Zwart ....beter dan vos ????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

KahluaB

Re: Zwart ....beter dan vos ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:31

Liedje schreef:
Soet schreef:
ah Nagelbijten / Gniffelen Wellicht is de titel van de ene wat spectaculairder dan van de andere oid. Knipoog

Idd Knipoog Zou welleens weten waarop je dan oordeelt. Lachen Heb je voorbeelden?

Door bv als titel "schitterend zwart merrie veulen " neer te zetten ...? Verward

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:34

Dan zet je dat toch ook neer? Ik snap het probleem eigenlijk niet zo Haha!
Misschien een beetje jaloezie? Knipoog
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 14-07-07 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:35

misterA schreef:
Knipoog Een goed paard heeft geen kleur Verward Verward
Maar waarom zijn de zwartjes altijd het eerst verkocht tegen de hoogste prijzen??
Antw; Waarschijnlijk omdat er Ferro in de afstamming zit en dat zijn toch de beteren Knipoog Haha!

In het geval van Ferro ben ik het met je eens @mister A maar er zijn andere voorbeelden te noemen Gribaldi bv waar je misschien iets minder blij mee moet zijn Rolleyes

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:39

Soet schreef:
Velen kopen geen vosse merrie. Blijkbaar zouden deze paarden een 'moeilijk' en 'lastig' karakter hebben. Dat kan ook een reden zijn natuurlijk. Knipoog

Maar dat is nu dus echt kolder ROFL ....kleur en karakter hebben niets met elkaar te maken

_Orlando_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:40

neej, ik ben het met je eens. De kleur maakt niet uit. Knipoog

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:43

Hoe vaak ik al geen advertenties heb gezien van geen vos of schimmel.. Sorry hoor maar dat soort mensen heb ik werkelijk geen woorden voor...

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 19:44

Redrumfox schreef:
Viennanova schreef:
Om heel eerlijk te zijn....viel mijn vos me juist op in de stal van haar fokker, omdat ze een vos is met vier hoge witte benen en een bles...ik ben gek van aftekeningen. Echter, mijn vorige paarden waren bruin en zwart (met weinig aftekeningen). Als ik die drie vergelijk, is de vos echt de blikvanger.

Wie zei dat ook al weer, in de IDS? Was dat niet de fokker van Charites? Als Anky verslagen wordt, is het (bijna) altijd door een vos....denk daar maar eens over na.

Neem aan dat je er zelf dan ook al over nagedacht hebt, kan je dan ook een logische verklaring geven voor je theorie? Zoals al vaker genoemd; een goed paard heeft geen kleur. In mijn ogen tenminste. Knipoog Ik heb natuurlijk wel voorkeur voor een bepaald kleurtje, maar niet omdat die ''beter presteert'' of een ''beter karakter heeft''. Het trekt me gewoon meer aan.

Even voor de duidelijkheid, dit is NIET mijn theorie. Dit min of meer een quote van Gerard Vervoorn, de fokker van Charites. Het zal mij worst wezen welke kleur mijn paard heeft, zolang hij/zij me qua karakter en bewegen me aanstaat. En als dat dan in een voskleurtje kan, graag!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 19:50

Cayenne schreef:

Ja hoor , Tong uitsteken vast Haha! ,zoals ik al zei voor mij is de kleur van ondergeschikt belang ,kennelijk is dat voor veel mensen (pennys?) Knipoog niet het geval Scheve mond

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 20:05

Ik heb iets met een paard of niet. En daarbij maakt de kleur mij niets uit.
Heb overigens zelf een Haflinger gehad. En daarbij is de voskleur zelfs een raskenmerk. Bovendien zag men daar liever de goudvossen dan de donkere variaties.
Een kennis van mij (hengstenhouder/handelaar) vertelde mij ooit dat vosse shetland hengstveulens voor de slacht meer opbrachten dan andere kleuren. Een reden daarvoor kon hij niet aangeven, maar hij had dat in de handel wel meegemaakt.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 21:59

kleur maakt niets uit.
ik denk het uiterlijk van het paard wel.
als er een lelijke vos binnenkomt op een wedstrijd zou die minder scoren dan een mooie zwarte denk ik.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:03

Het is maar net wat ieder zijn smaak is. Zelf zie ik ook liever een zwarte dan een vos. Maar ik heb op het moment ook een vos enter van mezelf staan en ik vind het een prachtbeestje worden. Ook al val ik minder op vossen dan zwart/donkerbruin.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:05

Persoonlijk vind ik ook sommige kleuren mooier dan anderen. en heb voor mijn schimmel ook alleen maar bruine paarden gehad. Altijd geroepen nooit een schimmel, maar nu ik er 1 heb, maakt die hele kleur ook niet meer uit.
Je moet op het karakter en uitstraling vallen, maar een voorkeur van kleur begrijp ik wel.
Valkjes en palomino vind ik geweldig ( maar moet t dus nog even doen met de bruine en witte )

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:08

valk vind ik trouwens ook mooi.
palomino wat minder, maar er zijn zat mooie paarden in deze kleur.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:13

Goldie schreef:
Hoe vaak ik al geen advertenties heb gezien van geen vos of schimmel.. Sorry hoor maar dat soort mensen heb ik werkelijk geen woorden voor...

Ik begrijp dat soort mensen wel.
Zeker als je je zuurverdiende centjes gaat uitgeven aan een paard, dan moet het ook het paard zijn waar je helemaal verliefd op bent.
En ja dan zou dat ook 1 van mijn criteria's zijn, wel een van de laatsten, dus goede bouw/karakter en dergelijke komen eerst.
Maar ik heb zelf gewoon een hekel aan schimmel, vind dat gewoon echt niet mooi, moet ik dan maar een schimmel nemen omdat ie verder zo goed is?

Nee dat vind ik dus niet.
Als je een paard wilt, mag je daar dus best op selecteren tenslotte moet jij elke dag weer tegen dat dier aan kijken.

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:15

mischien hebben ze dan wel geen zin in poetsen.
persoonlijk vind ik schimmel heel erg mooi en de andere kleuren ik vind karakter echt het belangrijkst en de gangen natuurlijk

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:20

Cayenne schreef:

Nee ik snap wel wat Amaze bedoeld. Als er een zwart veulen is geboren staat dat idd vaak ook in de titel en sommige reacties gaan dan wel: Oh, wat een mooi zwart veulen of ooh die kleur prachtig of ohhh Droom kleur, droom afstamming. enz enz. Bij een bruine of vos staat het vaak niet in de titel en de reacties zijn zelden oh wat een droom kleur, vaak enkel oh wat een lief en leuk veulentje.

Ikzelf zou mij er niet zo'n zorgen om maken, het is hun kortzichtigheid en als ze graag zwartkijkers zijn missen ze een hoop.

Je hebt een mooi vos veulen, Amaze daar mag je best trots en blij mee zijn. Een hoop zwart gefokte veulens hebben het nakijken, zeker diegene die puur voor de kleur gefokt zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:21

hey , had wat getypt en weg???

nou ja, ik riep dus ook altijd nooit een schimmel, vanwege smaak en omdat ik bang was met poetsen

poetsen is net zo erg of niet erg als met andere kleuren. Borstel over en ze is schoon.
en ben nu aan gewend, vind nu juist wel leuk, merk nu dat echt om karakter gaat en niet alleen om kleur

magli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:24

Sommige mensen vinden zwarte paarden mooier, ik denk trouwens dat de meerderheid zwarte paarden, veulens, .. mooier vind, maar ben dit niet zeker, gewoon een gedachte. Het kan natuurlijk ook omgekeerd zijn, maar heb soms ook dat gevoel.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 22:27

Net zoals Flemmingh; zou veel vossen geven..
Maar heeft wel Lingh, Krack C, etc etc. gegeven Verward...

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 23:22

Sammie schreef:
Je hebt een mooi vos veulen, Amaze daar mag je best trots en blij mee zijn. Een hoop zwart gefokte veulens hebben het nakijken, zeker diegene die puur voor de kleur gefokt zijn.

Dank U Afgod

Hier staat ie vind ook wel mooi op ...

Afbeelding

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:26

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-07 23:50

Het is wel irritant als je buitenrijdt en er is iemand bij met een zwarte dat dan iedereen oh en ah bij de zwarte roept. Maar eigenlijk maakt het me niks uit wat anderen van mijn kleurtje vinden, als ik er zelf maar gek op ben. Volgens mij komt die voorkeur voor zwarten van alle series als Zorro, Black Beauty en de Zwarte Hengst. Is met de paplepel ingegoten dat zwart het mooiste is.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-07 23:56

piezze schreef:
Volgens mij komt die voorkeur voor zwarten van alle series als Zorro, Black Beauty en de Zwarte Hengst. Is met de paplepel ingegoten dat zwart het mooiste is.

Nooit bij nagedacht ..... Haha! Daar zit zeker wat in ! Tong uitsteken

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 08:42

Ik reed vroeger op mn haffie en m'n vriendin met de fries ernaast. Dan maakten we er altijd een grapje van. Als iemand dan riep ooooo wat een mooie, dan zei ik altijd dank je. En dan hoorde je altijd, nee die niet, die zwarte.

Nu rijd ik op een zwarte merrie en m'n vriendin vaak op een haflinger. Pas hielden 2kinderen ons aan of ze mochten aaien, nou ja is goed.
Dus die gelijk naar Senna. En ik vraag en die andere dan, nee die wilden ze niet. We hebben ontzettend veel lol gehad.
Maar idd vaak hoor ik mensen hier ook roepen, ooo kijk black beauty, dus daar zit zeker wel wat in.

Maar dat is toch eigenlijk ook met honden zo, hoeveel mensen wilden opeens geen lassie hond....bij wijze van, maar dat weer offtopic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-07 09:53

Ik zelf ben liefhebber van zwarte paarden +bles + vier witte voeten.
Mijn paarden zijn idd dan ook zwart.
Dit betekend niet dat ik andere kleur paarden niet mooi vind of minder vind dan de zwarte.
Een vos met mooie aftekeningen dus bles en vier witte voeten kan ik ook bij kwijlen.
Helaas is de ervaring bij ons op stal dat vossen een minder makkelijk karakter hebben (zeg maar heter).
Ze zeggen niet voor niets "Vossen en valen zijn donderstralen" het is een gezegde dat ik menig oud boertje heb horen zeggen.
We hebben zelf een hele mooie vos gehad en dat was onze beste fokmerrie, alleen was deze merrie ook de minst gemakkelijke van stal.
Toch denk ik ook wel dat het toeval was want ik ken ook hele lieve vossen.

Ik denk dat de voorkeur voor zwarte paarden voor veel mensen idd te maken heeft met de films Black Beauty en The black stallion.
Neem nou de film Black Beauty: Beauty was zwart en heel lief, Ginger het beste maatje van Beauty was vos en veel minder gemakkelijk.
Zwart = Lief en Vos = Heet, zo word het idd met de paplepel in gegoten.
Ook denk ik dat het komt door dat de vossen in grote getalen aanwezig zijn en de zwarte paarden meer zeldzamer.
Als er opeens heel veel zwarte paarden zouden zijn en minder vossen dan trekt men automatisch weer na de vos.

Nu is mijn voorkeur voor een zwart paard niet ontstaan na het zien van Black Beauty of welke paarden film dan ook.
Het is eigenlijk bij mij meer ontstaan door de paarden die we zelf hadden, de vos was minder gemakkelijk en de donkere paarden waren troetelberen.