Bestaat er nog een gezond stamboek??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 11:12

Gail schreef:
Gelders Paard, tuigpaard zie ik toch echt als ras en ze zijn beide KWPN!


GP is een type, geen ras! en TP kan bv ook Hackney inzitten (zie Cambridge Cole en dus Renovo)... Hackney beschouw ik weer wel als ras.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 13:00

Ja daar heb ik niet van terug, dat is juist. Maar het zijn gesloten populaties maar wel kleine popolaties die ook kans op inteeltdepressies hebben, vandaar ook dat ze inderdaad Hackneybloed etc invoeren om al die vruchtbaarheidsproblemen te voorkomen.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-02 20:12

Of het nu een ras is of type,
zodra je aan een rasstandaard moet voldoen om in een stamboek te worden opgenomen en zeker bij kleine en gesloten populaties ben je heel snel genoodzaakt om inteelt te plegen.

En vruchtbaarheidsprobelemen zijn echt niet de enige die door inteelt harder naar boven komen.
Probleem is namelijk dat de meeste van die erfelijke gebreken recessief overerven. Door inteelt krijg je steeds meer paarden die homozygoot (dus of allebei dominant, of allebei recessief) worden voor heel veel genen. Daarom zie je dan vaak meer problemen.

Op het moment dat je twee aparte lijnen (bijv 2 families) binnen 1 ras weer met elkaar gaat kruisen ben je weer van dat probleem af.

Gail

Berichten: 2349
Geregistreerd: 03-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-02 13:31

Klopt, ook vitaliteitsproblemen zoals vroege sterfte. Kortom: inteelt ois neit echt gezond.

Troef

Berichten: 1571
Geregistreerd: 27-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-02 16:54

Citaat:
inteelt ois neit echt gezond.


??

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 15:58

Het topic startte met de vraag of er nog gezonde paarden gefokt worden. Het is voor de hand liggend dat er dan een discussie over ras volgt. Dit omdat bij een gesloten fokkerij alles sneller aantoonbaar is. Maar we fokken pas een kleine 50 jaar gericht rijpaarden en het gebruik evalueert ook. Niemand had 15 jaar geleden kunnen denken dat de dressuur zo'n geweldige expansie zou doormaken. Om aan die grote vraag opeens te kunnen voldoen fokken de stamboeken dus de paarden die dan in de markt liggen!!!! Niet dus, dat kan niet van de ene op de andere dag, dat vraagt enkele generaties gericht fokken als tenminste alles direkt goed gaat. En ja daar liggen veel oorzaken van gezondheidsproblemen. Net zo als L' Invasion indertijd in zijn eentje een hele populatie moest ombouwen, zijn er nu ook hengsten die overmatig gebruikt worden waarbij iets teveel op hun positieve eigenschappen gelet wordt en te weinig op andere zaken die trouwens pas later aan het licht komen.

Albert

Berichten: 5738
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-02 23:31

Om aan de veranderende wensen te kunnen blijven voldoen moet de basis min of meer zuiver en gezond blijven.
Zodat er altijd gezond uitgangsmateriaal is om in de markt binnen een redelijke termijn een goed (en aansluitend aan de mode) product te leveren.
Dit kan volgens mij met lijnenteelt prima.
Met het hapsnapbeleid dat nu gevolgd wordt, lukt dat m.i. veel minder efficiƫnt, omdat er veel te veel onzekere factoren, andere rassen en typen binnengehaald worden in de basisfokkerij. Er komt teveel heterozygoot fokmateriaal.
Maar ik val hiermee wel in herhaling.