Keuring: Do's & Don'ts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet_

Re: Keuring: Do's & Don'ts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 10:57

Moet niks. Als 1 van het VDL dat wil doen mag dat ook. Alleen die hebben het voor het stappen meestal te druk.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:00

en het stappen en het draven, dat gebeurd los van elkaar? of gaat dat gelijk achter elkaar aan?

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:05

je bedoelt het stappen in de groep? Eerst gaan ze op nummer volgorde in de voorring. Daar maakt de jury meestal al een andere volgorde door hun mooiste veulen op kop te zetten. En in die volgorde gaat het de ring in. Eerst voor de jury opstellen. En dan direct los. 2 ronden draven en dan wachten in de voorring tot alle veulens zijn geweest. Dan gaan ze weer op die volgorde de ring in. Nu met z'n allen en stappen. Nu kan de jury weer gaan schuiven met de volgorde. Dus veulens die zich op hebben gewaardeerd in het draven gaan naar voren en veulens die wat tegenvielen gaan wat naar achter. Dan worden ze naast elkaar opgesteld in het midden en dat is de uitslag. Dan volgt er een korte uitleg waaromdeze veulens op die plaatsen. En worden de lintjes uitergereikt enwordt er verteld wie een 1e of 2e premie heeft en wie naar de CK mogen.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 11:47

Ok, heel erg bedankt, ik geloof dat het zo wel duidelijk is.

Dus VDL pakt de merrie + veulen over, na de 1e opstelling, dus na het stappen. Okay. Dankjewel Lachen

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 22:22

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 08:07

A.s. zaterdag is de keuring GP in Didam. Nu zou ik graag willen weten of je zelf je paard in de kooi los moet laten bewegen of klopt het dat anderen dat doen?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 09:35

tip: Was niet de vacht van merrie en veulen met shampoo.
Hierdoor wordt de vacht niet mooi.
Gewoon met warm water wassen. Staart moet natuurlijk wel met shampoo.
De vacht en staart gewoon laten drogen en inspray'en met glansspray ( let op! niet de manen anders krijg je er geen vlecht meer in)

ook een don't is: benen opscheren!

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 11:16

marjolein88 schreef:
ook een don't is: benen opscheren!

Waarom een don't ?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:16

ik heb het namelijk wel gedaan de benen opscheren. Waarom niet? Ik ga zaterdag naar de keuring met mijn merrie

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 18:20

Vergeet geen EHBO spullen voor mens en dier. Niet alles gaat altijd goed tijdens transport of op een druk keuringsterrein.

En Veel Succes!

tienus63Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:05

Vanwege de dagelijkse weidegang in het natte land, scheren wij de benen van zowel de merrie als het veulen NIET op.
Tevens worden de oren niet helemaal uitgeschoren vanwege de regenval. De oren worden wat uitgeknipt, maar niet kaal gemaakt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:59

maar waarom de benen niet opscheren? Ik heb het wel gedaan net als de oren het staat wel heel mooi

tienus63Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 22:22

Vanwege de nattigheid in het weiland; kort haar in zeer natte omstandigheden kan tot mok leiden.
Als ze op een droog stuk of binnenbak zouden kunnen lopen, dan had ik ze wel opgeschoren.

En met die heftige buien loopt het water zo de oren in met als gevolg mijt of een oorontsteking.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:09

lang haar in een natte wei krijg je ook wel mok van toch.. volgens mij maakt dat niet zo veel verschil

tienus63Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 23:39

Maar de nattigheid komt wel iets minder snel in aanraking met de blote huid.
Door de beharing wordt de nattigheid juist snel van de huid afgevoerd.
Meestal zijn paarden ook niet zeiknat op de huid, als ze in de stromende regen hebben gestaan, door de ligging van de beharing en het huidvet loopt het water ervan af.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 10:02

InekeH87 schreef:
maar waarom de benen niet opscheren? Ik heb het wel gedaan net als de oren het staat wel heel mooi

de benen (vooral van het veulen) lijken daardoor een stuk teerder en zijn gelijk veel gevoeliger voor wondjes ( bijv schaven langs trailerklep etc)
tevens is een wit sokje veel mooier dan een rose voetje

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:20

Marjolein waarom niet wassen met shampoo? Verward Heb ik altijd gedaan en die van mij stonden er echt blinkend bij.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 11:42

petraaken schreef:
Marjolein waarom niet wassen met shampoo? Verward Heb ik altijd gedaan en die van mij stonden er echt blinkend bij.

Als je de vacht wast met shampoo gaat het vet eruit ( de natuurlijke beschermlaag)
Hierdoor gaan de haren niet mooi liggen en lijkt het soms net alsof ze het koud hebben.
Juist door die natuurlijke vetlaag gaat de vacht mooi glimmen, dit heb je ook als je de vacht oppoetst met schapenwol (bevat ook vet) de haren gaan dan mooi liggen.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:01

marjolein88 schreef:
Als je de vacht wast met shampoo gaat het vet eruit ( de natuurlijke beschermlaag)
Hierdoor gaan de haren niet mooi liggen en lijkt het soms net alsof ze het koud hebben.
Juist door die natuurlijke vetlaag gaat de vacht mooi glimmen, dit heb je ook als je de vacht oppoetst met schapenwol (bevat ook vet) de haren gaan dan mooi liggen.

Ach wat een onzin, bijna iedereen wast de merrie vantevoren even met (paarden)shampoo. Die van mij zag er ook super uit, en héél glimmend (diepzwart).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 12:20

Ik kan me echt niet voorstellen dat je een schimmel en witte benen/voetjes of witte/gele manen en staart schoon krijgt met enkel antiklit en warm water zonder zeep. Als je speciale paardenshampoo gebruikt tast je de huid toch niet aan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:23

Volgens mij is het wel handiger om niet 's ochtends te wassen maar de avond te voren. Ik vind een paard wat net gewassen is ook niet zo mooi. De haren "staan" dan inderdaad een beetje.
De volgende dag zijn ze dan net wat mooier: schoon en blinkend met mooi glad liggende haren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:54

Ik was ze wel met shampoo, zowel merrie als veulen. Helemaal en staart met mensen-shampoo, witte voetjes met betadine shampoo. Verder scheer ik ze wel degelijk op. Benen, oren en staart.

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:56

petraaken schreef:
Ik kan me echt niet voorstellen dat je een schimmel en witte benen/voetjes of witte/gele manen en staart schoon krijgt met enkel antiklit en warm water zonder zeep. Als je speciale paardenshampoo gebruikt tast je de huid toch niet aan?

Heb nooit geen schimmel gehad;) gelukkig ook geen ervaring mee Vork

wel met witte benen ! en die worden gewoon wit door ze netjes met warm water te wassen en natuurlijk. Of gewoon lekker in een natte buitenbak laten weken en dan afspoelen.
Ze worden trouwens wel snel weer gelig wanneer ze gaan liggen op het stro met natte benen Vork

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:11

MissHIS schreef:
marjolein88 schreef:

Ach wat een onzin, bijna iedereen wast de merrie vantevoren even met (paarden)shampoo. Die van mij zag er ook super uit, en héél glimmend (diepzwart).

Je moet maar eens op een keuringsterrein kijken..
Je ziet echt precies welke met shampoo zijn gewassen en dit zijn meestal ( sorry dat ik het zeg) de onproffesionele keuringsdeelnemers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 14:12

marjolein88 schreef:
Je moet maar eens op een keuringsterrein kijken..
Je ziet echt precies welke met shampoo zijn gewassen en dit zijn meestal ( sorry dat ik het zeg) de onproffesionele keuringsdeelnemers.

Tuurlijk waaronder ook Joop van Uytert en Ad Valk enzo.....