Is jouw merrie goed genoeg voor de fokkerij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:43

Cassidy"]
[quote="Missouri schreef:
Jurita maar een 3e premie Maartje????? Ik vond dat altijd een super mooi paard!!
Naam van de fokker ben ik het ook wel mee eens. Mijn hoefsmid had een merrie (uit de -rite stam) die bij hem geen ster werd. Nu is ze van een bekende fokker en werd ze wel ster... raar.

Heel raar....maar verbaasd me niets....Lips are sealed
[/quote]

Tja ik zal ook nooit een merrie ster krijgen... ik sta bekend als "dat meisje wat moeilijk doet" Haha!
Ik vind sowieso dat alle stamboeken aan vriendjespolitiek doen. Het moet om het paard zelf gaan, niet om het papier of de naam van de fokker (of eigenaar).
Das dan wel weer een sterk punt van het AES...

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:45

Hmm.. laat me nog even iets duidelijk maken: criteria zijn altijd moeilijk. Wanneer is een merrie nou een goeie fokmerrie? Is dat een goed papier, een goed uiterlijk, goede keuringsresultaten of goed sportresultaten?

Soms is het een combinatie, soms een deel daarvan. Als een merrie niet presteert op de keuring of de sport, dan moet je daar een vraag bij stellen: waarom? Soms zijn de redenen onafhankelijk van de fokwaarde, soms ook niet. Als fokker dien je dus bewust de keuze te maken of een dier een fokdier is of niet.

Komen er soms goede dieren uit de fok-maar-raak loterij? Natuurlijk, want soms zitten er namelijk wel eens goeden tusen die onbekende grijze massa. Ieder paard heeft wel bepaalde kwaliteiten en achter ieder paard zit wel een of meer goede voorouders. De vraag is: wil je 8 snackpaarden fokken om een topper te krijgen?

Voor wat betreft dat "zelf houden". Leuk idee, maar niet altijd praktisch. Paarden worden al gauw 30 jaar oud. Wil je dus met jezelf een verbintenis aangaan om de komende 30 jaar met dat veulentje bezig te zijn? Hmm.. klinkt al wat zwaarder.. Als het resultaat goed is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Een goed dier redt zichzelf, want er zijn genoeg mensen die kwaliteit kunnen onderscheiden van "rommel".

Voor wat duur versus goedkoop betreft: duur is het pas als je 500 Euro dekgeld betaalt en het veulen niet aan de straatstenen kwijt krijgt. Goed, als je van veulenbiefstuk houdt is dat misschien iets anders, maar ik heb niet de indruk dat zovelen dat doen. Wie onkruid zaait, zal onkruid oogsten..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:46

papieren zeggen helemaal niets.....en op een papier kun je niet rijden.

En Phoenix was een schitterend paard....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:52

fabienne schreef:
Lovely, heb je mijn eerste bericht niet gelezen?

Trouwens, ook uit ster- of keurmerries is het echt geen garantie dat je een goed veulen krijgt! Was het maar zo simpel............

Fokken blijft gokken, ook met 'bewezen' materiaal. Met merries of hengsten met een erfelijk gebrek kun je beter niet fokken, dat is mijn mening. Het wordt gedaan, dat weet ik.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:53

Cassidy schreef:
op een papier kun je niet rijden.

Haha!

Persoonlijk zou ik als ik met mijn merrie wil fokken wel advies vragen aan mensen met meer ervaring. Indexen zeggen mij niet zoveel, ik zoek een hengst die de eventuele beperkingen van mijn merrie verbetert.

Mijn pony was ook brandhout toen ik haar voor 100 gulden (!!!) van de slager kocht. Na veel vragen en pluizen bleek ze toch papieren te hebben. Maar van die papieren werd ze niet mooier... wel van jarenlang hard werken en uiteindelijk 40 winstpunten in de Z2 bij de paarden halen.
Ze werd prestatie, ik heb er wat veulens mee gefokt die allemaal een 1e premie kregen. En allemaal het geweldige karakter van moeder.
Ze was amper een maand dood toen ik een brief kreef van het stamboek: ze is preferent verklaard.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 14:53

Cassidy schreef:

helemaal waar, Cassidy, maar begrijp wel: we hebben het hier of fokken, niet over rijden.. En: met een ontzettend goed rijpaard zonder papieren zou ik liever willen fokken voor de sport dan met een matig rijpaard met matige papieren.. Voor de stamboekkeuring is dat weer een ander verhaal..

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:09

joostvangestel"]
[quote="Cassidy schreef:

helemaal waar, Cassidy, maar begrijp wel: we hebben het hier of fokken, niet over rijden.. En: met een ontzettend goed rijpaard zonder papieren zou ik liever willen fokken voor de sport dan met een matig rijpaard met matige papieren.. Voor de stamboekkeuring is dat weer een ander verhaal..
[/quote]

Tja, maar als een paard qua papier super is en het goed doet aan een touwtje maar onder het zadel niet, wat heb je er dan aan? De meeste paarden moeten toch als rij/sportpaard door het leven. En een ruiter heeft niets aan een prachtig paard waar hij/zij alleen maar naast kan lopen.
En we fokken toch om betere sportpaarden te krijgen?

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:18

Missouri"]
[quote="Cassidy"][quote="Missouri schreef:
Jurita maar een 3e premie Maartje????? Ik vond dat altijd een super mooi paard!!
Naam van de fokker ben ik het ook wel mee eens. Mijn hoefsmid had een merrie (uit de -rite stam) die bij hem geen ster werd. Nu is ze van een bekende fokker en werd ze wel ster... raar.

Heel raar....maar verbaasd me niets....Lips are sealed
[/quote]

Tja ik zal ook nooit een merrie ster krijgen... ik sta bekend als "dat meisje wat moeilijk doet" Haha!
Ik vind sowieso dat alle stamboeken aan vriendjespolitiek doen. Het moet om het paard zelf gaan, niet om het papier of de naam van de fokker (of eigenaar).
Das dan wel weer een sterk punt van het AES...
[/quote]

ja 30 jaar met he zelde paard. echt wel. er is niets mooiers. je kent elkaar door en door, maar voor de fok moet je dat niet doen.
ik ga mijn symmie nooit verkopen hoor. Lovers

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:27

Tja ik zou (wijlen) Soesje ook nooit verkopen, maar het gros van de paardenmensen heeft een paard niet om er 30 jaar mee te doen. Dat is meer Pennymentaliteit (sorry voor de uitdrukking).
Als iemand anders jouw geweldige pony niet had verkocht had jij hem ook niet kunnen kopen!!
Hoe komen mensen aan al die leuke paarden?? Het merendeel is gekocht!

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:29

ik niet ik fok ze hihi phoenix zelf gefokt en symmie ook.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:34

phoenix4ever schreef:
ik niet ik fok ze hihi phoenix zelf gefokt en symmie ook.

Haha! Das ook een manier... je eigen ideale paard fokken om zelf te houden! Haha!

Maar helaas doen veel mensen dat niet, ze fokken met brandhout en als het veulen dan tegenvalt willen ze het verkopen. Wat meestal niet lukt en dan: MORA!!!

Of het veulen is ook brandhout en ze zien het niet, en vragen er een exorbitant hoog bedrag voor (voorbeel van bij ons op stal Haha! )

Fokken is gokken. Maar je kunt wel minder risico's nemen...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:38

typisch dat we dieren zomaar brandhout kunnen noemen. Moet je eens kijken wat er voor brandhout aan mensen rondloopt dat maar lukraak fokt. Dan geef mij maar zo'n veulen. Wat noemen jullie eigenlijk brandhout voor een paard? is dat een heel gewoon paard dat wel gezond is, maar niets bijzonders is, of is het een paard waarmee absoluut niet gesport kan worden? Ik heb een beetje moeite met die term als het om dieren gaat, sorry. Verder ben ik het er mee eens, dat keur en ster predikaten meer zeggen over het type paard, dan over de prestaties in de sport, en dat het derhalve te weinig zegt over de kwaliteit van de nafok.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:46

Ik ben wedstrijdruiter. Voor mij is een paard "brandhout" (nou ja, ik zou hem niet willen hebben klinkt beter he...) als hij absoluut niet kan en wil presteren. Ik rij dressuur dus voor mij is een paard wat een mooi silhouet heeft en erg goed kan lopen een pre.
Maar als ik alleen lekker zou buitenrijden en poetsen en knuffelen (en ik weet dat er ook zat mensen zijn die dat doen) geef mij dan maar een paard wat niet dressuurmatig kan lopen maar verder wel zo gezond is als een vis.
Maar ik had het over prestatiegericht rijden, niet over poetsen en knuffelen.

phoenix4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:49

ik heb gewoon een super merrie. ben echt trots en moet je nagaan dat ze als brandhout zoals jullie dat noemen mij verkocht is. ze heeft een oog en was levens gevaarlijk.
voor de topsport zou het niets meer zijn dachten ze. haha had ze makkelijk gekunt. nou iedereen die aktion kent. ze heeft ongevver de helft van zijn hals als het niet meer is. een merrie met een enorme kap op de hals en springen woh met haar ene oogje springt ze zo goed dat ik maar mee vlieg en na sta te bibberen van de adrenaline stoot in mijn bloed. hihi. voor weinig geld een wereld paard.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:49

Waarom heeft troef zich nog niet in de discussie gemengd?
Lees de onderstaande quotes.
Toen ik het woord Salami liet vallen kreeg ik heel bokt over me heen,
vooral toen ik nog verwees naar bepaalde URLS.

De mod. brak de topic af en ga zo maar verder.

Ik ben blij te zien dat in deze topic toch deze zaak aan de orde wordt gesteld.
Ga zo door. Knipoog

Citaat:
Anouk schreef:Geplaatst: 19-08-02 19:02 Onderwerp:

[FA] Welke hengst bij deze Havidoff-merrie?
--------------------------------------------------------------------------------

Hahaha, een salami paard, wat een uitdrukking zeg,... En inderdaad, registratie A is niet waardeloos, maar wel onhandig voor de keuringen e.d.

Meer dan 50 foto's in mijn profiel, paarden, honden, katten,... ! UPDATE (binnenkort weer nieuwe foto's erbij!!)

Missouri schreef:

Citaat:
Das ook een manier... je eigen ideale paard fokken om zelf te houden!

Maar helaas doen veel mensen dat niet, ze fokken met brandhout en als het veulen dan tegenvalt willen ze het verkopen. Wat meestal niet lukt en dan: MORA!!!

Of het veulen is ook brandhout en ze zien het niet, en vragen er een exorbitant hoog bedrag voor (voorbeel van bij ons op stal )

Joost van Gestel schreef
Citaat:
Als het resultaat goed is, dan hoef je je geen zorgen te maken. Een goed dier redt zichzelf, want er zijn genoeg mensen die kwaliteit kunnen onderscheiden van "rommel".

Voor wat duur versus goedkoop betreft: duur is het pas als je 500 Euro dekgeld betaalt en het veulen niet aan de straatstenen kwijt krijgt. Goed, als je van veulenbiefstuk houdt is dat misschien iets anders, maar ik heb niet de indruk dat zovelen dat doen. Wie onkruid zaait, zal onkruid oogsten..

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:55

phoenix4ever schreef:
ik heb gewoon een super merrie. ben echt trots en moet je nagaan dat ze als brandhout zoals jullie dat noemen mij verkocht is. ze heeft een oog en was levens gevaarlijk.
voor de topsport zou het niets meer zijn dachten ze. haha had ze makkelijk gekunt. nou iedereen die aktion kent. ze heeft ongevver de helft van zijn hals als het niet meer is. een merrie met een enorme kap op de hals en springen woh met haar ene oogje springt ze zo goed dat ik maar mee vlieg en na sta te bibberen van de adrenaline stoot in mijn bloed. hihi. voor weinig geld een wereld paard.

Dat had ik dus met mijn Soesje voor 100 gulden ook. Maar nu is Soesje dood en ik geloof daat niet meer zo in. Wel leuk dat het nog steeds kan, maar ik zou nooit meer zo'n risico willen nemen door zo'n beestje te kopen.
Dan maar wat meer geld voor iets waarvan ik zeker weet dat het wat KAN worden.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:56

Haha, Desiree, jij was de laatste waarvan ik gedahct had dat die over brandhout zal vallen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 15:58

Sja, Troef laat duidelijk (misschien ongewild) zien dat bovenstaande quotes klinken alsof paardenmensen niet echt paardenliefhebbers zijn.
Zelf ben ik geen bijzonder goede ruiter, ik hoef dus geen supergoed paard. MAar een beetje paard kan het Z gemakkelijk halen, (ruiter is ander verhaal). Uiteraard haal je dat met het ene paard beter dan met het andere. Maar om het andere dan maar gelijk brandhout te noemen.... Moet je eens kijken hoeveel BRANDHOUT er op paarden rijdt, is toch doodzonde van die paarden! Maar ja, als die ruiters toch gelukkig zijn is het goed.
Overigens ben ik het er wel mee eens, dat mensen niet lukraak moeten fokken, en concensieus moeten nadenken bij wat ze doen, of het zinnig is om met hun merrie te fokken, wat het doel is, en welke hengst ze daarvoor nodig hebben. zo zou ik dat zelf wel doen tenminste. Inderdaad om de kansen van het veulen op de markt ook te optimaliseren, dus in het belang van het dier.

jamylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:01

Ik wil volgend jaar mijn merrie Jamey door een NRPS hengst laten dekken.
Jeems heeft geen papieren, maar wat je van haar vind moet je zelf weten, foto's staan in mijn profiel. Het lijkt mij een zeer goede fokmerrie, als je kijkt naar haar bouw en karakter.Ondanks dat ze geen papieren heeft. Mij benieuwen wat ze volgend jaar op de keuring van het NRPS van haar zeggen...

Missouri

Desiree schreef:
Sja, Troef laat duidelijk (misschien ongewild) zien dat bovenstaande quotes klinken alsof paardenmensen niet echt paardenliefhebbers zijn.

Euh... ik bedoel persoonlijk met brandhout, een paard waar ik dus persoonlijk niks aan zou hebben. Wil niet zeggen dat dit voor een ander geen super beestje zou kunnen zijn!!! Knipoog

phoenix4ever

dat is zeker zo. ik geef je gelijk. er loopt mer brandhout aan mensen rond dan aan paarden.
voor jou kan het brandhout zijn voor een ander een geweldig dier. het is dus relatief.
dat jena moet denken voor dat je fokt tuurlijk.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:03

Trouwens, waarom zou ik met mijn gewone, lekker gezonde, bijna sport- stamboekmerrie van 15 jaar niet een veulen mogen fokken, terwijl ze bij het KWPN jarenlang brandhouthengsten voor de fokkerij hebben aangenomen!!!!!!!!! (En voordat ik iedereen over mij heen krijg: ik bedoel beslist NIET Stravo!!!!!)

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:05

ga je je pony laten opnemen in het stamboek Jamey? zou ik wel proberen tenminste. Anders fok je dus wel slachtmateriaal, (weer zo'n botte benaming ,maar wel realistisch omdat de kansen van het toekomstige veulen verre van optimaal zijn). ER zijn genoeg ponies in de kleine maat, en mooie ponies met papieren die helemaal niet duur zijn. En daar zullen mensen eerder voor kiezen dan voor een veulen uit een shetland x new forest moeder. Tegen de tijd dat het veulen zo oud zal zijn om het in te rijden, ben jij waarschijnlik te groot. en het inrijden zou nu juist de redding kunnen zijn van het veulen, want als het een braaf beestje is en het kan door onervaren kleine kinderen gereden worden, dan heeft hij wel goede kansen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:05

phoenix4ever schreef:
dat is zeker zo. ik geef je gelijk. er loopt mer brandhout aan mensen rond dan aan paarden.
voor jou kan het brandhout zijn voor een ander een geweldig dier. het is dus relatief.
dat jena moet denken voor dat je fokt tuurlijk.

Ja maar ook dat fokken is relatief. Niet iedereen heeft ambities die Krack C te fokken. Menigeen, mezelf incluis, is blij als het fokproduct beter is dan de merrie. Ik denk niet eens veel hoger.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-02 16:06

Ik heb dit jaar op de Pavo cup ook hengsten gezien waarvan ik me verbaasde waarom dat in hemelsnaam goedgekeurd was.