Gail"]
[quote="Tiffy"][quote="Jantien schreef:Een goede merrielijn is een primaire noodzaak voor een goed paard.
Maar... let je alleen op de predikaten die gewonnen zijn op de stamboekkeuringen? Of let je ook op de bruikbaarheid (en dan dus bijv sportprestatie). De stamboekkeuring is in principe alleen een exterieurkeuring.
Ik let op alle predikaten en niet alleen de exterieurpredikaten. Ik zou voor de sport bijv. eerder een veulen kopen uit een sport- of prestatiemerrie, dan een veulen uit een ster- of prefmerrie.
[/quote]
Een stamboekkeuring is meer dan een exterieurkeuring hoor! En een merrie die alleen maar mooi is maar niet kan lopen of springen wordt geen ster, laat staan keur! Tegenwoordig moeten ze daar een heel sterk achterbeen voor hebben én een sporttoets afleggen. Alleen het sportpredikaat zegt mij minder dan keur. Preferent is natuurlijk prachtig.
[/quote]
Ik weet dat een stamboekkeuring meer is dan alleen een exterieurkeuring, ik schreef ook dat ik overal naar keek. Maar ik blijf erbij dat ik eerder een veulen voor de sport zal kopen uit een een merrie die heeft bewezen nakomelingen te vererven die het goed doen in de sport of die het zelf goed gedaan heeft in de sport, dan er een te kopen die alleen maar stermerries fokt of zelf het sterpredikaat voert en verder geen bijzondere nakomelingen heeft.
Daar komt bij dat ik hierbij bewust niet gesproken heb over een keurmerrie, maar over een stermerrie. Een keurmerrie krijgt dat predikaat zeker niet cadeau, daar moet ze zich tegenwoordig wel voor bewijzen in een test. Je wilt alleen niet weten wat voor bokken ik af en toe zie met een sterpredikaat. En ik weet uit eigen ervaring, dat voornamelijk de nu wat oudere merries hun sterpredikaat nog wel eens cadeau kregen tijdens de keuring.