Het paard in partjes, exterieurbeoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 09:58

Steef

Citaat:
Dat knikje, zie je dat niet vaak bij paarden met veel bloed? Of zit ik daar nu naast?

Inderdaad ,een erfenis van de volbloed.
vroeger bij de F1 produkten zag je het vaak bij bepaalde afstammelingen van volbloeds.
Trakehners geven het ook soms graag mee. (veel bloed Knipoog )

Soms noemt men ook wel eens,het paard heeft een ingestoken hals,maar dat is niet hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:45

Maar is dat knikje nu erg?
Iedereen wil het eruit hebben.
Maar om eerlijk te zijn merk ik weinig van dat knikje op de sprong Lachen
Ook is Kawa makkelijk te rijden, dus waarom is dat knikje fout?

En troef, als fokker beoordeel jij BV Kawa eens.
En zoals gezegt het negatieve mag ook.
ik weet zelf ook zijn min punten hoor, dus ben benieuwd of jullie die op de foto ook zien.
Als het kan met streepjes pijltjes nummertjes enz erbij
Wij willen ook leren Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-02 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:48

runningkawa schreef:
Afbeelding

Afbeelding

Ik ga het hiermee proberen.
Ik ben dus bezig om dit te leren dus ik ben er niet zo goed in. Ik hoop dat Germie mij kan verbeteren op de punten waar dit nodig is.

Dit paard staat niet in het rechthoeksmodel. Het is zelfs behoorlijk vierkant.
De schouder heeft naar mijn mening voldoende lengte, echt schuin is de schouder niet maar ook niet overdreven steil. Volgens mij wel iets schuiner dan de gemiddelde schouder. Een 17.

De schoft is vrij lang en vrij hoog. Hier zou ik een 18 voor geven.
De halslengte heeft een mooie richting. Niet horizontaal maar ook niet te verticaal. De hals heeft voldoende lengte. Een horizontale hals is gewenst bij springpaarden, een verticale bij dressuurpaarden. Ook een lange hals is weer belangrijk bij springpaarden voor het uitrekken.
Ik vind het moeilijk om hier een cijfer voor te geven. Volgens mij komt de halslengte onder de twintig (neigt dus naar langer) en de halsrichting denk ik wat boven de twintig (dus meer richting horizontaal).

Het kruis is wat hellend maar niet overdreven.
Het achterbeen zou ik een 20 geven. Ik vind het niet te steil en ik vind het niet sabelbenig.

Het verloop van de rug vind ik niet week en de lendenen vind ik ook niet week. Het cijfer zou niet ver beneden de 20 mogen komen.

Tot zo ver wat ik hier zie...
Ben benieuwd wat Germie of andere kenners ervan vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:52

Thanks kleintje
En mag ik dan ook vragen hoe dat punten systeem werkt, of een url waar dat staat uitgelegd?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 10:59

Ik heb het gelezen in een boekje, paard in partjes. Daarna veel over gepraat en veel uitgeprobeerd.

Ik zal zo mijn tekenprogramma opstarten en wat lijnen plaatsen voor als het nog niet duidelijk is.
Ben je het met de kriteria eens?

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-02 21:31

Citaat:
En troef, als fokker beoordeel jij BV Kawa eens.

Ik kijk nooit naar een model in eerste indruk.
Ik kijk altijd naar het paard zijn funktionaliteit.
En als daarin iets in tegenvalt wil ik nog wel eens kijken
waar het aan kan liggen.

Daarom ,wat is de funktie van een goede schouderligging.
Wanneer een schouder eem bepaalde schuinte heeft in de optiek van de "wetenschappers" Maar wanneer er een onderstandig voorbeen onder staat ,gaat het verhaal van de funktie van een schuinschouder al helemaal niet meer op.
Zo ook met achterbeen standen. gekoppeld aan de funktie van de lendene

Bij enkele milimeters verandering in de botstelling ergens kan het bewegingsmechanisme volledig veranderen.

Dus ik maak me er niet zo druk over.

En op de keuring zie je allerlei soorten en types ook ster worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 00:15

eh Kleintje, ik zei een kruisje, dus kan niet controleren of het klopt Haha!

Eh troef, feitelijk heb je gelijk met dat je met allerlei types ster kunt wordne, maar men probeert toch altijd 1 lijn te krijgen. Het enige nadeel is, is dat de mensen zelf ook een mening hebben, en soms wordt het constaterende gedeelte van de keuring ook waarderend (die 26 punten noemt met constateren, de bovenbalk is waarderen (beweging, exterieur in z'n geheel en evt. vrij springen).
De bovenbalk, dus het waarderen heeft de doorslag in het wel of neit ster worden (140 punten). Dus niet het constateren, eht paard opsplitsen in partjes. Het blijft natuurlijk gewoon mensenwerk. Uiteindelijk moet het paard het in de sport doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-02 00:17

runningkawa schreef:
germie, naar mijn idee zie jij best veel van de bouw van een paard op de foto.
ik geef eerlijk toe dat ik daar geen bal van zie.
ik zie wel of ze onder de man lekker lopen, maar zo

ik weet niet of jij handig bent met een foto bewerkings programma, maar kun jij dmv lijntjes aangeven waar jij bepaalde dingen ziet.

ik denk dat dat voor velen van ons reg leerzaam is.

Kijken naar jullie beschrijving, de foto eens 100 keer bekijken en het dan misschine wat snappen. Haha!

Dus Germie, of anderen die denken dit te kunnen, help ons leken eens uit de penarie en leer ons eens een paard beoordelen.

Ik zal binnenkort eens wta proberen.
Maar de laatste tijd werkt IE e.d. neit ecth mee, flipt er steeds uit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 00:19

germie schreef:
. Uiteindelijk moet het paard het in de sport doen.

Jep en een prok dan is die hele keuring aan de hand, het mensenwerk dus overbodig. Alleen voor hengsten kan dat niet. Duurt te lang. Te grote financiele belangen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 11:00

Bovenbalk-Onderbalk.....nooit naar gekeken.

Volgende:
Een goeie vriendin van ons heeft de pech vorig jaar deze tijd dat haar drachtig paard aan koliek aanvallen overlijdt.

Ze wilde beslist geen ander paard meer en financieel was het voor haar ook een aderlating.
Toch heb ik binnen 10 dagen doorgedrukt dat ze een ander paard aan moest schaffen.
In haar naaste omgeving wist iedereen op stal wat te kopen.
Maar ze kwam bij mij terug met de vraag heb je iets voor mij.
Ik zeg ja maar dan op mijn manier.
Ik wist een "pony" te staan bij een goede kennis van me die al drie keer gevraagd had ruim hem op dat ding.

Heel de omgeving had dit vierkante vet dingetje al 4 jaar zien lopen maar
om met Gribaldifan te spreken die hogere fokkers hadden hem altijd tot de grond afgebroken. Paste totaal niet in het KWPN-beeld van de regio daar. (Haps)

Resultaat we namen het beestje mee voor 4000,- gulden.

Zadelmak gemaakt,leren vrijspringen.
Keuring: In Veghel werd het beestje tweede in haar groep.
Dan 2 weekse merrietest ( zie onderstaande resultaat), PROK keuring.

En nu binnen 12 maanden uit het niets van klein vierkant vet dingetje die in de regio tot de grond werd afgebroken en niemand wilde.

Ja, juist P= KEUR ELITE !!!!!
En gisteren is de eigenaaresse bevallen van haar eerste kindje een dochter.
Wat een donkere wereld voor iemand in 12 maanden kan veranderen naar het felle licht van geluk. Schijnheilig

Naam: P

V. CARITAS v. VANITAS

M. KASHMIRA

v. FERRO Keur m. CARIN

mv. PROCUREUR -- MILLEROLE XX

MERRIETEST:
Dressuur stap 7, Draf 7,5, galop 7,5 , geschiktheid x 2=14

Springen Afdruk 8, techniek 7 ,vermogen 7, geschiktheid x 2=14

TOTAAL =72

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:04

Troef schreef:

En nu binnen 12 maanden uit het niets van klein vierkant vet dingetje die in de regio tot de grond werd afgebroken en niemand wilde.

Mooi Troef. Ik kan me inbeelden hoe groen die "raadgevers uit de buurt" daar nu wel zijn Haha!, van afgunst dan...
Kwaliteiten zien in minder populaire types kan heel interessant zijn en het is mooi als dat dan nog een keer beloond wordt ook.
Heb je geen foto van die merrie, altijd nuttig ook om te zien welke exterieur eigenschappen geapprecieerd worden door een stamboek.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 12:20

Citaat:
Heb je geen foto van die merrie,

Nee. maar neem maar van mij aan dat ze er echt niet uitzag.(Bij aankoop)
Kort dik gedrongen.

Maar je moet er doorheen kunnen kijken(En dat kan blijkbaar tegenwoordig alleen maar met een scorings formulier van boven balk en onderbalk.)

En moederlijnen kennen tot generaties terug. Knipoog
(nl. Die fokker heeft nog nooit een predikaat gehaald, hij loopt alleen maar naar de plaatselijke hengstenboer die hem ook nog niet van zijn produkt af kan helpen)
Terwijl het toch de stam is van It's Otto en Jonggor's Weyden.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 13:53

Troef schreef:
......maar neem maar van mij aan dat ze er echt niet uitzag.(Bij aankoop)
Kort dik gedrongen.

Maar je moet er doorheen kunnen kijken(En dat kan blijkbaar tegenwoordig alleen maar met een scorings formulier van boven balk en onderbalk.)

En moederlijnen kennen tot generaties terug. Knipoog
(nl. Die fokker heeft nog nooit een predikaat gehaald, hij loopt alleen maar naar de plaatselijke hengstenboer die hem ook nog niet van zijn produkt af kan helpen)
Terwijl het toch de stam is van It's Otto en Jonggor's Weyden.

Ja maar.........
toch is het zaak om een merrie op de keuring in keuringskonditie aan te bieden
want
al verwacht je dat er een bepaald type paard onder al dat vet verstopt zit
dat is toch nog altijd maar afwachten.

Wat je verwacht dat eronder zit komt er niet altijd onderuit!
Ook in bevestigde bloedlijnen komen missers voor!

En ik ken ook paarden, waarbij je bepaalde tekortkomingen kan verdoezelen, door ze maar lekker vet te houden!!!!!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 14:21

Als... Als...

Als de as breekt valt de kar.. Knipoog

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 15:04

Troef"]
[/quote]
Allemaal cijfertjes, het lijkt wel of je zonder wiskundeknobbel wel kan stoppen met fokken...

[quote="Troef schreef:
En moederlijnen kennen tot generaties terug.

Waarom wordt er vanuit het KWPN zo weinig aandacht geschonken aan de merrielijnen?
Bij de welsh (cobs) zie je dat bepaalde hengsten erg goed gefokt hebben door hun dochters. Dus dat hun kleinzonen belangrijker geweest zijn in de fokkerij dan hun directe zonen. Hoe zit dat bij het KWPN? Daar wordt toch voornamelijk naar de directe zonen en dochters gekeken...

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 17:46

Ach, er doorheen kijken blijft een moeilijk iets,...... Mijn vorige zag ik voor het eerst met zijn 3,5 jaar, grote diepe draadwond op zn sprong, moddervet en dik in zijn vacht:

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb het heel erg lang geprobeerd, maar IK kon er niet doorheen kijken,... Mijn trainer wel, die heeft me altijd gezegd dat dit paard me nog vele verassingen zou bezorgen (positieve dan Knipoog ). En ja, hij heeft absoluut gelijk gehad. Hij is uitgegroeid van lelijke eend naar mooie zwaan. Dit was dus een paard, gekocht bij een boertje etc. Ferro was toen nog niet bekend (paard is nu 10 jaar, dus reken maar terug).

Tja, zoiets maak je eigenlijk als "amateur" maar 1 x in je leven mee denk ik,.....

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 18:18

Anoukie schreef:
Ach, er doorheen kijken blijft een moeilijk iets,...... Mijn vorige zag ik voor het eerst met zijn 3,5 jaar, grote diepe draadwond op zn sprong, moddervet en dik in zijn vacht:

Sja, kleur, draadwond, vacht en dikte is iets waar je doorheen moet kijken. Maar je kan de bouw van een paard al zien en daar moet je op oordelen. Maakt mij niet uit of een paard groen, paars, rood of zwart is. Het gaat om de gangen en de bouw. Kleur maakt niet uit of een paard kan lopen of niet.

Citaat:
Dit was dus een paard, gekocht bij een boertje etc. Ferro was toen nog niet bekend (paard is nu 10 jaar, dus reken maar terug).

Maar de vader van Ferro, Ulft, stond toen al goed bekend. Dat zei al voldoende over het papier. Heb zelf ook een Ulft gehad, halfbroer van Ferro dus.

Manon 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-02 23:43

Beetje off topic, maar wat is die foto van Kawa waarop je met hoedje rijdt mooi!!!

Ok weer on topic, ik ben ook bezig om me te verdiepen in Paard in partjes, maar ik vind het echt behoorlijk ingewikkeld. Ik ben nog niet eens zover dat ik er iets mee kan met mijn eigen paarden. Ik lees dus met veel plezier dit topic.

Foto's van Maddox en Bolivia in mijn profiel. Zal ze niet nogmaals hier neerzetten. Ik weet dat op Bolivia qua bouw veel aan te merken valt, maar ik heb haar altijd wel mooi gevonden (onervarenheid).

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 01:27

Kleintje schreef:
Maar de vader van Ferro, Ulft, stond toen al goed bekend. Dat zei al voldoende over het papier. Heb zelf ook een Ulft gehad, halfbroer van Ferro dus.

Ja als springpaard. Hij was eigenlijk volledig spring gefokt (moederskant damiro van ramiro), maar is nu toch een uitblinker in de dressuur. Blijkbaar heeft de combinatie Ferro x Ramiro wel vaker goed gewerkt in de fokkerij (voor dressuurpaarden). Ehm, heb ik slechts van horen zeggen, dus geen onderbouwing verder etc. Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 08:40

Kleintje schreef:
Citaat:
Ik ga het hiermee proberen.
Ik ben dus bezig om dit te leren dus ik ben er niet zo goed in. Ik hoop dat Germie mij kan verbeteren op de punten waar dit nodig is.

Dit paard staat niet in het rechthoeksmodel. Het is zelfs behoorlijk vierkant.
De schouder heeft naar mijn mening voldoende lengte, echt schuin is de schouder niet maar ook niet overdreven steil. Volgens mij wel iets schuiner dan de gemiddelde schouder. Een 17.

De schoft is vrij lang en vrij hoog. Hier zou ik een 18 voor geven.
De halslengte heeft een mooie richting. Niet horizontaal maar ook niet te verticaal. De hals heeft voldoende lengte. Een horizontale hals is gewenst bij springpaarden, een verticale bij dressuurpaarden. Ook een lange hals is weer belangrijk bij springpaarden voor het uitrekken.
Ik vind het moeilijk om hier een cijfer voor te geven. Volgens mij komt de halslengte onder de twintig (neigt dus naar langer) en de halsrichting denk ik wat boven de twintig (dus meer richting horizontaal).

Het kruis is wat hellend maar niet overdreven.
Het achterbeen zou ik een 20 geven. Ik vind het niet te steil en ik vind het niet sabelbenig.

Het verloop van de rug vind ik niet week en de lendenen vind ik ook niet week. Het cijfer zou niet ver beneden de 20 mogen komen.

Tot zo ver wat ik hier zie...
Ben benieuwd wat Germie of andere kenners ervan vinden!

Die 2 foto's, beide Kawa? Dan is de bovenste positiever dan de onderste.

MIj is geleerd, een iets steile schouder, ook al is het niet veel altijd boven de 20 punten om aan te geven dat het beter kan. Maar goed, deze schouder ligt mooi tegen de schoft aan (lengte is er wel, dus idd 17), maar men ziet het liefst dat die schouder nog iets meer richting de rug mag 'prikken'. Hier zou ik dus 23 ong. voor geven, aanduidend op toch wat steil.

Het klopt wat je zegt dat het paard vierkant is. Als je goed kijkt, dan zie je dat rug erg kort is. Ik vermoed een redelijk normale rug, zoals het nu lijkt. maar ik zeg er ook bij dat het kan vertekenen in dit geval. HEt paard staat namelijk overbouwd (of is het) op de tweede foto. Een overbouwd paard lijkt snel een weke rug te hebben.

De schoft is idd lang en ook vrij hoog. Dus inderdaad onder de 20

Halslengte durf ik zo niets van te zeggen. Op de bovenste foto mooi lang, onderste niet te zien. Ik denk ook iets onder de 20, 18 ofzo
Halsrichting normaal, 20 (in mijn ogen ideaal, ik hou niet van die tuighalzen op een rijpaard, en te horizontaal dan gaan ze duiken).

Kruis heb je goed gezien, mag tegenwoordig nog wel iest meer hellen. achterbeen ook. OP de onderste foto lijkt de broekspier een deukje te vertonen bij de schenkel. Op de bovenste foto loopt de lijn wel vloeiend door.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-02 08:56

Goed, ik had dus doodleuk met een enorm rotprogramma (uload photoexpress, bijgeleverd bij de scanner) wat foto's bewerkt door lijnen te tekenen. Ware het niet dat ik vergeten ben die foto's te versturen, dsu ik heb er nu niets aan Frusty Frusty Ik kan mezelf wel even voor de kop slaan

Maar over het puntensysteem. Het kwpn hanteert een systeem van 0-40 punten. 20 moet het gemiddelde van de populatie zijn, onder de 20 is positief (maar onder de 10 zit je te extreem) en boven de 20 in negatief
Een aantal punten moet gewoon 20 zijn, want anders is het afwijkend (beenstand, hoefvorm)

er worden zo 26 punten gescoord, waarbij de eerste 20 punten het exterieur zijn, de overige 6 zijn voor de gangen.
Deze 26 punten bij elkaar noemt men constateren, want je constateert afwijkingen of goede punten. Dit noemt men de onderbalk.

De bovenbalk is het waarderende deel. 62 voor exterieur, 70 voor beweging en 72 voor vrijspringen, dan heb je een stermerrie (70 +72 >140). De eis is wel voor het sterpredikaat dat beweging boven de 60 moet zitten (als ik het goed heb). Verder moet je voor stamboekopname 50 en 55 voor exterieur en beweging hebben, daaronder wordt het paard neit opgenomen.
Feitelijk is een paard dus sterwaardig door alleen de bovenbalk te gebruiken, die onderbalk, met die 26 afzonderlijke punten is voor de fokker om te zien wat verbeterd moet worden.

Het boekje een paard in partjes is wel handig, maar op een aantal frontne ook verouderd. Ze spreken nog van schoftlengte en schofthoogte. Tegenwoordig is dit in 1 punt opgenomen. Er staan wel goede voorbeelden in, maar een nadeel is dat ze steeds een stukje paard op de foto hebben staan. Hierdoor kan het in werkelijkheid vertekenen.

De schouder wil met graag lang zien, dus vanaf het opperarmbeen waarmee het een hoek van 90 graden moet maken tot tegen de schoft.
Veel schouders zitten eerder richting deh als dan richting schoft.

De helling van het kruis kijkt men naar de helling van heupbeen (boven de 'haardwarrels' bij de flank zeg maar) en zitbeenknobbel.
Het botje helemaal boven op de kont is het verbindingsstuk tussen kont en lendenen. Een uitpuilend botje wordt neit direct gepunt, maar vaak zijn de lendenen dan wat week, omdat de verbinding naar de lendenen toe matig is.
Een heel sterk hellend kruis geeft uiteraard een kort kruis. Men wil feitelijk een lang kruis (motor van het paard) en een hellend kruis. Probeer dus een gulden middenweg te vinden.

De halsbespiering moet welvend zijn in de bovenlijn, en een onderhals is ongwenst.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:16

Germie, heel erg bedankt voor je opmerkingen.
Hier kan ik wat mee!

Kom op, wie plaatst er een nieuwe goede standfoto waarmee ik weer wat kan puzzelen.
Dan hoop ik dat Germie mij weer wil corrigeren Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:23

Idd Germie, super duidelijke uitleg
Bedankt!!

En op de foto allebei Kawa.
Op de donkere is hij 4, de lichte Kawa is 10 jaar oud.

En manon bedankt voor het compliment Party!!
Maakt mijn dag weer helemaal goed, en dat had ik net nodig Lachen

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-02 14:31

Nou zal ik een poging wagen om een foto te plaatsen?

Komt-ie:

Afbeelding

Ik hoop dat hij het doet, zo ja: leef jullie uit.... Haha!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-02 10:07

Ik zeg nu een keer niets, dus anderen, ga je gang Haha!