Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
dorienkee schreef:@marilyn.. Ik zeg dus niet dat een fries met wit slecht is, zoals in jouwn voorbeeld ( ''een zwart persoon is slecht'')

Goofy44 schreef:Een Fries is toch pas een Fries als het paard wordt opgenomen in het stamboek? Voldoe je niet aan de eisen, dan kan het paard alle kenmerken van een Fries hebben, maar het is dan geen Fries, of geen "echte Fries".

Het heeft niets met mensen en groeperingen te maken. dorienkee schreef:dat vind ik ja maar daarom behandel ik ze niet anders, en mensen al HELEMAAL niet
En voor en tegenstanders
RianneH schreef:Een fries is een fries wanneer die zwart is( en misschien dan een paar witte haartjes), is die niet zwart, dan is het geen fries. Dat is nou eenmaal vastgesteld. Waarom? Ik geloof dat toen het stamboek opgericht was de friezen over het algemeen zwart waren. Er is toen dus voor gekozen om dit ras die kleur te laten behouden. Geheel terecht, want daar zit de hele uitstraling van het ras in. Ik ben het dus zeker eens met het stamboek en om mij mag het wel ietsjes strenger..
een veulen tussen 2 friesen is een FRIES
ookal heeftie een aftekening ofzo het blijft een fries. Misschien niet volgens het stamboek en dat vind ik zobelachelijk. Alsof die er niet bij horen.
dorienkee schreef:dat zal wel, maar nu staan ze zo ingeschreven, zwart.en wat wil jij dan? dat de friezen nu allemaal kleurtjes krijgen en er straks uitzien als tinkers?..tinkers hebben we al..
Marilyn_ schreef:Hihi en wat nou als de fries verkleurd door de zon, en hij word bruin, is het dan opeens geen fries meer?
Je kan dit vergelijken met de witte haren na een verwonding.[***] schreef:dorienkee schreef:dat zal wel, maar nu staan ze zo ingeschreven, zwart.en wat wil jij dan? dat de friezen nu allemaal kleurtjes krijgen en er straks uitzien als tinkers?..tinkers hebben we al..
Nee ze hoeven niet allemaal kleurtjes te krijgen, de rastypische kleur is zwart maar daarnaast moet een fries met een aftekening of iets meer wit nog wel gewoon als fries ingeschreven kunnen worden!
Het friese stamboek zit al zo met inteelt, dan zou ik een hengst met een kolletje en verder wel interessante of vrije bloedlijn echt niet laten staan.
En idd Marilyn, als ze dan toch op kleur gaan letten, laten ze dan al die vaalzwarte friezen ipv gitzwarten ook niet inschrijven!
[***] schreef:Ik vind wel dat een fries bij voorkeur helemaal zwart moet zijn, maar ik ben het niet met je eens dat er genoeg pikzwarte friezen zijn. Het friese stamboek heeft geen inteeltproblemen?
[***] schreef:En als ze dan toch een kol of een witte voet hebben, mag dat van mij best, mogen ze van mij ook in het stamboek, ik vind het raar dat je een 100 % fries gefokt paard met een witte voet ineens geen fries meer zou mogen noemen, of dat ie niet in het stamboek mag. Dat de zwarte kleur meegenomen wordt in het fokdoel als raskenmerk oke, maar als hoofdkenmerk (met een witte voet komen ze al nieteens meer in het stamboek!) vind ik belachelijk als je het over iets complex als paarden fokken hebt, je binnen een ras zo beperken vind ik raar.
En gitzwart verkleurd niet, ook niet in de zon.

[***] schreef:Ik vind dat ze het hier beter hebben geregeld, om maar een voorbeeld te noemen:
http://www.andalusier-vereniging.nl/ind ... aginaid=21
En toch zijn die nog het meest voorkomend als schimmel, dus het is heus niet zo dat een fries ineens in 'allerlei kleurtjes' zou worden gefokt. En al was het zo, nou en? Als er nou naast de gewone fries ook een richting voor vosfriezen was? Er zijn toch ook arabo friezen?
[***] schreef:En daar zijn wij het dus niet eens, ik vind een fries met een aftekening ook een echte fries. Ook al heb je ze liever helemaal zwart en blijft dat het fokdoel, waarom zo spastisch doen over een witte haar als je grotere problemen hebt zoals dwerggroei, waterhoofden, hoefbeen problemen etc....
Nogmaals, een gitzwart paard verkleurd niet, en een vaalzwart paard wel, of het nu gereden wordt of niet.
http://www.fps-studbook.com/src/content ... 008&taal=1
Raar toch dat gitzwart het liefst wordt gezien, maar dat 'bruine' friezen wel worden ingeschreven en goedgekeurd (geverft of niet)en een fries met een witte haar niet?
[***] schreef:Wat een flauwekul om een fries met een sok gelijk een tinker te noemen!
xx_roos: verdiep je eens in kleurvererving en begin dan over de zon!