Hogere fokkerij: Bloedaansluiting.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 21:58

Citaat:
Kijk ik tot de vierde generatie van mijn paarden dan zijn de meeste al dood

Maar waren ze al dood toen je er mee ging dekken cq fokken.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:10

Troef schreef:

Maar hier werden combi's genoemd van hengsten die niet meer in leven zijn.

Niet helemaal relevant die opmerking. Het komt erop neer dat je die bloedcombinatie regelmatig terugvindt en daarom niet in de eerste, tweede generatie. Ook kijken naar zonen en dochters van. Dat maakt het juist interessant. Wat je doet is kijken naar pedigrees van goede paarden en dan zoeken naar namen in moeder en vaderlijn die in combinatie met elkaar regelmatig terugkomen. En akkoord dat twee volle broers of zusters niet altijd even goed zijn maar op die manier kan je toch het gokken iets verminderen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 22:16

Citaat:
Wat je doet is kijken naar pedigrees van goede paarden en dan zoeken naar namen in moeder en vaderlijn die in combinatie met elkaar regelmatig terugkomen.

Ja dat doe ik toch.
Of missen we elkaar zo in uitleg.

En mijn vraag was simpel
Ken je hengsten op dit moment die dat doen.

En verder niet al die discussie er om heen.

Want dan is dat een antwoord ik denk niet verder dan 1+1
Laatst bijgewerkt door Troef op 23-11-02 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:17

Wat raar troef dat als iemand er een andere denkwijze op na houdt dat dit dan een domme denkwijze en is degene die dat poneert denigrerend afgeserveerd wordt. Kijk naar mijn profiel. Van Sarabandes moeder heb ik een pedigree op papier staan die terug gaat tot ver in 1800. Dat heeft natuurlijk geen zin, maar ik vond het toen leuk om te hebben. Ik heb altijd heel duidelijk naar bloedaansluiting gekeken. Ook naar combinaties, maar er is meer nodig om een goed paard te fokken. Durf, inzicht, kennis, de wijsheid om van anderen te leren, maar vooral touch. Dat samen met een studie van combinaties kan mogelijkerwijze een goed paard opleveren.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 22:21

Citaat:
denigrerend afgeserveerd wordt

Wie doet dat?

Ik open een topic
En jij komt met een ku.........opmerking.van pedigree site.
Slaat nergens op.

Geef dan gewoon een antwoord op de vraag Extreme duivel

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:32

Troef schreef:
Citaat:
denigrerend afgeserveerd wordt

Wie doet dat?

Ik open een topic
En jij komt met een ku.........opmerking.van pedigree site.
Slaat nergens op.

Geef dan gewoon een antwoord op de vraag Extreme duivel

Uhm zullen we het even gezellig houden.
Jullie verschillen in elkaars mening maar daardoor hoeven we niet 'kinderachtig' te gaan doen Haha!:D:D:D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:33

Wijsheid komt niet altijd met de jaren Haha!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 22:34

En even over hogere fokkerij,
de beste fokkers van nederland maken zich hier echt niet druk om. Die zoeken gewoon een goede hengst bij een goede merrie en doen dit op basis van ervaring en op kennis die zij hebben over de nakomelingen. Dacht je dat die tijd hebben om de indexen in te duiken die hebben wel wat beters te doen. Die hebben pas kennis van zaken. Dat noem ik 'hogere' fokkerij. ALles in boekjes opzoeken is niets 'hogers' aan dan geef je jezelf meer eer dan je toekomt.
Het gaat erom dat jij vind dat fokkerij op basis van gegevens kan uit papieren.
Ik deel mijn mening daar niet volledig in.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-02 23:56

Citaat:
Dacht je dat die tijd hebben om de indexen in te duiken die hebben wel wat beters te doen. Die hebben pas kennis van zaken. Dat noem ik 'hogere' fokkerij. ALles in boekjes opzoeken is niets 'hogers' aan dan geef je jezelf meer eer dan je toekomt.

Zo , daar kunnen ze het op stamboekkantoren mee doen. Clown

Maar er is nog steeds geen antwoord op de topicvraag.

En doen we net als die fokkers van Gribaldifan.
Fokken is gokken en hopen dat de leek er in stinkt. Boos!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:13

Gribaldifan, jij noemt dat alles gewoon ervaring, maar in principe komt het op hetzelfde neer: kijken naar wat nakomelingen presteren, wat die nakomelingen in de moederlijn en vaderlijn hebben etc. Die krijgen zo ook een beeld van wat de indexen verwoorden en wees maar gerust dat die ook de index weten van de hengsten die ze zelf uitkiezen. Ervaring is geen Hocus Pocus, maar is altijd op bepaalde feiten en waarheden gebaseerd die de ene wel kent en de andere niet.

Troef, je vraagt om hengsten van nu die goeie combinaties geven, als ik de vraag goed begrijp. Wel ik denk dat dat nog moet groeien. Goeie combinaties worden zichtbaar met de jaren, op die manier zit je toch niet met 1+1? Je hebt immers al bepaalde oudere combinaties in moeder en vaderlijn zitten, die dan weer te combineren zijn etc... kwestie van ergens een rode draad te zoeken.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:31

Uhm vergeten jullie hier niet de verervende factor, je kunt wel generatie 1 en 2 hetzelfde hebben maar wat als generatie 3 doorvererft??
waar sta je dan met je indexen. En by the way zannikin ik kan je vertellen dat ervaring wat anders is dan indexen! Een paard op papier is geen paard in het echt!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:37

Ok, Troef hier komt een succesnummer, maar let op het is een doodlopende weg: Elke willekeurige gelderse merrie X willekeurige volbloedhengst. Weer een succesvol F1 product. Weer een eindproduct.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:42

Een index van een hengst verwoordt toch alle voorgaande generaties???, toch niet alleen de eerste?
Wat is die ervaring dan die je bedoelt, probeer dan een keer te verwoorden wat jij onder ervaring verstaat??? Ik bedoel dus dat die ervaren fokker heel goed combinaties kent en dat hij weet wat z'n eigen merries en bepaalde moederlijnen vererven. Dat is toch wat hier al allemaal vernoemd is?
Misschien lijkt dat allemaal zo makkelijk maar dat is het uiteraard niet en daar gaan ook vele jaartjes van ervaring (lees: nakomelingen bekijken) over, volleerd ben je nooit.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:45

Albert schreef:
Ok, Troef hier komt een succesnummer, maar let op het is een doodlopende weg: Elke willekeurige gelderse merrie X willekeurige volbloedhengst. Weer een succesvol F1 product. Weer een eindproduct.

Waarom zou daar altijd een succesprodukt uitkomen? Niet alle volbloeden zijn hetzelfde en niet alle geldersen zijn hetzelfde (dacht ik toch? Haha! )

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:49

Dat is het zogenaamde heterogene effect. Het kruisingsproduct van twee ver uit elkaar liggende stammen (typen) is beter dan de beide ouders.
Dit geldt alleen voor de F1 producten. Helaas voor het KWPN.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:03

Klopt toch niet helemaal. Hangt ervan af op welk vlak je verbetering zoekt. Zo kan je een ezel met een paard kruisen, super genendiversiteit, maar ik vind dat fokproduct niet beter dan het oorspronkelijke.... Knipoog.
In het voorbeeld Gelders X Volbloed: de nakomeling zal bv. niet zo snel kunnen lopen als de vader en bv. niet zo robuust zijn als de moeder. Ik bedoel op welk vlak, zeker niet prestatie, zou deze kruising "altijd" succesvol zijn? Enkel op het gebied van genendiversiteit volgens mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:08

F1 producten waren vroeger de betere sportpaarden. Ze hadden dan ook weinig concurrentie.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:14

Beetje afdwalend maar: In België werden ook zwaardere rassen met volbloed gekruist: een goed produkt was dan gewoon een paard dat lichter van type was dan het oorspronkelijke, door z'n lichtere bouw was hij ook geschikter voor de sport etc... achteraf bleek dan inderdaad dat daar toch geen superpaarden mee te fokken waren, maar ondertussen lag de lat ook al hoger wat prestatievermogen betrof.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:15

Ezel X paard is een kruising die de hardheid, levensduur en bruikbaarheid wel degelijk vergrootte. Dit is ook een eindproduct. Dus een goed voorbeeld.
In het voorbeeld van een Gelderse X volbloed wordt robuustheid en bruikbaarheid gecombineerd met souplesse en uithoudingsvermogen. Dus ook een goed voorbeeld.
Toch? Haha!
Overigens: als je de sportprestaties door de jaren heen ziet scoren de F1 producten nog steeds heel hoog; hoezo in het verleden?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:22

Albert schreef:
Ezel X paard is een kruising die de hardheid, levensduur en bruikbaarheid wel degelijk vergrootte.

Dat de hardheid van de ezel verbetert ben ik niet van overtuigd, ga me daar niet over uitspreken. Alles hangt af van wat de wensen zijn. Zal een muilezel hoger kunnen springen dan het oorspronkelijke paard? Nee toch. Dat is wat ik wilde zeggen: enkel genendiversiteit verbetert het prestatievermogen niet.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:30

Bovendien is deze kruising niet zinvol Haha!

Al presteert deze genencombinatie nog zo geweldig, hij zal het nooit meer kunnen doorgeven......want er is nog een ander gen in het spel Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:35

Ik weet ook alleen een paar 'dooie combi's':
Libero H x Farn, Porter x Sinaeda en Joost x Abgar...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 01:41

In het algemeen is het bij een soort zo dat de overlevingskansen, lees de mate van succesvol zijn, wordt bepaald door de genendiversiteit. Door de diversiteit in stand te houden kan een soort inspelen op veranderende omstandigheden.
Vrij vertaald naar de paardensport: de gebruiksomstandigheden zijn veranderd, de fokker heeft die diversiteit aangesproken om om de soort aan te passen aan de veranderde omstandigheden.

Maar: Met het kruisen van diverse gedomesticeerde groepen komt een negatief aspect in beeld: nl. het karakter veranderd van gedomesticeerd naar het oorspronkelijke, het wilde paard. We fokken inmiddels sportpaarden die voor de grootste groep gebruikers, de recreatieruiters, te moeilijk zijn qua temperament. Dit heeft tot gevolg dat de grootste groep fokproducten, de net niet toppaarden, onverkoopbaar zijn.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 10:26

Albert"]
In het algemeen is het bij een soort zo dat de overlevingskansen, lees de mate van succesvol zijn, wordt bepaald door de genendiversiteit. Door de diversiteit in stand te houden kan een soort inspelen op veranderende omstandigheden.
Vrij vertaald naar de paardensport: de gebruiksomstandigheden zijn veranderd, de fokker heeft die diversiteit aangesproken om om de soort aan te passen aan de veranderde omstandigheden.
[/quote]

Ik denk dat dat iets te vrij vertaald is. Het gaat hier inderdaad over overleven. Extreme prestaties vallen daar niet onder. In de natuur is het een kwestie van die mate van inteelt vermijden die de dieren minder sterk maakt. Onze fokkerij past soms inteelt toe om bepaalde extreme eigenschappen beter in de verf te zetten. Tot een bepaalde graad is ze daar succesvol in, te veel inteelt geeft gebreken.

[quote="Albert schreef:
Maar: Met het kruisen van diverse gedomesticeerde groepen komt een negatief aspect in beeld: nl. het karakter veranderd van gedomesticeerd naar het oorspronkelijke, het wilde paard. We fokken inmiddels sportpaarden die voor de grootste groep gebruikers, de recreatieruiters, te moeilijk zijn qua temperament. Dit heeft tot gevolg dat de grootste groep fokproducten, de net niet toppaarden, onverkoopbaar zijn.

De meest onverkoopbare groep is de grote middelmaat naar mijn mening. Het is te zeggen, die kan je wel verkopen maar daar schiet je geld aan toe.
Haha!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:25

Mooi voorbeeldje van het originele topic: gekend is dat Weltmeyer het goed doet met Brentano II (Bolero lijnen), hoewel dat nu types van hengsten zijn die je op het eertse zicht niet zou kruisen om een modern sportpaard te krijgen.
Op de laatste veiling in Hannover was het topproduct een 3-jarige afstammeling van Cordoba X WeltmeyerX Akzent I. Super sport dressuurpaard, zeer vefijnd en modern in type, verkocht voor 76.000 euro. Cordoba heeft toevallig Bolero aan moederszijde zitten, dus weer toevallig die combinatie met Weltmeyer erbij. Uiteraard zit er ook wat volbloed achter dat nog niet tot uiting kwam in Cordoba zelf maar wel in het uiteindelijk produkt.
Een voorbeeld van goed nadenken over kruisingen, en niet alleen kijken naar de beide ouders zelf.

Cordoba:
Afbeelding

Weltmeyer:
Afbeelding