Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Troef schreef:
Shagya zijn er niet in Nederland daar gaat het om.
Dat was de vraag.
En wat voor bloed ik dan zoek is niet relevant.
De vraag was of er iemand iets wist van Shagya. Rare vraag dan, als je zelf al zoveel antwoorden had.
Citaat:Het NRPS was enkele jaren geleden op de tour van het goedkeuren van
Shagya's.
Wat is er terecht gekomen van deze fokkerij ?
Weet iemand hier meer over en zijn er in Nederland nog Shagya- dekhengsten
Citaat:Ik zoek bepaald bloed.
En dan kijk ik wel of het me past.
Niet anders-om.
Citaat:Citaat:Je kan toch gewoon met een bv. Bajar zoon dekken uit een Duits stamboek en dat veulen KWPN laten registreren? Genoeg keuze
Het gaat me in dit geval niet waar te registreren.
Het gaat om bewezen genetisch materiaal te vinden dat ik kan gebruiken op onze eigen stam.
Gidran en shagya-bloed.
En dan neem ik niet zo maar een of andere hengst.
Als je het nog niet door hebt hoe ik fok.
Nu ik zoek altijd bepaald genetisch materiaal bij elkaar.
Doe die dan bij Delmare in de database.
Kijk dan bij line breeding bv. 8 generatie wat voor hengsten er dubbel in voorkomen en maak dan mijn keus.
En ik geef geen bal om wat voor mooie plaatjes die hengstenboer me wil verkopen. Of wat het publiek of stamboek zegt over een bepaalde hengst.
ik doe het op mijn eigen manier.
En ben dan ook verantwoordelijk wat er van komt.
Joost van Gestel in een andere topic:Citaat:Dat laatste is dus het meest essentiële van waarom mensen op bloedlijnen fokken. Het uiterlijk van het paard is bepaald door het fenotype. Onder hetzelfde fenotype kunnen meerdere genotypes schuilgaan. Een paard met betere voorouders heeft statistisch gezien meer kans op een beter genotype. Het genotype bepaalt de fokwaarde van de merrie.
De fokwaarde van de merrie behoort te bepalen of je merrie goed genoeg is voor de fokkerij.
Troef schreef:http://www.arabische-pferde.de/angloaraber.htm
Zie boven een hengst lopen.
Ze zetten er niet bij wie dat is!!
Nu ik zal het je zeggen dat is Panchero .
Ook zo'n steker.
Troef schreef:Ze begrijpen er geen bal van.
Citaat:Troef, als jij blijft volhouden 'wat voor bloed ik zoek is niet relevant', dan kunnen we je ook niet helpen op de manier die jij graag zou willen. Duidelijkheid vanuit de vrager schept ook duidelijkheid bij de antwoorder.
Citaat:Het NRPS was enkele jaren geleden op de tour van het goedkeuren van
Shagya's.
Wat is er terecht gekomen van deze fokkerij ?
Weet iemand hier meer over en zijn er in Nederland nog Shagya- dekhengsten
Citaat:Reacties moeten rechtstreeks te maken hebben met het bericht waarop je reageert. Off topic-reacties worden verwijderd. Uitzondering hierop zijn topics waarin het originele onderwerp al helemaal behandeld is.
Citaat:Advies aan Troef: ga eens in Zwitserland zoeken, daar vind je waarschijnlijk meer van je gading dan in Nederland of Duitsland. Maar dat wist je blijkbaar zelf al, gezien een van je reacties in dit topic.
Citaat:Shagya-Araber (ShA)
Zuchtziel:
Der Shagya-Araber ist ein mit typvollen Araberrassemerkmalen ausgestattetes, in größerem Rahmen als das im Arabervollblut stehendes Pferd, mit ausgeprägten Temperament.
Die Bezeichnung REINZUCHT SHAGYA-ARABER (Pure bred Shagya) gilt für jene Hengste und Stuten, deren Abstammung lückenlos, sowohl mütterlicherseits als auch väterlicherseits auf die Araberzucht der staatlichen und privaten Gestüte von Österreich-Ungarn und auf die Staatsgestüte in den Nachfolgestaaten zurückgehen. Sowie jene Pferde, in deren Abstammungsnachweis WAHO anerkannte Vollblutaraber aufscheinen. In das Stutbuch werden jene Pferde eingetragen welche nicht mehr als 9 Vollblutaraber unter den insgesamt 16 Vorfahren der vierten Generation haben. 7 : 9.
Dreijährige Shagya-Araber Hengste sollen mindestens eine Widerristhöhe von 154cm (Stockmaß) aufweisen, Stuten mindestens 150cm.
Eintragung:
In das Stutbuch werden nur dreijährige und ältere Stuten, sowie dreijährige und ältere Hengste eingetragen die, in der Gesamtbewertung nach Abschnitt 7, dieser Zuchtbuchordnung mindestens 5.0 Punkte (Stuten) und 6.0 Punkte (Junghengste), bzw. 7.0 Punkte (Althengste) erreichen.