De vader van mijn hoefsmid (overleden) stond bekend als Amorhoefsmid. Hij was een van de weinige hoefsmeden in Nederland die overweg kon met Amor en zijn nakomelingen vanwege het wat aparte karakter. Hij reisde hiervoor het hele land door. Dus deze hengst was vrij dominant in het vererven van zijn karakter.
Deze hoefsmid en nog twee andere hoefsmeden hoorde ik onafhankelijk van elkaar over nakomelingen van een bepaalde KWPN-dekhengst die ik niet met name zal noemen omdat hij erg populair is als dekhengst. De nakomelingen van deze hengst zijn allemaal in de omgang (bij de smid dus) niet bepaald makkelijk. Dat stempel wordt er dus waarschijnlijk wel via vererving opgedrukt.
De opa van mijn Kaminka (Bredero) was in de omgang nogal een lomperik, liep graag mensen omver en zo, zonder hiermee kwaad in de zin te hebben

Maar goed, misschien was haar moeder ook zo en heeft Kaminka het van haar nagedaan, dat kan in dit geval, want Bredero is de vader van Kaminka's moeder. Dus in dit geval is het niet zeker: naapen of erfelijk....