dressuur of springpaard? Hoe te zien.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Senja_x

Re: dressuur of springpaard? Hoe te zien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 01:11

Tja Pipo je hebt gelijk maar over het algemeen is dit de regel. Ik vind het ook niet altijd kloppen. maar over het algemeen genomen zijn de meeste dressuur paarden opwaarts gebouwd. Krack-c, Santano, Johnson Men probeert toch na te streven dat een dressuur paard meer opwaarts gebouwd is dan een springpaard.

Ach het is de eeuwige discussie die al jaren gaat maar over het algemeen is het wel zo dat een springpaard bijna altijd neerwaarts gebouwd is.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 01:16

De mijne is volledig springpaard gefokt, al lopen er wel wat Hemmingways goed mee in de dressuur. Ze heeft een bolle kont, een korter voorbeen dan al die lawaaihengsten die bij het KWPN nu als dressuurpaaard te boek staan, ze is wat kort gekoot, vierkantsmodel, maar wel een dijk van een rug, prima achterbeen, veel front, donkerbruin, veel power en een enorm groot hart, wat je van vele dressuurbeesten niet kan zeggen. Daarbij springt ie fantastisch en oh ja, en bewegen.... brrr... (lees kippenvel). Tja, het kan verkeren....

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:09

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:16

Senja_x schreef:
Tja Pipo je hebt gelijk maar over het algemeen is dit de regel. Ik vind het ook niet altijd kloppen. maar over het algemeen genomen zijn de meeste dressuur paarden opwaarts gebouwd. Krack-c, Santano, Johnson Men probeert toch na te streven dat een dressuur paard meer opwaarts gebouwd is dan een springpaard.

Ach het is de eeuwige discussie die al jaren gaat maar over het algemeen is het wel zo dat een springpaard bijna altijd neerwaarts gebouwd is.

Opwaarts of neerwaarts gebouwd heeft met de romprichting te maken en niet met de lengte van de voorbenen en de achterbenen die ergens ver achter het paard staan, waardoor de bovenlijn hellend gaat verlopen.

De bovenlijn (hoogste punt van de schoft en het hoogste punt van het kruis) hoort een horizontale lijn te vormen. Aan de onderkant hoort het diepste punt van de romp in het midden te liggen en dient de romp naar en tussen de voorbenen opwaarts te verlopen.
Noch bij Krack C, Santano of Johnson is dit het geval en dus zijn het neerwaarts gebouwde paarden. En dat verhelp je niet door er een verticale hals op te zetten.

Bij het KWPN heeft men voor de springpaarden bedacht dat die een horizontale halsrichting zouden moeten hebben, terwijl de beste mondiale springers en verervers (Capitol I, Polydor, Ramiro) helemaal geen horizontale halsrichting hebben. En plus geeft men ze ook nog een paar steile achterbenen waardoor ze op de kop staan en het voorbeen optisch kort lijkt.
Deze gedrochten moeten dan voor een springpaard doorgaan.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:20

Arie ,kun je KWPN hengsten bedenken die in de buurt van Ramiro ,Polydor of Capitol komen?
Of is alles naar de knoppen?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:21

Daarom heb ik dus oa voor Tygo gekozen.
Die heeft de hals er niet horizontaal op staan.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:30

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:32

eilander schreef:
Arie ,kun je KWPN hengsten bedenken die in de buurt van Ramiro ,Polydor of Capitol komen?
Of is alles naar de knoppen?

Contango stond nog in hetzelfde evenwichttype als Ramiro, Polydor en Capitol I.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:35

Is dat de enige?

saphire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:38

een springpaard is hoger gericht met zn hoofd en een dresuuur paard iets lager;) ik hoop dat je hiet wat mee kan

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:45

Voor mij zit er geen verschil in. Ik wil niet toegeven op een paard.

Een goed gebouwde kan dressuren en springen.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:53

9 generaties van Argentinus/Argentan:
http://www.paardenfokken.nl/pedigree.ph ... axniveau=9
Dat Shagya versus Volbloed zie ik niet zo. Vooral ook vanwege het King/Kingdom/Fling etc. bloed.

Duidelijk is de invloed van deze die twee maal voor komt in Argentan, op de foto’s zie je de gelijkenis tussen Futurist/Argentan/Argentinus:
http://www.allbreedpedigree.com/futurist+i
9 generaties van Futurist:
Laatst bijgewerkt door Himyar op 24-04-07 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:55

Ulissa schreef:

Ik wil zelf ook een goed bewegend springpaard fokken en niet een met een 5 op zn draf.
Als ik de dressuurpaarden op de HK zag vond ik er bijna niet een tussen zitten met een goed gebruik van het achterbeen.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:57

eilander schreef:
Ulissa schreef:

Ik wil zelf ook een goed bewegend springpaard fokken en niet een met een 5 op zn draf.
Als ik de dressuurpaarden op de HK zag vond ik er bijna niet een tussen zitten met een goed gebruik van het achterbeen.

Precies! Zouden meer mensen moeten doen!

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:14

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:44

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 12:58

springpaard:
-lange hals/lang gelijnd
-rechthoeksmodel
voor een 'goed' springpaard is het tevens belangerijk dat het dier boven de sprong goed basculeert en zijn achterhand opent, tevens word er graag gezien dat het paard zijn voorbenen voor het lichaam houd dan onder het lichaam boven de sprong. En het belangerijkste is natuurlijk (bij het losspringen) dat het hoogtepunt zich boven de sprong bevind.
Over het karakter van een goed springpaard kan je veel zeggen, maar moed, voorzichtigheid en kalmte zijn spreekwoordelijk.

dressuurpaard:
-vierkantsmodel
-compact middenstuk en kruis
-tegen de berg op gebouwd
- en men ziet liever een wat gebogen schenkel dan een steile.
ik kan erg veel over dressuurpaarden vertellen maar ik heb verder nog geen examens over het exterieur en karakter van het dressuurpaard gehad, dus over echte feiten kan ik niks zeggen!!! Bloos

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:49

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:43

Bedankt!
Leuke site!

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 21:09

Onze Merrie is volledig springgefokt , Hattrick X Jasper

IK denk als ik haar zou moeten beoordelen, vierkant gebouwd, hals iets horizontaal,stevig voorfront en ronde achterkant, iets op de kop gebouwd, kort en zwaar pijp en been werk.
Steile achterbenen, korte beweging.
Beoordeel zelf verder maar

Afbeelding

Ze is wat aan de zware kant, maar ze groeit zelfs nog van de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:09

Hoe moet een springpaard dressuurmatig voor elkaar zijn om op een fatsoenlijke wijze een Z parcours te springen?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:46

Ik denk, dat ze heel erg goed dressuurmatig voor elkaar moet zijn om een goed Z parcour te kunnen springen, ze moet immers goed reageren op de rijhulpen, voorwaarts te rijden, terug te rijden, verzamelen, buigingen etc., daarvoor hoeft ze niet onder te doen voor een dressuurpaard.
Het hoeft natuurlijk niet zo uitgesproken perfect te zijn als een "echt dressuurpaard".
Dat staat m.i. echter los van een eventuele bouw.
Daarnaast spelen reflexen, inzicht en plezier in het springen ook een belangrijke rol.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 22:58

Citaat:
Dat staat m.i. echter los van een eventuele bouw

Een topspringer heeft volgens mij geen slechte bouw. Een parabool-springer verliest tijd, en daar gaat het toch om. Correct landen en direct doorgaan voor de volgende sprong. Een paraboolspringer moet eerst een aantal passen maken om weer in balans te komen.

Nee, geeft mij ze maar die met de benen richting hals gaan.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 07:28

Als dergelijke springen gefokte paarden als bovenstaande Hattrick X Jasper met hun lichaamsbouw goede of heel goede springers zijn, wat maakt dan dat ze voor de dressuur niet geschikt (zouden?) zijn?
En zou bijvoorbeeld een paard als Shutterfly niet geschikt zijn voor dressuur, ook al heeft hij bij het springen enorm goed gepresteerd?
http://www.michaels-beerbaum.de/15-e_12 ... r_2075.htm

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 09:44

Nou, onze bovenstaande merrie heeft t.o.v. een "dressuurpaard" in stap en draf vrij korte bewegingen, galop bedekt ze wel vrij veel bodem.
Het is voor haar heel moeilijk om b.v. een uitgestrekte draf te rijden, of een middenstap of uitgestrekte stap.
Een middendraf lukt nog wel redelijk,Verzamelen, gaat b.v. weer veel makkelijker.
Daarnaast merk je dat ze meer plezier heeft in het springen, dan in het dressuurrijden, ze trekt echt op de hindernis af, terwijl je ze met het dressuurrijden flink achter de broek moet zitten.
Of dat voor alle dergelijk gebouwde paarden opgaat weet ik natuurlijk niet, spreek alleen over de ervaring met onze merrie.
Ik kan me wel voorstellen, dat bij korter voorbeenwerk, de middengangen en de uitgestrekte gangen minder tonen.