OCD, lezingen erfelijkheid & opfok

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sannah

Re: OCD, lezingen erfelijkheid & opfok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 19:22

Inderdaad een interessant stuk, de moeite waard om het hele verhaal van Hofland proberen te verkrijgen. Misschien heeft ie het op schrift staan of is het ergens gepubliceerd?
Ik heb het er, naar aanleiding van dit topic, nog met Juin over gehad wat betreft de harde ondergrond in de stal en waarom het goed zou zijn, naast het feit dat het stimuleert tot een goede ontwikkeling van botten, pezen en spieren. Het blijkt zo te zijn dat veulens die constant op een te zachte bodem staan, steiler op de voet komen te staan. De teen is geneigd teveel naar beneden te groeien en door op harde grond te staan/lopen ontstaat er tegendruk en dat bevordert een betere stand.
Jammer dat het waarom van harde ondergrond niet uitgebreid besproken is in de lezing.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-07 22:26

Sannah schreef:
Inderdaad een interessant stuk, de moeite waard om het hele verhaal van Hofland proberen te verkrijgen. Misschien heeft ie het op schrift staan of is het ergens gepubliceerd?

't was een powerpoint presentatie, behalve wat steekworden en hier en daar een foto heb je daar zonder verhaal weinig aan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:48

Maar het zal toch wel op schrift gesteld worden???

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 23:50

Wat zou dan een goede brok zijn?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:35

Dit is wat ik kan vinden

Citaat:
Wat een veel sterker argument is, is dat veulens die de eerste maanden van hun leven volledig in een box staan, meer last krijgen van oc en ocd.
Daar is door de proefboerderij in Lelystad onderzoek naar gedaan.
Bij veulens die volledig buiten werden gehouden, werd vrijwel geen ocd gevonden.

die proefboerderij is van de universiteit Wageningen. Dus hebben die er kennelijk onderzoek naar gedaan.

Citaat:
> Overigens, ik heb wel op internet gekeken naar OCD, en wat ik
> daar vooral tegenkwam was het (nieuwe) inzicht dat OCD ook weer
> geen ziekte is van tekorten (typisch!) maar veroorzaakt wordt
> door een te snelle groei. Die te snelle groei wordt veroorzaakt
> door een te rijke voeding (typisch!), waardoor het veulen te
> zwaar wordt voordat de gewrichten zijn uitgehard, en het
> weefsel plaatselijk wordt doodgedrukt. Vanaf dat moment doet
> dat gedeelte niet meer mee in de groei, dus krijg je gewrichten
> met "gaten". En DAT is OCD.
> Ook hier weer zie je dat de tekorten-manie de onderzoekers
> aanvankelijk op een dwaalspoor heeft gezet. En dat het dus
> juist een overdaad aan voeding is die de problemen veroorzaakt.
> En dat OCD minder voorkomt bij veulens die in de winter een
> groeistop doormaken (maar dat doen ze niet in een stal, met
> krachtvoer ter beschikking).

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 10:15

Dat te rijk voeren een oorzaak is van ocd is al veel langer bekend.

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:28

Te rijk voeren is zeker niet goed, maar een groeistop veroorzaken lijkt me ook niet bepaald wenselijk.
Jonge beesten die dat krijgen, hebben vaak veel andere lichamelijke problemen (longen, weerstand) en zullen zo'n groeiachterstand ook niet meer inhalen.
Dat is iets wat boeren ook alang weten.

De kunst is dus om het goed te doseren...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 11:56

kebie schreef:
Te rijk voeren is zeker niet goed, maar een groeistop veroorzaken lijkt me ook niet bepaald wenselijk.Jonge beesten die dat krijgen, hebben vaak veel andere lichamelijke problemen (longen, weerstand) en zullen zo'n groeiachterstand ook niet meer inhalen.
Dat is iets wat boeren ook alang weten.

De kunst is dus om het goed te doseren...

Jeugdgroei is de goedkoopste groei. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:08

kebie schreef:
Te rijk voeren is zeker niet goed, maar een groeistop veroorzaken lijkt me ook niet bepaald wenselijk.
Jonge beesten die dat krijgen, hebben vaak veel andere lichamelijke problemen (longen, weerstand) en zullen zo'n groeiachterstand ook niet meer inhalen. Dat is iets wat boeren ook alang weten.

Anneke Hallebeek heeft hier toch andere kennis over in huis:

Als een veulen extra energie en eiwit opneemt, kan de groei harder gaan. Een te snelle groei wordt afgeraden in verband met het verhoogde risico op het voorkomen van stoornissen in de ontwikkeling, bijvoorbeeld osteochondrose (OCD). Groeit het veulen minder hard dan geeft dit geen gezondheidsproblemen. De groei wordt uiteindelijk in de rest van de opfokperiode wel gecompenseerd.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 20:12

Katja schreef:
Dat te rijk voeren een oorzaak is van ocd is al veel langer bekend.

Te rijk voeren is natuurlijk nooit goed, niet voor jezelf, je kat, je hond en je paard.
Maar ik denk dat het belangrijker is wat je voert.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 21:00

wat word er hier bedoeld met te rijk voer, zal vast dom overkomen, maar ben zeer benieuwd of ik het voeren goed doe Tong uitsteken

verder heel intressant stuk, en als ik dit lees ben ik toch maar weer blij dat ik cal deze winter heb thuisgehouden waar ze iedere dag in een paddock met een verharde uitloop staat!

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 12:10

JoviBan schreef:
Anneke Hallebeek heeft hier toch andere kennis over in huis:

Als een veulen extra energie en eiwit opneemt, kan de groei harder gaan. Een te snelle groei wordt afgeraden in verband met het verhoogde risico op het voorkomen van stoornissen in de ontwikkeling, bijvoorbeeld osteochondrose (OCD). Groeit het veulen minder hard dan geeft dit geen gezondheidsproblemen. De groei wordt uiteindelijk in de rest van de opfokperiode wel gecompenseerd.

Ik weet dat als een jong beest het echt slecht heeft gehad dat niet meer bij trekt. Dat zal altijd een ondermaats beest blijven in vergelijking met anderen.
Dus een groeistop zou ik beslist onverstandig vinden.

Wat deze Anneke Hallebeek hier zegt is dat veel voer een te snelle groei KAN veroorzaken. Ik heb daar mijn twijfels over eerlijk gezegd.
Je moet een veulen niet te dik laten worden, dat lijkt me nooit goed (= in mijn ogen te rijk voeren).
Maar als ik kijk naar de groeilijn van mijn 2 kinderen, dan houden ze allebei een eigen groeitempo aan, en een eigen eten inname zonder te dik te zijn. Ik bied ze daarbij wel gevarieerd eten aan met alle vitamines.
En als ik dan de parallel trek, dan heeft elk veulen ook zijn eigen tempo van groeien mits je aan zijn eigen voerbehoefte voldoet. Dus niet laten vervetten, maar zeker ook niet beperkt voeren.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:19

zeer intressant stuk.
wie voert er haemolyntan 400 en hoe is jullie ervaring ermee?

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 20:59

Grappig dat ik dit nu tegen kom op bokt!
Ik ben samen met een vriendin bezig met ons profielwerkstuk over OCD. We hebben dan ook interviews enzo gehouden bij dierenartsen.
Het is juist belangrijk jonge dieren veel te laten bewegen, want dit zou de kans op OCD verminderen. Dus dat op stal zetten op een harde ondergrond lijkt me dan sterk. Het is ook beter om de dieren in een groot, eiwit arm land te zetten, omdat als de veulens in hun eerste jaar té snel groeien er ook grotere kans is op OCD. Er is ook meer OCD gekomen omdat we grotere, hoog benige paarden willen fokken. Ook is het belangrijk dat een veulen voldoende koper binnen krijgt. Die speciale brokken die op de markt zijn zijn dus eigelijk onzin en meer mode dan dat het echt werk...
OCD kan je niet helemaal voorkomen maar je kan de kans er op wel zo klein mogelijk maken. Wel is het zo dat als een veulen anderhalf de OCD niet uitzichzelf weer kan verdwijnen en dus blijft. Dus als die 5 maanden is kan het wel OCD hebben, maar als het veel beweegt enzo kan het ook weer weg gaan.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-07 21:20

DreE schreef:
Grappig dat ik dit nu tegen kom op bokt!
Ik ben samen met een vriendin bezig met ons profielwerkstuk over OCD. We hebben dan ook interviews enzo gehouden bij dierenartsen.
Het is juist belangrijk jonge dieren veel te laten bewegen, want dit zou de kans op OCD verminderen. Dus dat op stal zetten op een harde ondergrond lijkt me dan sterk. Het is ook beter om de dieren in een groot, eiwit arm land te zetten, omdat als de veulens in hun eerste jaar té snel groeien er ook grotere kans is op OCD. Er is ook meer OCD gekomen omdat we grotere, hoog benige paarden willen fokken. Ook is het belangrijk dat een veulen voldoende koper binnen krijgt. Die speciale brokken die op de markt zijn zijn dus eigelijk onzin en meer mode dan dat het echt werk...
OCD kan je niet helemaal voorkomen maar je kan de kans er op wel zo klein mogelijk maken. Wel is het zo dat als een veulen anderhalf de OCD niet uitzichzelf weer kan verdwijnen en dus blijft. Dus als die 5 maanden is kan het wel OCD hebben, maar als het veel beweegt enzo kan het ook weer weg gaan.

Die veulens staan natuurlijk niet dag en nacht op stal, maar alleen maar 's nachts.
verder hebben veulens toch een bepaalde hoeveelheid eiwitten nodig om nog enigszins te groeien.
En in die onzin brokken die ik heb zit juist extra koper. Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 10:30

shan schreef:
En in die onzin brokken die ik heb zit juist extra koper. Knipoog

Hmm dat dacht ik ook al.
Om voor een werkstuk bij willekeurige DA's langs te gaan lijkt me niet zo handig, gezien de uitspraken van DA's die ik hier regelmatig tegenkom over dit onderwerp.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:10

Waar mijn jaarling in de opfok staat, wordt juist géén brok gevoerd. Idd om te voorkomen dat ze enorme groeispurten krijgen en daardoor makkelijker OCD ontwikkelen. ik ken inmiddels iig 2 bekende stallen hier in de buurt (van een goede fokker/ voorbrenger/ africhter en 1 van een jury van het KWPN + paardensportbedrijf) die beide alleen het eerste winterseizoen van een veulen brok voeren en vanaf dan niet meer. De mijne krijgt dit winterseizoen dan ook alleen maar hele goede kuil Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:15

Ik ben er ook voorstander van om alleen in het winterseizoen veulenbrok te voeren al is er volgens mij geen onderzoek naar gedaan wat de invloed is als je daar na de winter mee stopt.

ayhno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:42

die van mij staan het hele jaar buiten en mijn rijpaard gaat snachts op stal...

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 15:59

wat zou dan een goede brok zijn voor een 2 1/2 jarige, ik geef nu equiral basic welke brok heeft een hoog eiwit gehalte

weet iemand ook wat je dan bij zou kunnen geven aan een 2 1/2 jarige , qua vitamine preparaat, dat spul waar er een link van stond kwam ik niet echt uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:07

Als je dan toch persee brok wilt voeren, dan zou ik gewoon wat basis brok geven.
En je hoeft echt niets extra bij te geven qua vitaminepreparaten e.d.. Gewoon onbeperkt hooi geven, liksteen voor de extra mineralen en eventueel een beetje basisbrok erbij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:27

JoviBan schreef:
Als je dan toch persee brok wilt voeren, dan zou ik gewoon wat basis brok geven.
En je hoeft echt niets extra bij te geven qua vitaminepreparaten e.d.. Gewoon onbeperkt hooi geven, liksteen voor de extra mineralen en eventueel een beetje basisbrok erbij.

Ik heb de indruk dat je het voorgaande niet gelezen hebt. Juist de mineralen en extra koper die in de speciale veulenbrokken zitten zijn dus nodig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:29

Denk dat die bij een 2,5 jarige niet zoveel zin mee heeft.

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:31

ja dat zag ik ook hoog eiwit gehalte las ik hmm moet even uitzoeken wat ik dan gaat geven hij heeft op de pavo podo grow gestaan maar nu niet meer, hij is 2 1/2 geweest, ik zal even gaan neuzen wat ik dan gaat geven en extra mineralen en koper, waar dat het meest in zit

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-07 16:49

JoviBan schreef:

Over het algemeen is GOED kuilvoer, en daar versta ik onder, gras van goed, niet overdadig bemest grasland wat het bloeistadium heeft bereikt, en met een behoorlijk drogestof gehalte,
ruim voldoende voor de groei van jonge paarden.
Maar je kunt niet zondermeer beweren, dat daarnaast geen aanvulling van vitaminen en
mineralen meer nodig is.
Jonge zeekleigronden zijn arm aan sporenelementen, tewijl de verhouding CALCIUM- FOSFOR
erg scheef is. Bij veulens vaak de oorzaak van het ontstaan van OC-OCD.

Daarom voeren wij altijd een halve kg. mineralenbrok bij, met de juiste samenstelling.
Onderzoek van ruwvoer en bodem is noodzakelijk om een goed rantsoen samen te stellen.
Daarnaast weten veel opfokkers uit ervaring hoe ze moeten voeren.
En kan hier GEEN algemeen advies worden gegeven van ik doe dit of dat en dat geldt dus
ook voor anderen.