Site NWPCS/Jan de Boer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Re: Site NWPCS/Jan de Boer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 19:16

cuneracobs schreef:
ik ben van mening dat je gewoon buiten de keuringen om goed mee kan komen ook in de wedstrijd sport,

Om een B of L proefje lopen in de dressuur of klasse 1 & 2 samengesteld hoeft een paard niet getalenteerd te zijn. Het gaat er juist om wat er na komt.

Vandaag de ibob-dag.
De B-pony (CK 2006 beste 3-jarige met veulen)liep een redelijke proef en de uitslag, nipt een B met 77 punten viel een beetje tegen. Pony kan veel meer dan er uit kwam.
De C was braaf maar erg tegen het bit. 2 Weken terug zijn 2 wolfstanden en 3 doppen verwijderd. Misschien daar toch nog last van. Neemt niet weg dat ze naar mijn mening e.e.a, te zwaar mee hebben laten wegen. Pony liep verder super braaf maar kreeg een 7 voor karakter en een 6,5 voor temperament. Heb vandaag anderen zien lopen die m.i. minder waren en toch 2 8en kregen. Met 71 punten een C behaald.
Overige uitslagen niet veel van mee gekregen wegens drukke omstandigheden met 2 pony's. Wel een AA voor een A-pony (uit een Captain-moeder) van Yorick hier op bokt en een A voor een andere Captaindochter.

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 09:54

BlackDevils schreef:
cuneracobs schreef:
ik ben van mening dat je gewoon buiten de keuringen om goed mee kan komen ook in de wedstrijd sport,
Om dressuur B of L te lopen hoeft een paard niet getalenteerd te zijn. Even zo voor Samengesteld klasse 1 & 2. Een beetje braaf paard/pony is wel in staat dit te doen. Het gaat er juist om wat daarna komt.

welke wedstrijd rijders van klasse 4 bijv. zou zijn pony op een show aan de hand uit willen brengen en daar dan ook willen winnen? ik loop nu 3 jaar mee met de klasse 4 samengesteld en als je die klasse rijd heb je niet meer de pony's die mee kunnen komen op een keuring maar gewoon een pony in de sport gebruiken kan makelijk, als een show pony geen goede conditie heeft kun je het ook wel vergeten!
mensen denken dat show ponys vet gemest worden en in hokjes opgesloten, maar de kampioens dieren die worden dat alleen maar als ze ook daadwerkelijk getraint worden en conditie hebben.

al mijn fokmerries hebben trouwens de ibob in tuig gelopen met 83 en 81 pnt Haha!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:10

Berry, die van jou hebben tenminste nog IBOP gelopen, dat kun je van veel fokmerries en hengsten al niet zeggen...

Maar naar blijft het feit dat waarom zou een pony die geschikt is voor de sport, en daarin ook actief gebruikt worden, niet tegelijkertijd op de keuring kunnen verschijnen.
Op dit moment is dat bij de Welsh geen optie.
Mijn merrie is in een conditie die voor de sport prima is, voor de keuring absoluut niet.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 10:33

Onze stammerrie heeft vroeger IBOP gelopen. Dat deed ze onder het zadel met een AA tot gevolg. Sinds die tijd heeft nog een merrie van ons IBOP gedaan, dat was een tante van onze stammerrie. Ik zou best wel IBOP willen doen voor onze merries, maar dan moet ik mijn neefje en nichtjes eens motiveren. De stammerrie (Dyrin Tina) is heeft tot haar 20ste gefokt, is daarna (per ongeluk) in de sport terecht gekomen. Op de gezegde leeftijd van 24 en 25 heeft ze nog verschillende wedstrijden gewonnen.

Al onze fokmerries zijn op dit moment ingereden. De beste rijponymerrie bij ons (Tirion) is op de keuring feitelijk de minste gebleken. We hebben haar voornamelijk aangehouden vanwege haar beste sportaanleg. Ze is ooit eens ingereden door een meisje dat NKB kampioene werd op een grotere pony, en haar woorden waren dat dit merrietje van 1.18m beter was dan haar pony van 1.45m. Overigens is Tirion nog wel een stermerrie.

Tirion is ook aangespannen, we rijden haar wel eens in een tweespan met haar nicht Tulip Festival. Tirion en Tulip wil ik best wel eens aanbieden voor de IBOP, ik verwacht met name veel van Tirion.

Nog een voorbeeld: uit onze stam komt ook Sumrin Bluebell. Als 7 jarige werd ze dagkampioene in de keuring te St.Oedenrode, als 8 jarige is ze verkocht en werd toen aangespannen. 3 weken nadat ze beleerd werd, deed ze mee aan een marathon, waar ze zomaar 13e werd van de 20. Niet gek voor een starter. Haar dochter Sumrin Brenda is later verkocht naar de Veluwe. Voor haar vroegtijdige dood heeft die ook een aantal wedstrijden gewonnen onder het zadel. De eigenaars waren er kapot van, zouden graag nog zo'n pony willen hebben. Sumrin Campina heb ik overigens ook nog terug gezien in de Paardenkrant als zijnde een beste sportpony.

Nee, het "afval" hoort niet in de sport, daar zijn andere toepassingen voor. Maar als bewuste fokker kan je best wat aan de hengstenkeuze doen om te zorgen dat degenen die het net niet halen in de baan toch nog een goede kans maken in de topsport of recreatieve sport. Ik heb hierboven alleen maar de ponies aangegeven die meededen aan wedstrijden, maar er zijn er wel degelijk een hele hoop die veel plezier hebben gegeven als recreatieve kinderrijpony.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-07 19:25

Wat vinden we van deze pony?
Afbeelding

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 13:42

Hengstje is dus speciaal gefokt door een Engelse fokker naar de wensen van Jan de Boer. Pony werd op P&K getoond, de geweldige gangen heb ik nog gemist, diertje was wel braaf. Vind persoonlijk het voorbeen te kort en de onderhals te zwaar om een mooi front te maken.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:24

BlackDevils schreef:
Hengstje is dus speciaal gefokt door een Engelse fokker naar de wensen van Jan de Boer. Pony werd op P&K getoond, de geweldige gangen heb ik nog gemist, diertje was wel braaf. Vind persoonlijk het voorbeen te kort en de onderhals te zwaar om een mooi front te maken.

hallo, Black Devils ik doe nog niet zo lang mee, dus leg mij eens uit hoe men dat doet: een pony speciaal fokken voor iemand? Het lijkt mij dat er nogal wat tijd overheen gaat voor er daadwerkelijk mee aan de slag gegaan kan worden.
Waar wordt dan op gelet? afstamming? kleur? beweging? stokmaat? sportpotentie?
Ook lijkt het me dat daar dan wel een kostenplaatje aan vastzit?
En wat gebeurt er als na 2,5 a 3 jaar blijkt dat het speciaal gefokte produkt niet voldoet?
Ik zou liever gewoon op "marktplaats" kijken of regelrecht naar een fokker gaan. Keuze genoeg.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 21:59

Nou, voor een gedeelte heb je natuurlijk wel gelijk. Maar het betreft een fokker met ca 250 merries en 20 dekhengsten. Wanneer je generaties lang fokt met bepaalde lijnen weet je denk ik ook behoorlijk wat er uit gaat komen.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-07 23:16

BlackDevils schreef:
Nou, voor een gedeelte heb je natuurlijk wel gelijk. Maar het betreft een fokker met ca 250 merries en 20 dekhengsten. Wanneer je generaties lang fokt met bepaalde lijnen weet je denk ik ook behoorlijk wat er uit gaat komen.

Templedruid is mij niet onbekend, maar wist niet van het bestaan van een website.
10x zoveel ponies als bij mij. Lieve help , zou dat nog wel leuk zijn?

cuneracobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-07 00:33

leuke pony , volgens mij is hij nog niet erg getraind enzo, ik heb een jonge sectie c hengst lopen daar is ook nog niks mee gedaan die heeft ook een zwaare hals, maar zodra je zo'n pony aan het werkk gaat zete dan komen er meer spieren op dan krijgen ze een compleet andere hals, een jonge welsh hengst heeft al snel een zwaare hals daar gaat het vet het eerste heen , ik heb die pony ook gezien, vond hem niet verkeerd.
heb wel is betere gezien en zie er ook niet "het" speciale in waarom je zo'n pony uit wales gaat haalen maar dat moet de eigenaar zelf weten

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 09:41

BlackDevils: een beetje een hopeloze foto. Hij staat voor onderstandig en verder maar op drie benen. Ik zou overigens niet zeggen dat het voorbeen te kort is (wat een korte pijpen!), maar eerder het achterbeen te lang naar mijn smaak. Daarnaast zijn de pijpen wel wat ingesnoerd, wat ik kwalijker vind. De hals is overigens ook niet om naar huis te schrijven.

Wat mij betreft is Templedruid overigens inderdaad een gigagrote fokkerij, maar qua resultaten vind ik het allemaal niet meevallen. Met die aantallen moesten ze eigenlijk regelmatig in de prijzen vallen. Nou fokken ze kennelijk eerder voor de gebruiksmarkt dan voor de showmarkt. Dat hoewel ze hengsten inzetten van bloedlijnen waar nou niet direct de prestaties van afstralen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-07 22:35

Templedruid fokt inderdaad op gebruikspony's. Moet ook eerlijk zeggen dat wat ik er van gezien heb me nog niet mee valt. Ik zou daar best wel eens een kijkje willen nemen...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 02:39

Hierin wordt dus wel weer onderstreept dat een fok- en gebruikspony niet één zijn.
Er worden dus apart pony's gefokt voor show, en apart pony's voor het gebruik.

Naar mijn idee zou dit niet nodig moeten zijn lijkt mij. Waarom kan een pony die geschikt is voor show, niet ook als gebruikspony dienen? En dan meer dan alleen een rondje lopen, echt als sportpony.
Ik zeg niet dat ze beiden tegelijk uit moeten voeren. Maar naar mijn idee moet een pony wel voor beiden geschikt zijn.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 13:52

Dyonne: ben ik het helemaal mee eens en die ponies zijn er ook wel degelijk. Je moet er wel vanuitgaan dat er ook verschil zit in interesse. De sportfokkers zijn misschien niet zo geïnteresseerd in de shows en omgekeerd.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-07 14:08

Wat ik aan fokkers gesproken heb is vaak wel degelijk geinteresseerd in goede bewegingen. Denk dat ook ook komt door de manier van jureren. Wanneer dat eens iets bijgesteld wordt dan moet er toch een goede middenweg te vinden zijn...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-07 22:53

je praat hier met een fokker die geinteresseerd is in goede bewegingen, zoals ik al eerder heb aangeduid. Ook voor de show heb je goede bewegingen nodig om ver te komen. En ik denk het dat bij ieder jurylid geldt dat als de rest hetzelfde is, de betere bewegingen zeker winnen. Maar bijvoorbeeld een ijslander die goed beweegt, kan geen kampioen worden op een Welsh keuring, ook al is het nog zo'n goede ijslander. Dat is nogal extreem gesteld, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-07 01:04

Haha! Haha! Haha!
Zie het beeld helemaal voor me...
Toch moeten je denk ik oppassen voor het Pammela-Emmerson-effect; het lijkt soms heel wat maar je moet niet veel verder dan de buitenkant komen... Blond

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 11:50

Nou, Pamela Anderson is anders een van de exportproducten waar Canada trots op is...

Maar goed, natuurlijk zoeken we allemaal naar de alleskunner. Wat dat betreft zijn we overigens heel anders dan de Britten. Met bijna alles wat die fokken zoeken ze naar iets dat het beste is op één onderdeel. Kijk maar eens naar de hondenrassen. Ik zie eigenlijk de Welsh als een uitzondering daarop. Juist omdat de Britten het onderling niet zo goed kunnen vinden is er een enorme variatie in de populatie. En dat maakt de Welsh ook de diamant. Ik ben er alleen wel voor om eens te proberen de alleskunner te fokken Knipoog Alleen Pamela Anderson is niet goed, maar om nou alleen maar Oostduitse atletes uit de jaren 70 te kweken is ook wat minder.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-07 13:02

Ben blij dat je begrepen had wie ik bedoelde. Clown

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:28

Hallo,,

ik zie zo net dat jullie het over Jan de boer hebben...

op mijn ponys paspoort(glenn)
staat ook dat hij bij een J.A De boer is geweest
weten jullie meer van hem??
of kennen jullie toevallig mijn pony :o

alvast bedankt

mvg jetske

;;;;glennn loveyouuu <3 <3

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 21:45

Dit topic ligt al 3 jaar stil.
Het laatste bericht is niet van toegevoegde waarde aan deze oude discussie.
Daarom hier een slotje. Voor een gerichte vraag over dit topic kan een nieuw topic geopend worden.