Citaat:Kijk ik tot de vierde generatie van mijn paarden dan zijn de meeste al dood
Maar waren ze al dood toen je er mee ging dekken cq fokken.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Troef schreef:
Maar hier werden combi's genoemd van hengsten die niet meer in leven zijn.
Citaat:Wat je doet is kijken naar pedigrees van goede paarden en dan zoeken naar namen in moeder en vaderlijn die in combinatie met elkaar regelmatig terugkomen.
Troef schreef:Citaat:denigrerend afgeserveerd wordt
Wie doet dat?
Ik open een topic
En jij komt met een ku.........opmerking.van pedigree site.
Slaat nergens op.
Geef dan gewoon een antwoord op de vraag
Citaat:Dacht je dat die tijd hebben om de indexen in te duiken die hebben wel wat beters te doen. Die hebben pas kennis van zaken. Dat noem ik 'hogere' fokkerij. ALles in boekjes opzoeken is niets 'hogers' aan dan geef je jezelf meer eer dan je toekomt.
Albert schreef:Ok, Troef hier komt een succesnummer, maar let op het is een doodlopende weg: Elke willekeurige gelderse merrie X willekeurige volbloedhengst. Weer een succesvol F1 product. Weer een eindproduct.
Albert schreef:Ezel X paard is een kruising die de hardheid, levensduur en bruikbaarheid wel degelijk vergrootte.
Albert"]
In het algemeen is het bij een soort zo dat de overlevingskansen, lees de mate van succesvol zijn, wordt bepaald door de genendiversiteit. Door de diversiteit in stand te houden kan een soort inspelen op veranderende omstandigheden.
Vrij vertaald naar de paardensport: de gebruiksomstandigheden zijn veranderd, de fokker heeft die diversiteit aangesproken om om de soort aan te passen aan de veranderde omstandigheden.
[/quote]
Ik denk dat dat iets te vrij vertaald is. Het gaat hier inderdaad over overleven. Extreme prestaties vallen daar niet onder. In de natuur is het een kwestie van die mate van inteelt vermijden die de dieren minder sterk maakt. Onze fokkerij past soms inteelt toe om bepaalde extreme eigenschappen beter in de verf te zetten. Tot een bepaalde graad is ze daar succesvol in, te veel inteelt geeft gebreken.
[quote="Albert schreef:Maar: Met het kruisen van diverse gedomesticeerde groepen komt een negatief aspect in beeld: nl. het karakter veranderd van gedomesticeerd naar het oorspronkelijke, het wilde paard. We fokken inmiddels sportpaarden die voor de grootste groep gebruikers, de recreatieruiters, te moeilijk zijn qua temperament. Dit heeft tot gevolg dat de grootste groep fokproducten, de net niet toppaarden, onverkoopbaar zijn.