Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Trakehner = Gelders, KWPN-taboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:27

sarabande schreef:
Ik vind het onfatsoenlijk om de vete die jij met het KWPN hebt over het hoofd van de eigenaar van een hengst uit te spelen, nog voordat de jury haar oordeel over deze hengst gegeven heeft.
Daarnaast is de eigenaar een bezoeker van dit forum dus is het erg kwetstend en ongepast om dit forum hiervoor de gebruiken.

Als de eigenaresse nou geen bezoeker van dit forum was geweest, was het niet erg om zo'n topic te openen?

Bij mijn weten is de eigenaresse prima op de hoogte van het te hoge bloedaandeel van haar hengst voor de Gelderse richting en is daarom ook lang getwijfeld om hem aan te bieden. Dit alles is gewoon op bokt te lezen, inclusief de redenen waarom getwijfeld werd/wordt. Het is echter een fijn paard, met goed karakter en goede beweging. Ik ben wel benieuwd!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:44

Wij hopen volgend jaar een Elegant x Zakerno x Indiaan te krijgen, en een Vitens x Donau x Maurits.............. maar wat er ook gebeurt, ze zullen NOOIT onder een halve Gribaldi komen, brrrrrrr.
Daarom kan het best een super sportpaard zijn, ik heb de foto's op Bokt gezien en vind het een mooi dier, maar GEEN Gelders paard........ het gaat er hier niet om het dier op zich af te kraken, maar het gaat om het behouden van oude, Gelderse bloedlijnen en daar hoort hij echt niet tussen.
Verder denken wij wel eens aan een uitstapje naar het IHW, daar zit nog wel wat puur Gelders en Gronings bloed.
En die bloedmooie Ahoy die er vorig jaar zo nodig door van Dijk (en waarom?) uitgegooid worden moest, zou die niet dekken?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 13:48

[***] schreef:
Je kan je merrie gewoon opgeven voor die site, net zoals je ze zelf op paardenfokken moet zetten, als iemand anders dat nog niet gedaan heeft.
Je merrie is voor een groot gedeelte hackney en niet gelders.

Mijn merrie is nog steeds voor het grootste deel Gelders, ze is geen rechtstreekse afstammeling van Cambridge Cole. Knipoog
En haar grootmoeder is helemaal Gelders volgens mij.
Van het aanmelden wist ik niet, bij deze dan!
In ieder geval grootmoeder, maar er staan tegenwoordig ook merries uit Renovo op de site, vandaar ook mijn vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:34

Aimee schreef:
Bij mijn weten is de eigenaresse prima op de hoogte van het te hoge bloedaandeel van haar hengst voor de Gelderse richting en is daarom ook lang getwijfeld om hem aan te bieden. Dit alles is gewoon op bokt te lezen, inclusief de redenen waarom getwijfeld werd/wordt. Het is echter een fijn paard, met goed karakter en goede beweging. Ik ben wel benieuwd!

Hij kan sowiezo ster worden (de Amsterdam hengst van vorig jaar), en als het echt een [naam] is krijgt hij mss wel het advies om bij de rijpaardhengsten beoordeeld te worden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:47

[***] schreef:
Hij kan sowiezo ster worden (de Amsterdam hengst van vorig jaar), en als het echt een beste is krijgt hij mss wel het advies om bij de rijpaardhengsten beoordeeld te worden.

Reden genoeg om toch te gaan dus Knipoog

En stel nou dat ie gekeurd wordt, al dan niet in de Gelderse richting....
Niemand móet met hem dekken hoor, zeker niet met een Parcival/Koss/Vitens/Zep/Amor merrie.
Maar stel nou... je hebt een prachtige klassiek Gelderse merrie... vrij van bovenstaande vier hengsten in de bloedlijn.
Je wilt Gelders blijven fokken, je wilt een iets moderner paard fokken, maar je wilt niet veredelen met het bloed van bovengenoemde hengsten........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:36

Dat zie je toch helemaal fout Aimee.
Daar zijn mogelijkheden genoeg voor in de vorm van luxere gelderse hengsten en veelzijdige rijpaardhengsten met groot aandeel gelders bloed. Daar hoeft geen fokker voor naar Gribaldi bloed wat niks met het gelderse fokdoel te maken heeft.

Het is juist moeilijker om bij een moderner gelders paard weer een prachtige klassieke gelderse hengst te vinden.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 16:56

Aimee schreef:
ChirooHeleen schreef:
Dat is dus wat wij dit jaar geprobeerd hebben. Wat eruit gaat komen zien we dan wel... Of het genoeg in het Gelders type staat zien we dan ook wel weer... Lachen

Bedoel je daar Sorento mee?

Yep. Ik weet dat hij niet Gelders is, maar Palma is redelijk klassiek Gelders en dan denk ik dat we met hem een leuk Gelders rijpaard kunnen fokken. (En als het veulen niet gelders genoeg is gaatie naar de rijpaardenkeuring) En Sorento heeft een goed karakter wat voor ons ook een van de overwegingen is geweest. We wilden een jonge passende Gelderse rijpaardhengst zonder Koss en die hebben we niet kunnen vinden toen zijn we eens verder gaan kijken en dan vind ik dat deze er redelijk goed bij past.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:15

Aimee schreef:
Als de eigenaresse nou geen bezoeker van dit forum was geweest, was het niet erg om zo'n topic te openen?

Het gaat mij niet om het openen van het zoveelste topic van TS waarin hij zijn gram over het KWPN beleid kwijt moet. Het gaat mij erom dat hij als kapstok een hengst gebruikt die alleen nog maar aangemeld is en via administratieve weg onder het kopje Gelders terecht gekomen is.
Wanneer deze hengst eventueel aangewezen zou worden voor Ermelo is het vroeg genoeg om te protesteren.
Nu wordt er onnodige negatieve aandacht aan de hengst besteed, en het feit dat de hengst van iemand hier op bokt is, geeft het een naar tintje.
Wat de eigenaresse zelf over de hengst gezegd heeft is mij niet bekend en ik denk bij TS ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 17:41

Ik vind dat de TS een goed punt heeft. Dit is het gevolg van de afschaffing van een bloedeis en hij maakt zich er terecht druk om. Van mij mag ie een topic openen.
Eigenaresse had dit ook wel kunnen verwachten en de hengst bij de rijpaardrichting aan kunnen bieden, de richting van de vader, is op zich het meest logisch en dan was dit topic niet nodig geweest.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:40

[***] schreef:
Ik vind dat de TS een goed punt heeft. Dit is het gevolg van de afschaffing van een bloedeis en hij maakt zich er terecht druk om. Van mij mag ie een topic openen.
Eigenaresse had dit ook wel kunnen verwachten en de hengst bij de rijpaardrichting aan kunnen bieden, de richting van de vader, is op zich het meest logisch en dan was dit topic niet nodig geweest.

Heeft de eigenaresse de hengst als Gelders aangeboden????

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:52

sarabande schreef:
[***] schreef:

Is toch een echt gelderse afstamming,
Zowel de eigenaar als de ruiter van Gribaldi wonen in Gelderland. Haha!

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:18

sarabande schreef:
[***] schreef:

Dat is nou juist het punt van dit topic. Een Gribaldi nakomeling is niet Gelders en wordt wel bij de Geldersen aangeboden...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:20

ChirooHeleen schreef:
Dat is nou juist het punt van dit topic. Een Gribaldi nakomeling is niet Gelders en wordt wel bij de Geldersen aangeboden...

Ik begrijp het onderwerp van dit topic Blond , ik vraag me alleen af of de eigenaresse de hengst daadwerkelijk als Gelders paard heeft aangeboden.

ChirooHeleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 19:23

Hij staat bij de Geldersen in de lijst en doet bij de Geldersen mee dus dan lijkt me dat wel. Of kun je ook aanbieden en dan door het KWPN bij een ander type geplaatst worden?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:01

Is wel eerder gebeurd, bijv Wonderboy, maar dan van dress. naar spring en toen door de
eigenaar weer naar dressuur.
Ook bij merries komt het voor, bijv. eptm, op advies van de jury.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:23

[***] schreef:
Dat zie je toch helemaal fout Aimee.
Daar zijn mogelijkheden genoeg voor in de vorm van luxere gelderse hengsten en veelzijdige rijpaardhengsten met groot aandeel gelders bloed. Daar hoeft geen fokker voor naar Gribaldi bloed wat niks met het gelderse fokdoel te maken heeft.

Het is juist moeilijker om bij een moderner gelders paard weer een prachtige klassieke gelderse hengst te vinden.

Welke luxere Gelderse hengsten dan die ik nog niet genoemd heb?

Welke rijpaardhengst heeft net als Atlantic vanuit de gehele moederlijn écht Gelders bloed?

Dat laatste is absoluut het geval, maar de klassiek Gelderse hengsten komen er ook niet door bij het KWPN Knipoog

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:26

ChirooHeleen schreef:
Yep. Ik weet dat hij niet Gelders is, maar Palma is redelijk klassiek Gelders en dan denk ik dat we met hem een leuk Gelders rijpaard kunnen fokken. (En als het veulen niet gelders genoeg is gaatie naar de rijpaardenkeuring) En Sorento heeft een goed karakter wat voor ons ook een van de overwegingen is geweest. We wilden een jonge passende Gelderse rijpaardhengst zonder Koss en die hebben we niet kunnen vinden toen zijn we eens verder gaan kijken en dan vind ik dat deze er redelijk goed bij past.

Kijk.... dit snap ik dus niet. Sorento is een Sandro hit... SH staat bekend als de Duitse veredelaar, die niet al te best achterbeengebruik geeft, geen allround paarden en ook niet zulke beste karakters.
Daarom dus mijn eerdere bericht.... Atlantic zou dan een jonge passende Gelderse rijpaardhengst kunnen zijn zonder Koss-bloed.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 20:40

sarabande schreef:
Het gaat mij niet om het openen van het zoveelste topic van TS waarin hij zijn gram over het KWPN beleid kwijt moet. Het gaat mij erom dat hij als kapstok een hengst gebruikt die alleen nog maar aangemeld is en via administratieve weg onder het kopje Gelders terecht gekomen is.
Wanneer deze hengst eventueel aangewezen zou worden voor Ermelo is het vroeg genoeg om te protesteren.
Nu wordt er onnodige negatieve aandacht aan de hengst besteed, en het feit dat de hengst van iemand hier op bokt is, geeft het een naar tintje.
Wat de eigenaresse zelf over de hengst gezegd heeft is mij niet bekend en ik denk bij TS ook niet.

Je wist dat de eigenaresse op bokt zit, dus je weet ook onder welke naam je op berichten kunt zoeken Haha!

Negatieve aandacht lijkt me overdreven... alsof het KWPN niet met een schuin oog naar de afstamming gaat kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:35

sarabande schreef:

Sarabande wat emmer je nou? Dit topic gaat toch over het aanbieden van een Gribaldi bij de gelderse hengstenkeuring?!

Aimee schreef:
Welke rijpaardhengst heeft net als Atlantic vanuit de gehele moederlijn écht Gelders bloed?

Wie bedoel je met Atlantic? De enige die ik ken is de holsteiner van VDL.

Aimee schreef:
Welke luxere Gelderse hengsten dan die ik nog niet genoemd heb?

Jij hebt alleen Koss en co genoemd.
Luxer: Cabochon, Wolfgang, Farrington, Ferro en nakomelingen van die hengsten, Upperville, tuigpaardhengsten als Sander, noem maar op.

Verder denk ik dat je een grote denkfout maakt door te zeggen dat er veredelaars nodig zijn. Het gros van de gelderse merrie's kan juist beter een ouderwets type gebruiken. Er is de laatste jaren meer dan genoeg veredeld.

Ik vind dat je heel apart reageerd in dit topic Aimee, eigenaresse van de Gribaldi een vriendinnetje van je?!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 21:53

[***] schreef:
Wie bedoel je met Atlantic? De enige die ik ken is de holsteiner van VDL.

Jij hebt alleen Koss en co genoemd.
Luxer: Cabochon, Wolfgang, Farrington, Ferro en nakomelingen van die hengsten, Upperville, tuigpaardhengsten als Sander, noem maar op.

Verder denk ik dat je een grote denkfout maakt door te zeggen dat er veredelaars nodig zijn. Het gros van de gelderse merrie's kan juist beter een ouderwets type gebruiken. Er is de laatste jaren meer dan genoeg veredeld.

Ik vind dat je heel apart reageerd in dit topic Aimee, eigenaresse van de Gribaldi een vriendinnetje van je?!

Atlantic... zo heet de Grib x Goudsmid Knipoog

Ja, ik heb alleen Koss genoemd omdat ik bij een hengst wilde blijven die in de Gelderse richting is gekeurd Haha!

Dat ligt eraan wat je onder veredelen verstaat. Rijtypische eigenschappen toevoegen zonder het Gelderse type te verliezen, lijkt me niet verkeerd. Ik vind mijn eigen paard in ieder geval rijtypisch genoeg, terwijl de Gelderse opdruk toch ook over duidelijk is.
Dat er meer dan genoeg veredeld is, wil toch niet zeggen dat je een goede hengst moet laten staan en/of helemaal geen kans moet geven? Als jij jou merries te rijtypisch vindt voor zo'n hengst, dan laat je hem lekker staan.

Ik ken de eigenaresse inderdaad. Wat is daar mis mee?
Ik ben niet degene die zegt dat er niets over de hengst gezegd mag worden omdat de eigenaresse een bokker is Haha!
[edit] Er wordt net gedaan alsof de eigenaren denken dat een Grib prima past in de Gelderse richting. Niets is minder waar en dat mogen al die critici best weten.

Ik zeg ook niet dat die hengst maar meteen goedgekeurd moet worden en dat iedereen er mee moet dekken.
Maar ondanks het Grib-bloed (vréselijk vind ik Grib zelf) verdient Atlantic gewoon een kans op de eerste bezichtiging. Laat ze maar kijken of ie goed genoeg voor ster is, of misschien zo'n fijn paard dat hij in de dressuurrichting verder komt.

Liever zou ik zien dat de fokker een mooie Gelderse hengst op Eronia zou gebruiken en het product daarvan bij de Geldersen voor zou brengen, maar ja, het is nou eenmaal anders.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:16

[***] schreef:
Sarabande wat emmer je nou? Dit topic gaat toch over het aanbieden van een Gribaldi bij de gelderse hengstenkeuring?!

Dat is wat ik dus betwijfel, of hij bewust als Gelders paard is aangemeld. Ik begrijp dat jij een melkmeisje bent, gezien de emmers??

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:19

Zal ik dat maar eens vragen dan Haha!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:22

Doei!
Meld zichzelf als mede eigenaresse van de Gribaldi X Goudsmid!!
Ben blij dat jullie je er druk over maken want ik doe t niet, we hebben de hengst puur aangeboden omdat dit door de fokker aan ons gevraagd is.
We verwachten er niets van, maar mocht hij ster halen dan zou dat heel fijn zijn voor de fokker vandaar.
Verder heb ik hem als sport paard gekocht en niet als dekhengst, gelukkig zijn er in die tak genoeg liefhebber *LOL*

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:23

Oh kijk.... je hebt jezelf al gemeld Haha!

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 23:34

Zo dus nu kan iedereen weer opgelucht ademhalen neem ik aan???