Zijn jullie AV's ook zo schrikachtig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Zijn jullie AV's ook zo schrikachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:13

Alleen in galop kan hij heel schrikkerig zijn. Maar dat komt door mij. Ik ben er een paar keer (gelukkig alweer wat jaartjes geleden) flink afgedonderd in het bos omdat hij schrok van een hond. Daardoor ben ik nu bang dat hij gaat schrikken als we wat harder galoperen. En wat doet hij dan...dan schrikt hij juist.

kiyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 09:39

Arabb schreef:
Hij schrikt echt al van de kleinste dingen, hij doet niets verkeerd hoor maar dan ben je net lekker aan de ontspanning aan het werken en dan gaat hij weer... Hoofd omhoog, stil staan enz..

Doen die van jullie dat ook zo?
En wat doen jullie er aan of hoe train je zoiets?

Hallo Arabb,

Mijn arabje was vroeger ook zo'n teut en toen ben ik schriktraining gaan doen. Eerst a.d. hand aan langer touw in de bak met ... snoepjes erbij, daar is ze gek op!
Zodra ze met haar neus het enge voorwerp aanraakte of ergens langs of overheen liep kreeg ze een snoepje! Nu tikt ze regelmatig onderweg van alles aan, die enge klikobakken zijn nu helemaal te gek, ze tikt ze bijna om!! Knipoog En is dan zeer zelfvoldaan als ik in een deuk lig!
Ook is ze heel erg nieuwsgierig geworden, ze steekt haar neus zelfs in een auto als ik met iemand een praatje maak onderweg Knipoog

Van heftige dingen zoals een wapperend landbouwzeil wil ze nog steeds wel schrikken als dat klappert in de wind, maarja zolang ik maar blijf lachend blijf praten tegen haar komen we er wel langs.

M'n zus had vroeger een echte schrikkerd als paard en dan gingen we vaak gekke liedjes zingen als het een beetje eng werd, dat ontspant je lichaam nl, net als met lachen daardoor ontspannen je spieren en je zal zien dat je paard dan ook veel meer durft en zich mee ontspant!!

En het in de rijbak eerst opzoeken van enge dingen, dus alle tafelkleden uit de kast trekken en tonnen, ballen, vliegengordijnen, klikobakken en alles wat je naar de bak kan tillen/verschuiven enz....

Hardstikke leuk, een leidtouw met elastiek is in het begin een aanrader, anders krijg je zo'n opdonder als ze wegspringen.

Dus schriktraining, zingen en lachen, beetje meeketen dus eigenlijk met je paard Knipoog)

Succes, over een tijdje heb je een aardig bomproof paard!!

doei Sim

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 18:44

hoi,
De AV's hier schrikken alleen als het ze toevallig uitkomt! Gestoord ....als je er bijv. net opzit ROFL
Als ze niet 'in the mood' Gaaaap zijn kan er bijwijze van spreken een bom afgaan en word er nog geen wenkbrauw opgelicht , gaan ze onverstoorbaar door met hetgeen waar men op dat moment mee bezig was Rolleyes ...meestal ETEN Nagelbijten / Gniffelen

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-07 15:34

Mijn 15-jarig merrie ziet ook alles en schrikt overal van. Ze doet niet echt gek ofzo, staat gewoon ineens stil of springt opzij. Als ze erg druk is is het wel een stuk erger dan normaal. Ik doe gewoon net of er niks aan de hand is en blijf ontspannen doorrijden.
Mijn 2,5 jarige merrie heeft dat dus totaal niet. Die vindt niks eng en als er eens iets is dan loopt ze er heen en gaat het eens van dichtbij bekijken. Die is zo cool, dat is echt lekker als je die ouwe stresskip gewend bent hoor Haha! .

araber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:41

die van mij is lekker rustig schikt niet alleen als die te veel energie heeft dan zoek die een aanleiding om ff zijn energie kwijt te kunnen. Maar goed eigelijk schikt die nergens van. Denk dat het ook aan jezelf ligt deels. Als je gewoon ontspannen op je paard zit en correct met een schikreactie omgaat wordt het ook wel minder

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 10:45

Lenneke_ schreef:
Die van mij heeft een beetje moeite met z'n concentratie. Niet dat hij heel erg schrikt, maar hij wil graag overal naar kijken, hij wil alles zien en reageet overal op, in positieve zin.

Die van mij dus ook. Falco zal (bijna Knipoog ) nooit wegspringen als hij plots iets ziet, maar hij zal eerder alles dichtgooien en stilstaan. En dan kijken Clown Hij loopt er niet van weg, maar veel leidt hem wel af.

Volgende week ga ik rijden waar de bak omringd is door kerstlichtjes en een kerstboom... Dat gaat nog lollig worden Clown

Nothing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 20:28

Ja, daar heb ik ook last van.
Staat ze onder het rijden zo uit het niets stil Knipoog
Maar dan gaat ze ook zo weer verder... dus geen problemen (gelukkig)*D

Smart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-07 22:17

lars schreef:
die van mij is lekker rustig schikt niet alleen als die te veel energie heeft dan zoek die een aanleiding om ff zijn energie kwijt te kunnen. Maar goed eigelijk schikt die nergens van. Denk dat het ook aan jezelf ligt deels. Als je gewoon ontspannen op je paard zit en correct met een schikreactie omgaat wordt het ook wel minder

Het kan best deels aan jezelf liggen maar dan zou hij bij een ander heel anders moeten doen als dat hij bij mij doet en dat is dus niet het geval bij de meeste doet hij het zelfs nog erger.. En het mooie is dat het in de bak veeele malen erger is als buiten en dan is mijn zit ook nog niet ontspannen hoor, ik rij het paardje nu bijna 2 maanden dus we hebben les en binnenkort schriktraining enz.. :d Hopen dat het werkt en het idd aan mijn zit ligt.. Knipoog

sanie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:44

lars schreef:

Dat gaat dus niet altijd op, dat het aan jezelf ligt. Ik zit echt wel ontspannen op Siet, maar ze ziet gewoon alles. Het maakt ook niet veel uit of ze druk is of niet, dingen als een verkeersbord of een boot die op de kant ligt blijven spannend. Maar vrachtwagens en tractors zijn dus weer niet eng. Het mooie is, dat als ik samen rijd met iemand waarvan z'n paard niet verder durft, dat zij dan ineens wel gaat Clown .
Maar het kan idd wel te maken hebben met degene die erop zit, heb dat vaak genoeg gezien bij andere paarden waarvan de eigenaar een beetje angstig is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:08

nee die van mij is superboomproof, hooguit één of twee passen opgefukt lopen en dan vooral bij schapen Cool

vrachtwagens deren hem niet

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 11:13

Mijn arabier was juist heel koel in zijn hoofd. Als de KWPN-ers aan de hol gingen zag je hem echt kijken "Waar hebben die last van?". Hij was erg dapper.
Mijn dravertje daarentegen kan behoorlijk van slag raken als er opeens een aanhangwagen op een plek staat waar hij eerst niet stond.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 18:27

Mijn AV schrikt ook alleen maar als het hem toevallig goed uitkomt Haha!

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 18:51

Die van mij schrikt ook van de raarste en kleinste dingen Tong uitsteken

Dan raakt die gelijk in paniek en dat is die helemaal fris en krijg ik hem niet meer rustig

Rachaell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:57

Ik lease een AV van de manege en ze is al 6 weken niet meer langs de bakrand te krijgen omdat daar 'iets' is maar ik weet niet wat Tong uitsteken maar ze schrikt indd ook van de kleinste dingen.

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 21:52

Ik heb eigenlijk ook nooit echt van die spook AV´s gereden allemaal lekker cool in het hoofd, en tuurlijk ze schrikken wel eens, maar dat doet ieder ander paard ook wel eens Knipoog

De KWPNer die ik heb gereden dat was wel een spook die kon nog schrikken van haar eigen scheten, de eerste keer dat ik in een vreemde wedstrijd bak kwam vond ze deze heel eng 3 jaar later was dezelfde bak nog even eng Dromen

CxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 22:41

oo die van mij is de laaste tijd zwaar iritand. in de bak valt het wel mee maar buiten! Extreme duivel
In het bos zit dat hoofd LOS.. Verward dat hoofd gat echt allekante op en ze slingerd vreselijk. als we stappen in het bos en ze vind het allemaal veel te langs zaam gaan vind ALLES ''eng'' echt zwaar vervelend Tong uitsteken maar ook wel grappig.. die oren staan no-stop naar voren soms he k echt het iedee dat ze er nog eens af waaie.. En in de bak vind ze alleen dingen eng als ze er geen zin meer in heeft.. Clown heel grappig allemaal maar soms ook zwaar vervelend Bloos O jaa ze kan ook uit het niets stil gaan staan.. en dan ben ik 10 min bezig de vooruit te vinden want dan loopt alleen maar achteruit.. Maar veder is het echt een schat hoor Knipoog

Khareem2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 19:41

Mijne heeft stalen zenuwen Haha! Hoogstens een hele kleine rilling of 1 pas opzij.. maar verder is Khareem echt de coolste. En dat met 3 jaar? Als ie straks echt volwassen is is het echt een saai piemeltje.. hihi. Neehoor, biljft mijn schatje!

Youko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:14

AnneOmie schreef:
Mijn AV schrikt ook alleen maar als het hem toevallig goed uitkomt Haha!

Haha, komt me bekend voor Knipoog. Lekker uitgekookt Tong uitsteken

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 23:16

Mijn ruin schrikt bijna nooit.
Hij kijkt wel eens op naar vreemde dingen of loopt er met een grote boog om heen. Maar echt schrikken niet.

Lecheken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:34

De mijne (wel nog maar bijna 2 jaar) speelt er graag mee Haha!
Als ik hem loslaat in de piste bijvoorbeeld en hem paar gehoorzaamheidsoefeningen wil doen doen. Vooral dan als hij er eens geen zin in heeft dan schrikt hij ineens van een baal stro die er al 20 minuten stond...
Hetgeen ik wel leuk vind als ik vb over straat loop en hij schrikt ergens van, dan springt hij eerst ter plaatse een meter in de lucht en komt hij dan tegen mij staan en begint dan zo beetje te duwen om te zien wat ik ga doen. Clown

shavira

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 21:41

Mijn ruin schrikt wanneer het hem uitkomt. Als hij echt ergens van onder de indruk is voel ik zijn gehele lijf trillen van de spanning/adrenaline. Wel vertrouwt hij volledig op mij in bepaalde situaties en blijft hij te rijden. Voorwaarts oplossen en aan het werk houden helpt prima.
Met buitenritten is hij voor grootverkeer echt bomproof,maar voor een grasspriet die verkeerd staat kan hij 2 meter opzij springen in een fractie van een seconde. Hij is gewoon heel snel in de reactie. Dat moet ik proberen voor me te laten werken denk ik altijd maar...
Aan de hand is hij voorbeeldig. Volgt prima en vertrouwt op degene die hem in handen heeft.

DolceGabbana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-08 23:21

kyla schrikt van de dingen waar je het niet van verwacht, springt ze in een keer de weg op door een vogeltje wat door de bomen vliegt, een theedoek die in de boom hangt,, gaat ze heel hard snuiven Bloos , gewoon heel oplettend, als je av de gedachten bij je houd onder het werk is er niets aan de hand! Goed voorwaarts rijden en je pony moet de gedachten bij jou houden. Jij bent nu met hem aan het werk Vingers aflikken

Nicky_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-08 11:53

Mijn AV doet dat ook. Knipoog vooral buiten als hij denkt dat iets eng is dan staattie gelijk stil en looptie echt geen stap verder.
en soms is er niks aan de hand gewoon wanneer hij zoiets heeft van: JAA NU.. XD en dan istie weg Tong uitstekenhaha

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 14:23

Ik rijd sinds sept een halfarabiertje en merk da thij nu met het koudere weer ook eerder spoken ziet. Aan de hand vind ie bijna niets echt eng, springt ie hoogstens even opzij en staat dan stil om te kijken waar hij van schrok, maar met rijden is het soms echt lastig. Loopt er bijvoorbeeld iemand langs de bak als ik net de hoek door rijd dan schiet hij weg en meestal nog met een paar rare bokkesprongen ook waardoor ik al paar keer bijna gevallen ben. Soms zijn er paarden los in de andere bak en dat is ook eng(ookal staan die paarden gewoon rustig) en dan wil hij die hoek niet door of rent ervandoor. Dingen als een deken op de bakrand zijn dan weer minder eng. Iemand tips? Hem aan het werk houden helpt soms, maar soms gaat ie dan juist dingen zoeken om van te schrikken omdat ie niet aan t werk wil.

Rooompie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:54

Mijn hengst is juist onwijs 'cool' in zn hoofd. Hij vindt nooit iets eng, alleen spanned. Dan stapt ie er eerder opgewonden op af dan dat hij er voor wegloopt! :)