Karakter- erfelijkheid en aangeleerde trekken

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:53

Als kleur en bepaalde aanleg erfelijk zijn, geldt dat natuurlijk ook voor bepaalde karaktereigenschappen. Uiteraard zijn deze behoorlijk te beinvloeden door opvoeding e.d.

De vader van mijn hoefsmid (overleden) stond bekend als Amorhoefsmid. Hij was een van de weinige hoefsmeden in Nederland die overweg kon met Amor en zijn nakomelingen vanwege het wat aparte karakter. Hij reisde hiervoor het hele land door. Dus deze hengst was vrij dominant in het vererven van zijn karakter.

Deze hoefsmid en nog twee andere hoefsmeden hoorde ik onafhankelijk van elkaar over nakomelingen van een bepaalde KWPN-dekhengst die ik niet met name zal noemen omdat hij erg populair is als dekhengst. De nakomelingen van deze hengst zijn allemaal in de omgang (bij de smid dus) niet bepaald makkelijk. Dat stempel wordt er dus waarschijnlijk wel via vererving opgedrukt.

De opa van mijn Kaminka (Bredero) was in de omgang nogal een lomperik, liep graag mensen omver en zo, zonder hiermee kwaad in de zin te hebben *LOL* . Laat mijn Kaminka nou precies dezelfde trekjes hebben! *LOL*
Maar goed, misschien was haar moeder ook zo en heeft Kaminka het van haar nagedaan, dat kan in dit geval, want Bredero is de vader van Kaminka's moeder. Dus in dit geval is het niet zeker: naapen of erfelijk.... Verward Of een combi? Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 09:55

Het is volgens mij erfelijk. Maar ook goed te sturen door opvoeding. En ze kijken veel van hun moeder af. Dien is super braaf en d'r veulen is precies zo. Nog nooit in opstand gekomen of geweigerd mee te nemen. Laatst zelfs langs de weg met een touwtje om d'r nek(omdat ze onverwachts met spoet naar huis moest). Niets aan de hand!
En Floor is een verhaal apart. Heeft alle gekke trekjes van Pa en Ma(ze word ook opgevoed door pa en ma). Met d'r oren in d'r nek op je af lopen en je vlak voor je weer naar voor doen, links gaan als jij rechts wil, een puinzooi maken van 1 plakje hoor en er dan pas aan beginnen, als ze op stal los loopt op de strobaal klimmen, gek op water enz enz enz. Allemaal dingen die Den of Tammy ook hebben maar die er zonder opvoeding van een van bijde nooit ingekomen waren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:21

sarabande schreef:
Even een fokkersvraagje zat er achter die amor ook nog cadmus. Wellicht eens van hengstenhouder veranderen is misschien ook een optie

Achter de Amor zit Vesins xx trouwens....Ik denk dat jij doelt op de lijn van Franssen?? Ik heb daar wel een Balzflug uit gereden uit die lijn....
En ik dekte niet met Gribaldi omdat die toevallig bij Joop stond. Ik heb geen vaste hengstenhouder, volgend jaar dek ik met een andere hengst maar wel via dit station.

Even voor Fabienne: Ik denk dat je Gribel even op een verkeerd moment gezien hebt maar het is echt GEEN draak!! OK hij is veel hengst maar is absoluut niet gemeen. Hij weet wel dondersgoed wie hij voor zich heeft maar er zit geen kwaad in.
Ik hoopte juist door met Gribaldi te dekken dat mijn veulen ietsje braver dan mams zou worden. Het veulen is bijna een exacte kopie van haar moeder geworden, zowel qua uiterlijk als karakter. Ik weet niet of dit met een andere hengst ook zo wordt....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:22

Weet je wat zo raar is Mieke. We zijn o.a. hier om elkaar te helpen met ervaringen. Zodat een ander die niet mee hoeft te maken en b.v. met zijn/haar fokkeuze daar rekening mee kan houden. Maar alle positieve onzin over een hengst mag gewoon gezegd worden, tot aan regelrechte reclame voor een groep hengsten van bepaalde dekstations. Maar als men terechte slechte ervaringen heeft met een hengst mag dat opeens niet. Wees maar niet bang hoor, kijk maar eens naar het topic karakter. Er zijn altijd mensen die de duivel nog verdedigen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:23

En ja hoefsmeden geven vaak een reele indicatie

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:31

fabienne schreef:
Even later wou ze het dek er weer op doen, hij kwam steil overeind met twee voorbenen klauwend op de verzorgster af.

Dat heeft er bij mij ook eens 1 gedaan maar dan aan de longe, die heeft er echt niet achter moeten zoeken Boos! en die streken heeft die daarna niet meer uitgehaald.
Ik denk dat het toch wel een beetje met opvoeding te maken heeft (tenzij dat een dier erg nare ervaringen heeft meegemaakt). Ik zag ook (hier op bokt) dat er een paard was die trapte als je weg liep, toen ik dat las brak mijn klomp hoor.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 10:53

Suzanne F. schreef:
Even voor Fabienne: Ik denk dat je Gribel even op een verkeerd moment gezien hebt maar het is echt GEEN draak!! OK hij is veel hengst maar is absoluut niet gemeen. Hij weet wel dondersgoed wie hij voor zich heeft maar er zit geen kwaad in.
Ik hoopte juist door met Gribaldi te dekken dat mijn veulen ietsje braver dan mams zou worden. Het veulen is bijna een exacte kopie van haar moeder geworden, zowel qua uiterlijk als karakter. Ik weet niet of dit met een andere hengst ook zo wordt....

Het is absoluut ongewenst gedrag, en ik vond het ook zeker op dat moment, toen wij als potentiele klant naar die hengst kwamen kijken geen reclame! Ik heb slecht bij 1 andere hengst ook dergelijk gedrag op stal gezien toen we daar ook gingen kijken. Voor de rest zijn de hengsten die we zijn gaan bekijken allemaal normaal in de omgang voor zover wij dat zo konden beoordelen. Ook al blijven ook dat momentopnames.

Maar ik zei al in een andere reactie dat ik ook brave nakomelingen van hem ken hoor........ alleen zal ik er zelf niet naar toe gaan met mijn merrie Haha!

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 10:55

Sarabande, je hebt gelijk hoor. Maar de hengst over wie ik het heb is hier al zo vaak om zijn karakter de grond in geboord, dat ik er niet nog een schepje bovenop wilde doen... Haha!

Bovendien is het een praatje van horen zeggen, altijd link, ook al vertrouw ik zelf voor 100% op het oordeel van deze hoefsmeden die ik al jaren ken.

Maar ik wil de naam van de hengst best noemen hoor, het gaat hier om Jazz... Knipoog

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:40

Ik ken een verhaal van Gribaldi waar je echt niet blij van wordt hoor!

Ik ga dat hier niet zo neerzetten, maar ik kan je vertellen dat hij zeeeer ongewenst gedrag op stal vertoonde.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 12:57

Ik vind het stom om uit een momentopname conclusies te trekken. Elke hengst probeert z'n verzorger wel een keertje uit. Hoe kan je daar nu conclusies over verspreiden, en dan nog alleen na wat je op stal zag. Een andere hengst leek er misschien makker bij te staan maar kan niet bereden worden omwille van z'n lastig karakter. Gribaldi heeft zoveel nakomelingen dat er waarschijnlijk wel een keertje een etter bij zal zitten inderdaad. Ons trakehnerveulen van Gribaldi is absoluut superbraaf.Superkalm op transport, we kregen nog complimenten over haar karakter op de veulenkeuring. Iedereen dacht dat we er hard mee getraind hadden terwijl ze gewoon net uit de wei gehaald was.

Gribaldi heeft erg veel nakomelingen, ligt goed in de markt en is dus blijkbaar erg populair. Zulke hengsten die in de kijker lopen worden vaak gevizeerd. Mensen vinden daar wel altijd iets negatief aan wat het grootste deel van de fokkers dan blijkbaar niet ziet. Geen probleem, je hoeft er toch ook niet mee te dekken....
Je kan altijd een hengst nemen natuurlijk die op dat moment wel rustig z'n deken liet opdoen.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-02 13:38

In een discussie vind ik het niet gepast om iemand stom te noemen. Dat is een regelrecht persoonlijke aanval en heeft niks te maken met de discussie inhoud.

Bovendien heb je zoals gewoonlijk weer niet erg oplettend gelezen, want mijn uitspraken over Gribaldi zijn heel wat genuanceerder dan jouw uitspraak over mij........

Dit heeft helaas niets met discussieren te maken op deze manier.

Mijn overweging om niet naar Gribaldi te gaan is overigens niet alleen op die middag gebaseerd. Ten eerste ben ik niet erg gecharmeerd van trakheners. Iedereen liep toen naar Gribaldi, dus die raak je op een gegeven moment aan de straatstenen niet meer kwijt. Er lopen er inmiddels honderden van...........

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 14:02

Als je goed leest dan zie je dat er staat "ik vind het stom" en niet "ik vind jouw stom" dus ...
On-topic
Zoals het met mensen is zo zal het ook met hengsten zijn. Het karakter van de ene mens zal je beter liggen dan dat van een andere. Met sommige paarden zal het klikken met andere niet en wat de ene een braaf paard noemt, vindt de andere toch maar een ettertje.
Toch denk ik dat je als fokker moet kijken naar karakter van moeder en van de hengst. Wil je fokken om te verkopen dan zal je sowieso voor een commerciëlere hengst moeten kiezen.
Zelf heb ik een heel brave merrie. De vader van mijn veulen heb ik oa ook voor z'n karakter gekozen. Het was een driejarige hengst dus nog geen nakomelingen om te gaan bekijken of te keuren op karakter.
Mijn veulen is zelfs nog braver dan de moeder dus ben ik heel blij met m'n keuze.
Sommige hengsten krijgen echter ten onrechte de stempel dat ze moeilijke paarden geven. Ik kan alleen spreken over BWP-hengsten maar bvb van de vader van mijn merrie, A Lucky One (= Lucky Boy xx uit Umevina dus KWPN gefokft) wordt gezegd dat hij moeilijke karakters geeft. Men vergeet er echter bij te zeggen dat veel ruiters niet kunnen omgaan met paarden waar wat meer bloed inzit. Gevolg de paarden worden verreden maar de hengst krijgt wel de schuld.
Nederland staat een pak verder op dressuurgebied maar hier zijn er toch nog heel wat ruiters die een bloedpaard berijden als was het een "koudbloed" en dan verbaasd zijn dat het arme dier begint te flippen.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 14:33

fabienne schreef:
In een discussie vind ik het niet gepast om iemand stom te noemen. Dat is een regelrecht persoonlijke aanval en heeft niks te maken met de discussie inhoud.

Ik wist zelfs niet dat jij dat geschreven had. Het was gewoon algemeen bedoeld en geen persoonlijke aanval, waarom zou ik. Zoals ik al zei dekt iedereen met de hengst die hij zelf kiest. Enkel publiekelijk hengsten of hele rassen afbreken moet wel genuanceerd gebeuren en is vaak niet gegrond. Een algemene vraag tot nuanceren dus, meer niet,...
En, goeie paarden raak je altijd kwijt zelfs al lopen er veel van rond.

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 14:53

Ik geloof niet in moeilijke paarden. Ik geloof wel in foute combinaties, in conservatieve eigenaren. Ieder paard heeft een eigen karakter, je hebt er makkelijke vormbare tussenzitten, je hebt dominante beesten die niet snel over te halen zijn. Maar met de juiste aanpak is elke paard te vormen tot een handelbaar dier. Het is maar net hoe bekwaam en flexibel een eigenaar is. Ieder paard vereist immers weer een andere manier van trainen, maar paarden die altijd flikkers blijven? Neuh dat geloof ik niet. Paarden worden maar al te vaak moeilijk gemaakt. Even een simplistisch voorbeeld, hoe vaak zie je wel niet dat paarden niet door een plasje water durven te lopen? Hoe vaak ik wel niet hoor dat zelfs zulke l*ullige dingetjes al aan karakter wordt toegeschreven. Ik denk dat een groot gedeelte van het karakter van een paard de spiegel is van de eigenaar.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 15:44

Mirte, ik ben het voor een groot deel met je eens, maar niet helemaal... Haha!

Ik heb twee paarden, het enige wat ze gemeen hebben is de stokmaat en hun vrij laconieke karakter. (Wat ze ook met mij gemeen hebben trouwens, zelfde stokmaat en ook vrij laconiek!!!! Haha! Haha! Haha!)

Verder zijn ze heel verschillend, hebben totaal verschillende problemen, zijn voor verschillende dingen bang, dus als ik zo'n goede spiegel zou zijn, moeten mijn beide paarden dan niet dezelfde problemen gaan vertonen?

Een afstamming zegt vrij veel over het paard en waar hij voor gebruikt kan worden, ook of hij geschikt is voor de minder kundige ruiter (die dat zelf wel in moet zien natuurlijk).

En wat is moeilijk? Een sensibel, gevoelig paard is dat een moeilijk paard? Of een lui, niet aan te branden type, is die moeilijk te noemen? Een paard dat duidelijk zijn mening laat merken, is die moeilijk of juist niet?

De één vindt dit moeilijk en de ander dat.

Amor's staan o.a. bekend om hun gevoelige aard, weinig mensen konden daar toen mee overweg, dat ligt verder niet aan Amor en die paarden hoef je verder ook niet slecht, moeilijk of ingewikkeld te noemen, maar feit is wel dat er een gebruiksaanwijzing bij zit die je eerst even uit moet lezen... Haha! Maar dan heb je ook wat.... Kwijl

Hetzelfde geldt denk ik voor Jazz.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 17:47

stukje erfelijk, maar het ene paard 'vererft' zijn karakter ook meer dan het andere paard volgens mij. Net zoals Goodtimes heel duidelijk een bepaald type vererfd, en Amors berucht zijn.... Het ene 'paard' geeft zijn eigenschappen veel duidelijker door dan het ander. En de ene eigenaar geeft zijn karakter ook meer door dan de andere eigenaar.....

Bij ons zijn alle veulens mak, maar je ziet vanaf het eerste moment hele duidelijke verschillen. Sommigen staan op en lopen je vanaf het begin af aan omver en anderen kijken direct de kat uit de boom, maar op den duur zijn ze allemaal braaf.
Oh, en wat betreft Gribaldi; de 'jonge' bij ons op stal zijn super braaf, we hebben ook een helaas te klein gebleven Jazz hengst op stal gehad en daar hadden we ook helemaal geen moeite mee, een supergrote Jazz was brutaal maar als je duidelijk was ook goed te hanteren. Ze zijn of verkocht of nog te jong om bereden te worden, dus 'onder het zadel' verhalen kan ik niet kwijt.
Feit is wel dat we een hele fijne merriestam op stal hebben met erg werkwillige en handzame karakters. De veulens en merries komen dagelijks in en uit het land dus ook regelmatig in handen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 17:58

Sjuimpje schreef:
Ik ken een verhaal van Gribaldi waar je echt niet blij van wordt hoor!

Ik ga dat hier niet zo neerzetten, maar ik kan je vertellen dat hij zeeeer ongewenst gedrag op stal vertoonde.

Ik heb ook wel verhalen gehoord over Gibraldi waarvan je je eventjes achter je oren krabt. Maar als je hem nu ziet als de grooms met hem aan het werk zijn dan zie je dat het een fijn paard is. En dat heeft vast en zeker alles te maken met opvoeding! En de omgang met dekhengsten vergt gewoon een professionele aanpak. Trouwens, wie Gribaldi het afgelopen jaar aan het werk heeft gezien moet het er mee eens zijn dat dat paard een ware metamorfose heeft ondergaan.

Sommige paarden vergen een speciale aanpak. Wanneer die in verkeerde handen komen kan het helemaal fout gaan. En sommige mensen zweren juist weer bij dergelijke types. Want SuzanneF. : je wist toch al best wel een beetje wat je je op de hals zou halen een blijkbaar trekt het jou toch aan en dus is zo'n paard bij jou wel in goede handen. Anders had je wel voor Samber gekozen voor op je merrie. *LOL*

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:28

en een feit blijft natuurlijk dat iedereen tegenwoordig een lastig paard heeft....

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:38

Mieke schreef:
Mirte, ik ben het voor een groot deel met je eens, maar niet helemaal... Haha!

Ik heb twee paarden, het enige wat ze gemeen hebben is de stokmaat en hun vrij laconieke karakter. (Wat ze ook met mij gemeen hebben trouwens, zelfde stokmaat en ook vrij laconiek!!!! Haha! Haha! Haha!)

Verder zijn ze heel verschillend, hebben totaal verschillende problemen, zijn voor verschillende dingen bang, dus als ik zo'n goede spiegel zou zijn, moeten mijn beide paarden dan niet dezelfde problemen gaan vertonen?

Een afstamming zegt vrij veel over het paard en waar hij voor gebruikt kan worden, ook of hij geschikt is voor de minder kundige ruiter (die dat zelf wel in moet zien natuurlijk).

En wat is moeilijk? Een sensibel, gevoelig paard is dat een moeilijk paard? Of een lui, niet aan te branden type, is die moeilijk te noemen? Een paard dat duidelijk zijn mening laat merken, is die moeilijk of juist niet?

De één vindt dit moeilijk en de ander dat.

Amor's staan o.a. bekend om hun gevoelige aard, weinig mensen konden daar toen mee overweg, dat ligt verder niet aan Amor en die paarden hoef je verder ook niet slecht, moeilijk of ingewikkeld te noemen, maar feit is wel dat er een gebruiksaanwijzing bij zit die je eerst even uit moet lezen... Haha! Maar dan heb je ook wat.... Kwijl

Hetzelfde geldt denk ik voor Jazz.

Citaat:
Ik denk dat een groot gedeelte van het karakter van een paard de spiegel is van de eigenaar

Ik zei een groot gedeelte Haha! Maar ik snap jouw punt. Ik denk dat het heel erg verschilt op welke leeftijd je een paard koopt. De kritieke fase waarin een paard veel leert en verder draagt met zijn verdere leven is toch in de jonge jaren. En ik kan je verzekeren, zelfs met 3 jaar kan een paard al gedrag hebben aangeleerd wat ontzettend moeilijk eruit te krijgen is. Misschien moet ik het woord karakter vervangen door gedrag.
En nee, als je paarden een goede spiegel zijn voor jou hoeft dat niet te betekenen dat je paarden zou moeten hebben met dezelfde problemen. Want daar komt het individu opzich weer om de hoek kijken!
Als je bij het ene paard een fout maakt zal de 1 misschien helemaal geen raar gedrag vertonen, en de ander wel. Als ik op flame zit en ik zou te ruw in zijn mond zijn, gaat die vervelend doen. Doe ik dat bij flame's buurman, loopt die gewoon braaf verder. Hetzelfde geldt voor 2 paarden die ik tijdelijk trainde, de één kreeg een hartaanval van zijn eigen schaduw, de ander was als de dood om door smalle poortjes te gaan. Maar ze hebben allebei een angst, en dat kun je dan weer terugvoeren op de eigenaar. (Daarbij zijn er ook nog verschillende reden van een paard om een angst te hebben, maar daar ga ik even niet op in want anders wordt het wel een erg lang verhaal!) En nu heb ik het niet over die nepangst dat elk paard wel eens heeft, over voorwerpen waar ze eerst 100 keer langsliepen en opeens met 4 benen in de lucht springen. Maar echt paarden die stelselmatig niet door smalle paadjes durven, bang zijn voor water, bang zijn voor plastic enz..En ook met rijden, ik heb bijvoorbeeld gezien dat het stijf houden van de rug van de ruiter bij diverse paarden verschillende problemen veroorzaakten. Maar het gebeurt natuurlijk ook vaak genoeg dat de ruiter geen aanwijsbare oorzaak is voor bepaald gedrag. Sommige paarden zijn al zo gevormd dat het gewoon heel veel tijd gaat kosten om iets goed te krijgen. Als je paard niet met een voet in een emmer durft te staan, kan ik goed begrijpen dat een eigenaar geen zin heeft om enorm veel tijd te besteden aan zoiets onbenulligs. En natuurlijk is er bij alle paarden ook nog de invloed van predisposities, goed voorbeeld is het temperament, iets wat vaak problemen geeft in combinatie met een eigenaar die er zelf ook te veel van heeft! Haha!
Wat een verhaal, toch vind ik dit altijd interessante onderwerpen.
Maar nog even voor de duidelijkheid, het opvoeden/trainen heeft een groot aandeel in hoe het paard zich later zal vormen, maar zeker niet al het aandeel!

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 19:42

parnassia schreef:
en een feit blijft natuurlijk dat iedereen tegenwoordig een lastig paard heeft....

Nee hoor, integendeel! Ik heb echt een superbraaf paard (hij wordt ook wel eens saai genoemd Knipoog ). Behalve zijn humoristische streken is die gehoorzaam en betrouwbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:12

Citaat:
Ik denk dat een groot gedeelte van het karakter van een paard de spiegel is van de eigenaar

Dan ben ik dr. Jeckell/mr. Hyde Haha!
Händell is superbraaf en wil altijd werken, Ilindra is een echt drakenkind.
Ze hebben de zelfde moeder en dat was ook zeker geen makkelijke merrie.
Onze ervaring is dat de hengsten/ruinen uit deze stam blije paarden zijn die graag voor je werken, de merrie´s zijn een stuk moelijker kwa karakter Extreme duivel
Wij houden dus erg veel rekening met het karakter van de hengst en gaan de hengst ook altijd irl bekijken en dan niet alleen onder het zadel maar ook op stal.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 20:38

Zannekin schreef:
Ik vind het stom om uit een momentopname conclusies te trekken. Elke hengst probeert z'n verzorger wel een keertje uit. Hoe kan je daar nu conclusies over verspreiden, en dan nog alleen na wat je op stal zag. Een andere hengst leek er misschien makker bij te staan maar kan niet bereden worden omwille van z'n lastig karakter. Gribaldi heeft zoveel nakomelingen dat er waarschijnlijk wel een keertje een etter bij zal zitten inderdaad.
Citaat:
Ons trakehnerveulen van Gribaldi is absoluut superbraaf.Superkalm op transport, we kregen nog complimenten over haar karakter op de veulenkeuring. Iedereen dacht dat we er hard mee getraind hadden terwijl ze gewoon net uit de wei gehaald was.

Gribaldi heeft erg veel nakomelingen, ligt goed in de markt en is dus blijkbaar erg populair. Zulke hengsten die in de kijker lopen worden vaak gevizeerd. Mensen vinden daar wel altijd iets negatief aan wat het grootste deel van de fokkers dan blijkbaar niet ziet. Geen probleem, je hoeft er toch ook niet mee te dekken....
Je kan altijd een hengst nemen natuurlijk die op dat moment wel rustig z'n deken liet opdoen.
De hoeveelheid nakomelingen van gribaldi is in de eerste plaats te danken aan zijn eigenaar die een super verkoper en manager is. Verder die complimenten voor jouw veulen!!!, dat was toch in Wenum Wiesel, tussen alleen andere trakehner veulens, in het land der blinden enz

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 21:00

sarabande schreef:
Verder die complimenten voor jouw veulen!!!, dat was toch in Wenum Wiesel, tussen alleen andere trakehner veulens, in het land der blinden enz

Dit is dus wel persoonlijk bedoeld.
Ten eerste is bij elke bekende hengst enorm veel te danken aan de PR van de eigenaar, anders heeft een hengst gewoon géén succes en ten tweede moet ik me gelukkig van jouw commentaar niets aantrekken. We hebben ook Oldenburgers en ik kan dus vergelijken. We wonen trouwens in België.
De rest doe ik wel via PB.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 21:34

Graag even ophouden met op de persoon te spelen. Stekelige opmerkingen en steken onder water zijn niet nodig, als volwassenen onder elkaar kan er best op een normale manier gediscussieerd worden.

Althans dat hoop ik.

Karin (moderator FA)

Mirte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-02 23:10

Ilindra schreef:
Citaat:

Dan ben ik dr. Jeckell/mr. Hyde Haha!
Händell is superbraaf en wil altijd werken, Ilindra is een echt drakenkind.
Ze hebben de zelfde moeder en dat was ook zeker geen makkelijke merrie.
Onze ervaring is dat de hengsten/ruinen uit deze stam blije paarden zijn die graag voor je werken, de merrie´s zijn een stuk moelijker kwa karakter Extreme duivel
Wij houden dus erg veel rekening met het karakter van de hengst en gaan de hengst ook altijd irl bekijken en dan niet alleen onder het zadel maar ook op stal.

hehe dr. Jeckell, in een fantasierijke bui?? Haha! Het woord karakter moet eigenlijk gedrag zijn, karakter is wat statischer dan gedrag.
Ik heb een beetje het idee dat ik niet goed overbreng wat ik met die zin bedoel! Ben echt een ramp op uitleggebied en heb nu ook even geen puf meer verder Haha! , maar ik heb nog wel een interessant stukje video liggen voor de verheldering, als ik technisch genoeg blijk te zijn plaats ik het wel op bokt.