Wie heeft wel eens op een shet gereden, terwijl het eigenlij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel eens op een shet gereden terwijl het eigenlijk niet meer kon?

Ja
52 (23%)
Ja, maar heel kort (om iets te laten zien oid).
40 (18%)
Ja, maar heb hier veel spijt van.
18 (8%)
Nee
76 (35%)
Tussenin, anderen vonden het niet kunnen, ik wel.
7 (3%)
Nee, shetlanders kunnen hun gewicht dubbel dragen vind ik.
8 (3%)
Overig (verklaar je aub nader in topic).
16 (7%)

Totaal aantal stemmen: 217

Eliine

Re: Wie heeft wel eens op een shet gereden, terwijl het eigenlij

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:03

Ik heb al Shetlandpony's vanaf mn 9e. Op mn 13e kreeg ik n groeispurt en was ik 'opeens' 1,50 terwijl ik nog maar 40 kilo woog. Omdat ik het niet lekker meer vond rijden (mn benen begonnen toch wel een beetje onder de buik uit te steken toen) ben ik gestopt met rijden. Ik ben toen op een manege gaan rijden en daar werd ik ook nog wel eens op een Shetlander gezet omdat ik voor mijn lengte en gewicht relatief goed kon rijden.. die Shetten waren dan te moeilijk en vervelend voor de beginners dus werd ik er op gezet.. die waren overigens wel iets groter als mijn eigen Shetlander maar ik was toch wel wat te groot. Maarja als je 13 bent en je instructrice zegt dat je op die pony moet ga je er niet zo snel tegenin.. (gelukkig weet ik nu wel beter Bloos )
Ben nu nog steeds maar 1,63 m (en vrij licht voor mn lengte), en veel mensen roepen ook, johhh waarom klim je niet gewoon op die pony... nee bedankt zeg ik dan altijd maar heel vriendelijk Knipoog Er zijn nog zóveel andere (nog wel leukere) dingen die je met een kleine pony kunt doen..

Mensen vergeten vaak dat een Shetlandpony relatief heel sterk is, dat wil dus zeggen dat ze in verhouding veel meer kunnen dragen dan bijv. een kwpner. Maar een Shetlander is veel kleiner dan een kwpner en zal dus niet veel meer dan 50 kilo kunnen dragen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:08

oh ja hoor ik zit wel eens op de shet van mijn dochter .
Het is echt een klier en als ie geen zin heeft gooit ie mijn dochter er gewoon af .
Die er dan even niet op durft .
Maar zet hem echt niet terrug in stal zo hoor .
Ga ik zelf wel ff rondje shet hobbelen tot ie luisterd .
en geloof me ik ben 1.68 en weeg 52 kilo maar ook mij laat ie soms alle hoeken van de bak zien .
Ik ga er geen uur opzitten maar 5 a 10 min tot ie toch maar besluit te luisteren doe ik dus wel .
Anders kunnen we er dalijk niks meer mee als meneer zijn zin krijgt .
zijn bokken en capriolen uitzitten kan mijn dochter goed hoor maar dan na die capriolen ineens vol op de rem heeft al eens voor vliegles gezorgt . Bloos

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:18

ach ja, als meisje was ik een mega lichtgewicht,
en zat ik wel eens op een shet van kennissen, geen idee of ik er te groot voor was of niet toen hoor..
ook met andere pony's, eigenlijk keken we toendertijd niet zo naar het plaatje, qua lengte ofzo, het valt me op dat 'bokt' daar veel meer mee bezig is dan 'wij' 'vroeger' zegmaar..
ineens lijken er veel meer regeltjes enzo te komen, maar ik weet zeker dat er nu wel weer een nieuwe generatie ponykinderen is die gewoon lol heeft met pony's, en niet op bokt zit Knipoog

kijk ik heb het echt niet over echt rijden in de zin van zadel hoofdstel, en dressuren,
maar meer over door het weitje crossen, pony achter een voerschep met brok aan laten rennen, en zonder zadel aan halster met touwen door het land of buiten rijden, dat soort dingen, wat je als kind doet.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:21

@Katina - misschien is het dan een idee om met de pony grondwerk te gaan doen, kan je dochter ook doen en op die manier een goede band met de pony opbouwen (ons dochtertje van 3 vindt het erg leuk om te doen) zodat hij beter leert reageren op stemcommando's ipv er zelf op te stappen?

Je kunt er ook naast lopen of longeren terwijl je dochter erop zit en op die manier corrigeren...uiteindelijk zal je dochtertje het toch zelf moeten doen, al geloof ik niet dat ik zelf 1 van onze kinderen op een pony zoals jij hem beschrijft zou zetten Knipoog

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:25

@Marigold: Ik heb dat als kind ook zeker wel gedaan, en was me toen ook echt niet enorm bewust van het 'perfecte' plaatje, en wist ik lang niet zoveel over draagkracht/max. gewicht etc. als nu (en bokt bestond nog niet eens toendertijd Vork ) maar toch voelde ik wel aan dat ik zo niet heel veel langer meer kon rijden op mijn Shetlander toen ik de 1,50 m gepaseerd was. De liefde voor mn pony was groter dan de liefde voor het rijden op haar, en ik ben toen gestopt. En dat heeft niets te maken met wel of geen verstand van draagkracht hebben. Het zit m erin of je voor jezelf of je pony kiest, en daarin maken veel kinderen nog de verkeerde keuze. Ook als andere mensen hun proberen te vertellen dat het tijd is om te stoppen met rijden, ook al crossen ze alleen maar een beetje door het weiland.

wiifke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:30

Overig (verklaar je aub nader in topic).

Ja ik heb het wel gedaan en ik had toen op het moment niet echt door dat het niet meer kon, heb er echter geen spijt van want hij heeft wel altijd genoten Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:35

Eline, ja toen ik klein was bestond er ook geen bokt, volgens mij nog niet eens internet Tong uitsteken
en je hebt gelijk dat je zelf wel aanvoelt dat je te groot bent voor de pony, en ik ben ook niet zo iemand die perse wou rijden,
ik bedoel meer van, vroeger letten we er niet zo denderend op, zoals nu veel mensen op bokt in dit soort topics..

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:40

Marigold schreef:
ik bedoel meer van, vroeger letten we er niet zo denderend op, zoals nu veel mensen op bokt in dit soort topics..

Klopt Ja maar wat dat betreft is dit toch wel een vooruitgang vind ik. Kinderen wéten vaak niet dat ze te groot zijn, en als ze er dan via bijv. via bokt achter komen dat ze hun pony er alleen meer last dan plezier mee bezorgen en dat ook echt inzien, dan is dat alleen maar heel goed toch Lachen

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:41

nathalie2302 schreef:
@Katina - misschien is het dan een idee om met de pony grondwerk te gaan doen, kan je dochter ook doen en op die manier een goede band met de pony opbouwen (ons dochtertje van 3 vindt het erg leuk om te doen) zodat hij beter leert reageren op stemcommando's ipv er zelf op te stappen?

Je kunt er ook naast lopen of longeren terwijl je dochter erop zit en op die manier corrigeren...uiteindelijk zal je dochtertje het toch zelf moeten doen, al geloof ik niet dat ik zelf 1 van onze kinderen op een pony zoals jij hem beschrijft zou zetten Knipoog

Het zijn samen echt dikke maatjes hoor .
Zij kan er vaker meer mee als ik het probleem bij onze bink is dat je niet weet wanneer ie echt geen zin heeft Bloos dat merk je pas na 10 min rijden de ene keer gaat het super en de andere keer is het weer vliegen .
liefst zet ik dr er ook niet op hoor mijn hart zit in mijn grote teen als ie zo bezig gaat .
Heb nu ook besloten dat ie deze winter maar even niet meer gereden moet worden wel longeren en grondwerk en dan kijken we verder als het weer wat warmer word dan is de ergste frisheid er ook vanaf .
Ik longeer hem zowiezo voordat ze opstapt en laat hem lekker uitkuren maar als ie een van zijn vriendjes ziet of hoord op de wei dan begint het gedonder .

Maar verder is ie hartstikke lief hoor Clown Vork

SANNExREBEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:45

Nee, nooit gedaan.

_Moonwalker_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 11:46

De enge keer dat ik op een shet op gereden was op de manege maar dat is wel meer als 15 jaar geleden. Vork
En dan was het nog ene grote maat van shet die het leuk vond om iedreen er af te kegelen.Maarja shetten hé Tong uitsteken

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-07 21:24

Ik heb wel op een shet 'gereden' terwijl ik eigenlijk te groot was.
Was denk ik 2 á 3 jaar geleden. Dus dan was ik ong. 13.

Ik deed het omdat ik het leuk vond toen, wist wel dat ik eigenlijk te groot was, maar niemand zei me dat het niet kon en ik wist de gevolgen niet.
Heb er daarna overigens nooit meer op gereden!

Ik heb zelf nu een mini hengstje, en daar ga ik nooit van m'n leven op zitten, laat staan rijden Knipoog
Ikzelf ben 1.80 dus op kleine pony's ga ik zowiezo niet meer zitten.
Mijn eigen haf is wel maar 1.41, maar doordat hij erg breed gebouwd is kan ik daar makkelijk op Lachen

CaileyS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:03

ik heb op overig gedrukt.Ik heb nog niet zo veel ervaring met paarden (rij nog minder dan een jaar)maar
ik ben 10 jaar ,26-30kilo en ongeveer 1.42 m lang
weet iemand of dit nog kan?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:09

ik denk dat je nog prima op grotere shetten kan hoor, Flicka's ruitertje was 22 kilo, ging best. alleen de lengte vind ik lastig in te schatten, maar voor grotere shetten moet 1,40 geen probleem zijn denk ik. heb je geen foto?

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:11

Ik heb nog nooit op een shet gereden, behalve tien ik klein was op de kermis. Huilen van het lachen
Maarja, toen ik op paardrijden ging, was ik al te groot voor een shet.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:13

Ik heb op een shetlander leren rijden Knipoog was toen 11 ongeveer, woog niet veel kon qua gewicht kon ik er nog makkelijk op Lachen qua lengte ging nog net, ik zelf wist toen nog niet hoelang je ongeveer voor een shet mocht zijn. Heb dit later opgezocht en ben toen af gaan bouwen met rijden (omdat ik er eigenlijk nog wel een paar maandjes op kon rijden) maar heb voor mijzelf de keuze gemaakt dat ik het wilde afbouwen zodat de pony niet meteen in 1x niks meer deed.. Ze hebben toen een fjord gekocht en hiermee rijd ik heel af en toe Lachen (eigenaar rijd er veel mee, ik verzorg de shetlanders daar voornamelijk, rijd niet meer!!) maar nu ga ik mijn eigen paardje kopen Haha! (eind februari komt ze Haha! (het was trouwens een grote brede shet van 1.10 Knipoog )

Fjord_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:19

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:38

die heb ik inderdaad gezien ja... conclusie: hartstikke schuldig *grapje!*....

maar nee, dat kan natuurlijk echt niet meer.

Ingmar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:52

Maar dat as niet de bedoeling van dit topic; toch? Bloos

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 18:59

Ja ik, heb er een keer op gereden een uur..

was een grote maat shetlander op de manege, begin dit jaar, ik was net 15.. ik was 1.70 geloof ik.. ik zou er eigenlijk niet op gaan maar omdat het dier er het uur ervoor al 4 keer iemand af gegooid had en ze er door gereden moest worden, ben ik erop gegaan.. niemand anders uit mijn les kon erop dus ik ging er maar op en heb haar er toen door gereden, een week later moest ze er weer doorgereden worden en ben ik er weer op gegaan..

daarna niet meer, vind mezelf er echt te groot voor..

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:40

Ik heb 'Ja' geantwoord.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 16:50

Een kennis vande eigenaar van mn toenmalige verzorgpony had een shet. Omdat we soms met zn 2en een buitenritje wilden maken, mochten we haar shet lenen! Ik kon bijna meelopen, maar ik woog misschien 45 kilo. Lange dunne spriet dus, maar ik geloof niet dat ik m hier erg veel kwaad mee heb gedaan!

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 19:31

Ik heb zelf een shetje..
Dacht altijd dat het kon, totdat alle bokkers kwaad op me waren dat ik zo omging met SNoopy..
Nu had ik het aan een dierenarts gevraagt maar die vindt dat het nog kan zolang hij geen kwetsuren heeft..
Dus bokkers, toch bedankt voor de (onzinnige) raad maar geloof liever de dierenarts..
Zal ook eens vragen aan een hoefsmid die volgende week zaterdag komt mss moet ik er dan eens best even gaan opzitten..
Kusjes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:17

Snoop_fan schreef:
Ik heb zelf een shetje..
Dacht altijd dat het kon, totdat alle bokkers kwaad op me waren dat ik zo omging met SNoopy..
Nu had ik het aan een dierenarts gevraagt maar die vindt dat het nog kan zolang hij geen kwetsuren heeft..
Dus bokkers, toch bedankt voor de (onzinnige) raad maar geloof liever de dierenarts..
Zal ook eens vragen aan een hoefsmid die volgende week zaterdag komt mss moet ik er dan eens best even gaan opzitten..
Kusjes!

tot deze wel komen. mag ik vragen wie jouw dierenarts is? dan kan ik bij mijn eigen DA eens navragen hoe deze bekend staat. ik geloof er namelijk helemaal niets van, dat de DA dit gezegd heeft.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-08 23:27

merrieveulen schreef:
Snoop_fan schreef:
Ik heb zelf een shetje..
Kusjes!

tot deze wel komen. mag ik vragen wie jouw dierenarts is? dan kan ik bij mijn eigen DA eens navragen hoe deze bekend staat. ik geloof er namelijk helemaal niets van, dat de DA dit gezegd heeft.

Het is MIJN dierenarts niet, een kennis heeft het gevraagt en ik heb de'r alle nodige onformatie over gegeven!