Welke rassen in de alfabet topics?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 14:04

Sjuimpje"]
[quote="sjakie schreef:
Als je het over een hengst gaat hebben volgen algauw alle andere hengsten. Lijkt me dan ook niet echt zinvol

Juist wel,
op die manier komen hengsten ter sprake die bij sommige in de vergetelheid zijn gekomen.
Ik zelf ben ook maar een broekie en ik vind het leuk om van de ervaren / oudere garde te lezen wat hun ervaringen zijn met bepaalde nakomelingen.
[/quote]

Kijk, hier ben ik het me eens.

Ik denk ook dat de meeste mensen die hier reageren bij het KWPN zitten, de andere die genoemd worden worden ook wel gelezen maar weinig op gereageerd omdat er weinig mensen zijn die ermee werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 22:59

Volledigheid en het opratelen van allehande hengsten lijkt mij idd zinloos, maar als er bokkers zijn die de betreffende hengst "persoonlijk" kennen en dus iets zinvols te melden hebben is dit leuk, informatief en waardevol. Omdat ,denk ik, maar een beperkt aantal bokkers daadwerkelijk "iets" met dekhengsten doet lijkt mij een beperking tot het KWPN niet zinvol en gaat voorbij aan de essentie van zo'n alfabet.
Albert.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-02 23:03

Ilindra wil je het hele topic eerst lezen. Het gaat niet om de hengsten, maar juist om hun nafok en om de ervaringen van bokkers. De uitwisseling daarvan en het leren van elkaar. Ik begrijp ook wel da niet iedere bokker op Krack C of Jazz rijdt *LOL*

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-02 23:07

ilandra:

Citaat:
Omdat ,denk ik, maar een beperkt aantal bokkers daadwerkelijk "iets" met dekhengsten doet lijkt mij een beperking tot het KWPN niet zinvol en gaat voorbij aan de essentie van zo'n alfabet.

Die beperkt aantal bokkers laten aan hits
Fokkerij en Afstamming niet doodbloeden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 18:17

Ilindra schreef:
Volledigheid en het opratelen van allehande hengsten lijkt mij idd zinloos, maar als er bokkers zijn die de betreffende hengst "persoonlijk" kennen en dus iets zinvols te melden hebben is dit leuk, informatief en waardevol. Omdat ,denk ik, maar een beperkt aantal bokkers daadwerkelijk "iets" met dekhengsten doet lijkt mij een beperking tot het KWPN niet zinvol en gaat voorbij aan de essentie van zo'n alfabet.
Albert.

Hier ben ik het wel mee eens.
Als mensen hengst X opnoemen want "dat is de vader van mijn paard", is dat IMO niet echt zinvol in dit topic.
Hoeveel bokkers zien regelmatig de hengsten in het echt? En dan niet alleen op keuringen en op shows?
Die informatie lijkt mij zinvol, de rest is eenvoudig op internet, in paardenbladen en in hengstenboeken te vinden.

Ik ga geen hengst afkraken die ik nog nooit gezien heb.
Ik dek zelfs niet bij een hengst die ik daarvoor niet thuis heb bekeken, dus niet alleen op keuringen en shows.
Daar gaat een hoop tijd in zitten dus de laatste jaren schiet voor mij het KWPN er een beetje bij in. (Ook toen reden we heel NL door om de hengsten thuis te gaan bekijken)
Dus juist de informatie van mensen die de hengsten kennen of iig echt gezien hebben lijkt mij interessant. De rest lees ik wel...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-02 18:28

Het gaat toch niet om de hengst, maar om de kinderen van hengsten. En het aanraken van een hengst zegt niets over de capaciteiten die hij doorfokt. En ja het gaat dus om de eigen ervaringen met de paarden in het gebruik, waarbij afkraken zeker geen eerste optie is

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-02 21:44

sarabande schreef:
Het gaat toch niet om de hengst, maar om de kinderen van hengsten. En het aanraken van een hengst zegt niets over de capaciteiten die hij doorfokt. En ja het gaat dus om de eigen ervaringen met de paarden in het gebruik, waarbij afkraken zeker geen eerste optie is

In ons geval werd er met de KWPN merrie's voornamelijk met jonge hengsten gedekt. Of het jaar na de afstammelingenkeuring die dan uiteraard bezocht werd.

Nu met de welsh cobs ligt dat wat moeilijker. Oudere importhengsten hebben vaak alleen nakomelingen in Engeland. Daar wil ik dan ook minimaal videobeelden van zien. Of enkele nakomelingen die dan ook geïmporteerd zijn.
Deze hengsten zijn vaak ook op lease basis in Nederland, soms maar voor 1 seizoen.

Zo had ik dit jaar 2 veulens van Mabnessliffe Advisor. 1x veulenkampioen en 2e op het NK, de andere nog niet geshowd.
1 merrie kon weer opnieuw gedekt worden begin april. Daarna is de hengst weer naar Engeland gegaan.
Van deze hengst heb ik meerdere veulens en volwassen hengsten en merrie's op video gezien voordat de merrie's gedekt werden.

Een ander veulen (ook veulenkampioen) was uit de eerste jaargang van een jonge hengst. Die gaat volgend jaar na het dekseizoen weer terug naar Engeland.
Van deze hengst heb ik nakomelingen van een halfbroer gezien en meerdere nakomelingen van zijn vader. Van die hengst staan aardig wat nakomelingen in Duitsland.

De welsh cob hengsten worden in het algemeen niet in de sport gebruikt. Uitzondering is Albert (man van Ilindra) met de hengsten van Elskamp Lachen
Toch moet ik mijn fokprodukten kwijt, maar zolang ik nog uit het buitenland wordt gebeld of de veulens al geboren zijn en te koop komen (voor de mensport) maak ik me daar nog niet druk om...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:44

sarabande schreef:
Als er 10 meisjes over haffies en tinkers gaan vertellen haken degenen die wel ervaringen willen uitwisselen af.

Ik vind dit eigenlijk een beetje een denigrerende opmerking. Ik ben 23, volwassen dus, en serieus geinteresseerd in Haflingerhengsten. Ik vind andere rassen ook interessant, maar wil niet als pennymeisje worden afgeschilderd omdat ik nou eenmaal Haflingers leuker vind dat KWPNers. Bovendien ben ik het met Bart eens dat niet voor elk ras het hele alfabe afgedraaid hoeft te worden. Overigens heb je bij de Haflinger maar bij een paar letters last...

Het lijkt me juist fantastisch om eens ervaringen uit te kunnen wisselen over de Haflingerhengsten. Bij het KWPN zijn daar al veel meer gegevens van, terwijl ik qua karakter over de vader van mijn paard bijna niets kan vinden.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-02 15:51

Bij veel stamboeken heb je maar van een paar letters last. Die kijken naar de letters van de voorouders. Zo kun je aan de hengsten uit welke lijn ze komen. Dit vind ik veel beter dan jaarletters, waarmee je geen lijn op de afstamming kunt natrekken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-02 23:13

Dat bedoel ik nu open een topic over je eigen interesse. Dan hoef je al die onzin over die KWPN niet meer door te werken.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-02 08:55

Ja maar dat zegt Bart ja niet dus dat mag niet. En de titel van de topics laat het vrij. Het gaat over hengsten met de letter ... Daar kunnen veel hengsten onder vallen.