Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Re: Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:03

Dat wit dat erin komt is geen teken van onzuiverheid van de bloedlijn, maar een genetische factor die door steeds groter wordende inteeld steeds meer naar voren komt. Om dit binnen de perken te houden vind ik dat ze aan moeten houden met keuren waar ze ooit voor hebben gekozen: een kolletje niet groter dan een rijksdaalder en verder geen wit. Al vind ik het dus wel de grootste onzin om een paard af te wijzen op wit haar ontstaan door een litteken. Zo'n geval moet je ter beoordeling geven aan de veearts (of middels verklaring bij behandeling van de wond oid op papier zetten zodat je het later kan laten zien) om te bepalen of het aangeboren is of litteken.
Als je het wit er écht uit wilt fokken moet je ook heel goed gaan kijken naar de reeds ggk dekhengsten. Ik weet iig 1 kampioenshengst die inmiddels echt enorm veel gedekt heeft, die als veulen een kol had, al is die kol inmiddels spoorloos 'verdwenen', al blijkt dat de hengst wel degelijk vaak wit vererft. Krijgt de hengstenhouder dan een telefoontje met 'ik wil mijn merrie door hengst X laten dekken maar het lijkt wel of ie veel wit vererft is dat zo' dan krijgt de klant doodleuk een antwoord 'Nee hoor mevrouw, dat lijkt alleen maar zo omdat ie zoveel dekt'.
Nou sorry, maar als men zo met die witfactor om gaat, dan kun je t een nietsvermoedende fokker niet kwalijk nemen als ie op de keuring komt met een veulen met kolletje.

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:08

dorienkee schreef:
@marilyn.. Ik zeg dus niet dat een fries met wit slecht is, zoals in jouwn voorbeeld ( ''een zwart persoon is slecht'')

Maar je zegt wel dat ze dan niet officieel ingeschreven mogen worden..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:17

dat vind ik ja maar daarom behandel ik ze niet anders, en mensen al HELEMAAL niet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 16:21

Friezen met wit worden wel degelijk opgenomen in het veulenstamboek, helaas. En daar is ook het punt waarmee je het wit in stand houdt. Ik ken een merrie met twee witte sokken en een hele slechte bouw voor een fries, maar die wel degelijk als fokmerrie gebruikt is en ook veulenpapier bezit. Betekend niet dat ze geen lief paard is of nette veulens fokt, maar ze geeft het witte wel door.

En Elinee, helemaal mee eens, vandaar het topic Knipoog

@[***], het is niet fokken puur alleen op kleur, maar op het uiterlijk. Er zijn richtlijnen vastgesteld waaraan een fries moet voldoen, maar waarom fokt iedereen dan in het wilde weg vos-friezen? Dat is naar mijn mening misschien wel een mooi paard, maar niet een paard dat de naam Fries waard is.

@Cassidy, aan de ene kant heb je wel gelijk, maar de voornaamste reden dat er tegenwoordig zoveel wit voorkomt bij de friezen is omdat ze te veel worden ingeteeld. Fokkers, en ja ook de hobbyfokker, moet beter nadenken over welke hengst ze gebruiken en niet de makkelijkste nemen. Er zijn wel degelijk mogelijkheden om het witpercentage van je veulen laag te houden. Je moet alleen wat meer werk verzetten. En misschien moet er vanuit het stamboek wel andere hengsten goedgekeurd worden..

@ Loowis, het gaat mij niet om het mooi of niet mooi van wit bij een fries. Persoonlijk vind ik het vreselijk lelijk. Maar het gaat mij erom of je zo'n paard wel oprecht een Fries kan noemen..

Goofy44 schreef:
Een Fries is toch pas een Fries als het paard wordt opgenomen in het stamboek? Voldoe je niet aan de eisen, dan kan het paard alle kenmerken van een Fries hebben, maar het is dan geen Fries, of geen "echte Fries".

Ben ik het helemaal mee eens, niet dat iedere friezen eigenaar nu naar de keuring moet, maar als je Fries goedgekeurde ouders heeft én geen wit, dan heb je tenminste een echte Fries..

De vergelijking met ras en asbakhonden vind ik een erg goed argument, helemaal mee eens Knipoog
Maar over de vergelijking met mensen gaat het hier nu niet. Dit gaat over de fries als ras, niet de mensen in Friesland Tong uitsteken Het heeft niets met mensen en groeperingen te maken.

@Concorde, mee eens. Ik bedoel dan ook de witte aftekeningen, niet het wit na een litteken. En idd helaas dat er toch nog zo onzorgvuldig met die witfactor omgesprongen wordt. Dit komt natuurlijk ook door de grote vraag naar Friezen de laatste jaren. Ik zie hier in Friesland bijvoorbeeld een enkele keer een fries met een klein kolletje, maar zag pas in flevoland voor het eerst een 'fries' met sokken..

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:22

dorienkee schreef:
dat vind ik ja maar daarom behandel ik ze niet anders, en mensen al HELEMAAL niet

um, een fries met een wit been ofzo blijft een fries. Waarom mag hij dan geen fries zijn? doorde mensen!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 16:26

Dit is nou eenmaal bepaalt door het stamboek. Het is nietzo dat mensen het paard niet mogen. En het paard voelt zich er echt niet minder om het feit dat hij nou wel of niet een stamboekpapiertje heeft, zolang hij maar in de wei kan staan.
De vergelijking met mensen gaat daarom niet op, want zo'n paard wordt netzogoed ergens buitengesloten als een kruising van bijv. draver en arabier. Het is geen mens die buitengesloten wordt van een groep.

Het onderwerp leverd in elk geval discussie op Haha! En voor en tegenstanders Knipoog

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:28

nee tuurlijk niet. Maar daar gaat het nu ffe niet over. Mensen vinden dat een fries die niet zwart is geen fries is. Misschien jij niet maar het stamboek blijkbaar wel. Dat vind ik best raar... een fries blijft toch een fries? Waarom hebben ze het eigenlijk veranderd?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 16:31

Een fries is een fries wanneer die zwart is( en misschien dan een paar witte haartjes), is die niet zwart, dan is het geen fries. Dat is nou eenmaal vastgesteld. Waarom? Ik geloof dat toen het stamboek opgericht was de friezen over het algemeen zwart waren. Er is toen dus voor gekozen om dit ras die kleur te laten behouden. Geheel terecht, want daar zit de hele uitstraling van het ras in. Ik ben het dus zeker eens met het stamboek en om mij mag het wel ietsjes strenger..

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:36

Dat is wel een fries, maar geen echte. Net als dat je verschillende honden met elkaar fokt en wat eruit komt lijkt sprekend bijv op een labrador, het is er dan geen. Tenminste niet volgens de regeltjes. Een fries is een prachtig paard en ik vind dat er wel moeite voor mag worden gedaan om een mooie zwarte fries te fokken, de rest zijn ook wel friesen (met wit) maar daar is misschien niet lang overnagedacht.. ( welke hengst erbij moet enz) maar dat hoeft niet zo te zijn. het kan ook een ''foutje'' zijn.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:39

RianneH schreef:
Een fries is een fries wanneer die zwart is( en misschien dan een paar witte haartjes), is die niet zwart, dan is het geen fries. Dat is nou eenmaal vastgesteld. Waarom? Ik geloof dat toen het stamboek opgericht was de friezen over het algemeen zwart waren. Er is toen dus voor gekozen om dit ras die kleur te laten behouden. Geheel terecht, want daar zit de hele uitstraling van het ras in. Ik ben het dus zeker eens met het stamboek en om mij mag het wel ietsjes strenger..

wat is het dan? een arabier? Clown een veulen tussen 2 friesen is een FRIES Knipoog ookal heeftie een aftekening ofzo het blijft een fries. Misschien niet volgens het stamboek en dat vind ik zobelachelijk. Alsof die er niet bij horen.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:41

niet als die 2 friesen geen echte friesen zijn=)

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:50

Hihi en wat nou als de fries verkleurd door de zon, en hij word bruin, is het dan opeens geen fries meer? Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:53

dorienkee schreef:
dat zal wel, maar nu staan ze zo ingeschreven, zwart.en wat wil jij dan? dat de friezen nu allemaal kleurtjes krijgen en er straks uitzien als tinkers?..tinkers hebben we al..

Nee ze hoeven niet allemaal kleurtjes te krijgen, de rastypische kleur is zwart maar daarnaast moet een fries met een aftekening of iets meer wit nog wel gewoon als fries ingeschreven kunnen worden!
Het friese stamboek zit al zo met inteelt, dan zou ik een hengst met een kolletje en verder wel interessante of vrije bloedlijn echt niet laten staan.

En idd Marilyn, als ze dan toch op kleur gaan letten, laten ze dan al die vaalzwarte friezen ipv gitzwarten ook niet inschrijven!

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:56

pff tinkers hebbeb we al maar betekend dat een fries opeens geen kleur mag hebben behalve zwart? wat gemeen zeg! wat maakt de kleur uit zeg! gaat tegenwoordig alleen om uiterlijk inplaats van innerlijk.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 17:00

Marilyn_ schreef:
Hihi en wat nou als de fries verkleurd door de zon, en hij word bruin, is het dan opeens geen fries meer? Nagelbijten / Gniffelen

Dat heeft niets met de genetische kleur van een fries te maken. Is alleen maar een teken dat het dier een goed leven heeft en niet dag en nacht op stal wordt opgesloten Knipoog Je kan dit vergelijken met de witte haren na een verwonding.

[***] schreef:
dorienkee schreef:
dat zal wel, maar nu staan ze zo ingeschreven, zwart.en wat wil jij dan? dat de friezen nu allemaal kleurtjes krijgen en er straks uitzien als tinkers?..tinkers hebben we al..

Nee ze hoeven niet allemaal kleurtjes te krijgen, de rastypische kleur is zwart maar daarnaast moet een fries met een aftekening of iets meer wit nog wel gewoon als fries ingeschreven kunnen worden!
Het friese stamboek zit al zo met inteelt, dan zou ik een hengst met een kolletje en verder wel interessante of vrije bloedlijn echt niet laten staan.

En idd Marilyn, als ze dan toch op kleur gaan letten, laten ze dan al die vaalzwarte friezen ipv gitzwarten ook niet inschrijven!

En hengst met een kol, of iets wit wordt echt niet goedgekeurd. Dat gaat volledig tegen het raskenmerk in en als je die ook nog eens toe staat om te laten dekken.. Er zijn genoeg pikzwarte friezen die gekeurd kunnen worden.
Het gaat om de zwarte kleur, of dat nou valer is of niet.. Dit verschil in kleur ligt gewoon in de genetische aanleg en het houden van de fries. Doe je je paard niet naar buiten terwijl de zon schijnt, tja dan zal zelfs een zwarte kwpn-er zwart blijven..

Maar [***], wat versta jij dan precies onder fries? Tot hoever mag die wit hebben volgens jou dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:11

Ik vind wel dat een fries bij voorkeur helemaal zwart moet zijn, maar ik ben het niet met je eens dat er genoeg pikzwarte friezen zijn. Het friese stamboek heeft geen inteeltproblemen?

En als ze dan toch een kol of een witte voet hebben, mag dat van mij best, mogen ze van mij ook in het stamboek, ik vind het raar dat je een 100 % fries gefokt paard met een witte voet ineens geen fries meer zou mogen noemen, of dat ie niet in het stamboek mag. Dat de zwarte kleur meegenomen wordt in het fokdoel als raskenmerk oke, maar als hoofdkenmerk (met een witte voet komen ze al nieteens meer in het stamboek!) vind ik belachelijk als je het over iets complex als paarden fokken hebt, je binnen een ras zo beperken vind ik raar.

En gitzwart verkleurd niet, ook niet in de zon.

Ik vind dat ze het hier beter hebben geregeld, om maar een voorbeeld te noemen:
http://www.andalusier-vereniging.nl/ind ... aginaid=21

En toch zijn die nog het meest voorkomend als schimmel, dus het is heus niet zo dat een fries ineens in 'allerlei kleurtjes' zou worden gefokt. En al was het zo, nou en? Als er nou naast de gewone fries ook een richting voor vosfriezen was? Er zijn toch ook arabo friezen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 17:35

[***] schreef:
Ik vind wel dat een fries bij voorkeur helemaal zwart moet zijn, maar ik ben het niet met je eens dat er genoeg pikzwarte friezen zijn. Het friese stamboek heeft geen inteeltproblemen?

Dat inteeltprobleem is er wel, maar als je goed oplet zijn dit ook voorla veel paarden met witte aftekeningen. En dan niet de kleinste aftekeningen. Waarom hebben ze die aftekeningen terwijl hun ouders dat misschien niet tonen? Door de inteelt. Dat is ook een goed punt om aan te werken, maar door de grote vraag naar friezen worden fokkers makkelijk. Want het is wel degelijk mogelijk om de juiste hengst te vinden voor je merrie, het kost alleen wat meer tijd. Daarnaast neem je ook een groter risico wanneer je met een hoog inteelt gehalte fokt. Te veel mensen kijken alleen naar het uiterlijk ipv de lijnen verder achter het paard. Heb je een groot stamboek zoals het kwpn, is dat niet zo'n probleem, maar omdat het al een relatief kleine selectie is moet je goed over de keuze van de hengst nadenken.

[***] schreef:
En als ze dan toch een kol of een witte voet hebben, mag dat van mij best, mogen ze van mij ook in het stamboek, ik vind het raar dat je een 100 % fries gefokt paard met een witte voet ineens geen fries meer zou mogen noemen, of dat ie niet in het stamboek mag. Dat de zwarte kleur meegenomen wordt in het fokdoel als raskenmerk oke, maar als hoofdkenmerk (met een witte voet komen ze al nieteens meer in het stamboek!) vind ik belachelijk als je het over iets complex als paarden fokken hebt, je binnen een ras zo beperken vind ik raar.

En gitzwart verkleurd niet, ook niet in de zon.

Ik wil niet beweren dat alle friezen met wit opeens geen fries meer genoemd mogen worden, maar ik vind het geen echte fries. En dus het papier ook niet waard. Ik vind het juist goed om de kleur als een hoofd-kenmerk te zien. De fries is dan wel een van de weinige rassen die het op zo'n manier doet, maar geheel terrecht vind ik. Netzoals andere rassen een bepaalde maat aanhouden.
Een paard verkleurd nou eenmaal als die in de zon staat. Onzen zijn 's winters pikzwart, maar in de zomer verkleuren de plekken waar ze gezweet hebben door het zout in het zweet. Zou ik ze overdag op stal zetten enz. natuurlijk niet, maar tegenover het paard vind ik dat niet eerlijk. Maakt mij niet uit of ze zwart met wat verkleuring zijn. Toegegeven, de echte pikzwarte friezen zijn natuurlijk mooier Knipoog

[***] schreef:
Ik vind dat ze het hier beter hebben geregeld, om maar een voorbeeld te noemen:
http://www.andalusier-vereniging.nl/ind ... aginaid=21

En toch zijn die nog het meest voorkomend als schimmel, dus het is heus niet zo dat een fries ineens in 'allerlei kleurtjes' zou worden gefokt. En al was het zo, nou en? Als er nou naast de gewone fries ook een richting voor vosfriezen was? Er zijn toch ook arabo friezen?

Dat is idd goed geregeld, maar wel een heel ander stamboek. Het is nou eenmaal zo dat het zwart in de fries is gefokt en de andere kleuren eruit. Netzoals ik geloof dat het wit eruit gefokt kan worden. Maar dan moeten wel de paarden met wit niet opgenomen worden.
Doe je naast de gewone fries een richting van een iets ander type fries, dan krijg je gegarandeerd problemen. Men gaat kruizen en op een gegeven moment krijg je toestanden zoals jaren terug, toen het ras bijna was uitgestorven.

De arbofriezen zijn, geloof ik, een heel apart stamboek. Hierover is ontzettend lang en goed nagedacht en ze hebben een hele strenge controle op de hengsten en merrie die gebruikt worden. Het is dan ook geen fries, maar een arbofries, een ander ras, ontstaan uit kruizingen. Een erg mooi ras, maar geen fries.
Maar zo'n ontwikkeling als de arbo-fries valt niet te vergelijken met het opnemen van wit afgetekende veulens. Hoe meer wit er wordt opgenomen, hoe meer de echte fries opzij wordt geschoven...

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:41

arbofries? Zijn die veiliger en geschikter om mee te werken volgens de Arbo-Wet?
Je beloeld Arabo Friezen denk ik.

En wat betreft het goedkeuren van hengsten met wit...
Heb je er wel eens van gehoord dat een kolletje operatief kan worden verwijderd? Heb je het stuk gelezen dat ik net heb neergezet?? Veulen mét kol is ggk hengst zónder kol?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:42

En daar zijn wij het dus niet eens, ik vind een fries met een aftekening ook een echte fries. Ook al heb je ze liever helemaal zwart en blijft dat het fokdoel, waarom zo spastisch doen over een witte haar als je grotere problemen hebt zoals dwerggroei, waterhoofden, hoefbeen problemen etc....

Nogmaals, een gitzwart paard verkleurd niet, en een vaalzwart paard wel, of het nu gereden wordt of niet.

http://www.fps-studbook.com/src/content ... 008&taal=1

Raar toch dat gitzwart het liefst wordt gezien, maar dat 'bruine' friezen wel worden ingeschreven en goedgekeurd (geverft of niet)en een fries met een witte haar niet?

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:44

Fries x fries = fries. Het stamboek wil het blijkbaar niet hebben, dus dan zullen ze ook niet toegelaten worden in het bestand. Maar in principe is het gewoon een fries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:44

Wat jij zo kort zegt, dat bedoel ik ook.

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:46

Zelf vind ik het ook niet helemaal kloppen,,
een fries blijft een fries daar kun je niet omheen maar ik ben er niet mee eens dat ze in het stamboek worden opgenomen..
met een kolletje oke,, maar met sokken??! sorry,, dan vind ik het toch zonde van het prachtige zwarte ras..
Zeker als er ook gefokt gaat worden met deze gevlekte paarden.. Ik vind zelf dat je het dan ingeval geen fries meer kan noemen..
Mensen die hier wel van houden alle respect maar neem dan een tinker.. Knipoog

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:47

[***] schreef:
En daar zijn wij het dus niet eens, ik vind een fries met een aftekening ook een echte fries. Ook al heb je ze liever helemaal zwart en blijft dat het fokdoel, waarom zo spastisch doen over een witte haar als je grotere problemen hebt zoals dwerggroei, waterhoofden, hoefbeen problemen etc....

Nogmaals, een gitzwart paard verkleurd niet, en een vaalzwart paard wel, of het nu gereden wordt of niet.

http://www.fps-studbook.com/src/content ... 008&taal=1

Raar toch dat gitzwart het liefst wordt gezien, maar dat 'bruine' friezen wel worden ingeschreven en goedgekeurd (geverft of niet)en een fries met een witte haar niet?

Dat sommige friezen bruin zijn komt meestal van de zon..
Omdat ze dan licht verkleuren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:49

Wat een flauwekul om een fries met een sok gelijk een tinker te noemen!

xx_roos: verdiep je eens in kleurvererving en begin dan over de zon!

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 17:52

[***] schreef:
Wat een flauwekul om een fries met een sok gelijk een tinker te noemen!

xx_roos: verdiep je eens in kleurvererving en begin dan over de zon!

als je goed had gelezen had je het woord MEESTAL gezien Knipoog