Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wilawander schreef:Misschien niet dezelfde waarde. Exterieurmatig denk ik dat een volbloed meer bijdraagt.
Beiden kunnen naar mijn mening hardheid en karakter bijdragen.
Verder zal arabisch bloed naar mijn mening niet teveel moeten worden gebruikt. Volbloeden zou ik vaker durven te gebruiken. ivm behoud van exterieur en bewegingen.
(Snappen jullie het nog? vindt het nogal moeilijk onder woorden te brengen wat ik bedoel)
Wilawander schreef:Misschien niet dezelfde waarde. Exterieurmatig denk ik dat een volbloed meer bijdraagt.
savath schreef:Ik doe de kruising voor een fijner type paard met meer hardheid in de benen,een mooiere opgerichte hals en voral voor het meegaandere karakter.
wat ik van de warmbloed goed vind is de maat,en de draf en de galop.
De achterhand van de arabier dus in verbeterde versie en edeler uiterlijk.
en met blisfully is het me dan toch wat gelukt,haar moeder is dus halfbloed,en ze heeft zelf nog 1/4 arabier.
Ze is van grootte niet de grootste,maar van gangen en type mag ze erzijn.
LJB schreef:Dus de romprichting, hardheid en karakter zijn vooral een toevoeging voor de warmbloedfokkerij?
Missouri schreef:LJB schreef:Dus de romprichting, hardheid en karakter zijn vooral een toevoeging voor de warmbloedfokkerij?
Als je in het kader van de huidige specificatie van de (Nederlandse) warmbloedfokkerij denkt, over welke romprichting heb je het dan?
De Arabier staat (zeker qua bovenlijn) niet direct in het gewenste type van het huidige warmbloed-sportpaard.
Bovendien kun je nooit met 100% zekerheid zeggen welke (uiterlijke) kenmerken er verorven worden, dus het lijkt mij lastig om dan nu al in generaties te gaan denken.
Himyar schreef:Ik begrijp dat “neerwaartse romp” niet zo goed (het nadeel ervan), als je bijvoorbeeld deze Lippizaner bekijkt dan lijkt deze ook wel neerwaarts gebouwd. En een Lippizaner staat toch een eind van de Volbloed vandaan.
LJB schreef:savath schreef:Ik doe de kruising voor een fijner type paard met meer hardheid in de benen,een mooiere opgerichte hals en voral voor het meegaandere karakter.
wat ik van de warmbloed goed vind is de maat,en de draf en de galop.
De achterhand van de arabier dus in verbeterde versie en edeler uiterlijk.
en met blisfully is het me dan toch wat gelukt,haar moeder is dus halfbloed,en ze heeft zelf nog 1/4 arabier.
Ze is van grootte niet de grootste,maar van gangen en type mag ze erzijn.
Heb je ook foto's van haar moeder, grootmoeder en grootvader?
Himyar schreef:Dus deze heeft ook een opwaartse romp?
Vergeleken met deze Volbloed:
http://www.adcocksredriverfarm.com/pullingpunches.htm
Missouri schreef:Bovendien is de romprichting neerwaarts...