Moederlijnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 15:07

Gail"]
[quote="Tiffy"][quote="Jantien schreef:
Een goede merrielijn is een primaire noodzaak voor een goed paard.
Maar... let je alleen op de predikaten die gewonnen zijn op de stamboekkeuringen? Of let je ook op de bruikbaarheid (en dan dus bijv sportprestatie). De stamboekkeuring is in principe alleen een exterieurkeuring.

Ik let op alle predikaten en niet alleen de exterieurpredikaten. Ik zou voor de sport bijv. eerder een veulen kopen uit een sport- of prestatiemerrie, dan een veulen uit een ster- of prefmerrie.
[/quote]

Een stamboekkeuring is meer dan een exterieurkeuring hoor! En een merrie die alleen maar mooi is maar niet kan lopen of springen wordt geen ster, laat staan keur! Tegenwoordig moeten ze daar een heel sterk achterbeen voor hebben én een sporttoets afleggen. Alleen het sportpredikaat zegt mij minder dan keur. Preferent is natuurlijk prachtig.
[/quote]

Ik weet dat een stamboekkeuring meer is dan alleen een exterieurkeuring, ik schreef ook dat ik overal naar keek. Maar ik blijf erbij dat ik eerder een veulen voor de sport zal kopen uit een een merrie die heeft bewezen nakomelingen te vererven die het goed doen in de sport of die het zelf goed gedaan heeft in de sport, dan er een te kopen die alleen maar stermerries fokt of zelf het sterpredikaat voert en verder geen bijzondere nakomelingen heeft.

Daar komt bij dat ik hierbij bewust niet gesproken heb over een keurmerrie, maar over een stermerrie. Een keurmerrie krijgt dat predikaat zeker niet cadeau, daar moet ze zich tegenwoordig wel voor bewijzen in een test. Je wilt alleen niet weten wat voor bokken ik af en toe zie met een sterpredikaat. En ik weet uit eigen ervaring, dat voornamelijk de nu wat oudere merries hun sterpredikaat nog wel eens cadeau kregen tijdens de keuring.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 20:21

Dan blijft het nog zo dat een stamboekpredikaat een momentopname is. Zelfs al moet er een test voor worden afgelegd.

Ik kijk zelf liefst eerst naar de sportprestaties van een merrie en naar haar eigen karakter voordat ik naar keuringspredikaten kijk. Als er door omstandigheden geen prestaties van de merrie zelf zijn dan wil ik ze graag afleiden uit de familie.
Mij gaat het er meer om een bruikbaar sportpaard te fokken dan een dier dat het 3 rondjes aan de hand geweldig doet.
Dat is namelijk wel wat kan gebeuren als je het extreem doortrekt. Kijk naar alle honden- en kattenrassen. De functionaliteit is daar ook vaak ver te zoeken.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 16:21

Jantien schreef:
Dan blijft het nog zo dat een stamboekpredikaat een momentopname is. Zelfs al moet er een test voor worden afgelegd.

Ik kijk zelf liefst eerst naar de sportprestaties van een merrie en naar haar eigen karakter voordat ik naar keuringspredikaten kijk. Als er door omstandigheden geen prestaties van de merrie zelf zijn dan wil ik ze graag afleiden uit de familie.
Mij gaat het er meer om een bruikbaar sportpaard te fokken dan een dier dat het 3 rondjes aan de hand geweldig doet.
Dat is namelijk wel wat kan gebeuren als je het extreem doortrekt. Kijk naar alle honden- en kattenrassen. De functionaliteit is daar ook vaak ver te zoeken.

Het ligt er maar net aan met wat voor ras je fokt. Er zijn meer rassen dan sportpaarden alleen...
Fokkers van mini shetlanders zullen ook niet naar sportprestaties kijken.

Wat wel belangrijk is voor mij, is om een bruikbare pony te fokken. Ik moet ze ook kunnen verkopen.
Maar of dat nou voor "de sport" (mensport) of voor recreatie is, mensen die voor een welsh cob kiezen, willen dan wel een rastypische pony.
Dus het karakter, exterieur en beweging van een welsh cob.

smout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:04

als het goed is is de merrie lijn van mijn merrie de lijn van doornroos.
die staat bij marian dorresteyn.
doornroos is de moeder van inspekteur.
hierna zit thee roos daarna komt mijn merrie haar moeder.
het is ster keur en preferent wat in het papier staat.

Misschien doe ik mijn merrie volgend jaar voor de keuring.
Ze is nog maar 1 keer geweest dus ik kan het weer proberen.

Xtroef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:38

Greetje:

Citaat:
orri schreef:
Deze merries hebben zich bewezen in de fokkerij.

En daar gaat het tenslotte om. Wil nog een stapje verder gaan. Ook ik wil alleen maar een hengst uit zo'n bewezen moederlijn

Ook ik wil alleen maar een hengst uit een bewezen moederlijn.

Dat wil zeggen bij mij, dat ik in eerste instantie onze merrielijnen (2 totaal verschillende lijnen) voor laat gaan op de lijnen van de hengst. Daar ik bepaalde kenmerken in zo.n lijn wil behouden.

De hengsten gebruik ik om de lijn te verbeteren cq te behouden.
Dwz. Dat ik bij een merrie bepaalde negatieve aspecten wil verbeteren.
Andere zouden zo'n merrie weg doen,maar dan blijf je altijd zoekende zonder gerichte resultaten te kunnen boeken.
Ik weet dat kost tijd ,heel veel tijd.
Maar paardenfokken is tijd.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 10:51

Reactie op bovenstaand bericht; Klopt als een bus.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 12:53

Ik wou het net zeggen!
Hehe, eindelijk weer Knipoog

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:03

Tja dat over die stermerries die ht kado kregen die ervaring heb ik niet zo en ik geloof t ook niet zo. Verder kijk ik ook zeker naar de nakomelingne en dun prestaties in de sport. Prestatie is wat mij betreft het mooiste predikaat. Maar ik zoek een hengst die bij voorkeur de sterke punten van een merrie verder kan optimaliseren ipv een die haar mindere punten compenseert. En dus wil ik minimaal een correct gebouwde, mooie en goed bewegende merrie.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 13:18

Gail

Citaat:
Maar ik zoek een hengst die bij voorkeur de sterke punten van een merrie verder kan optimaliseren ipv een die haar mindere punten compenseert.

Dat dacht ik wel Tong uitsteken

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 22:04

Een goede merrielijn is als een speciaal gerecht van een topkok. Hij kent het door en door en gaat uit van de allerbeste grondproductener . Hij doet hier er wat af en daar wat bij om het product te verfijnen. Maar de kok is nooit tevreden, daar is hij topkok voor. Hij blijft bezig zijn creatie te verfraaien, de smaak nog intenser te maken. Soms gooit hij iets erdoor dat niet past. Dan moet hij terug en een ander ingredient uitproberen. Soms bereikt hij iets dat volmaakt lijkt, maar volmaakt bestaat niet, dus blijft hij vernieuwen en uitproberen.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-02 22:37

Mooi gezegd, sarabande, hoe lang ben je al bezig om je topgerecht te verfijnen?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:35

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:47

joostvangestel schreef:
Mooi gezegd, sarabande, hoe lang ben je al bezig om je topgerecht te verfijnen?

De vraag is niet hoe lang ik bezig ben, maar hoe lang ik nog bezig zal zijn Knipoog

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 00:14

De moederlijn van Silly, uit mijn hoofd...
Moeder - Mutile keur v. Balzflug (v. Habicht, m. Ballyvergin Lady), m. Utile keur pref v. Lt. Generaal (v. Cartoonist xx, m. Irma la Douce keur pref prest), m. Marcella keur pref v. Commandant, m. Esprit kroon v. Pronko

Verder weet ik niet zoveel, behalve dat ze teruggaat op een oud-Groningse stam met veel predikaatmerries. En dat deze merrielijn veel verschillende reacties oproept, hahaha.

Maar goed de fokker heeft besloten Mutile te dekken met een niet KWPN goedgekeurde hengst, zodat er voor Silly geen predikaten te halen zijn bij het KWPN. Waarom?? Omdat ze het een mooie hengst vonden... en ze hebben een prima keuze gemaakt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:34

Gail schreef:
. Prestatie is wat mij betreft het mooiste predikaat.

Ja maar daar kan je weinig mee he als de kinderen van je merrie bijna allemaal naar het buitenland verkocht zijn. Daarom is het een predikaat waar je een beetje geluk mee moet hebben. Eigen sport en prok is het enige waar je echt houvast aan hebt.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-02 22:49

Citaat:
Maar goed de fokker heeft besloten Mutile te dekken met een niet KWPN goedgekeurde hengst, zodat er voor Silly geen predikaten te halen zijn bij het KWPN

Als je toch een predikaat wilt hebben,eventueel,merrietest doen.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 12:53

Troef schreef:
Citaat:
Maar goed de fokker heeft besloten Mutile te dekken met een niet KWPN goedgekeurde hengst, zodat er voor Silly geen predikaten te halen zijn bij het KWPN

Als je toch een predikaat wilt hebben,eventueel,merrietest doen.

Helaas, KWPN mensen zijn allergisch voor blauw. Haha! Maar via het NRPS terugschrijven is ook een optie Voordat ze een jongetje is komen we er wel... ik ben niet stamboek-gebonden.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 16:52

Citaat:
Maar via het NRPS terugschrijven is ook een optie

Wat moet je met een NRPS -papier?

Of mis ik iets Huilen

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:46

Ik vind een goede moederlijn wel belangrijk. Ik weet ook aardig wat van de moederlijn van mijn merrietje (KWPN). Ze heeft nl. een halfbroer van Lagos (Holsteiner v. Ladykiller xx) en een halfzus van Cruising (Iers van Sea Crest xx). Haar moeder is een Derrick (v. Lucky Boy xx) stermerrie, grootmoeder preferent van Monarch, overgrootmoeder is Lavera II keur preferent van Favoriet. Ik houd van paarden met bloed, die tot het laatste gaatje voor je gaan.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 23:43

Onze new forest merrie, hopelijk voor ons de juist gekochte merrie om mee verder te fokken, komt uit een bewezen merrie en hengsten lijn.
Haar moeder Rapsody, voert terug via Violetta op Wilma III die onder andere de EK pony Kantjes Komeet bracht.
De merrie lijn heeft ook allemaal keuringspredikaten dus we hopen dat het wat wordt.
De vader en opa hebben zich genoeg bewezen als sportpony leveranciers dus daar zal het niet aan liggen.
Haha!

Naz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 22:37

De moederlijn van mijn paard wordt interessant in de 4e generatie: daar zit de kroon preferente merrie Inina (v. Bento). Deze merrie is moeder van de hengsten Utopia en Silvester (beide v. L'Invasion), daarbij komt de moeder van de hengst Pele (Georgsie) ook uit deze merrie.

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-02 17:44

Wat betreft de moederlijn van mijn paard Noblesse Oblige ( off. Naxtmann C.) ....dat laat ik over aan Troef , die weet er alles van!
Knipoog Haha! [/b]

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 00:20

Citaat:
Alane

Geplaatst: 10-12-02 21:41

--------------------------------------------------------------------------------

Onderstaand van een site "geleent" van een fokker, die met meerdere soorten dieren geslaagd is qua gericht fokken:

Quote:
Moederlijn principe

Het geloof dat het manlijke ouderdier in de vererving de grootste rol speelt is wetenschappelijk achterhaald. Desalniettemin is via de vaderdieren een snelle beïnvloeding in grote aantallen in de fokkerij te behalen. Juist hierin schuilt ook een zeer groot gevaar bij ondeskundig gebruik. Met name in de vererving van afwijkingen die op erfelijke aanleg berusten. Het gebruik van bijv. dan deze hengst en dan weer die hengst geeft een diverse erf massa, met zeer uiteenlopende eigenschappen. Volgens deze fokmethode die overigens door bijna iedereen wordt toegepast, kun je ook niet over een lijn of stam spreken met karakteristieke eigenschappen. Elk product is als het ware een toevalsproduct.

Om tot een stam of ras met specifieke kenmerken te komen is opbouw van erf-massa vereist. Op deze manier zijn alle gedomesticeerde rassen ontstaan met een selectie op gewenste en minder gewenste eigenschappen. Een zeer effectieve manier om dit te bereiken is het fokken volgens het moederlijn principe. Hierbij fungeert het goede moederdier als basis, waarbij de manlijke paringspartner bij uitstek uit dezelfde moederlijn komt. Volgens deze weg kun je tot een zeer uniform fokproduct komen, met alle door ons als fokker gewenste eigenschappen. Ook de minder gewenste en verborgen (recessieve) eigenschappen komen zo naar voren die uitgeselecteerd kunnen worden. Dit principe is als eerste en met groot resultaat in de Engelse volbloedpaarden en greyhounden fokkerij toegepast.

Resumerend kan men stellen dat er altijd wordt uitgegaan van de duurzame, basale erf-massa van het goede vrouwelijke dier.

Citaat:
GribaldiFAN

Geplaatst: 10-12-02 22:51

--------------------------------------------------------------------------------

Citaat:
chantal1 schreef:
Tja, ik blijf er bij dat dieven gemaakt worden.

En psychopaten, gehandicapten etc. Huilen worden die ook gemaakt@!

[FA] Fokkers vergeten het belangrijkste van alles!

He,he. hier zijn we weer normaal met fokken bezig Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 03:41

eh...... heb ik wat gemist?

Ik wordt geqoute uit een ander topic dat eigenlijk min of meer dezelfde strekking heeft..... en snap de bijschrift niet helemaal (kan aan het tijdstip liggen....)

Maar even verder....
Wat ik mij afvraag....
Hoeveel recreanten (= ook diegene die wedstrijden rijden, minus die op topnivo presteren) zitten te wachten op een op papier perfect paard? (vader en/of moederlijn)

Daarbij wordt een paard/pony min of meer beoordeeld op de vaders/hengsten. vraag om de afstamming en de gehele vaderlijn wordt opgedreund....
Dan wordt van de merrie verwacht dat ze bij tijd en wijle ( 1 X per jaar) in topconditie is met een perfect humeur en zin..om zich gewillig voorzien van een goede stap en draf te tonen aan de jury om in aanmerking te kunnen komen voor een premie....die eventueel, jee nog een keer op de centrale keuring, kan leiden tot een ster of voorlopig keur predikaat.... jippie.....en wat zegt dat over de fokprestaties van de merrie? niets.....
Een hengst wordt afgekeurd op nakomelingen en weet ik wat niet meer...
Maar een merrie, zolang ze vruchtbaar is, heeft geen beperkingen..
En dan het nieuwe (alhoewel) fenomeen, draagmoeders....
Een goede merrie in de topsport trek je toch niet terug voor veulens.... nope, daar hebben we draagmoeders voor.. is die presterende merrie een toevalstreffer uit een bepaalde lijn....maakt dat wat uit? ze presteerd toch? Bij dit soort dingen en ook de veilingen van geselecteerde veulens moet ik denken aan een tv-veiling voor een goed doel van spullen van bekende mensen (weet even niet meer welk goeddoel en is enige jaren geleden, oa het bed van Madonna uit een videoclip van haar, koper was dolgelukkig want dochterlief had een bed van Madonna.....) Geeft mij het gevoel van: Ik heb een dochter/zoon uit een dochter van X die of die prijs gewonnen heeft.....

Zet op een merrie (met predikaatrijke merrielijn en dan wordt die alleen bekeken van moederskant....) een "verkeerde"(=nite weloverwogen bij de merrie passende of hoe je het noemen wilt) hengst en je bent weer terug bij af......met je fokprodukt.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-02 08:32

Citaat:
Ik wordt geqoute uit een ander topic dat eigenlijk min of meer dezelfde strekking heeft

Gelukkig niet.
Je quote gaat over het fokken van merrielijnen je hebt ook een andere fokker aangehaald die niet bezig is met de discussie of een een paard gek is.
Nl. hij/zij fokt vanuit zijn eigenstam en corrigeert die met merrielijnen van hengsten.

Daarom is het zo belangrijk dat ook weer in een hengst een fantsoenlijk merrielijn zit.

Dus ook hier weer voor velen en andere denkwijzen
Fokken doe je met merrielijnen en een hengst die je gebruikt moet uit een weloverwogen merrielijn komen.
En fok je zo niet is elk fokprodukt haast in het algemeen de lotto.

Met merrielijnen is je fokkerij ook te sturen.

Maar ja als je geen merrielijnen hebt,dan is deze stelling zuuur en zal men er waarschijnlijk ook niet mee eens zijn