Hengstenkeuring 2002

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:27

Kunnen ze niet eerder achter cornage komen??
Die hengsten worden toch eerst grondig gekeurd voor ze uiteindelijk zover komen???
En op zich ben ik blij dat er zoveel hengsten naar een keuring komen. Des te meer kans dat er ergens een goede tussen zit. Bovendien krijg je dan een beter beeld van de vaderdieren. Des te meer nakomelingen erop de keuring te zien zijn des te meer je weet hoe de vaderdieren vererven. Dat is toch reuze interessant. bovendien verdient het kwpn, trainingsstallen, dierenartsen etc. hier geld aan. daar leeft een deel van de paardensector op. Ok ik weet ook wel dat sommige mensen zich soms erg veel illusie maken, veel geld kwijt zijn en uiteindelijk ook nog eens telleur gesteld zijn. Maar je kunt niet alles hebben. Mensen die een hengst naar een keuring brengen, moeten bij zichzelf nadenken waar ze mee bezig zijn en wat ze uiteindelijk hiermee willen bereiken. Daarnaast moeten ze ook nog realistisch blijven.
En zeg nou eerlijk, er is toch niets mooiers dan je eigen (fok) produkt te kunnen showen. Het is jou paard en daar ben jij trots op!
Daarom wens ook ik prakkie succes!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:31

Citaat:
Mensen die een hengst naar een keuring brengen, moeten bij zichzelf nadenken waar ze mee bezig zijn en wat ze uiteindelijk hiermee willen bereiken. Daarnaast moeten ze ook nog realistisch blijven.
En zeg nou eerlijk, er is toch niets mooiers dan je eigen (fok) produkt te kunnen showen. Het is jou paard en daar ben jij trots op!
Daarom wens ook ik prakkie succes!!

Dat doe ik ook natuurlijk.
Maar in mijn opinie vereiste het wel een toelichting. Misselijk

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:41

Ja, inderdaad Prakkie veel succes. Het lijkt mij zelf al erg leuk om dat eens mee te maken. Ben erg benieuwd hoe ie het gaat doen. Ben persoonlijk nogal weg van Flemmingh, heb er zelf een merrietje van en vindt het altijd erg leuk om over de successen van haar halfbroers en -zussen te lezen Haha!

En Troef, dat jij probeert een discussie uit te lokken, valt te waarderen, maar het is de manier waarop waar ik me af en toe wat aan stoor. Ik had het idee dat je Prakkie niet serieus nam en dat lijkt MIJ niet terecht. Verders ben ik er wel van overtuigd dat je wat zinnigs te vertellen hebt, maar probeer eens na te denken over de manier waarop je dat zou kunnen brengen.

Judith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:50

Ik ben het eens met Troef, hardstikke leuk om mee te doen, maar hij is op dit moment wel de enige die iedereeen weer even met beide benen op de grond zet. Want in hoever is zo'n hengst uberhaupt interessant als vaderpaard?
Wat is de rest van de moederlijn? Wat voor toegevoegde waarde kan het dier voor de fokkerij zijn? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen. Er worden zoveel hengsten aangeboden.

Voice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:55

Pipo, dat lijken me ook wel heel interessante vragen hoor, maar het feit dat Prakkie haar hengst laat voorbrengen betekent toch nog lang niet dat hij ook daadwerkelijk goedgekeurd wordt? Zij komt er op deze manier achter (er zijn vast nog meer mogelijkheden om erachter te komen) in hoeverre haar hengst interessant is voor de fokkerij en of hij zich kan meten met zijn leeftijdsgenoten.

Het kan natuurlijk zijn dat andere mensen het stom, onverstandig o.i.d. vinden, maar ik denk dat Prakkie realistisch genoeg is om in te zien dat de kans dat haar hengst uiteindelijk goedgekeurd is, misschien wel niet zo groot is (dat kan ik persoonlijk niet inschatten), maar dan heeft ze het wel geprobeerd. En om haar op te zadelen, met kosten die gemaakt moeten worden vanwege eigenwijze hengsteneigenaren en later doorbelast worden aan de leden, lijkt me al helemaal niet terecht.

Judith

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:56

Pipo schreef:
Ik ben het eens met Troef, hardstikke leuk om mee te doen, maar hij is op dit moment wel de enige die iedereeen weer even met beide benen op de grond zet. Want in hoever is zo'n hengst uberhaupt interessant als vaderpaard?
Wat is de rest van de moederlijn? Wat voor toegevoegde waarde kan het dier voor de fokkerij zijn? Allemaal vragen die je jezelf moet stellen. Er worden zoveel hengsten aangeboden.

Sorry jullie doen alsof dat een slecht iets is dat er veel hengsten aangeboden worden, maare dat is toch juist goed in mijn ogen. Tja dat er dan ook veel afvallen is meer dan normaal. Maar dat weten de eigenaren zelf ook wel!.
Dus volgens jou moeten mensen zelf een selectie gaan maken van oh mijn paard is toch niet goed dan hoef ik het niet te proberen. En kwa bloedlijnen vind ik het ook puur onzin. Je zou duz alleen een hengst voor kunnen brengen met een super papier. dat zou heel slecht zijn. Er zijn namelijk zat paarden met een papier waar je een moord voor doet en dara komen super slechte veulens uit. Bovendien is het pas naar een aantal jaren duidelijk hoe zo'n paard is als vaderdier, ook op een keuring kunnen ze daar niets zinnigs over zeggen, op zijn allerminst een voorspelling maken!
Hoe meer paarden, hoe meer kans dat er het juiste paard tussen zit! En des te meer info voor de fokkerij en de fokkers en daar draait het allemaal om!!
Dan zie je ook juist de slechtere gefokte paarden. Die moeten de fokkers oo maar eens zien. Vooral van die populaire hengsten waarvan men denkt dat die fantastisch zijn dan moet je maar eens naar zo;n eerste bezichteging gaan dan kun je tenminste ook zien hoe de hengsten fokken!!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 20:58

Voice:

Citaat:
maar probeer eens na te denken over de manier waarop je dat zou kunnen brengen.

Ik heb maar een maag . ( dus voor de duidelijkheid: Ik ben geen herkauwer) Knipoog

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 21:06

Gribaldifan.

Citaat:
Dan zie je ook juist de slechtere gefokte paarden. Die moeten de fokkers oo maar eens zien

Die fokkers zijn er niet bij de eerste bezichtiging.
Alleen een 40 tal "fokkers" en de eigenaren

En voor mij ging het hier alleen maar in het algemeen van.
Bezint eer ge begint.

Spreekwoord voor de duidelijkheid. Knipoog
Leren geen spreekwoorden meer.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:16

Het is voor iedere fokker natuurlijk heel spannend om zijn of haar fokproduct voorgebracht te zien. Maar het geheel is zo onoverzichtelijk geworden dat van de zaken waarom het zou moeten gaan niets meer zichtbaar is. Het gaat om geld belangen etc. en we doen allemaal weer enthousiast mee omdat we nu eenmaal verslingerd zijn aan de fokkerij. Terwijl we weten dat nooit onze belangen gediend zullen worden. Toch hopen we dat het belang van de fokkerij, niet de heren maar het instituut, gediend wordt. We moeten wel.

cooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 22:55

nou he dat van die cornage is wel weer een drama zeg.. Maarre hallo KWPN: dat hadden ze in Utrecht voor de derde bezichtiging ook wel kunnen zien en anders hadden ze het wel eerder kunnen horen in het verrichtingsonderzoek en niet na meer als vijftig dagen!!!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:12

Citaat:
nou he dat van die cornage is wel weer een drama zeg.. Maarre hallo KWPN: dat hadden ze in Utrecht voor de derde bezichtiging ook wel kunnen zien en anders hadden ze het wel eerder kunnen horen in het verrichtingsonderzoek en niet na meer als vijftig dagen!!!!

Hadden ze ook.

Maar dat was een moment opnamen.
En daarna ga je toch in discussie om de spelregels te veranderen.
Zoiets heet lobbyen.

Dan gaan ze toch naar Ermelo en lopen daar enkele weken en dan komt het besluit van het hoofdbestuur om zich toch maar aan de spelregels vast te houden.

En nu moet de rechter weer beslissen.

Maar wat te doen als die rechter nu de eigenaren vanUytert en stal de Cracken in het gelijk stelt.?
nl. Twan Hoefs doet niet mee (Welthit II X Cocktail)
Omdat zijn andere hengst, Democraat in het voorjaar terug mag komen.
Had iets aan de kogel.

Dan komen al die tientallen eigenaren die vroegtijdig voor de derde bezichtiging naar huis zijn gegaan ook naar de Rechter.
Wordt weer een feest de komende tijd.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:28

Ja maar ik snap er ff niks meer van????????? Hebben die hengsten nou wel of geen cornage???????? Wat vechten ze aan? Dat hengsten met cornage toch opgenomen moeten worden? Of dat ze onkosten terug willen omdat het KWPN niet eerder de hengsten geweigerd heeft???? Of wat??????

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:50

Krijgen ze die cornage niet van al die amateurs in Ermelo die die jonge dieren zo vreselijk in elkaar rukken????

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-02 23:56

sarabande schreef:
Krijgen ze die cornage niet van al die amateurs in Ermelo die die jonge dieren zo vreselijk in elkaar rukken????

Hihi DAAR krijgen ze het in ieder geval NIET van Sara Haha!

Bron: www.keerhoeve.nl
De oorzaak van cornage is een beschadiging van de zenuw die de stemband stuurt.. De redenen van deze beschadiging kunnen zijn:

1. Teveel rek op de zenuw (grote paarden die de nek erg strekken )

2. Beschadiging van een zenuw tengevolge van het doormaken van droes.

3. Mogelijk kan de zenuw ook beschadigd raken bij sommige vergiftigingen (lathyrus

in hoeverre dit helemaal klopt Verward Ik om op sommige sites ook tegen dat het erfelijk kan zijn.......
Laatst bijgewerkt door fabienne op 05-11-02 00:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:07

De regels zijn;
Cornage onderzoek op een bepaald tijdstip. bij de keuring.

Krijgen ze het b.v. 3 dagen daarna wordt hij daar niet meer op afgekeurd.

Deze hengsteneigenaren wisten waar ze na de lobby aan begonnen.

Ik heb de eerste Pilot naar Nederland gehaald.

Was in Genk geweest en in Muchen voor Cor onderzoek.
toen voor het KWPN niet goed volgens Sloet einde verhaal.
Kost een vermogen.

Daarne loopt hij Internationaal jaar in jaar uit. . en wint Wereldbeker wedstrijden nl. POWER LIGHT

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:15

Troef, heb jij ook wel eens een paard bij de PAVO-cup bij de laatste 25 gehad?
Misschien off topic, maar dan weet je dat Prakkie echt wel weet waar ze mee bezig is.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:19

Niet van alle paarden die op de hengstenkeuring worden anageboden is het de bedoeling dat ze uiteindelijk als dekhengst terecht komen........er is toch ook veel handel! En als je dan kan zeggen dat het een tweede bezichtigingshengst was bijvoorbeeld, dan kan dat aanzienlijk schelen in de prijs.

Troef ook de dierenartsen zijn het er nog steeds niet over eens of paarden echt last hebben van cornage Verward

De operatie aan de stemband is trouwens in nederland verboden.....

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:24

Citaat:
Troef, heb jij ook wel eens een paard bij de PAVO-cup bij de laatste 25 gehad?
Misschien off topic, maar dan weet je dat Prakkie echt wel weet waar ze mee bezig is.

Inderdaad off topic.

Ik dacht dat hier alle antwoorden over prakkie waren weerlegd.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:26

Ik ben het gedeeltelijk met Troef eens,
tuurlijk moet je eerst bedenken of jouw hengst toegevoegde waarde heeft vervolgens vraag je dat ook eens aan de juiste mensen en evt. laat je hem daar ook eens aan zien.

Maar ik vind het niet nodig om particulieren zo te ontmoedigen, er zijn er nog maar weinig die met hun hengst naar de keuring gaan terwijl hij nog op eigen naam staat.
Iedereen weet dat je veel meer kans maakt als je er pakweg VDL voor plakt.
Hierdoor blijven er naar mijn idee heel interessante hengsten ergens in de polder staan omdat die mensen niet de middelen hebben om hun hengst er goed voor te zetten. Doodzonde...

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:26

Citaat:
Niet van alle paarden die op de hengstenkeuring worden anageboden is het de bedoeling dat ze uiteindelijk als dekhengst terecht komen........er is toch ook veel handel! En als je dan kan zeggen dat het een tweede bezichtigingshengst was bijvoorbeeld, dan kan dat aanzienlijk schelen in de prijs.

Troef ook de dierenartsen zijn het er nog steeds niet over eens of paarden echt last hebben van cornage

De operatie aan de stemband is trouwens in nederland verboden.....

Ga eens terug naar het begin van de topic.
We dwalen echt af.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:32

Citaat:
Maar ik vind het niet nodig om particulieren zo te ontmoedigen, er zijn er nog maar weinig die met hun hengst naar de keuring gaan terwijl hij nog op eigen naam staat
.

Maak het nu.
Het gaat nutuurlijk niet om de ontmoediging. het gaat om een konstatering.

Anders blijft het een aanmoediging met valse voorwendsel.

Je gaat en iedereen mag weten waar je aan gaat beginnen.

En dat mag duidelijk gemaakt worden.
En dat heeft niks met deze hengst te maken.

Jullie trekken alles direkt in de prive sfeer van een persoon die enthousiast is over haar paard en de keuring.

En daar is niks mis mee.

Maar ook de keerzijde mag verteld of genoemd worden.

En anders strooi je buitenstaanders zand in de ogen en dat bleek wel uit sommige antwoorden.

Citaat:
Hierdoor blijven er naar mijn idee heel interessante hengsten ergens in de polder staan omdat die mensen niet de middelen hebben om hun hengst er goed voor te zetten. Doodzonde...

Larriekoek.
Een goede van een particulier wordt ook ondekt.
Jij ziet een particulier zeker niet voor vol aan.
Nl. iedereen kan naar de hengstenkeuring.
Maar of het zinvol is, dat is vers 2.
Blijkbaar voor velen een weet en voor mij blijft het toch nog een vraag.?
Laatst bijgewerkt door Troef op 05-11-02 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:33

Nee Troef ik dwaal niet af............daar ging het in het begin toch ook over.......over iemand die een hengst aanbiedt op de eerste bezichtiging. Niet meer en niet minder! Dus toch nog steeds on topic!!!!!!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:42

Prive sfeer?
nee hoor, daar heeft het totaal niets mee te maken.

Hoewel ik Prakkie wel een paar keer irl heb gesproken en weet bij wie ze les heeft e.d. Aangezien die ook in de keuringscommissie zit mag ik aannemen dat ze die ook geadviseerd heeft.
Dus zal Total Recal wel geen Total Brandhout zijn, want ook al geeft Prakkie zelf te kennen dat ze mede gaat om te kijken hoe hij er voor staat ten opzichte van zijn leeftijdsgenoten, niemand vind het leuk om voor paal te staan.

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 00:54

Jongens, jongens, wat een drukte om iemand die zijn paard aan wil bieden. Laat haar, als zij dat leuk vind moet ze dat toch vooral doen? Mijn hengst (arabier) zal waarschijnlijk ook geen eerste premie krijgen, en dat wisten de vorige eigenaren ook wel, maar dat dier heeft al heel wat keuringen achter de rug hoor! Gewoon omdat zij het leuk vinden, en omdat zij willen weten hoe hij het doet op zo'n keuring! En nu is het aan mij om te beslissen of ik hem naar die keuringen wil brengen, maar ik doe het niet, omdat hij dus die eerste premie niet haalt (tenzij hij erge mazzel heeft), en ik al weet dat hij goed is maar net niet goed genoeg, en ik dus niet meer geld eraan wil besteden!
Ik begrijp heel goed dat Prakkie wil weten hoe hij er voor staat, en inderdaad, volgens mij was het fabienne die dat zei, een paard dat tot een tweede bezichtiging is gekomen zal meer waard zijn dan een die dat niet bereikt heeft!

En Troef: een beetje minder negatief mag inderdaad wel hoor, en dat heeft niets met herkauwen te maken!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 09:31

Troef
Citaat:
Maar je begint toch met foto's
En als die al niet helemaal goed zijn, ga je toch als weldenkend mens niet aan dat circus beginnen. Al was het alleen maar om het paard zijn welbehagen.

Hier ging het toch om.

Sjuimpje
Citaat:
Hoewel ik Prakkie wel een paar keer irl heb gesproken en weet bij wie ze les heeft e.d.
Citaat:
Aangezien die ook in de keuringscommissie zit
mag ik aannemen dat ze die ook geadviseerd heeft.

Dan wordt dat een uitglijder.