haflinger x ijslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:55

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 20:05, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Re: haflinger x ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 21:23

Ik wil hem dan ook voor me zelf fokken. De kruising fries wilt de eigenaar zelf houden. Dus als ik iets fok is het niet voor de verkoop.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 21:28

Les_Fjal schreef:
Iemand hier op bokt, de naam is even ontschotten heeft een goed gekeurde haflinger hengst met wat tolt ! Heb hem jaren geleden eens gereden en was ontzettend leuk !

Wat betreft het kruisen, is ook niet geheel mijn ding. Maar eerlijk is eerlijk, ben dolblij met mijn mixje van alles ! Pumbaatje, ijslander/shetlander/welsh ? Met tolt !

heb je een foto van jou paard. En weet je echt niet meer wie die hengst was.

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 21:40

Mijn toltende mixje met een vriendin erop :

Afbeelding

Hier onder een beter passender ruitertjer Knipoog
Afbeelding

Hengst heet Nibbit...van marianne scherps ...
Onduidelijke niet zo florisante foto, maar de enige tolt foto
Afbeelding

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 21:46

Hoe groot is jou mixje wel een heet leuk paardje. Hoe ben je er aan gekomen. Groetjes kim

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 00:35

Nou heb even wat foto's bekeken van die toltende haflinger. En heb haar een PB gestuurd

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:33

Mijn mening....

ijslanders kruisen is zonde van zo'n puur ras....

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:24

Al duizenden jaren probeert ijsland het ras zuiver te houden, doormiddel van een invoerverbod. Export mag wel, en wat doen wij met de ijslanders die na al die jaren zuiver fokken zo leuk zijn geworden? Die zetten we op een ander paard, kijken wat eruit komt... niet mijn ding. Dolblij dat het stamboek heel streng is!

Wil je een veulen dat tölt. Zet dan alle kosten op een rijtje: dekgeld, weidegeld en scannen en koop van dat geld een leuk raszuiver IJslands veulen die Tölt door de wei , 5 jaar wachten en je hebt je droompaard Lachen Die ook nog eens meer geld waard is mocht je hem toch ooit moeten verkopen.

jakeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:48

Thokkadisje schreef:
Al duizenden jaren probeert ijsland het ras zuiver te houden, doormiddel van een invoerverbod. Export mag wel, en wat doen wij met de ijslanders die na al die jaren zuiver fokken zo leuk zijn geworden? Die zetten we op een ander paard, kijken wat eruit komt... niet mijn ding. Dolblij dat het stamboek heel streng is!

Wil je een veulen dat tölt. Zet dan alle kosten op een rijtje: dekgeld, weidegeld en scannen en koop van dat geld een leuk raszuiver IJslands veulen die Tölt door de wei , 5 jaar wachten en je hebt je droompaard Lachen Die ook nog eens meer geld waard is mocht je hem toch ooit moeten verkopen.

juist zo denk ik er ook over. ik heb ook heel bewust gekeken naar wat wil ik op langere termijn toen ik mijn vorig paard verkocht en een nieuwe wilde kopen. ik ben voor een veulen gevallen wat een super karakter had en nou niet echt de looks hadden. maar nu ben ik 1,5 jaar verder de fokker wil hem steeds terug kopen hij baalt geloof ik een beetje dat hij hem verkocht heeft ik heb een super veulen in de wei wandelen. en nu blij dat ik een raszuiver paard heb gekocht... en hij is zeker t wachten waard. daarbij kun je ook best leuke dingen met hem doen zonder er op te rijden.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 23:13

Ik wil een veulen van mijn haflinger. Geen veulen van een ander paard. Ik fok ook het liefs met een haflinger hengst. Ben nu aan het PBen met iemand die een haflinger hengst heeft die tolt en telgang heeft. Maar dat een kruising minder waard is maakt me niet uit. Hij is toch voor mezelf. En er zijn ook altijd nog mensen die een paard voor het karacter kopen niet om het ras.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:35

toch heb je weinig kans op een goed töltend veulen als niet beide ouders een goede tölt hebben.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:48

Nibbit ( Almnebel Imladris) is niet goedgekeurd bij het KVTH, ook nooit geweest. Hij is goedgekeurd bij het ES en die papieren worden op een zolderkamertje in elkaar geknutseld. Zijn dus waardeloos. Dus wat dat betreft maakt het geen verschil of je nou Almnebel er op gooit, of een andere nietgoedgekeurde hengst van een ander ras.

Daarnaast denk ik dat als je kruist om alleen die tölt te krijgen, je nog wel eens bedrogen uit kan komen. Die word door ijslanders bijna nooit doorgegeven, en als ik me niet vergis moet het ook nog eens getrained worden.

Eva1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:46

Vind het zonde, Ijslanders zijn altijd zo zuiver gebleven. neem dan gewoon een Ijslander met het kleurtje van een haflinger. Kruisen voor de lol of leukigheid, daar zie ik het nut niet zo van in ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 23:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 00:56

Ik heb besloten niet voor een ijslander hengst te gaan, mede omdat hier mesne aan geven dat het heel wat moeite kost om een kruizing aan het tolten te krijgen.
Ik wil volgend jaar wel naar de toltende haflinger hengst gaan kijken, dan heb ik mischien toch nog een klein beetje kans op een toltend veulen.
Doet hij het niet jammer dan zal er niet minder plezier mee hebben.
Dat hij geen papier heeft maakt me niet uit.
Ik zocht een hengst met veel behang aan de benen, mooie manen.
En niet zo rank gebouwd zoals je tegenwoordig bij veel goedgekeurde hengsten ziet.
ik denk dat deze hengst bij mij past.En volgend jaar zien wel wel weer verder.

Prudur2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-08 12:34

Prudur2002 schreef:
Alet hoe is het met de foto van Mist op de Kandia site?

Nynnnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 11:43

Als je een haflinger door een ijslander laat dekken, zou het dan ook tölt kunnen? ;P

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:27

daar zijn al diverse antwoorden op gegeven Knipoog kans is klein

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 13:35

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:27

Thokkadisje schreef:
Al duizenden jaren probeert ijsland het ras zuiver te houden, doormiddel van een invoerverbod.

Haha, "IJslanders" (zowel de mensen als hun paarden) bestaan niet langer dan zo´n duizend jaar, dus dat "duizenden" is een tikkie overdreven, verder ben ik het met je eens.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:37

@ BlijkjA: Als je een veulen wilt dat kan tolten, is het niet simpelweg een hengst uitzoeken die heel veel tolt heeft. Clown Als je een bruin paard wilt, kruis je toch ook geen vos en zwart paard? Zelfde geld voor een hengst met veel manen. Wil niet zeggen dat het veulen dat ook krijgt.
Een hengst kan best zelf niet zo veel manen hebben, maar wel veel manen doorgeven. Een hengst met veel manen kan best weinig manen doorgeven.
Ik mag hopen dat iedereen die wil fokken dat weet. Nagelbijten / Gniffelen

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:49

BleikjA schreef:
Maar is zeker wel aanwezig, je moet wel een hengst uitzoeken met veel tölt volgens mij.
Ik ben in DUitsland geweest en daar was een tinker x ijslander veulen en heeft bijna alleen maar getölt!
http://pic40.picturetrail.com/VOL272/10 ... 575388.jpg
http://pic40.picturetrail.com/VOL272/10 ... 575399.jpg
http://pic40.picturetrail.com/VOL272/10 ... 575417.jpg

klopt. Vorig paard van mij kwam uit een goed töltende hengst en een niet töltende moeder en tölte ook alleen maar. Maar zijn toch wel uitzonderingen. Om het even zo te zeggen: 9 van 10 veulens uit een niet gangenpaard x gangenpaard tölt niet naar mijn ervaring dan.

liltjuh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:43

hm, lijkt mij eerlijk gezegd niet zo'n hele geweldige combinatie.

Ik houd graag het IJslander ras zuiver, plus ik vind haflingers niet zo leuk:P

Maar ik kan me wel voorstellen dat je je hafje wilt laten dekken door een ijsje

veel succes ermee, ben benieuwd naar het resultaad:D

CrazyCat
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:38

Ik heb een kruising die niet tolt en ken er meerdere. Mijn merrie is kruising Quarab x singlefooter en heeft totaal geen laterale aanleg. Volgens mij is de kans gewoon 50%. Dus inderdaad wil je een paard met tolt dan kun je om teleurstellingen te voorkomen denk ik beter gaan voor een rasecht gangenpaard. (of voor lief nemen dat de kans op een toltend paard uit jouw merrie heel klein is)

siltjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 20:24

hee ik ken een meisje op hyves en die heeft een kruising tussen een ijslander en haflinger egt een mooi beestje met veel tolt!