Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 22:19

Zannekin schreef:
Voor de goede orde: Michelangelo dekt nog steeds vele merries, en heeft nog meer nakomelingen in Duitsland lopen. Dus als ze in Nederland vinden dat zijn Rittigkeit 0 is en in Duitsland dat die zeer goed is, dan weet ik niet wat de oorzaak daarvan is, interesseert me ook niet. Het was maar om de tegenstrijdigheid aan te tonen tussen de vele factoren die de rittigkeit beïnvloeden en het karakter van 1 van beide ouders.

Uhm misschien vergeet je dat de fokkers in duisland wel rekening houden met de richtigkeit van hun merrie!
En ik zeg niet dat de paarden slecht zijn helemaal niet, maar daar gaat dit verhaal niet over dus lees a.u.b eens een keer wat er staat. Dat voorkomt een hoop irritatie en kunnen we door met de discussie zoals die bedoeld is!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:20

Zannekin schreef:
Voor de goede orde: Michelangelo dekt nog steeds vele merries, en heeft nog meer nakomelingen in Duitsland lopen. Dus als ze in Nederland vinden dat zijn Rittigkeit 0 is en in Duitsland dat die zeer goed is, dan weet ik niet wat de oorzaak daarvan is, interesseert me ook niet. Het was maar om de tegenstrijdigheid aan te tonen tussen de vele factoren die de rittigkeit beïnvloeden en het karakter van 1 van beide ouders.

Wil je zo vriendelijk zijn om de dekcijfers uit zijn nederlandse tijd en uit Duitsland naast elkaar te leggen Verward

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:20

Laatste reaktie van mijnentwege, het schelden komt weer boven niewaar... Ik geef dus de raad om in Nederland niet met boze hengsten te fokken, haha
Het ging trouwens niet alleen over Nederland, paarden kennen geen landsgrenzen, ....

Doe maar zelf Sarabande, zoals gezegd, hij dekt nog steeds, hoe dan uiteindelijke dekcijfers aantonen Verward
Laatst bijgewerkt door Zannekin op 06-12-02 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 22:21

Troef schreef:
Citaat:
Ik ben niet de oudste hier op bokt! Maar ik kan je verzekeren dat er paarden zijn die een uitstekende opvoeding hebben gehad maar toch lastig zijn

Dat heb je ook met mensen.

En nu is de kunst om zo'n mens bij een paard te plaatsen.
Heb je paarden s'nachts al horen praten over dat mens?

Uhm troef ik weet niet in wat voor wereld jij leeft maare heb je uberhaupt ooit een paard zien praten?? Haha! Haha!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 22:23

[quote="Zannekin"]Laatste reaktie van mijnentwege, het schelden komt weer boven niewaar... Ik geef dus de raad om in Nederland niet met boze hengsten te fokken, haha
Het ging trouwens niet alleen over Nederland, paarden kennen geen landsgrenzen, ....
[quote]
IS dit niet een beetje tegenstrijdig dan? Frusty
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 06-12-02 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:24

Zannekin schreef:
Laatste reaktie van mijnentwege, het schelden komt weer boven niewaar... Ik geef dus de raad om in Nederland niet met boze hengsten te fokken, haha

Doe maar zelf Sarabande, zoals gezegd, hij dekt nog steeds, hoe dan uiteindelijke dekcijfers aantonen Verward

SCHELDEN sinds wanneer is de waarheid schelden en oh je weet al hoe goed zijn nog niet geboren kinderen zijn
wauw

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 22:29

Nou kom op heey!
Als je nu eens goed leest was michelangelo slechts een voorbeeld!
Dat is niet waar dit topic over gaat dus probeer het daar ook niet naar toe te trekken.
Ik wil graag discussieren over mijn stelling met mensen die dit ook interessant vinden.
Wil je over michelangelo discussieren dan open je daar een nieuw topic over!
Kom nu eens met je echte mening!
Vind je dat fokkers ook op de rittigkeit van de merrie moeten letten of vind je dit onzin?
Dit vind ik nu interessant om te horen.
Laatst bijgewerkt door HorseMoments op 06-12-02 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:41

Gribaldifan

Citaat:
paard zien praten

Ja maar dat leer je niet meer om die te horen.

Zelfs een motor kan nog praten,maar dan moet je er wel het oor voor hebben Haha!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 22:43

Troef schreef:
Gribaldifan

Citaat:
paard zien praten

Ja maar dat leer je niet meer om die te horen.

Zelfs een motor kan nog praten,maar dan moet je er wel het oor voor hebben Haha!

Ok ik begrijp wel wat je bedoeld maar je weet zelf ook wel dat dat maar een manier is om iets uit te leggen. Ga nu eens in op het topic, wat is jou mening. Ik weet zeker dat meer mensen daar in zijn geintereseerd. Let jij als fokker nu op de rittigkeit van een merrie?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 23:15

Citaat:
Let jij als fokker nu op de rittigkeit van een merrie?

Maar het probleem is dat er een hele generatie rittigkeit anders beoordeelt dan een andere generatie.

Nu heb je meiden wanneer je die op een paard zet en de merrie heeft verstand en wil weten wat kan en niet kan,dus gewoon uitproberen zijn er meiden die de oliebol krijgen en zo'n merrie naar de klote helpen.
Al hebben ze een hippische opleiding gehad.

Dus wat is riitigkeit?
Dat bepaald de consument.

En nu is voor mij de vraag voor welke consument wil ik fokken?
In ieder geval niet voor degene die paardrijden en paardenmens moet leren op een school.

Maar voor mensen die paarden kunnen lezen en schrijven.

Maar dat worden er steeds minder volgens mij.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-02 23:19

Troef schreef:
Citaat:
Let jij als fokker nu op de rittigkeit van een merrie?

Maar het probleem is dat er een hele generatie rittigkeit anders beoordeelt dan een andere generatie.

Nu heb je meiden wanneer je die op een paard zet en de merrie heeft verstand en wil weten wat kan en niet kan,dus gewoon uitproberen zijn er meiden die de oliebol krijgen en zo'n merrie naar de stinkmodder helpen.
Al hebben ze een hippische opleiding gehad.

Dus wat is riitigkeit?
Dat bepaald de consument.

En nu is voor mij de vraag voor welke consument wil ik fokken?
In ieder geval niet voor degene die paardrijden en paardenmens moet leren op een school.

Maar voor mensen die paarden kunnen lezen en schrijven.

Maar dat worden er steeds minder volgens mij.

Of ligt het soms aan de fokkers, trainers en leraren? Een paardenmens is ook als onwetend persoon geboren.
Ik denk dat de 'consument' te veel op het plaatje let. Leuk lopen mooi kleurtje etc. Maar niet meer naar de echte inhoud. Als fokker kun je daar op inspelen om met de 'rages' mee te gaan maar of je daar nu verstandig aan doet. Ik denk dat je als fokker echt serieus na moet gaan denken wat je wilt fokken en hoe je dat wilt bereiken.
Over de consument moet je niet al te veel nadenken. Als je iets goeds fokt wil iedereen dat hebben. Ook de echte paardenmensen!

En wat bedoel je met rittigkeit is veranderd. Het gaat erom wat jou beeld is van rittigkeit. Met die meisjes hebben we niets te maken we moeten naar het paard kijken hoe het karkter ove rhet algemeen is zonder dat het misbruikt is!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 23:43

Citaat:
Met die meisjes hebben we niets te maken we moeten naar het paard kijken hoe het karkter ove rhet algemeen is zonder dat het misbruikt is!

Het karaker van een paard moet blijkbaar voor veel personen zo zijn.

dat elke onbenul op een paard kan zitten.

Maar paarden die zich door die onbenullen niet laten afmaken,bloederig hittepetitten, die zich verzetten, zijn dan de dieren die geen karakter hebben............ Boos!

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:01

Ik heb al heel wat veulens gefokt en ben het helemaal eens met de stelling.Ik vind het heel belangrijk dat er ook naar het karakter van het paard gekeken wordt.De veulens die ik gefokt heb waren gerust niet allemaal superpaarden maar zijn allemaal zeer goed terecht gekomen(wil zeggen op hun plaats).De meeste mensen hebben niks aan een superpaard dat niet te hanteren is en die niet wil werken.De mensen die fokproducten van mij gekocht hebben zijn allemaal tevreden.Hoe vaak zulllen goede paarden (meestal ook heel dure) in de handel terecht komen omdat een ruiter of amazone er niet mee uit de voeten kan?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:12

Zannekin"]
Het was maar om de tegenstrijdigheid aan te tonen tussen de vele factoren die de rittigkeit beïnvloeden en het karakter van 1 van beide ouders.
[/quote]

[quote="GribaldiFAN schreef:
Als je nu eens goed leest was michelangelo slechts een voorbeeld!

Dat beweerde ik al voor jij dat zei.

Uiteraard worden merries in Duitsland getest: "Fremdreitertest", maar enkel die merries die meedingen naar het "premie"schap. Als je dus een premiemerrie hebt dan weet je dat die OK is. Volgens mij zal dat er in andere landen ook wel doorkomen. Ik denk dus dat het al wat voorbijgestreefd is te zeggen dat er alleen op exterieur wordt gefokt. Het aantal mensen die met werkelijk "slechte karaktermerries" fokt zal niet meer zo hoog zijn.
Inderdaad moeten ze getest worden door goeie ruiters en niet door beginnelingen. Ook moeten meerdere ruiters één paard testen, kwestie van te vermijden dat een bepaald paard je gewoon beter ligt. Maar dit alles gebeurt dus al wel en is niks nieuws....

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:14

Citaat:
en die niet wil werken

Hoeveel ruiters heb je die kennen of willen werken op een paard.

Gewoon door gebrek aan feeling??

En daar heb ik het over.

Als je een opleiding paardenhouderij gedaan hebt van 4 jaar
moet het niet zo zijn dat je eerste proef nog in het laatste jaar moet plaats vinden.

Want dan heb je daar op zo'n school je tijd uitgezeten.

Verder wordt er te gemakkellijk over paardrijden gedacht om het goed te doen.
Dus ald een paard maar even tegenstribbeld begint het gejank.

Je moet toch echt wel een dooie zijn om 23 uur te wachten op je baasje of die nog naar je stal komt.

Ben je dan uitgelaten en wat bikkerig en heb je ook niet zoveel zin om slaafs de orders op te volgen schoppen ze je direkt in de verdom hoek.

Met de woorden, kijk eens naar je andere collegaatjes paardjes /pony hoe een voorbeeld het zijn.

Kul...........

Ik als paard zeg dan ga eerst maar eens leren hoe je normen en waarden moet hanteren tegen een paard of pony en kom dan maar weer terug naar mijn stal.
En heb je het nog niet geleerd dat bok ik je er weer af ....hahahaha

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 00:30

Troef schreef:
Citaat:
en die niet wil werken

Hoeveel ruiters heb je die kennen of willen werken op een paard.

Gewoon door gebrek aan feeling??

En daar heb ik het over.

Als je een opleiding paardenhouderij gedaan hebt van 4 jaar
moet het niet zo zijn dat je eerste proef nog in het laatste jaar moet plaats vinden.

Want dan heb je daar op zo'n school je tijd uitgezeten.

Verder wordt er te gemakkellijk over paardrijden gedacht om het goed te doen.
Dus ald een paard maar even tegenstribbeld begint het gejank.

Je moet toch echt wel een dooie zijn om 23 uur te wachten op je baasje of die nog naar je stal komt.

Ben je dan uitgelaten en wat bikkerig en heb je ook niet zoveel zin om slaafs de orders op te volgen schoppen ze je direkt in de verdom hoek.

Met de woorden, kijk eens naar je andere collegaatjes paardjes /pony hoe een voorbeeld het zijn.

Kul...........

Ik als paard zeg dan ga eerst maar eens leren hoe je normen en waarden moet hanteren tegen een paard of pony en kom dan maar weer terug naar mijn stal.
En heb je het nog niet geleerd dat bok ik je er weer af ....hahahaha

Dit kan allemaal wel zo zijn maar heeft niet zo zeer iets met de discussie te maken. Hiervoor moet je maar even een ander topic openen dan wil ik hierover graag me je discussieren.

Om even op zannikin in te gaan. Ik denk dat bijv. het kwpn daar nog helemaal niet zo veel rekening mee houd. Misschien wel op hengsten gebied maar op merriekeuringen dus zeker van niet. Staatsgevaarlijke merries kunnen zo maar ster worden.
Tja en als ze ster worden is het ook interessant om mee te fokken.
Dus daar heb je het al. Ik denk niet dat dit verhaal omstreden is zolang er weinig of niets aan wordt gedaan.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:37

In Duitsland:

Citaat:
Feldprüfung?

Feldprüfungen sind Zuchtstutenprüfungen, bei denen die Stuten an einem Tag bewertet werden. Zuerst wird das Freispringen in der Halle beurteilt. Über eine kleine Hindernisfolge von drei Sprüngen wird Springmanier und -vermögen Ihrer Stute beurteilt. Haben alle Stuten das Freispringen absolviert, folgt die Überprüfung der Grundgangarten.

In Vierergruppen werden die Rittigkeit unter dem Reiter auf einem Viereck bewertet. Nach Ansage sind einige Runden mit Handwechsel zu traben, zu galoppieren und Schritt zu gehen; Lektionen wie Seitengänge oder Rückwärtsrichten werden nicht verlangt. Hier kommt es vielmehr auf losgelassene, elastische und taktreine Grundgangarten und auf sichere Anlehnung der Stuten an. Die Reiter sollen Turnierkleidung tragen.

Zum Schluss wird nach dem Reiten in der Abteilung der Fremdreitertest durchgeführt. Ein erfahrener Fremdreiter wird kurz Ihre Stute reiten, um die Rittigkeit zu beurteilen. Hat er seine Note gegeben, ist die Zuchtstutenprüfung für Sie beendet

Stationsprüfung?

Bei den Stationsprüfungen, die in der Hannoverschen Reit- und Fahrschule in Verden durchgeführt werden, werden die Stuten in einem Zeitraum von 18 Tagen auf die abschließende Prüfung vorbereitet. Neben der Bewertung der Reiteigenschaften werden hier auch die Interieurmerkmale wie Temperament, Charakter und Leistungsbereitschaft berücksichtigt.

Die Stationsprüfung hat den Vorteil, dass alle Stuten unter gleichen Bedingungen von erfahrenen Reitern auf den Abschlusstest vorbereitet werden. Stuten sollten gut anlongiert angeliefert werden, brauchen jedoch noch nicht geritten zu sein. Ziel der Ausbildung ist es, dass sich die Stuten losgelassen mit taktreinen Grundgangarten und in sicherer Anlehnung präsentieren.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:40

Ja ik zal het niet herhalen de hele pag maar wil een belg weer vertellen dat est im Deutschland alles besser ist?????

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 00:44

Tja ik begrijp wel wat je bedoeld zannikin maar je had het over het kwpn. Wat heb ik aan een gekopieerde duitse tekst. Dit is een discussie dus aan een mening heb ik iets. Wat wil je wat ik hierop zeg?!! Frusty Frusty

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:47

GribaldiFAN schreef:
Rotbokken zijn er al meer dan genoeg naar mijn mening.
!

Rare stelling heb je, heel vreemd, ken heel weinig rotbokken, en dat terwijl ik met jonge jazzen werk, waar iedereen zijn woordje over klaar heeft!! Ruiters moeten zich aanpassen aan hun paard, en niet andersom.
Ruiters die niet met hun paarden om kunnen gaan hebben we al genoeg!!!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 00:48

Zannekin schreef:
Ik denk dus dat het al wat voorbijgestreefd is te zeggen dat er alleen op exterieur wordt gefokt.

Dat is dan jullie conclusie? Verward
Mijn antwoord was bedoeld om mijn stelling te verduidelijken en louter informatief. Ik denk ook dat er vraag is naar hoe het er in het buitenland aan toe gaat. Of houden we de oogkleppen maar lekker op? Ik had het helemaal niet over het KWPN, maar over hengsten in het algemeen.
Sorry hoor, ik dacht dat jullie wel wat geïnteresseerd waren. Deze tekst zegt alles over het onderwerp.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 00:50

Pipo"]
[quote="GribaldiFAN schreef:
Rotbokken zijn er al meer dan genoeg naar mijn mening.
!

Rare stelling heb je, heel vreemd, ken heel weinig rotbokken, en dat terwijl ik met jonge jazzen werk, waar iedereen zijn woordje over klaar heeft!! Ruiters moeten zich aanpassen aan hun paard, en niet andersom.
Ruiters die niet met hun paarden om kunnen gaan hebben we al genoeg!!!
[/quote]
Waarom heeft iedereen het over ruiters. Paarden die klaar gemaakt worden hoeven niet eens onder de man. Dus die worden niet verkeerd aangereden etc. Toch kunnen die echt staatsgevaarlijk zijn. Niet uit onwetendheid maar echt gemeenheid. Toch als deze paarden beetje kunnen lopen leuk gebouwd zijn en een sprongetje kunnen maken zomaar ster worden. En dan maar fokken geblazen.
en dat vind ik gewoone en slechte zaak

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-02 00:52

Zannekin"]
[quote="Zannekin schreef:
Ik denk dus dat het al wat voorbijgestreefd is te zeggen dat er alleen op exterieur wordt gefokt.

Dat is dan jullie conclusie? Verward
Mijn antwoord was bedoeld om mijn stelling te verduidelijken en louter informatief. Ik denk ook dat er vraag is naar hoe het er in het buitenland aan toe gaat. Of houden we de oogkleppen maar lekker op? Ik had het helemaal niet over het KWPN, maar over hengsten in het algemeen.
Sorry hoor, ik dacht dat jullie wel wat geïnteresseerd waren. Deze tekst zegt alles over het onderwerp.
[/quote]
Hier ben ik het mee eens. Sorry dat ik het niet goed begrepen had!

Kais

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 01:04

Ik ken ook 'n paard dat (in jouw woorden) 'n rotbok is. Ze bijt en slaat (vooral naar andere paarden, maar mensen moeten ook oppassen) en dat heeft ze vooral van haar moeder heb ik gehoord. Dat was al geen 'makkelijk' paard (om 't zo maar te noemen) en haar dochter (sinds de geboorte bij de eigenaresse) is ook geen lieverdje. Het is wel erg toevallig als dit allebei in de opvoeding zat... ze gaat trouwens imo goed met het paard om. De eigenaresse is haar trouwens wel goed de baas, bij haar flikt ze minder dan bij anderen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 01:11

In nederland wordt er een enkele keer wel een hengst op karakter afgekeurd. Ken alleen het voorbeeld van Droomwals. Maar daar kwamen dan ook echte stakers van.