laaten dekken / of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

doen of niet?

Poll eindigt op

niet
7 (33%)
wel
14 (66%)

Totaal aantal stemmen: 21

Miran

Re: laaten dekken / of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 07:53

Jullie doen net of 17 jaar al bejaard is Clown .

Mijn merrie is nu 17 en heeft een veulen erbij lopen. Absoluut geen problemen gehad met haar dracht, ook de laatste dagen werd ze het niet echt zat. De bevalling zelf was een eitje, daar heeft ze helemaal niet onder geleden. Het is dat ik het veulen nu zelf houd en fokken op een pensionstal niet altijd praktisch is, anders had ik haar zo nog een keer laten dekken, ook gerust over 2 of 3 jaar (er vanuit gaand dat ze dan nog in een goede gezondheid is), ze is zo'n goede moeder!
Ze heeft wel al eerder veulens gehad, de laatste was 8 jaar geleden. Maar die van jou heeft ook al eerder een veulen gehad.

Als de Da haar gezond verklaard en je een veulen fokt wat "verkoopbaar is" (ook als je het zelf wilt houden, je weet nooit!), dus bij voorkeur met een goed papier etc, waarom niet? Het is hardstikke leuk om mee te maken!
Wel moet je er rekening mee houden dat er een risico is, maar dat geldt voor jonge merries ook.

jessie34

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 09:09

IK heb ook een merrie van 17 jaar, die laat ik ook nog dekken dit jaar. zij heeft in het verleden 6 veulens gehad(1999 de laatste), ik moet maar afwachten of het uberhaupt nog wil lukken, maar ga het wel proberen Knipoog
en idd net wat Miran zegt, 17 jaar is echt nog niet bejaard hoor Clown
het risico is bij een jonger paard net zo groot.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 16:44

jessie34 Jou paard heeft al veulens gehad en dat scheelt wel vind ik maar een 17 jarig paard wat nog nooit een veulen heeft gehad zou ik dat echt niet doen

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-07 18:20

Maar dat is dus hier niet van toepassing, er is gezegd dat het betreffende paard al eerder een veulen heeft gehad.