Een eigen paardenfokkerij...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fjorden007

Re: Een eigen paardenfokkerij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:46

Het is sowieso moeilijk om voor jezelf te beginnen als je nog niks hebt. denk aan alle kosten, je zult er nog wel achter komen naarmate je ouder word en er steeds meer van komt te weten Haha!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 16:59

Als je echt besluit om ervoor te gaan, doe het dan in een neventak van de paardenhouderij.
Zorg dat je uit een andere bron vaste inkomsten hebt en als je graag met paarden werkt, zit ik te denken aan een manege/ c.q. pensionstal/ paardenrusthuis.
Met een vast aantal boxen en vast bezetting kun je je eigen vaste inkomen genereren en daarnaast een stal apart met je eigen fokmerries.
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een pensionmstal op onze nu nog van oomlief zoogkoeienboerderij en we zijn al 2 jaar bezig met het wijzigen van vergunningen en allerlei regels.
Als alles ons goeg gezind is, hebben we eind volgend jaar! groen licht dat het van ons KAN zijn en mag ik eindelijk beginnen met mijn lang gekoesterde wens.
Nu moet ik in de tussentijd verplicht weer voor een baas aan het werk, omdat er wel vaste lasten zijn en als er geen geld binnenkomt kunnen we straks niet eens meer eten kopen om het zo maar grof te verwoorden.

Zorg dat je met een perfect businessplan naar de bank gaat.

De bank heeft mij groen licht gegeven, maar ik wacht totdat het bedrijf op onze naam komt, ik wil ons huis nl niet als onderpand hebben.Bloos

Heel veel succes.

Wil je wat weten, dan hoor ik het graag. Haha!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 13:37

[***] schreef:
Ik ken helemaal niemand die alleen leeft van de paardenfokkerij.
Zelfs de grotere stallen leven van de handel en doen de fokkerij er nog voor de hobby bij, want aankopen is altijd nog voordeliger dan zelf fokken.

Huub en Tiny van Helvoirt verkopen één veulen waar drie keer mijn jaarsalaris in zit.

Maar goed, die zijn niet zo begonnen. Ook als hooby begonnen waarschijnlijk maar het heel goed gedaan.....

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-08 13:14

Nu ik reacties van jullie heb gekregen en ik op ook nog op het internet gezocht heb en ik een interview met de bank heb gehad weet ik dat het heel moeilijk is om een eigen paardenfokkrij te starten net zo als jullie al zeiden. Maar is het wel mogelijk om bijvoorbeeld een eigen camping te starten, met daarbij bijvoorbeeld paardentochten voor de toeristen?

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-08 11:56

kaatje77 schreef:
Als je echt besluit om ervoor te gaan, doe het dan in een neventak van de paardenhouderij.
Zorg dat je uit een andere bron vaste inkomsten hebt en als je graag met paarden werkt, zit ik te denken aan een manege/ c.q. pensionstal/ paardenrusthuis.
Met een vast aantal boxen en vast bezetting kun je je eigen vaste inkomen genereren en daarnaast een stal apart met je eigen fokmerries.
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van een pensionmstal op onze nu nog van oomlief zoogkoeienboerderij en we zijn al 2 jaar bezig met het wijzigen van vergunningen en allerlei regels.
Als alles ons goeg gezind is, hebben we eind volgend jaar! groen licht dat het van ons KAN zijn en mag ik eindelijk beginnen met mijn lang gekoesterde wens.
Nu moet ik in de tussentijd verplicht weer voor een baas aan het werk, omdat er wel vaste lasten zijn en als er geen geld binnenkomt kunnen we straks niet eens meer eten kopen om het zo maar grof te verwoorden.

Zorg dat je met een perfect businessplan naar de bank gaat.

De bank heeft mij groen licht gegeven, maar ik wacht totdat het bedrijf op onze naam komt, ik wil ons huis nl niet als onderpand hebben.Bloos

Heel veel succes.

Wil je wat weten, dan hoor ik het graag. Haha!

Hoi, ik had nog een vraagje. Hoe zit het met vergunningen, wat voor vergunning (heb je er een vergunning voor nodig?) heb je bijvoorbeeld nodig om een pension of een paardenfokkerij stal te beginnen Haha! ?

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 11:20

weet iemand dit?

Thefrodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-08 12:31

Ik denk dat het ook makkelijker gaat als je in het buitenland iets opzet. Veel vee houders starten tegenwoordig in Canada en Frankrijk. Dus waar je nog (relatief) goedkope grond kan vinden.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-08 12:36

Oke, dus ook bijvoorbeeld in spanje Haha!... mij is ook een keer gezegd dat Amerika een land is van de paardenfokkerij omdat daar al snel jou hengsten en merries bekend zijn, omdat er veel reclame wordt gemaakt. Is dit zo?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-08 18:54

Zooist; als zij een veulen verkopen voor 3x jou'n salaris dan verdienen ze niet 3x zoveel. uiteindelijk zal de ondernemer over zijn omzet belasting moeten betalen, over zijn inkomen en meerdere aanslagen. zeker een kwart brengt de ondernemer weg. Het is noodzakelijk dat de ondernemer geld inversteerd in zijn bedrijf, want anders komt het bij zijn inkomen op en kan hij een groot deel naar de belasting brengen, inversteerd hij het, dan brengt hij niks weg. Daarom ook dat sommige bedrijven nieuwe bedrijfswagens kopen om de oude te vervangen niet omdat ze af zijn gereden, maar omdat ze het anders na de belasting kunnen brengen. aan aan die nieuwe busjes vediend de fiscus als nog!! de belasting dienst verdiend altijd.

Verder sluit ik me aan bij kaartje77 zoals ze zegd moet je ergens een vast inkomen uit halen en met paardenfokkerij is dat lastig in te schatten. Zelf heb een combinatie zorg en paardenhouderij. Het inkomen haal ik uit de diensten die ik aanbied.

Probeer dat te doen waar je passie ligt en kijk goed naar een opbloeiende markt en duik die hoek in.
Verder moet je eerst een schat aan levens ervaringen opdoen. goede opleidingen en inzicht krijgen binnen andere organisaties.

Veel is mogelijk, zo zie je vaak dat hobby en werk/ opleiding samen komen.

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:07

Hebben zelf een een sportstal/opfok/fokkerij etc.neem maar van mij aan dat het zwaar is en dat of jij of je partner maar mooi een baan er langs gaat nemen.
Start kapitaal heb je nodig om dit te verwezenlijke. Clown
Met een pension stal hebben wij ook geprobeerd maar daar is echt niks aan te verdienen.
Iedereen wil op de eerste rang zitten voor een dubbeltje en iedereen wil een binnenbak/stapmolen/weidegang ongelimiteerd en ga zo maar door daarbij stro/voer en elektro/water + ontroerend prijs schieten de pan uit. Boos!
Ik voorstpel zelfs dat nu sinds het paarde gebeuren meer in het nieuws is de regels steeds meer aangescherpt worden wat eigenlijk goed is echter startende ondernemers met weinig kapitaal kunnen het werkelijkvergeten. Verdrietig
Je moet investeren en goed ook.Wij investeren op dit moment in een nieuw stal gedeelte met 5boxen super de lux voor 5tal fokmerries. Haha!
Op dit moment heb ik een 2tal fokmerries die echt een goede afstamming cq reputatie hebben.
Ik wil er nu nog 3 bij gaan zoeken....wat dacht je dat dat kost een wereldsgoede fokmerrie wil a: niemand kwijt of B ze zijn godsgruwelijk duur. Boos!
Zo hoorde ik een verhaal dat de zus of moeder van larino te koop stond (maar dat heb ik in de wandelgangen gehoord dus pin me er niet op vast!!!)voor het nutteloze bedrag van 50.000 eur. en laatst heb ik geinfomeerd naar de volle zus van Casiro wat dacht je nog gekker
60.000 eur. Huilen en dat was nog maar een 3jr.Cassinixlandgrafxramiroxladalco.
De enigste mogelijkhei is dan om een oudere merrie te kopen a14-15 jaar maar die moet toch snel zijn geld terugverdienen.
Daarbij komt het nog dat je een handelsinstict moet hebben + de connecties.
Bij ons valt het vies tegen om goede afzet te hebben in de sportpaarden.
Dat komt namelijk door al die stromannetjes die zelf geen paarden hebben maar wel dikke commissies opstrijken....gedeeltelijk is dit wel terrecht!Daar zie ook dat de prijzen vaak over de kop gaan.
Jonge paarden opfokken is ook al zoiets...ze staan 3jr. in de wei moeten aangereden worden endan zijn ze al weer 4 of 5 jr. Dus 4-5 jr. geen geld alleen maar kosten!
Daartegen geloof ik zelf wel in het veulentjes fokken...echter wel met bewezen stammen / sport merries in ons geval dan ik kan niet over andere soorten paarden praten?
Veulens leven 11 mnd. in de buik lopen 5 mnd. rond (ALS ER NIKS GEBEURD!) en kunnen dan realatief gezien verkocht met winst worden!Geen stromannen / geen jaren onkosten wel dure dekgelden!
Mijn situatie gezien wij hadden start kapitaal en zijn goed terrecht gekomen.
MAAR IK WERK OOK BIJ EEN BAAS MET EEN NORMALE 8t/m 5 baan! Verdrietig
Om je ook nog enige zonneschijn te geven .....het is een godsglorie dat ik mag samen werken met deze edele dieren en iedere dag is het weer een geluk!echter met veel obstakels maar ik heb het ervoor over.

Mijn advies:Start eerst als je een FLINK startkapitaal heb als je al wil starten.Anders zou ik gewoon op een stal gaan werken heb tenminste nog de eer om met deze edele dieren te mogen werken.

Met vriendelijke groet een keihard werkende paarden BOER! Koe

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:12

Ga helemaal met je mee .Montender!
En investeer maar in een hele goede fokmerrie want de aanschaf is eenmalig maar de dekgelden en onkosten blijven hetzelfde en de veulens leveren (als het goed is ) behoorlijk meer op.

montender78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:21

eilander schreef:
Ga helemaal met je mee .Montender!
En investeer maar in een hele goede fokmerrie want de aanschaf is eenmalig maar de dekgelden en onkosten blijven hetzelfde en de veulens leveren (als het goed is ) behoorlijk meer op.

Echter we praten dan in investeringen die gaan in de 100.000 ....en wie heeft dat tegen woordig in de paardensector .....de rijken en de grote paardenstallen.....dus voor een beginneling onbegonnen werk daarin zijn de fokkerij /sport mensen twee verschillende groepen mensen.Waar je een weg in moet draaien.

Dus al met al ziet het er niet rooskleurig uit voor een beginneling!Niet slecht bedoeld echter wel met een grote waarschuwing!
Wat dus de mogelijkheid is is klein blijven 1-2 fokmerries + 1-2 sportpaarden dat is nog te betalen ook duur maar dan hou je de onkosten in bedwang zonder krom te liggen...dus wel normaal gaan werken!

Gr.een flink gelduitgevende paardenboer die niks verdiend!

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:23

Ik heb het dan puur over klein beginnen(met een(1) goede fokmerrie) jezelf omhoog zien te werken via de fokkerij en uitbreiden via die ene goeie en gewoon bij je baas blijven.
Je moet een beetje geluk hebben.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 11:25

Je geeft zelf al aan om een oudere fokmerrie aan te schaffen.
Dan weet je tenminste zeker dat ze wat bewezen heeft.

Calisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:29

wat zoiezo is met arabieren, is dat als je echt een correcte arabier wilt, je toch al snel naar het buitenland moet.
en weet je ook al wat voor type arabier je wilt gaan fokken?
en waarop gericht?
en zo door.. maar ik denk dat het heel moeilijk word.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 17:13

Ik woon in duitsland en zet net een eigen bedrijf op poten. Zonder mijn ouders had ik dit niet gekund:zij hebben de boerderij gekocht en betalen een groot deel van de verbouwingen. Het was mijn plan friezen te fokken en te verhandelen en daarbijeen pensionstal met 10 boxen te hebben voor de vaste kosten. Op dit moment zijn de plannen heel anders: ik heb mijn vriend leren kennen en hij 'zit' in de paarden. We fokken 2 friese veulens per jaar omdat het dekgeld redelijk laag is en ik er plezier in heb. Daarnaast hebben we de 10 stallen omgedoopt tot handelsstal (gericht op menpaarden), geven we cursussen, lessen en beleren we paarden. Daarnaast is mijn vriend nog hoefsmid en is hij bezig een winkel op te zetten met koetsen en toebehoren. Alles kost enorm veel geld en ik blijf gewoon eerst 40 uur bij een baas werken, tenslotte heeft een bedrijf ook een opstartfase nodig en komt er niet direkt veel geld binnen. We zullen er uiteindelijk wel van kunnen leven denk ik, maar ik heb gewoon geluk met mijn ouders die mij sponseren en de grote kennis van mijn vriend.
Ik raad je aan om te investeren in een goede fokmerrie en gewoon te gaan werken. Mocht je ooit de kans krijgen, grijp hem dan! Maar denk er goed over na en laat je goed voorlichten (maar daar ben je al een aardig eind mee op weg).

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 18:49

frisiangirl; mooi verhaal waaruit is af te lezen dat je zeer flexiebel bent.

twinkelchw; Dat flexiebel zijn is erg belangrijk en zou ik je ook voor de toekomst mee willen geven. Je zult gewoon om je droom waar te kunnen maken opzoek moeten gaan naar mogelijkheden om naast je passie voor het fokken van arabieren een bestaan te hebben. Paarden is al ruim 9 jaar mijn grote passie en wat wilde ik graag iets met paarden gaan doen, echter kreeg ik de spiegel goed voor gehouden door mijn vader, ik zette mijn droom aan de kant en ben gaan studeren omdat ik naast de paarden graag zou willen werken met mensen/ begeleiden enz. Het was zwaar voor me om op kamer te gaan en alle paarden dat waren er 9 te verkopen, het lukte me om 2 paarden te houden.. Na mijn studie hbo ging ik een jaar door in de richting speciaal onderwijs en starte thuis een project op met paarden voor mensen met een zorg vraag.... nu inmiddels bijna 2 jaar veder heb ik een goed lopende zorginstelling en werk iedere dag met paarden, mijn droom werd als nog werkelijkheid, maar wel heel anders dan ik misschien voor jaaren geleden wilde, namelijk paarden opfok, fokkerij en handel.. nu ik terug kijk ben ik blij dat ik dit kan doen en ben ik ook meer ondernemer geworden die alleen dat doet waar je snel en veel geld in kunt verdienen, nu kan ik gaan opbouwen en daar zit ook gewoon voor later mijn oude dag in...en als ik oud word Haha! dan ga ik gewoon alleen nog genieten van de paarden, beetje paardenfokken, beetje opfok enz... dromen worden best werkelijkheid, maar vaak op een andere manier en als je ouder word ga je ook anders kijken.
Wel ben ik heel erg blij dat ik het niet aan de paarden hoef te verdienen, want dat zie ik gewoon nu echt niet zitten.

FalconLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:34

ik wil later ook een fokkerij beginnen samen met een vriendin wij willen fjorden/paints gaan fokken
ik ga er eerst voor om dierenarts te worden en dan kijk ik verder.
ze hebben wel gelijk. eerst een baan dan een fokkerij.
Maar ik maak me nergens zorgen over. Ik heb er een goed gevoel over.. (dat heb ik niet vaak)
Je moet er echt helemaal voor gaan als je zoiets wilt. de vriendin van een vriendin van me kent een man die ook een fokkerij gaat beginnen. maar die heeft al een begin.. die heeft al een paar paarden en een boerderij (meer weet ik niet)
Het is echt supermooi om een fokkerij te hebben. je moet alles regelen en verder alle paarden bijhouden. verzorgen etc.
mij lijkt het echt een droombaan :j

geen idee of je hier wat aan hebt eigenlijk.
en die tips hebben mij ook aardig wat geholpen. die zijn echt handig!! *D

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:51

Ik heb getemd, dit topic is al een aantal jaren oud.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:54

Hoeft niet gesloten hoor, gezien de nieuwe regels op bokt.
Ik hoop tegen de tijd dat Falconlover aan fokken toekomt, dat de economische malaise weer opgelost is. Dat Falconlover een goede financiele buffer heeft en dat het houden van paarden tegen die tijd nog betaalbaar is. Bij prijzen voor voer en stalbedekking zoals we die deze winter hebben durf ik te beweren dat het over een jaar of 10 een voorrecht is om een paard te mogen hebben en houden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 18:15

Excuseme schreef:
[***] schreef:
Ik ken helemaal niemand die alleen leeft van de paardenfokkerij.
Zelfs de grotere stallen leven van de handel en doen de fokkerij er nog voor de hobby bij, want aankopen is altijd nog voordeliger dan zelf fokken.

Altijd??

Nee natuurlijk niet altijd maar het is wel eerder regel ddan uitzondering.

TS, Ik ben 40 en droom nog altijd van een eigen "fokkerij". Maar echt geld ermee verdienen vereist een hoop doorzetingsvermogen, zeer(!) hard werken, niet alleen fokken maar ook andere geralateerde zaken doen, veel geluk(!) en dan nog eens heeeeel erg hard werken. Geld er aan verdienen is voor zeer weinigen weggelegd. Ik ken grote fokkers die er nog maar bar weinig meer aan overhouden dan de eer.
En dan Arabieren....daar is in Nederland amper een markt voor.(zelfs de Kossack stud heeft het zwaar.)

Begin als je fokken leuk vind met een hele goede merrie en fok een leuk veulen... en voilla je bent fokker. Maar een dikke boter moet je niet verwachten.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:43

Er is al heel wat gezegd over fokken hier en er zijn al veel goede tips gegeven. Ik wil er nog wel een aan toevoegen: Investeer eerst in KENNIS. Daarmee bedoel ik dat je je gaat verdiepen in het soort paarden dat je wilt fokken en dat je dan bv via een aantal stages leert wat voor soort paarden dan de besten zijn en waarom. Welke bloedlijnen, wat voor exterieur, hoe moeten ze bewegen. Hoe is de markt voor dit soort paarden, welke connecties moet je hebben. Je zult er achter komen dat een paard leren beoordelen en bloedlijnen leren inschatten en bv een goede fokmerrie vinden, niet zo eenvoudig is. Dat leer je niet van vandaag op morgen. Maar het vormt wel de basis voor succes! Daarnaast moet je er voor open staan om veel te willen leren. En soms kom je er achter dat je niet op de goede weg zit en dan moet je je verlies nemen... of je hebt pech en dan kost fokken veel geld. Maar doe je het goed, dan kom je echt wel uit de kosten en kun je ook wel eens winst maken. Maar begin maar heel klein, dan is het te overzien.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:40

LynnDenise schreef:

Als we jou toch niet hadden..............

Rocky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:41

mooie droom.
ik verzorg op een KWNP fokerrij.
Afbeelding
er is geen KWPN dekhengst.
maar wel een shetlander dekhengst.
Afbeelding

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 17:21

Excuseme schreef:
LynnDenise schreef:

Als we jou toch niet hadden..............

:D