Tips voor een witte staart!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ro0sje

Re: Tips voor een witte staart!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 12:03

Ik was alitjd met vloeibare groene zeep.
Goedkoop, werkt goed en ruikt heerlijk!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 16:39

Ik gebruik betadine of shampoo wat helpt tegen eczeem bij paarden. Werkt prima.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:52

Heb gisteren Deesie haar staart gewassen met gewone Kruidvat shampoo en de staart was aardig vies en is toch echt bijna wit geworden, dus ben daar aardig tevreden over. Als ik het 2x had gedaan was de staart zeker helemaal schoon.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 20:00

Amigo_ schreef:
Blauwsel.. Soort bleekmiddel.. Worden ze er wit van..

En gewoon goed wassen! Ik was altijd met babygel (van de action) en daar worden de manen/start/voetjes hartsikke wit van Lachen

Pakje blauw noemden ze dat vroeger. Het zit nog steeds in een blauw pakje, voor de witte was staat er op.
Ik was de staart altijd eerst gewoon met groene zeep (groene zeep in emmer water, staart erin, even soppen en uitspoelen) daarna weer het zelfde ritueel maar nu los je een klein beetje blauwsel op in het water. De oplossing werk je door de staart, (niet op de staartwortel!!!), dus de staart er niet inhangen! De staart niet uitspoelen, maar laat je gewoon drogen. Als de staart droog is is ie gegarandeerd super wit.

Tip om een volle staart te krijgen: als de staart nog nat is goed inspuiten met antiklit. Dan maak je in de staart 3 vlechten. Van deze 3 vlechten maak je 1 grote vlecht. Deze vlecht laat je zitten totdat je op het concour staat op te zadelen. Even een borstel er door en je hebt nog nooit zo'n prachtige (witte) dikke staart gezien.

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 22:26

en als je een paard hebt met een gele staart Lachen ?
Vandaag had ik haar staart 3 x gewassen met zilvershampoo. hij was wel wit maar de onderkant blijft een gele gloed en gele plukken houden.

Ik lees hier dus dat badedas en betadine goed helpt. Waar kun je betadine halen Knipoog ?

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:28

bij de paardenwinkel hebben ze betadineshampoo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:30

ok gewoon bij de appotheek hoor Knipoog is ook gewoon voor mensen tegebruiken namelijk Knipoog

Gitt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 19:54

Ik doe het gewoon met groene zeep Knipoog
werkt ook goed

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:50

GoldieLoks schreef:
Ik gebruik voor mijn haf gewoon blond shampoo van de kruidvat. Het is EN niet duur EN je hebt er niet zoveel van nodig.
Zo blijft het regelmatig wassen nog een beetje leuk Geld, geld!

Deze shampoo heb ik laatst ook gebruikt,
Stralend wit werden ze ervan EN heel makkelijk doorkambaar!

Ivana2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-07 13:25

Heee Mensen!!

Geweldig dat iedereen zo leuk reageerd!!!!
Van Betadine had ik nog nooit gehoord!! Is het ook gewoon te koop
bij de drogist?? Ik weet wel dat ik zoiets wel eens bij klanten gebruik!!
pff.. al vierjaar kapster en nog niet weten hoe ik witte haren krijg!!! hahah!!
ik h eb nog een klein weekje.. zaterdag moet mijn 3jarige naar de CK in hoofddorp!!

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:17

uhm vind dit een beetje vaag.. tips voor een witte staart.. een haf heeft een mooie witte staart of niet.. niet elke haflinger heeft spier witten manen en wat hij niet heeft heeft hij niet. ik zou mn haar persoonlijkook niet wassen met biotex ofzo das gwoon bleekmiddel en dus super slecht! ik zou gwoon met zilvershampoo wassen of iets natuurlijks zoals groene zeep of dierenschampoo omdat dat niet gaat irriteren op de huid en dus beter is. en als je echt zo graag een haf hebt met spier witte manen koop dan gewoon bij de drogist haarverf Tong uitsteken Clown

Jennnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:21

Ik was de beentjes en de staart van mn verzorgpaard gewoon met baby shampo (antiklit Clown) Wordt goed schoon Lachen en ruikt zooo lekker haha

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:26

@moniekk ik denk niet dat het de bedoeling is van mensen in dit topic om van een niet-natuurlijke witte staart een witte staart te maken Tong uitsteken
De vraag is meer hoe je een witte staart wit kunt HOUDEN.
Mijn haflinger doet het prima op biotex groen en gewone shampoo. Maar de hafmerrie van mn vriendin plast veel over haar staart heenm en die is onderaan dus ook steeds wat gelig ipv wit, wat haar staart dus eigenlijk wel hoort te zijn.
Iemand tips voor de plasplekken van hengstige merries?
De rest van de staart wil met biotex wel schoon. We spuiten er ook wel af en toe wat van dat witmaak-spul in voor paarden, zo'n groene spuitfles voor vlekken als je op concours bent etc. maar die pisvlekken krijgen we er echt niet uit!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:32

Ik gebruik gewone shampoo, een enkele keer zilvershampoo en ga niet met agressieve goedjes in de weer. Mijn palomino krijgt een vlecht in haar staart en daar een staartzak omheen, en deze houdt ze in, ik rij er ook mee. Staart regelmatig wassen, antiklit en weer in de vlecht. Vlecht eens in de week loshalen, staart doorborstelen en weer vlecht erin.

resultaat: (staart voor de foto uit de vlecht en staart niet gewassen)

Afbeelding

Een witte haar is hol, dus moet je voorkomen dat hij vies wordt omdat de viezigheid in de holte van dat haar kan gaan zitten, en dat krijg je er maar moeilijk met wassen uit. Echt donkere en gele punten moeten eruit groeien.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:36

Hilde_q schreef:
Ik lees hier dus dat badedas en betadine goed helpt. Waar kun je betadine halen Knipoog ?

Bij de paardendrogist. Klein flesje betadineshampoo is best wel duur....

mkvdiest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 15:41

Hoepsie schreef:
Dreft?! Dat klinkt heel eng! Lijkt me nou niet echt heel erg gezond voor de haren enzo Knipoog

Blond shampoo van de kruidvat schijnt ook goed te werken. Ik ga het vanmiddag maar eens proberen Knipoog Paards staart is inmiddels weer ZWART ipv wit....

Mijn vriend heeft een lipizzaner, oftewel helemaal wit en hij gebruikt ook dreft, schijnt goed te werken en het paard is helemaal gezond Knipoog

Ivana2004

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 17:44

Het is ook niet mijn tip om haar te gaan verven!!
zie mijn verhaaltje boven aan!! juist omdat ik kapster ben weet ik wat wel en niet kan!!
biotex kan juist wel omdat het biologisch afbreekbaar is!! zelf heb ik laatst met mijn voeten in de biotex gezeten
omdat ze vol splinters zaten! maar niet ieder paard kan overal tegen!! en je moet zeker NIET alles op de staart wortel smeren!!
Ik wil iedereen bedanken voor alle tips!!! de betadine shampoo werkt goed!!!
ook heeft die van mij sinds kort een staartzak!!! helemaal super!!!
Groetjessss

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:49

Ik heb van de winter de staart van mijn paardgevlochten dubbel gevouwen en een bandage omgedaan.Maar ik dorst dit toch niet al te lang te doen.
Je kan je paard toch niet altijd met een ingevlochten staart laten staan?Hoe oe je dit dan op de wei ?Zeker nu in het vliegenseizoen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:32

ik vind het gek om je paard altijd een staartzak om te doen.. in de stal oke, maar in de wei en tijdens het rijden?? vind het een beetje zielig (ook al zouden ze er geen last van hebben, waar ik aan twijfel met al die vliegen) en ik vind het ook lelijk om er mee te rijden... je ziet die staart toch nooit op die manier, dus je houdt hem 'voor niks' zo schoon.
maar ja ieder zijn ding. naar mijn idee mag een paard en dus ook zijn staart, wit of niet, zo vies worden als ie maar wil.

Zalvador

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 19:40

Precies Zaina: Paarden zijn ook maar wezens, en om er nou porseleinenpopjes van te maken... Vind dat zeer overdreven Knipoog.
Dreft is niet al te goed, je zou het wel in de staart zelf kunnen smeren, maar dan moet je er wel voor zorgen dat t niet op de huid komt, omdat dit alle natuurlijke vetten verwijdert (wat logisch is, omdat het een 'ontvetter' is Knipoog)
Zelf maak ik t schoon met gewone shampoo Ja. 100% wit is bijna niet haalbaar, en wat gelige staart valt nauwelijks op..
Als het goed is wordt je op wedstrijden ed ook meer beoordeelt op je kunnen Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:40

@Moniekk; Biotex is geen chemisch goedje, maar juist superzacht voor huid en haar.
Ik was mijn pony's altijd met biotex, ze hebben nog nooit ergens last van gehad en na het wassen is de vacht echt heel zacht en glanzend. Evenals Soda en Waspa ( vanmiddag potje gekocht, ga het morgen voor het eerst gebruiken, ben benieuwd) , dat zijn hele milde wasproducten.
Als het chemisch zou zijn zouden ze het ook niet gebruiken bij rotstraal en hoefzweren om de boel te ontsmetten Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:19

Zaina schreef:
ik vind het gek om je paard altijd een staartzak om te doen.. in de stal oke, maar in de wei en tijdens het rijden?? vind het een beetje zielig (ook al zouden ze er geen last van hebben, waar ik aan twijfel met al die vliegen) en ik vind het ook lelijk om er mee te rijden... je ziet die staart toch nooit op die manier, dus je houdt hem 'voor niks' zo schoon.
maar ja ieder zijn ding. naar mijn idee mag een paard en dus ook zijn staart, wit of niet, zo vies worden als ie maar wil.

Ja staartzak om en die blijft dan ook zitten. En daar kan je gewoon mee rijden, (hoeft natuurlijk niet, je kunt hem er voor het rijden ook uithalen zodat iedereen kan zien hoe mooi wit de staart is, en dat is witter dan je hem ooit zult kunnen krijgen zonder die zak) en ook in de zomer kan die er gewoon om blijven zitten. Vliegen wegmeppen kan met de staartzakken waar een kwastje aan zit, of een extra stukje staart die je aan de staart van je paard vastmaakt (kan even geen foto vinden).
Overigens is het nog een verschil of je een ruin hebt of een merrie. Een merrie plast nog weleens over haar staart, bij een ruin gebeurt dat niet.....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-06-07 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:25

Cassidy schreef:
Ja staartzak om en die blijft dan ook zitten. En daar kan je gewoon mee rijden, (hoeft natuurlijk niet, je kunt hem er voor het rijden ook uithalen zodat iedereen kan zien hoe mooi wit de staart is, en dat is witter dan je hem ooit zult kunnen krijgen zonder die zak) en ook in de zomer kan die er gewoon om blijven zitten. Vliegen wegmeppen kan met de staartzakken waar een kwastje aan zit, of een extra stukje staart die je aan de staart van je paard vastmaakt.
Overigens is het nog een verschil of je een ruin hebt of een merrie. Een merrie plast nog weleens over haar staart, bij een ruin gebeurt dat niet.....

Heb je er een foto van als je de staartzak er omheen hebt? Ben erg benieuwd hoe zo'n ding er uit ziet!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:35

Geen foto van mijn eigen paard, maar kijk even hier:

Staart wassen, veel antiklit erin, staart in een vlecht, zak er omheen, klittenband door de vlecht halen, klaar!

Afbeelding

En ze hebt ze in leuke printjes en kleurtjes

Afbeelding

En voor dat extra stukje staart dat je aan een opgebonden staart kunt binden:

http://www.freehorseads.com/tack/photo.php?adnum=6391

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:48

Mijn haflinger heeft een staart met heel veel zwarte haren erin. Het worden er ook steeds meer... De buitenrand is wit, binnenin is het gewoon zwart haar.

Maarre ik weet niet waar jullie wonen? Lekker met je haflinger het zeewater in doet ook wonderen voor mooie witte voetjes en staart. En is ook nog eens heel goed tegen mok e.d.
Wel even lekker spoelen met gewoon water als je weer op stal komt!