. Het zegt niets en is schadend voor de hengst. De meeste stalgebreken nemen paarden, vanaf het moment dat ze geboren zijn, van anderen over.

Een vraag is een vraag en ik zie niet hoe het schadend kan zijn voor de hengst?? Veel mensen zien Ferro als moeilijk bloed, terwijl ik juist aangeef dat mijn vorige heel makkelijk in de omgang was, ook met rijden (heel rittig om in de termen te blijven Knipoog ) alleen dat hij een stalgebrek had, slaan.

Ik vroeg me dus af of het iets met vererving te maken heeft of niet, omdat ik dat in de wandelgangen wel eens gehoord heb. Aangezien er veel mensen op bokt zitten, zullen er misschien ook wel wat Ferro eigenaren bijzitten. Ik vroeg dus naar ervaringen en meningen, omdat ik niet op een eventueel broodje aap verhaal af wil gaan.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 15:34

Anoukie schreef:
Weet iemand of Ferro dit zelf wel doet of dat dat ook alleen een "gerucht" is??

Het is geen gerucht!

Hij heeft een volledig beschermde box zodat hij zich geen pijn kan doen.

Maar we hebben het hier wel over een DEKHENGST die flink actief is hierin, dus die flink last van zijn hormonen heeft en zich daar ook naar gedraagt!!!!!! Of dat direct iets met karakter te maken heeft kan je zo niet zeggen. Een dekhengst in volle actie is nou eenmaal geen doetje, zijn hormonen zorgen voor een flinke dosis macho gedrag.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 17:54

Citaat:
Een dekhengst in volle actie is nou eenmaal geen doetje, zijn hormonen zorgen voor een flinke dosis macho gedrag.

Driftkikkers zullen er altijd wel blijven.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-02 19:15

Om nog even over dat schoppen te beginnen. Ik ken twee Ferro's die dat doen(een merrie en een ruin), maar verder zijn ze in de omgang heel braaf. En de merrie is ook heel fijn te rijden, ruin is een draak, maar dat komt volgens mij meer door de capaciteiten van de ruiter *LOL*

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 01:07

Stalondeugden kunnen wel vererven. Ik ken een paardje dat luchtzuigt, haar vader deed dat ook. Het paard heeft hem nooit gezien, en de moeder is geen luchtzuiger. Ook kende ik een jaarling die in een koppel liep en ook lucht zoog, zijn moeder deed het ook niet, en hij liep hele dagen buiten met voldoende andere jaarlingen.
Imo zijn dit dus wel dingen die kunnen vererven, ken zelf geen Ferro's dus daar kan ik niets over zeggen.
Overigens heeft mijn paard een paar maanden naast een luchtzuiger gestaan en kan dus vertellen dat het niet "besmettelijk" is, hij denkt er zelfs niet aan om het te doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 00:52

Heet dit marktonderzoek. Ik kende ook een nichtje van een vriendin wiens tante een opa had die 101 geworden is ondanks dat ie dronk en rookte. pffff

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 01:14

Stalgebreken, begint men te vermoeden, zouden toch erfelijk kunnen zijn. Ik had vorig jaar er iets over gelezen dat de hengst Rotspon 1/4 keer een luchtzuiger voortbrengt. Ik ben nog een keer gaan zoeken voor de liefhebbers:

Koppen betekent trouwens luchtzuigen...

Citaat:
Ich weiß aus absolut sicherer Quelle, daß der Hengst selbst koppt! Desweiteren weiß ich daß es überdurchschnittlich viele Nachkommen von ihm gibt die ebenso koppen! Seid froh wenn ihr welche habt die es nicht tun!
Übrigens kann die Anlage zum Koppen sehr wohl vererbt werden nachzulesen im Buch:Problemverhalten beim Pferd von Dirk Lebelt.
Darin steht wörtlich: Es liegen Hinweise auf eine genetische Prädisposition zum Koppen vor. So wurden bei italienischen Vollblütern in bestimmten Hengstlinien bis zu 30 % Kopper gefunden, während der Anteil in der untersuchten Gesamtpopulation lediglich bei 2,4 % lag (Vecchiotti und Galanti 1985).

en verder

Citaat:
Die Disposition zum Koppen ist sehr wohl erblich, das kann ich bestätigen. Es gibt auch einige Dissertationen zu dem Thema. Neuere Untersuchungen deuten zwar darauf hin, dass die gesundheitlichen Auswirkungen des Koppens (Kolikneigung durch mehr Luft im Verdauungstrakt und nervöse Grundhaltung der Pferde) die angenommen werden, nicht oder nicht in dem Maße auftreten, aber ehrlich gesagt kann ich mir nicht vorstellen, dass es nicht ungesund ist, sich den Bauch mit Luft vollzuschlagen.
Relativ neu ist auch die Erkenntnis, dass Koppen entgegen der landläufigen Meinung nicht durch Nachahmung erlernt wird, sondern ausschließlich im Trial and Error-Verfahren. Auch dazu gibt es eine Dissertation, die vielleicht hilfreich sein könnte, falls man mal einen Kopper besitzt und ihn irgendwo einstellen möchte und sie einem schon entgegenschreien 'bleib weg' Knipoog

Hier de link:
http://www.horse-gate.com/cgi-bin/ib3.7 ... ;t=384;hl=

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 01:32

sarabande schreef:
Vrienden van mij hadden 25 jaar geleden een welshhengstje die klauwde als hij eten kreeg. Nu generaties later doet ieder KWPN paard het bij hun, geen een uitgezonderd. Ze kijken het allemaal van moeder af en verbinden het met eten. De hele opvoeding van jonge paarden bestaat voor een deel uit nadoen.

Met klauwen bedoel je vast wat ik omschrijf als maaien met de voorbenen? A la Spaanse pas? (niet dat het een Spaanse pas is maar goed...):
Afbeelding
Fayette doet dit ook als ze eten krijgt met name als ze iets krijgt wat ze heel erg lekker vindt. Met slobber doet ze het meer dan wanneer ze gewoon brok krijgt en bij hooi is het helemaal niet nodig om te doen. Van wie Fayette dat heeft geleerd? Niet van haar moeder want die doet dat niet Als ze iets van haar moeder had moeten overnemen dan zou het luchtzuigen moeten zijn en een echte voernijd. Ze zuigt geen lucht en voernijd heeft ze ook niet (zij doet met haar halve kilo brok twee keer zo lang als haar moeder met een hele kilo brok). Ik vermoed dat ze dat klauwen met haar voorbenen zich zelf heeft aangeleerd in de opfok, mevrouw is nou eenmaal nogal ongeduldig Haha!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 17:45

Ik las bij het paard van het jaar over Ferro het volgende:

Heeft een hekel aan: Ongeduldigheid bij de mensen om hem heen, die 'snel' iets van hem willen. Dan wordt hij bijna kopschuw, zeker als hij je niet kent.
Houdt van: Door de mensen om hem heen als ‘koning’ behandeld te worden, met heel veel aandacht

Dus mensen met een ongeduldig karakter......vergeet het maar.!!

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 00:06

Vreemd... ik heb een Ferro gehad die was heel erg op zichzelf, zo een paard waar je nooit een band mee krijgt, stond altijd achter zijn stal en in het land kwam ie nooit naar je toe je moest hem altijd halenn al regende het stront van de dijk, je moest hem in zijn waarde laten, niets afdwingen anders werd ie heeeel fout.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 14:23

volgens mij kan een paard geen stal gebrek vererven, maar wel de aanleg ervoor. het is met zo'n paard gewoon zaak te zorgen dat hij zich niet verveeld opstal.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-02 19:14

Mijn Ferro was niet op zichzelf, maar was een heel erg aanhankelijk dier. Wat betreft het afdwingen, dat kon bij hem ook niet. Hij moest het voor je willen doen en dan ging hij door het vuur voor je. Gelukkig was hij heel erg rittig Knipoog , dus er was niet snel iets te gek voor hem. Als je hem beledigde, kreeg je het op de een of andere manier wel terug. Daar kon hij absoluut niet tegen!

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-02 23:43

Ik kende ook een ferro, en die sloeg met het eten tegen de muur, maar dan echt bokken en z'n kont omhoog gooien.
Net zolang totdat hij z'n benen open geslagen had...