sarabande schreef:Het gaat toch niet om de hengst, maar om de kinderen van hengsten. En het aanraken van een hengst zegt niets over de capaciteiten die hij doorfokt. En ja het gaat dus om de eigen ervaringen met de paarden in het gebruik, waarbij afkraken zeker geen eerste optie is
In ons geval werd er met de KWPN merrie's voornamelijk met jonge hengsten gedekt. Of het jaar na de afstammelingenkeuring die dan uiteraard bezocht werd.
Nu met de welsh cobs ligt dat wat moeilijker. Oudere importhengsten hebben vaak alleen nakomelingen in Engeland. Daar wil ik dan ook minimaal videobeelden van zien. Of enkele nakomelingen die dan ook geïmporteerd zijn.
Deze hengsten zijn vaak ook op lease basis in Nederland, soms maar voor 1 seizoen.
Zo had ik dit jaar 2 veulens van Mabnessliffe Advisor. 1x veulenkampioen en 2e op het NK, de andere nog niet geshowd.
1 merrie kon weer opnieuw gedekt worden begin april. Daarna is de hengst weer naar Engeland gegaan.
Van deze hengst heb ik meerdere veulens en volwassen hengsten en merrie's op video gezien voordat de merrie's gedekt werden.
Een ander veulen (ook veulenkampioen) was uit de eerste jaargang van een jonge hengst. Die gaat volgend jaar na het dekseizoen weer terug naar Engeland.
Van deze hengst heb ik nakomelingen van een halfbroer gezien en meerdere nakomelingen van zijn vader. Van die hengst staan aardig wat nakomelingen in Duitsland.
De welsh cob hengsten worden in het algemeen niet in de sport gebruikt. Uitzondering is Albert (man van Ilindra) met de hengsten van Elskamp 
Toch moet ik mijn fokprodukten kwijt, maar zolang ik nog uit het buitenland wordt gebeld of de veulens al geboren zijn en te koop komen (voor de mensport) maak ik me daar nog niet druk om...