hengsten bespreken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:05

Rijd de vrouw van Van Manen niet tegenwoordig Amsterdam?

En er zit niemand profesioneel meer op, omdat die er niet eens op WILLEN zitten, geeft niets krijgen andere mensen ook is een kans nietwaar?

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:13

Wouter24 schreef:
Rijd de vrouw van Van Manen niet tegenwoordig Amsterdam?

En er zit niemand profesioneel meer op, omdat die er niet eens op WILLEN zitten, geeft niets krijgen andere mensen ook is een kans nietwaar?

Waarom niet??
ALs jonge hengst zou die zoveel talent hebben. Ik heb dat paard niet echt gevolgd maar toen waren ze er zo enthousiast over?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:17

ja idd, maar toen Sjoukje van Kooten met hem stopte (ik dacht omdat ze zwanger was) is ie bij veel verschillende ruiters terechtgekomen maar niemand die hem zo kreeg zoals sjoukje hem had. 1 en hetzelfde als met Jet-set D, alleen Nathalie Smeets had hem goed voor elkaar alle ruiters erna...drama...

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:21

Wouter24 schreef:
ja idd, maar toen Sjoukje van Kooten met hem stopte (ik dacht omdat ze zwanger was) is ie bij veel verschillende ruiters terechtgekomen maar niemand die hem zo kreeg zoals sjoukje hem had. 1 en hetzelfde als met Jet-set D, alleen Nathalie Smeets had hem goed voor elkaar alle ruiters erna...drama...

Jammer van al dat talent!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 22:31

Ja de hengst (amsterdam dus) is super gefokt en echt iets voor op een bloedmerrie, maar ja snel de hemel in geprezen en even snel weer afgebrand. Terwijk fokken toch denken op de lange termijn is.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:34

Hij is vos vergeet dat niet.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:36

Troef schreef:

Uhm is dat slecht??
Wat boeit het nu weer wat voor kleur die heeft, dat heeft toch niet op het rijden van doen?

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:37

ja idd, en dat fokt ie ook door, niet commercieel genoeg voor sommige mensen denk ik.. jammer hoor Argentinus x Tin Rocco das toch super mooi bloed!!

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:39

Wouter24 schreef:
ja idd, en dat fokt ie ook door, niet commercieel genoeg voor sommige mensen denk ik.. jammer hoor Argentinus x Tin Rocco das toch super mooi bloed!!

Hahah vind het nogal grappig. Waarom dekken er dan zoveel mensen met gribaldi die fokt ook mega veel vossen!!
Ik weet dat mensen op kleur fokken maar ik vind het onzin, een goed paard heeft geen kleur. Amsterdam is super gefokt, had super cijfers en ik geloof ook erg leuke nakomelingen. Jammer dat zo'n hengst zo ondergewaardeerd wordt!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-02 22:41

gribaldi is zwart en heeft best veel zwarte grote kinderen. Je denkt toch niet dat joop de vossen laat zien aan de aspirant dekkers die niet beter weten. Overigens zijn we pas bij de AAAAAA

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:46

sarabande schreef:
gribaldi is zwart en heeft best veel zwarte grote kinderen. Je denkt toch niet dat joop de vossen laat zien aan de aspirant dekkers die niet beter weten. Overigens zijn we pas bij de AAAAAA
Ja weet ik maar dit was van toepassing op amsterdam als voorbeeld Wat overigens wel met de A begint@!
Enne dan nog een voorbeeld JAzz mega vos net als cocktail zie nou niet dat die minder dekken door hun kleur.
Maar amsterdag heeft zichzelf minder gepromoot misschien dat het daardoor komt. maar zijn nakomelingen zijn er daardoor echt neit minder om!

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:49

Citaat:
Amsterdam is super gefokt, had super cijfers en ik geloof ook erg leuke nakomelingen. Jammer dat zo'n hengst zo ondergewaardeerd wordt!

Waar zijn die nakomenlingen?

ik heb de afst. keuring gezien.

Was het niet eens met de comm.

Die een goed rapport gaf.

Maar ik gaf de bemerking mee : onvoldoende in het ruggebruik.

DiePatrick van de Mheer o.i.d. kon hem goed aan de gang houden
maar buiging zat er niet in.

Ik heb er ook eigenlijk nooit wat van gezien.

Maar kan me vergissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-02 22:55

Wouter24 schreef:

Jetset D, heeft 2 jaar stilgestaan vanwege een blessure, nadat Nathalie hem had gereden, dus moeilijk zeggen dat andere ruiters er niet op kunnen rondsturen.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 00:28

sarabande"]
Ja de hengst (amsterdam dus) is super gefokt en echt iets voor op een bloedmerrie, maar ja snel de hemel in geprezen en even snel weer afgebrand. Terwijk fokken toch denken op de lange termijn is.
[/quote]

Dacht ik ook maar zo denkt niet iedereen tegenwoordig meer.

[quote="Troef"]
[/quote]

Boos!

[quote="Wouter24 schreef:

Niet commercieel genoeg, moet je eens in Duitsland zijn (Argentinus heeft heel voor heel wat interessante zonen gezorgd).
Idd erg zonde maar ja, wat is wijsheid he....

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 08:30

Wouter, dat klopt, de vriendin van Jan van Manen rijdt hem tegenwoordig.
(Zijn niet getrouwd). Zij is die clubgenote van mij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 08:45

OK dat is eigenlijk mijn punt en het op alfab zetten is een hulpmiddel. Het punt is dat we er met elkaar achter komen wat er eigenlijk met de hengsten aan de hand is zodat we die info als fokkers zijnde kunnen gebruiken. b.v. wat is een dressuurhengst. Hier zagen we al dat Ahorn dressuurpaarden op topniveau geleverd heeft. Daar zal Wiebke hem nooit voor gefokt hebben. Krack C is ook helemaal Holsteins gefokt en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Laten we dit topic beperken tot de KWPN rijpaarden. Nog even de A's afgaan:
AMULET
ANIMO
ARAM
ARGUS
ARMSTRONG
ATHLETICO
vul maar aan
op de laatste en de eerste na zijn deze hengsten 20 jaar, dus is er best wat over bekend, alhoewel niet echt meer actueel als dekhengsten, dan toch in de moederlijn. Het verschil in leeftijd komt omdat voorheen iedere voor het KWPN goedgekeurde hengst de letter van het jaar voor zijn naam kreeg als de naam al niet helemaal veranderde. (denk aan O Mozart B Raimond etc). Nu mogen de hengsten hun eigen naam of vaderlijn naam houden zoals b.v Amsterdam en Cantos.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 08:57

ABGAR XX, ABLE ALBERT XX, ACCENT, ACER XX, ACTUEEL, ADIOS, AFRICAN DRUM XX, AFRIKANER XX, AKTEUR, ALL WINS XX, ALMIRO, APALATIN, APOLLO, APOLLONIUS XX, APPLE KING XX, ARIBAN XX, AVIGNON
Zonder volledig te willen zijn Lachen Er stonden er nog wel een paar meer in het hengstenboek, maar die zijn vrij onbekend gebleven......
Overigens erg veel volbloeden in de A-jaargang!

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:13

sarabande schreef:
b.v. wat is een dressuurhengst. Hier zagen we al dat Ahorn dressuurpaarden op topniveau geleverd heeft.

We spreken hier over lange tijd geleden. Toen bestonden er nog geen dressuurhengsten. Alles was springen en als er eentje kon lopen werd die voor dressuur gebruikt. Er is hier al een topic geweest daarover. In de wedstrijden voor jonge dressuurpaarden verdwijnen hoe langer hoe meer de springvaders. Af en toe zit er nog eentje tussen, OK maar uitzonderingen...... Je moet de grote massa bekijken en dan oordelen. De eisen zijn hoger voor jonge dressuurpaarden. Specialiteit zet zich door. Waarom worden er ook aparte keuringen gehouden voor dressuurgefokte en springgefokte veulens, die eindigden altijd achteraan en dat wou men vermijden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-02 09:48

We zouden het even beperkt houden tot voor het KWPN en evt NRPS goedgekeurde in NEDERLAND ter dekking staande hengsten anders wordt de discussie zo oeverloos. Mijn idee is om ervaringen uit te wisselen, niet om elkaars statement onderuit te halen. Naar gelang we verder het alfab inkomen zullen we ook zien dat de meeste "dressuur"hengsten eigenlijk uit een springpaardenfokkrij afkomstig zijn. Van elkaar leren, was mijn item.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 09:55

Aram schijnt af e ntoe rotkarakters door te fokken. Verder ken ik hem niet.

NOg meer hengsten met een A, het zijn haflingerhengsten: Axan, rijtypisch, toch een wat scheppend voorbeen
1.47, ook in Duitsland gefokt
van Alban
Adidas: ouderwets type, veel manen, mist ruimte in beweging, 1.47
duits gefokt van Alexander v. Alexis

Argentan, grote slanke rijtypische hengst. 1.50

Liz. Amadeus afghan 2
Akelei
Pr. H. Alpenstern 0493
Stuart
Caritas/T
Carmen

Midas
E.H.Mithras
Mariechen
St. Pr. St. H. Mara 5592
Wotan
Hauptstutbuch Ancona
Asta

tije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:02

als jullie bij t zijn hoor ik het wel Lachen

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:11

Zullen we verder gaan met de B???

De B van Balzflug!!!(tja sorry troef van van uytert..)

Afbeelding

Habicht (Trak) x Insterfeuer x Dsminole II

Vader van goede dressuurpaarden met name uit de Formateur x Cadmus xx x Hurricane lijn van dhr.Franssen

Mondriaan- KWPN goedgekeurd Balzflug x Cadmus xx x Hurricane
Ommen- derde bezichtiging Balzflug x Formateur x Cadmus xx
Insulation-derde bezichtiging Balzflug xFormateur x Cadmus xx zzlicht dressuur
Nero- KWPN ggk Balzflug x Onyx x Hurricane

en niet te vergeten dit jaar aangewezen voor het verrichtingsonderzoek, Montecristo x Balzflug, De Niro x Balzflug, Jazz x Balzflug.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:12

Toch jamme dat we Pieter Heidema niet meer kunnen vragen, hij was het vaak niet eens met de fokkerij, had overal goed zicht op.......

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 10:19

sarabande schreef:
Naar gelang we verder het alfab inkomen zullen we ook zien dat de meeste "dressuur"hengsten eigenlijk uit een springpaardenfokkrij afkomstig zijn. Van elkaar leren, was mijn item.

Inderdaad, zoals gezegd 20 jaar geleden waren er nog geen puur dressuurhengsten dus zien we achteraan uiteraard springhengsten. Daaruit werd meer geselecteerd op beweging en aanleg tot hoge verzameling. Weltmeyer is bv zo'n dressuurhengst die praktisch geen springaanleg meer doorgeeft. Zo zijn ook de springhengsten geevolueerd en geselecteerd op hun capaciteiten.
Hier en daar kan ook wel een andere dan KWPNer besproken worden zeker. Zoveel buitenlandse hengsten hadden en hebben invloed op het KWPN. Niet iedereen is hier trouwens KWPN bezitter.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-02 11:38

Troef schreef:

Ik snap het niet wat is dat geze*k in de paarden wereld over kleuren. Zo'n onzin he.
Iedereen die zeurt over dat ie een kleur niet mooi vind, vind ik geen echte paarden liefhebber, want de kleur doet er niet toe het is het talent en het karakter wat zou moeten tellen.
Ik heb eeb schimmel en een vos. Nou fouter kan ik niet zijn geloof ik en weetje ik heb wel super knollies hoor daar veranderd de kleur niets aan.