Shagya-Arabers wie weet hier iets van?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:30

Mijn vriendin had een Shagya arabier, ze heeft hem verkocht en hij staat nu in Muiderberg, hij heet ook Shagya, echt een lief braaf ,leuk en gezond paard!!!Als je er meer over wil weten moet je maar pb-en, mijn vriendin weet er heel veel over, ook over hengsten!!!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 22:47

Citaat:
Troef schreef:

Shagya zijn er niet in Nederland daar gaat het om.
Dat was de vraag.

En wat voor bloed ik dan zoek is niet relevant.

De vraag was of er iemand iets wist van Shagya. Rare vraag dan, als je zelf al zoveel antwoorden had.

Kijk dan eens goed bij de opening van deze topic Cool

Citaat:
Het NRPS was enkele jaren geleden op de tour van het goedkeuren van
Shagya's.

Wat is er terecht gekomen van deze fokkerij ?
Weet iemand hier meer over en zijn er in Nederland nog Shagya- dekhengsten

Dan staat er iets anders.

Of is Nederlands iets anders dan BELS ??????????

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 22:55

Dan moest je de titel van het topic maar aanpassen: Shagya-Arabers wie weet hier iets van?
naar: Shagya-arabers, ik weet er zelf al alles van maar weten jullie het ook? Knipoog

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-02 23:44

Nogmaals hier gaat het om:

Citaat:
Ik zoek bepaald bloed.

En dan kijk ik wel of het me past.
Niet anders-om.

Citaat:
Citaat:
Je kan toch gewoon met een bv. Bajar zoon dekken uit een Duits stamboek en dat veulen KWPN laten registreren? Genoeg keuze

Het gaat me in dit geval niet waar te registreren.

Het gaat om bewezen genetisch materiaal te vinden dat ik kan gebruiken op onze eigen stam.

Gidran en shagya-bloed.

En dan neem ik niet zo maar een of andere hengst.

Als je het nog niet door hebt hoe ik fok.

Nu ik zoek altijd bepaald genetisch materiaal bij elkaar.

Doe die dan bij Delmare in de database.
Kijk dan bij line breeding bv. 8 generatie wat voor hengsten er dubbel in voorkomen en maak dan mijn keus.

En ik geef geen bal om wat voor mooie plaatjes die hengstenboer me wil verkopen. Of wat het publiek of stamboek zegt over een bepaalde hengst.

ik doe het op mijn eigen manier.

En ben dan ook verantwoordelijk wat er van komt.

Joost van Gestel in een andere topic:

Citaat:
Dat laatste is dus het meest essentiële van waarom mensen op bloedlijnen fokken. Het uiterlijk van het paard is bepaald door het fenotype. Onder hetzelfde fenotype kunnen meerdere genotypes schuilgaan. Een paard met betere voorouders heeft statistisch gezien meer kans op een beter genotype. Het genotype bepaalt de fokwaarde van de merrie.

De fokwaarde van de merrie behoort te bepalen of je merrie goed genoeg is voor de fokkerij.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-02 23:56

Troef schreef:
http://www.arabische-pferde.de/angloaraber.htm

Zie boven een hengst lopen.
Ze zetten er niet bij wie dat is!!

Nu ik zal het je zeggen dat is Panchero .
Ook zo'n steker.

Oh my g...
Denk je dat je een drachtige merrie hebt voor 2010 als je een absoluut 'steek-vrij' arab zoekt?
Knipoog

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 00:07

Citaat:
Oh my g...
Denk je dat je een drachtige merrie hebt voor 2010 als je een absoluut 'steek-vrij' arab zoekt?

Dacht al waarom de Shagya het niet redde in Nederland!

Ze begrijpen er geen bal van. Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog Huilen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:26

Troef, als jij blijft volhouden 'wat voor bloed ik zoek is niet relevant', dan kunnen we je ook niet helpen op de manier die jij graag zou willen. Duidelijkheid vanuit de vrager schept ook duidelijkheid bij de antwoorder.

Troef schreef:
Ze begrijpen er geen bal van.

En wie is 'ze'? Als je met 'ze' de antwoorders in dit topic betreft, dan zou je je vraag dus duidelijker moeten stellen. Als je met 'ze' de stamboeken bedoelt, dan zou het beter zijn als je die stamboeken daarop zou aanspreken en niet je ongenoegen afwentelt op de Bokkers.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 10:43

Karin:
Citaat:
Troef, als jij blijft volhouden 'wat voor bloed ik zoek is niet relevant', dan kunnen we je ook niet helpen op de manier die jij graag zou willen. Duidelijkheid vanuit de vrager schept ook duidelijkheid bij de antwoorder.

Citaat:
Het NRPS was enkele jaren geleden op de tour van het goedkeuren van
Shagya's.

Wat is er terecht gekomen van deze fokkerij ?
Weet iemand hier meer over en zijn er in Nederland nog Shagya- dekhengsten

De vrager: Troef was duidelijk.
Zie bovenstaande.

Zelf gaf je ( Karin ) ook daarop een antwoord.
In conclusie: " er is niks meer bij het NRPS".

Dus einde verhaal.

Wil je meer weten moet je een nieuwe topic starten.

Moderators willen toch altijd ON-TOPIC blijven.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 10:48

Uit [AM] De regels op Bokt.nl :

Citaat:
Reacties moeten rechtstreeks te maken hebben met het bericht waarop je reageert. Off topic-reacties worden verwijderd. Uitzondering hierop zijn topics waarin het originele onderwerp al helemaal behandeld is.

Er was antwoord gegeven op de vraag. Vervolgens wordt er interesse getoond met betrekking tot jouw manier van fokken, en dan ga jij geheimzinnig doen. Tja, dan vraag je om reacties.

Maar ik stel voor dat niemand meer reageert in dit topic, de vraag is immers al beantwoord en er hoeft niets nieuws meer boven water te komen.

Advies aan Troef: ga eens in Zwitserland zoeken, daar vind je waarschijnlijk meer van je gading dan in Nederland of Duitsland. Maar dat wist je blijkbaar zelf al, gezien een van je reacties in dit topic.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-02 11:00

Citaat:
Advies aan Troef: ga eens in Zwitserland zoeken, daar vind je waarschijnlijk meer van je gading dan in Nederland of Duitsland. Maar dat wist je blijkbaar zelf al, gezien een van je reacties in dit topic.

Inderdaad dat wist ik al.

Maar ik wilde weten wat er overgebleven was binnen de NRPS fokkerij.

Was dat dan positief geweest dan hoef je niet zo ver van huis.

Maar de gangmakers die zich sterk maakte voor de Shagya binnen het NRPS, zijn blijkbaar de moet ontnomen.

Dan bedoel ik niet Karel de Lange (Part-Bred)

ARISTOS APb de Lange Karel NL 9307 TB Steenbergen von Arystokrat AA 32 13% u.d. Dabima von Lord (Holst.) Braun.
PRONTO APb de Lange Karel NL 9307 TB Steenbergen von Paris ShA u.d.Finally Lucky von Ramiro (Holst.) Braun.
BUGATTI Apb de Lange Karel NL 9307 TB Steenbergen von Bachus Apb u.d. Carola (Holst.) von Lantaan (Holst.) Braun.

http://www.moellgaard.dk/Personal/index.htm
Shagyas today - personal comments

http://www.moellgaard.dk/Personal/Horse ... tory.htm#*)%20Note

Citaat:
Shagya-Araber (ShA)

Zuchtziel:
Der Shagya-Araber ist ein mit typvollen Araberrassemerkmalen ausgestattetes, in größerem Rahmen als das im Arabervollblut stehendes Pferd, mit ausgeprägten Temperament.
Die Bezeichnung REINZUCHT SHAGYA-ARABER (Pure bred Shagya) gilt für jene Hengste und Stuten, deren Abstammung lückenlos, sowohl mütterlicherseits als auch väterlicherseits auf die Araberzucht der staatlichen und privaten Gestüte von Österreich-Ungarn und auf die Staatsgestüte in den Nachfolgestaaten zurückgehen. Sowie jene Pferde, in deren Abstammungsnachweis WAHO anerkannte Vollblutaraber aufscheinen. In das Stutbuch werden jene Pferde eingetragen welche nicht mehr als 9 Vollblutaraber unter den insgesamt 16 Vorfahren der vierten Generation haben. 7 : 9.

Dreijährige Shagya-Araber Hengste sollen mindestens eine Widerristhöhe von 154cm (Stockmaß) aufweisen, Stuten mindestens 150cm.

Eintragung:
In das Stutbuch werden nur dreijährige und ältere Stuten, sowie dreijährige und ältere Hengste eingetragen die, in der Gesamtbewertung nach Abschnitt 7, dieser Zuchtbuchordnung mindestens 5.0 Punkte (Stuten) und 6.0 Punkte (Junghengste), bzw. 7.0 Punkte (Althengste) erreichen.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-02 20:04

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-02 21:34

Troef schreef:
Gidran en shagya-bloed.

eindelijk iemand die de gidran lijn kent.................ik heb er een (geen hengst weliswaar)

Balasjow

Info shagya's

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:51

Heb ik toevallig een folder meegenomen van: Europees Arabisch stamboek voor Shagya-Paarden, Sportpaarden en Pony's. Hierin staat onder meer: Het EASP is de jongste loot aan de Nederlandse Paardenstamboom, opgericht op 18 maart 2002. De doelstelling is: de bevordering van de fokkerij en het gebruik in de sport (wedstrijdsport en recreatie) van Shagya-paarden en overige sportpaarden/sportpony's met in de pedigree een substantieel percentage Shagya-Arabisch (ShA), Arabisch (ox) en/of Anglo-Arabisch (AA, ook wel x) volbloed. Dit stamboek is aangesloten bij het Internationale Shagya-Araber Gesellschaft e.v.
Onder aan de folder staat het adres en telefoonnummer van het EASP Stamboekbureau: Herenwal 69, 8441 BB Heerenveen, Postbus 91, 8440 AB Heerenveen. Tel. 0513-622828, fax -513-626655, e-mail easp@dolfijn.nl.

Misschien kun je hier met al je vragen terecht.

Ella