Is er markt voor B-register paarden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vencedor

Re: Is er markt voor B-register paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-07 10:31

Citaat:
Ik heb ook een B-register paard, prima ding met potentie

Klopt dat is die van mij ook, helaas is papa te vroeg overleden en heeft hij zich niet helemaal kunnen bewijzen. Hij liep wel 1.30 / 1.40 parcoursen in Belgie. Alleen in nederland is er bijna niets bekent over hem, beetje zonde want het was een zoon van DE legende Alme.

Maar goed over jou paard ik zou ook voor een B papier gaan, dan weten ze toch wat erachter zit en ik denk altijd maar zo voor ieder dier is iemand te vinden. Misschien niet voor de hoofdprijs maar kwijt raak je hem wel.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-07 21:32

Als zo'n veulen maar goed terechtkomt. Dus niet in de salami of z'n dagen mag gaan slijten op een manege zonder weidegang (er zijn ook wel goede maneges gelukkig waar paarden wel gelukkig zijn). Maar goed, het duurt nog even voordat het geboren wordt. En wie weet gaat er dan nog van alles mis (niet te hopen natuurlijk)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:08

Joh, als daar straks een mooi donkerbruin hengstveulentje naast staat, raak je dat heus wel kwijt hoor. Ook wel voor netjes geld als 1.250 euro.
Wel een papier aanvragen, waar dan ook. Want voor een rijpaardje voor de sport maakt de kleur van het papier eigenlijk niemand wat uit (uitzondering kwpn-fanaten). De groep kopers voor de sport is vele malen groter als de groep kopers voor de fok. En een leuk sportpaard met een commercieel kleurtje en een prima verhandelbare maat zal het vast worden.

En eh.. de kans op salami is voor ieder paard gelijke groot.
Denk persoonlijk dat mensen die een paard kopen ongeacht afstamming en prestaties, veel onvoorwaardelijker hun dieren houden.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:40

Ik ga helemaal mee met Sammie, Dees en nog een aantal;
Als er een goed bewegend veulen (liefst nog met een mooi kleurtje) uitkomt, dan krijg je echt nog wel een fatsoenlijke prijs!

Vader ziet er trouwens helemaal niet verkeerd uit Cool

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:46

Ik heb zelf ook een paard zonder papier en ik krijg ook regelmatig de vraag wat er achter zit.
In de toekomst als ik er een paard bij wil hebben in de kans groot dat het weer een papierloze is.
Waarom? Ik koop een paard om te houden. Hengsten zeggen me niks en om een paard te kopen van 4/5000 euro is me gewoon te gek.

Succes met je veulen en hopen op een mooi beestje

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:54

Ik zou er ook een papier bij aanvragen, dat vind ik zelf in elk geval wel prettig, dat de afstamming bekend is en geregistreerd, ookal is de hengst niet goedgekeurd... Je kunt dan in elk geval wel kijken wat er voor bloed in zit...

En een mooi gebouwd, lief paard, voor een redelijke prijs, zal je vast wel kwijt kunnen aan een goed tehuis.
Voor veel mensen is een papier minder belangrijk als de prijs en het paard wel goed is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 07:07

Dees schreef:
Joh, als daar straks een mooi donkerbruin hengstveulentje naast staat, raak je dat heus wel kwijt hoor. Ook wel voor netjes geld als 1.250 euro.
Wel een papier aanvragen, waar dan ook. Want voor een rijpaardje voor de sport maakt de kleur van het papier eigenlijk niemand wat uit (uitzondering kwpn-fanaten). De groep kopers voor de sport is vele malen groter als de groep kopers voor de fok. En een leuk sportpaard met een commercieel kleurtje en een prima verhandelbare maat zal het vast worden.

En eh.. de kans op salami is voor ieder paard gelijke groot.
Denk persoonlijk dat mensen die een paard kopen ongeacht afstamming en prestaties, veel onvoorwaardelijker hun dieren houden.

Vindt ik een beetje loze opmerking. Iemand die met KWPNers fokt wil er nou eenmaal een papier bij hebben waar hij mee verder kan. Dat zal voor een fokker van Hanoveraners(om maar iets te noemen) niet anders zijn. Die zitten ook niet te wachten op een merrie met als vader een niet gekeurde NRPSer(of om het even een niet gekeurde Hanoveraan)
Als ik een paard voor de sport koop zou het me niet uitmaken, maar als ik er een voor de fok koop zou ik het toch belangrijker vinden.

Sorry Dees niet helemaal goed gelezen (Net wakker) jij hebt het ook over de sport...
Bloos

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 09:29

Maar ook voor de sport heb ik liever vol papier om eerlijk te zijn. Ik wilde perse een merrie met vol papier (nrps of kwpn) omdat ik er later ook mee wil fokken. En zo denken volgens mij heel veel mensen. Ik wilde zelfs geen groen papier (register A). Het moest en zou dus volledig veulenboek zijn. Eerst sport en dan evt. later fokkerij.
Ik hoorde gisteren van iemand die iets soortgelijks gehad heeft. Merrieveulen met B-register omdat de vader onbekend is. Het was inmiddels een jaarling. Vraagprijs 1000 euro, maar niemand die het dier wilde hebben. Is uiteindelijk door een handelaar opgehaald (verkoopbedrag een heel stuk lager dan de vraagprijs) met bestemming onbekend. Dan is er toch echt heel weinig markt voor B-registerdieren.

Maar goed, eerst m'n paard weer klaar. Voor is ze nog steeds kreupel, zelfs in stap.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:10

saden schreef:
Ik heb zelf ook een paard zonder papier en ik krijg ook regelmatig de vraag wat er achter zit.
In de toekomst als ik er een paard bij wil hebben in de kans groot dat het weer een papierloze is.
Waarom? Ik koop een paard om te houden. Hengsten zeggen me niks en om een paard te kopen van 4/5000 euro is me gewoon te gek.

Succes met je veulen en hopen op een mooi beestje

Je hebt een paard zonder papier maar je kent de hele afstamming en je kent de moeder. Dat is toch wat anders dan een volledig papierloos paard kopen waar je niets vanaf weet.

Dat is toch wat anders dan een veulen aanbieden op de markt waar niemand wat vanaf weet.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 11:47

[
Citaat:
quote="germie"]Omdat ze ongevraagd (terwijl ik aan het werk was) een twenterhengst (nrps papier) bij mijn kwpn stamboekmerrie hebben laten lopen is mijn paard dus drachtig (en stokkreupel Boos! ).

Wie zijn ''ze'' ? is het de eigenaar van de stal/ pension waar je paard staat ?of de eigenaar van het paard zelf ?
belangrijk om te weten omdat een pension/stal vaak een bord op stal hebben hangen met : wij zijn niet aansprakelijk voor kapotte gestolen voorwerpen en ongevallen op stal letselschade bla bla bla.
Dit is om zich (terecht) in te dekken voor aansprakelijkheid t.o.v. hun klanten. volgens mij word het dan een moeilijk verhaal om de kosten zomaar kunnen te verhalen ik zou me daar wel even in verdiepen.
Wat als jou paard komt te overlijden bij de geboorte ?of onbruikbaar blijft ?of een of ziek veulen met alle kosten van dien ?
Ik zou me daar eerder mee bezig houden dan met wel of geen papieren

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 12:51

germie schreef:
Maar ook voor de sport heb ik liever vol papier om eerlijk te zijn. Ik wilde perse een merrie met vol papier (nrps of kwpn) omdat ik er later ook mee wil fokken. En zo denken volgens mij heel veel mensen. Ik wilde zelfs geen groen papier (register A). Het moest en zou dus volledig veulenboek zijn. Eerst sport en dan evt. later fokkerij.
Ik hoorde gisteren van iemand die iets soortgelijks gehad heeft. Merrieveulen met B-register omdat de vader onbekend is. Het was inmiddels een jaarling. Vraagprijs 1000 euro, maar niemand die het dier wilde hebben. Is uiteindelijk door een handelaar opgehaald (verkoopbedrag een heel stuk lager dan de vraagprijs) met bestemming onbekend. Dan is er toch echt heel weinig markt voor B-registerdieren.

Maar goed, eerst m'n paard weer klaar. Voor is ze nog steeds kreupel, zelfs in stap.

Een volledig 'modern gefokt' paard met een 'papier met aanzien' kan ook heus een heeeeeel gewoon beestje zijn. Er lopen veel te weinig 'Okidoki's in de wereld, hoe prestigeus men ook pretendeert te fokken.

Een handelaar die een enter koopt zet dat dier gewoon voor 2 jaren weg in een weide ergens. Als ze er niets in zien kopen ze gewoon helemaal niet Knipoog
Zorg dat je er een registratie-bewijs met afstamming bij krijgt en je komt er heus wel op een nette manier van af. Het zal de koper ervan echt worst zijn of dat nu een NRPS, KWPN, EASP of EAS papier is, zolang maar bekend is welk bloed er door de aderen stroomt. Veulen moet de juiste kleur hebben en correct over de benen kunnen gaan.

Persoonlijk begint je neerbuigendheid naar dieren zonder 'vol papier' (jouw woorden) mij een beetje te kriegelen. De zwangere merrie in kwestie is volgens de club die jij zo aanbidt, immers ook maar een 'heel gewoon beestje' (gezien de uitslag van de merriekeuring afgelopen zomer, je eigen verhaal).
Ik vind het kortzichtig dat je nu al uitsluit dat je ooit blij zult zijn met dat veulen. Als je écht voor de fokkerij ging, had je meteen al een volwassen keurmerrie met de voor jou (!) juiste kleur papier gekocht.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 13:01

hananya schreef:
Ik denk dat je eerst maar eens moet kijken wat eruit komt...

Als het een mooi veulen is dat leuk/goed kan bewegen, is het altijd wel redelijk verkoopbaar.
Om mee te fokken is zo'n dier natuurlijk niet de eerste optie, (tenzij de hengst in de toekomst nog eens wordt goedgekeurd) maar als sportpaard is zo'n dier prima te gebruiken.

Ik zou er overigens wel gewoon een papier bij aanvragen. Mocht het later als sportpaard nog eens doorverkocht worden kan diegene er tenminste een afstamming bij geven...

Ik ben het eigenlijk helemaal met Hananya eens.
Wacht gewoon af (je kunt er toch niets meer aan doen) en zoals je zelf al zegt is de afstamming op zich niet verkeerd. Knipoog .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:40

Ik persoonlijk zou het meteen weg laten halen. Alle risico's die altijd aan een dracht verbonden zijn is mij dat niet waard.
En degene die er verantwoordelijk voor was kreeg een schadeclaim aan zn broek.

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:48

Ik zou als ik jou was juridische stappen ondernemen. Het lijkt mij dat je dit wel kunt aanvechten. De eigenaar van de hengst of wie hier dan ook maar verantwoordelijk voor is, zou op zijn minst de helft van de kosten op zich moeten nemen. Al die dierenartskosten terwijl je niet om een veulen gevraagd hebt. Heel veel succes ermee.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 19:50

Dees schreef:
Zorg dat je er een registratie-bewijs met afstamming bij krijgt en je komt er heus wel op een nette manier van af. Het zal de koper ervan echt worst zijn of dat nu een NRPS, KWPN, EASP of EAS papier is, zolang maar bekend is welk bloed er door de aderen stroomt. Veulen moet de juiste kleur hebben en correct over de benen kunnen gaan.

De realiteit is toch anders, Dees. Ken heel wat handelaren die eigenlijk alleen maar KWPN-ers willen, omdat die nu eenmaal veel makkelijker te verkopen zijn dan bv. een AES-er of met Zangersheide papier. Sterker nog, de meeste klanten hebben dan nog liever een Reg. A-er dan eentje met papier van onbekender stamboek. Vele buitenlanders kennen van de Nederlandse stamboeken ook alleen maar het KWPN.

Bij een kennis van mij staat een twenter in de opfok. Vader heeft als éénjarige een jaarlingmerrie gedekt. Eind september lag er opeens een veulen naast (hengst en merrie waren toen 2). Is voor zover ik weet geen papier bij aangevraagd, maar was aan de straatstenen niet kwijt te raken. Uiteindelijk toch nog een 'gek' voor gevonden, die een weggeefprijs wilde geven.

Citaat:
Persoonlijk begint je neerbuigendheid naar dieren zonder 'vol papier' (jouw woorden) mij een beetje te kriegelen. De zwangere merrie in kwestie is volgens de club die jij zo aanbidt, immers ook maar een 'heel gewoon beestje' (gezien de uitslag van de merriekeuring afgelopen zomer, je eigen verhaal).
Ik vind het kortzichtig dat je nu al uitsluit dat je ooit blij zult zijn met dat veulen. Als je écht voor de fokkerij ging, had je meteen al een volwassen keurmerrie met de voor jou (!) juiste kleur papier gekocht

Ja daar moet ik me wel bij aansluiten, maar bij zo'n volwassen keurmerrie hangt vaak een ander prijskaartje dan aan zo'n Lennard. Denk dat dat óók heeft meegespeeld. Al zou het voor de fokkerij wel een veel verstandiger keuze zijn geweest om eentje te kopen uit een goed nest en met predikaat/prestaties.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-07 21:37

Mijn paard is voor mij echt een topper. Ze is exterieurmatig misschien niet de sterkste, maar ze heeft geen grove fouten (en grove fouten zijn reden om er niet mee te fokken, anders niet). Vrijspringen kan ze bovengemiddeld en daar gaat het mij in de eerste plaats om: de sport. Ik snap niet dat jullie een paard ongezien durven afkraken, als je haar 4 weken terug zag, dan was het een heel ander paard dan vorig jaar toen ze nog zo iel en arm bespierd was. Onder het zadel vind ik het een fijn dier, ze kan makkelijk verruimen in alle gangen en met springen gaat ze eigenlijk altijd door. Nu ben ik nog niet op B-niveau met springen, maar hekjes en tonnen e.d. van zo'n 70 cm hoog pakt ze gewoon netjes op.
Verder wilde ik perse geen keurmerrie. Ik wilde een jong dier, max. 2 jaar oud om helemaal zelf klaar te maken. MET vb papier. Dat is gelukt. Hoewel ik eerlijk gezegd ging kijken naar een paard met meer ster, keur en prestatie in de lijn was dat gewoon niet wat ik zocht en deze wel. Toen ik haar zag had ik zoiets van die wil ik wel hebben. Als ze geen vb papier gehad had, dan had ik haar alsnog laten staan, maar nu dus niet. Ze loopt onder het zadel, en voor de wagen. Ik ben daarom zeer tevreden met haar. Tuurlijk had ik haar graag nog net wat mooier afgewerkt willen zien, maar ik zou niet inzien waarom ik met deze merrie niet zou kunnen en mogen fokken. Ik weet wat ik er aan zou willen verbeteren en waar ik afbsoluut niet aan toe zou willen geven omdat ik dat bij mijn paard mooi vind(schoft, rug, lendenen, achterhand, springtechniek en beweging). Enige voordeel aan dit 'geintje' is dat ik straks weet hoe m'n merrie fokt zonder dat ik zelf een hengst heb mogen kiezen. Als ik zelf zou fokken, dan deed ik dat ook voor mezelf. Tuurlijk zou ik dan naar keuringen gaan, maar ik moet tegen het fokprodukt aankijken en er tevreden mee zijn. En nu wordt het mij opgedrongen en dan is het een stuk minder leuk.

Suzanne F. Ik heb het er met de veearts over gehad en hem leek het beter om het te laten zitten, hier zouden ook risico's aan zitten. Anders had ik het er uit laten halen.
Het grootste probleem nu is de kreupelheid. Daarna dus het veulen. Ik zie geen mogelijkheid om het zelf te houden en dat is juist wat me zo enorm tegenstaat. Ik hecht me eigenlijk altijd wel aan dieren en dit is er dus eentje waarvan je weet dat je er weer afscheid van moet nemen. En alsj e dan maar weet dat ze goed terechtkomen. Maar ja, dat is dus nu de vraag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:10

Als je wilt komt je diertje altijd wel goed terecht
Dan heb je hem misschien wat langer te koop omdat je flink selecteerd in de evt. kopers

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 01:13

voor een goed paard is er altijd een markt, vol papier, vb papier, a, b c of papierloos...
voor een slechte met het beste papier is er ook markt.
Wie zijn dan de dromers?

Een nationaal kampieon 3 jarige is ook op de markt gekocht, welsh A welliswaar.. en mischien een uitzondering of juist de regel....

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 10:42

Hee er is zelfs markt voor een slecht paard met 'geen papier'... je moet eens weten hoeveel mensen uit pure onwetendheid thuis komen met een kwalitatief zeer matig paard, vaak nog voor veel te veel geld (onder het motto, de vraagprijs is hoog, het zal dus wel een goede zijn Tong uitsteken )

Op elk potje past een dekseltje. Dat is ook zo bij paarden.
En nogmaals, zo heel slecht vind ik de hengst niet passen bij de merrie. Het had ook erger kunnen zijn Knipoog

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-07 10:48

Het had inderdaad erger kunnen zijn ja, dat klopt. Een papierloze ponyhengst bijvoorbeeld. En ik wil haar ook eerst weer gewoon klaar hebben (in stap nog steeds voor kreupel, hoef is ook nog steeds warm, aderen opgezet, achterbeen lijkt wel beter te worden, maar durf ik niets over te zeggen).
Maar leuk is dit gewoon niet. Ik zit er ook nog erg over in waar ze moet bevallen, want de stal waar ze nu in staat is 2.90 bij 3.40 en dat is wel erg klein. Het is wel de grootste box die ze daar hebben. Evt. kon er misschien wel wat met weidehekken gemaakt worden, maar dan staat ze weer apart van de rest.
Verder wil ik haar vanwege de sport graag kort in het haar houden, dus hoe ik dat met dekens moet doen weet ik ook nog niet. Desnoods een dunnere canvasdeken op zodat ze toch niet als een teddybeer eruit komt te zien en de deken heel wat kan hebben. Met veulens die in riemen verstrikken schijnt het mee te vallen. Bilriemen gebruik ik nooit, buiksingels schijnen veulens eigenlijk nooit in te komen. Maar ja, ze kauwen wel alles stuk.
Ik heb me wel voorgenomen om het veulen direct vanaf dag 1 even te scheiden van de moeder zodat ik na een week weer normaal kan gaan rijden. Ik weet alleen niet of m'n merrie mee wil werken, want als ze nu alleen op stal staat en ik ga een rondje wandelen, dan krijg ik haar amper meer de stal in omdat ze liever bij de andere paarden staat. Maar ja, kreupelheid=stalrust in dit geval, moet van de dierenarts. Zodra het kan wil ik haar wel graag weer in het land hebben, maar ze is nu gewoon veel en veel te slecht (en het verbetert ook amper Boos! ).
Hoe ik het met beweging geven in de wintermaanden moet doen weet ik ook niet. Zo'n veulen moet wel naar buiten om te bewegen, maar ja, waar? In de bak? Het erf maar over wandelen, het veulen volgt toch wel?

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 12:27

Natuurlijk is er markt voor Bregister paarden. Er zijn zat mensen die gewoon een leuk paard willen voor de basissport en recreatierijden. Die hoeven niet persé een paard met een 'duur'papier.
Overigens vind ik de vader wel een aansprekend dier. Ja Neemt niet weg dat het wel vervelend is voor jou dat je met de zorgen/kosten zit.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 17:43

Citaat:
Ik heb me wel voorgenomen om het veulen direct vanaf dag 1 even te scheiden van de moeder zodat ik na een week weer normaal kan gaan rijden. Ik weet alleen niet of m'n merrie mee wil werken, want als ze nu alleen op stal staat en ik ga een rondje wandelen, dan krijg ik haar amper meer de stal in omdat ze liever bij de andere paarden staat. Maar ja, kreupelheid=stalrust in dit geval, moet van de dierenarts. Zodra het kan wil ik haar wel graag weer in het land hebben, maar ze is nu gewoon veel en veel te slecht (en het verbetert ook amper Boos! ).

TS
Het lijkt er wel op dat je drukker maakt over de vacht en training van je kreupele merrie, dan met wie er verantwoordelijk is voor deze situatie en dat je merrie kreupel is geworden.
Ik maak hier uit op dat je het veulen nog niet zo'n ramp vind ,ongeacht de omstandigheden op de stal waar je staat ?
Of zie ik het verkeerd ? Ik zou me toch drukker maken om de faciliteiten voor je drachtige merrie met evt veulen en als je eigenlijk dat niet kunt betalen en waarom praat je dan niet met degene die verantwoordelijk is ?straks heb je een veulen daar moet je toch niet te licht over denken en je verantwoordelijkheid nemen t.o.v je paard
ik vind het een beetje naief .......

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-07 21:43

Ik heb m'n paard verhuisd, wil die gewoon eerst weer klaar, heb 3 hele vervelende weken achter de rug. Paard aan 2 benen kreupel, een week later komt er een ontsteking bij. Ene been lijkt wel weer de goede kant op te gaan, maar het voorbeen dus niet. Vorige week weer de veearts erbij, want ze kon er nog niet goed op staan. Neemt die man niet eens de tijd om het goed te bekijken en weet ik dus nog niet wat er aan dat voorbeen mankeert. Maar het is niet zomaar een kreupelheidje zoals hij het afdeed. Paard is enorm afgevallen, want het eten was haar gewoon te veel werk. Maar goed, het resultaat is dat ze nog steeds niet op het voorbeen kan staan. Geen zwelling, geen warmte (wel geweest in onderbeen incl. hoef), maar nog steeds enorm opgezette aderen. Been wordt naar voren gehouden, dus zo ver mogelijk voor de massa, niet geheel gestrekt. Voor mij heeft dit nu gewoon meer prioriteit. Dat veulen duurt nog een hele tijd, ik denk wel na over de problemen, maar mijn paard is nu gewoon zo slecht dat dit echt even voor moet gaan. Ze heeft echt enorm veel last van dat ene voorbeen. Zoals ze vanavond was heb ik er zelfs een hard hoofd in dat het ooit weer goedkomt.
Ik ben ook echt niet blij dat ze drachtig is, maar op dit moment is dat inderdaad voor mij het minst erge. Dat duurt nog even en nu moet m'n paard eerst weer klaar. We g aan er maar gewoon van uit dat de dracht normaal verloopt en dat er een gezond veulen geboren wordt. Tegen de tijd dat het veulen verkocht moet worden zijn we bijna een jaar verder. Maar die kreupelheid, dat is nu gewoon echt het belangrijkste. De ene dag lijkt het iets beter te gaan en heb ik ook weer hoop dat het weer goedkomt, maar de andere dag is het gewoon weer volledig mis.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 00:13

Wat betreft het veulen (en ik snap dat je daar nu even geen boodschap aan hebt, maar het zit er wel, en naar ik begrepen heb nog steeds) : Ik zou er sowieso een papier bij vragen, ook als is het een B. En als je de middelen, de tijd en de capaciteiten hebt om hem een goede start te bieden: ga ervoor!

Wat betreft je merrie: ik zou foto's laten maken om HKO uit te laten sluiten. De kreupelheid duurt te lang en de houding van de merrie duidt daar sterk op....

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 00:22

pff.. ik heb niet eens de moeite genomen om alle berichten door te lezen.
Lijkt me in deze maatschappij niet handig om niet te vermelden wie de vader is, je weet maar nooit.
Ik zit daarintegen in een groepje dat sch**t heeft aan papier, al die geweldige kwpn-ers die ik tegenkom die niet goed zijn in het koppie.
Of een paard nu wel of geen papier heeft, ik ga voor het karakter en ik kan me niet indenken dat ik de enige ben, dus een goed plekje voor dat veulen moet te vinden zijn.
Ik bedoel, ik ben ook van adel, maar nog nooit een vent die mij daarna gevraagd heeft hoor, mijn karakter blijkt dan doorslaggevend.
Ik persoonlijk zou wel de kosten verhalen, je hebt er immers niet om gevraagd en je paard is ook nog eens uit de roulatie (schrijf je dat zo?)
Sterkte ermee in ieder geval