[TI] Max. draaggewicht Tinker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Max. draaggewicht Tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 06:56

Over zwaar gewichten op een paard.
Ik heb heel lang geleden een keer gezien dat een man van rond de 130kg op een quarter horse stapte.
Het paardje had er echt moeite mee. stond op het laatst gewoon wijdbeens
Het paard trok een voor een zijn benen recht onder het lijf en daarna ging de quarter met zwaargewicht gewoon het western lesje lopen.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 08:59

Ariebren, dat gaat mij ook te ver.
Maar je kunt zo wel zien welk paard het wel kan hebben en welke niet.

Niet iedere Tinker of Fjord of Haflinger zal het even makkelijk kunnen hebben.
De fysio die eens bij mijn Tinker was zei dat het belangrijk is om te kijken naar de gewrichten en dan vooral in bovenbeen van het paard. Als dat sterke dikke gewrichten zijn dan zijn het OVER HET ALGEMEEN paarden die wel wat kunnen dragen.

Je ziet het wel aan het paard waar je op rijdt of hij het wel of niet kan houden.

Ik zelf ben ook een "zwaargewichtje" hoor Knipoog ... heb een Tinker van 1.57 en een redelijke vent (niet mega zwaar maar ook geen luxe). Hij heeft een vrij lange rug, dat is minder voordelig. Hij rent er zo met me van tussen bij tijden hoor, dan heb ik niet de indruk dat hij "last" van me heeft. Mijn zusje (Tinkersjakie) heeft ook een Tinkerruin (1.55 mtr ongeveer) die nog wat zwaarder gebouwd is als Indy. Ook korter in de rug. Ik heb het idee dat Sjakie toch nog meer een gewichtsdrager is dan Indy.
Je merkt en ziet het wel aan het paard.

Maar 1 ding (en ik vind dat ik het wel kan zeggen, ben ook zwaargewichtje! hihi)....vindt het goed dat wat zwaardere mensen een paard zoeken wat bij ze past en wat gewicht kan dragen, zie mezelf bijv nog niet op een Quarter rondhossen, maar ik vind wel dat je er gewoon niet omheen kunt om te zeggen dat het ws voor ieder paard fijner is als de ruiter niet zo zwaar is.
Geloof me, heb al m'n hele leven overgewicht, dus weet wel dat het niet makkelijk is etc, maar voor mij is het toch altijd wel weer een steuntje in de rug om af te vallen...voor m'n paardje! Knipoog

Denk dat als je een goed gezonde Tinker met stevige benen, wat kortere rug
(niet al te kort, want mensen met een wat dikker achterwerk vergeten vaak dat ze ook een wat groter zadel nodig hebben en heb het al meegemaakt dat bijv mijn zadel niet op ieder paard past die kort in de rug is)
en zo rond de 1.50 mtr zoekt hij je zeker wel kan dragen. Ook een grotere Fjord bijv moet geen probleem zijn.

Ow...en wat ontzettend belangrijk is, zeker als je met meer gewicht op je paard zit...een goed zadel!!!!
Goed passend op je paard en groot genoeg voor jezelf!!!!!!

Even als voorbeeld, wat foto's van mp "gestolen"...

Tinkers als deze 2 zal ws geen probleem zijn
http://dieren.marktplaats.nl/paarden/95 ... ge=1#photo

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 09:39

Toen ik dat kleine paardje zag met die dikke vent erop had ik ook het idee; waar zijn ze mee bezig.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 11:04

Ariebren schreef:
Toen ik dat kleine paardje zag met die dikke vent erop had ik ook het idee; waar zijn ze mee bezig.

hahahahaha wat ik het ergste vindt...ze zien dat toch zelf ook!!! En vrienden en familie. D'r moet toch altijd wel iemand zijn die zegt "dat kan echt niet".
Ik ben me er heel goed bewust van hoor en je ziet mij echt niet zomaar op ieder paard of pony (want ben zefl maar 1.63 mtr) kruipen hoor. Knipoog Haha!

(we lachen d'r nu om, maar wel triest voor zo'n paardje)

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 12:04

Ben het helemaal met mijn zus eens, maar wat ik ook belangrijk vind is niet alleen een goed passend zadel belangrijk, maar ook het opstappen.
Het is voor paarden heel zwaar als je niet soepel op je paard stapt en er eerst naast hangt om je zelf omhoog te heisen. Dus raad ik ook zeker aan stap op via een verhoging (stoel, trapje, bier kratje Haha! doen wij, of iets dergelijks)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:00

IndianaJones schreef:
Ariebren schreef:

hahahahaha wat ik het ergste vindt...ze zien dat toch zelf ook!!! En vrienden en familie. D'r moet toch altijd wel iemand zijn die zegt "dat kan echt niet".
Ik ben me er heel goed bewust van hoor en je ziet mij echt niet zomaar op ieder paard of pony (want ben zefl maar 1.63 mtr) kruipen hoor. Knipoog Haha!

(we lachen d'r nu om, maar wel triest voor zo'n paardje)

nee,het valt mij op dat veel mensen het niet durven te zeggen

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:17

Ik ben een tijdje geleden behoorlijk afgevallen zo`n 25 kilo.Ik weeg nu volgens de normen nog veel te zwaar.Aan mabel merk ik niet zo veel verschil.Aan mezelf wel ik stap nu gemakkelijk op en af.Ik ga beter in de bewegingen mee.Ik weeg nu 95 kilo en als ik zie dat we gewoon tweede worden in de barrelrace( zonder oefening) tussen veel lichtere ruiters op hun bloedpaardjes .En we rijden een trec wedstrijd van 35 kilometer binnnen de tijd en de volgende dag bokt ze me zowat uit het zadel.Dan zal het allemaal wel mee vallen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 14:52

Mijn tinker is vrij breed gebouwd, korte rug, 1.53 hoog. Maar toen mijn pa (ik denk zo'n 100 kilo) erop ging zitten ging zn hoofd omhoog en zn oren in de nek Clown Hij vond het niet zo fijn dat gewicht, en ik ben ook blij dat hij het even laat merken. Hij heeft ook braaf een paar rondjes gestapt toen, en leek er qua lopen ook geen problemen mee te hebben, maar hij vind het toch niet fijn, dus ik laat geen mensen boven de 80 kilo erop rijden.
Een andere tink op onze oude stal, zelfde maat en bouw, had er helemaal geen problemen mee. Die galoppeerde makkelijk 5 minuten achter elkaar met een zwaarder persoon op zn rug.
Dus ik vind dat je ook naar het paard zelf moet kijken.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 15:21

Sweety heeft nooit een zware ruiter op zich ik weeg 57kg.
Overlaatst hadden we goede vrienden van ons op bezoek. Die vrou is 120+.
Ze reed vroeger altijd paard maar door haar gewicht gestopt.
Toen we met de hele groep rondjes op Sweety gingen hobbelen begon het echt te kriebelen. ze wilde zo graag nog eens even op een paard zitten. Eerst zag ik het niet zitten dacht dat meent ze niet. Maar je zag echt hoe erg ze het vond en hoe graag ze wilde. Dus zei ik we zullen proberen. maar als Sweety aangeeft dat het niet kan meteen eraf.
Wel Sweety ging toen de vrouw eropzat lekker grazen. Toen stapte ze weg oortjes naar voor nergens last van. Ze heeft zelf heel even gedraafd. Sweety vond het allemaal prima. Sweety is overgens 1.49m.
Dit was t topic met de betreffende foto op het einde.
viewtopic.php?f=53&t=779753&hilit=

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 17:49

Sita_ schreef:
En had ze moeite met die 120 kilo Natje93?

ja best wel ... het was ook een boomloos zadel...
ze liep niet fijn voorwaarts..... dat ze normaal echt wel is