Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Sannah schreef:Inderdaad een interessant stuk, de moeite waard om het hele verhaal van Hofland proberen te verkrijgen. Misschien heeft ie het op schrift staan of is het ergens gepubliceerd?
Citaat:Wat een veel sterker argument is, is dat veulens die de eerste maanden van hun leven volledig in een box staan, meer last krijgen van oc en ocd.
Daar is door de proefboerderij in Lelystad onderzoek naar gedaan.
Bij veulens die volledig buiten werden gehouden, werd vrijwel geen ocd gevonden.
Citaat:> Overigens, ik heb wel op internet gekeken naar OCD, en wat ik
> daar vooral tegenkwam was het (nieuwe) inzicht dat OCD ook weer
> geen ziekte is van tekorten (typisch!) maar veroorzaakt wordt
> door een te snelle groei. Die te snelle groei wordt veroorzaakt
> door een te rijke voeding (typisch!), waardoor het veulen te
> zwaar wordt voordat de gewrichten zijn uitgehard, en het
> weefsel plaatselijk wordt doodgedrukt. Vanaf dat moment doet
> dat gedeelte niet meer mee in de groei, dus krijg je gewrichten
> met "gaten". En DAT is OCD.
> Ook hier weer zie je dat de tekorten-manie de onderzoekers
> aanvankelijk op een dwaalspoor heeft gezet. En dat het dus
> juist een overdaad aan voeding is die de problemen veroorzaakt.
> En dat OCD minder voorkomt bij veulens die in de winter een
> groeistop doormaken (maar dat doen ze niet in een stal, met
> krachtvoer ter beschikking).
kebie schreef:Te rijk voeren is zeker niet goed, maar een groeistop veroorzaken lijkt me ook niet bepaald wenselijk.Jonge beesten die dat krijgen, hebben vaak veel andere lichamelijke problemen (longen, weerstand) en zullen zo'n groeiachterstand ook niet meer inhalen.
Dat is iets wat boeren ook alang weten.
De kunst is dus om het goed te doseren...
kebie schreef:Te rijk voeren is zeker niet goed, maar een groeistop veroorzaken lijkt me ook niet bepaald wenselijk.
Jonge beesten die dat krijgen, hebben vaak veel andere lichamelijke problemen (longen, weerstand) en zullen zo'n groeiachterstand ook niet meer inhalen. Dat is iets wat boeren ook alang weten.
Katja schreef:Dat te rijk voeren een oorzaak is van ocd is al veel langer bekend.
JoviBan schreef:Anneke Hallebeek heeft hier toch andere kennis over in huis:
Als een veulen extra energie en eiwit opneemt, kan de groei harder gaan. Een te snelle groei wordt afgeraden in verband met het verhoogde risico op het voorkomen van stoornissen in de ontwikkeling, bijvoorbeeld osteochondrose (OCD). Groeit het veulen minder hard dan geeft dit geen gezondheidsproblemen. De groei wordt uiteindelijk in de rest van de opfokperiode wel gecompenseerd.
DreE schreef:Grappig dat ik dit nu tegen kom op bokt!
Ik ben samen met een vriendin bezig met ons profielwerkstuk over OCD. We hebben dan ook interviews enzo gehouden bij dierenartsen.
Het is juist belangrijk jonge dieren veel te laten bewegen, want dit zou de kans op OCD verminderen. Dus dat op stal zetten op een harde ondergrond lijkt me dan sterk. Het is ook beter om de dieren in een groot, eiwit arm land te zetten, omdat als de veulens in hun eerste jaar té snel groeien er ook grotere kans is op OCD. Er is ook meer OCD gekomen omdat we grotere, hoog benige paarden willen fokken. Ook is het belangrijk dat een veulen voldoende koper binnen krijgt. Die speciale brokken die op de markt zijn zijn dus eigelijk onzin en meer mode dan dat het echt werk...
OCD kan je niet helemaal voorkomen maar je kan de kans er op wel zo klein mogelijk maken. Wel is het zo dat als een veulen anderhalf de OCD niet uitzichzelf weer kan verdwijnen en dus blijft. Dus als die 5 maanden is kan het wel OCD hebben, maar als het veel beweegt enzo kan het ook weer weg gaan.
shan schreef:En in die onzin brokken die ik heb zit juist extra koper.
JoviBan schreef:Als je dan toch persee brok wilt voeren, dan zou ik gewoon wat basis brok geven.
En je hoeft echt niets extra bij te geven qua vitaminepreparaten e.d.. Gewoon onbeperkt hooi geven, liksteen voor de extra mineralen en eventueel een beetje basisbrok erbij.
JoviBan schreef:Als je dan toch persee brok wilt voeren, dan zou ik gewoon wat basis brok geven.
En je hoeft echt niets extra bij te geven qua vitaminepreparaten e.d.. Gewoon onbeperkt hooi geven, liksteen voor de extra mineralen en eventueel een beetje basisbrok erbij.