Dees schreef:Zorg dat je er een registratie-bewijs met afstamming bij krijgt en je komt er heus wel op een nette manier van af. Het zal de koper ervan echt worst zijn of dat nu een NRPS, KWPN, EASP of EAS papier is, zolang maar bekend is welk bloed er door de aderen stroomt. Veulen moet de juiste kleur hebben en correct over de benen kunnen gaan.
De realiteit is toch anders, Dees. Ken heel wat handelaren die eigenlijk alleen maar KWPN-ers willen, omdat die nu eenmaal veel makkelijker te verkopen zijn dan bv. een AES-er of met Zangersheide papier. Sterker nog, de meeste klanten hebben dan nog liever een Reg. A-er dan eentje met papier van onbekender stamboek. Vele buitenlanders kennen van de Nederlandse stamboeken ook alleen maar het KWPN.
Bij een kennis van mij staat een twenter in de opfok. Vader heeft als éénjarige een jaarlingmerrie gedekt. Eind september lag er opeens een veulen naast (hengst en merrie waren toen 2). Is voor zover ik weet geen papier bij aangevraagd, maar was aan de straatstenen niet kwijt te raken. Uiteindelijk toch nog een 'gek' voor gevonden, die een weggeefprijs wilde geven.
Citaat:
Persoonlijk begint je neerbuigendheid naar dieren zonder 'vol papier' (jouw woorden) mij een beetje te kriegelen. De zwangere merrie in kwestie is volgens de club die jij zo aanbidt, immers ook maar een 'heel gewoon beestje' (gezien de uitslag van de merriekeuring afgelopen zomer, je eigen verhaal).
Ik vind het kortzichtig dat je nu al uitsluit dat je ooit blij zult zijn met dat veulen. Als je écht voor de fokkerij ging, had je meteen al een volwassen keurmerrie met de voor jou (!) juiste kleur papier gekocht
Ja daar moet ik me wel bij aansluiten, maar bij zo'n volwassen keurmerrie hangt vaak een ander prijskaartje dan aan zo'n Lennard. Denk dat dat óók heeft meegespeeld. Al zou het voor de fokkerij wel een veel verstandiger keuze zijn geweest om eentje te kopen uit een goed nest en met predikaat/prestaties.