Hoe krijg je een haflinger haar manen ECHT lang en mooi ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Melia

Re: Hoe krijg je een haflinger haar manen ECHT lang en mooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 16:43

LiSETT schreef:
Hoi
Mijn haflinger heeft lange blonde manen maar eigenlijk moet je die manen gewoon los laten en niet vlechten want dan breken ze af.

en waarom worden ze bij mijn verzorghaflingers alleen maar langer en dikker door het vlechten?

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:49

@ henrieke: elke haflinger heeft weer een andere soort manen, het kan glad en dun zijn maar ook een beetje kroeserig, de ene vacht is gevoelig voor droogte, de andere is snel vettig.. net als bij mensen dus, vandaar die bergen verschillende shampoo's (okee.. tis maar een voorbeeld hihi)
bij de ene haf blijft een hengstenvlecht goed zitten, bij de andere niet..
bij de ene haf breekt het haar wel af, bij de andere niet.
ik heb 3 haflingers, met allemaal totaal verschillende structuur manen en vacht, die dus ook allemaal een totaal verschillende aanpak nodig hebben Lachen
wel jammer, dat er niet een truukje is dat bij elke werkt Haha!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 22:52

@ _amigo : zou je dan misschien kunnen opzoeken wat dat andere spul is? dan kan ik ook overstappen Haha!

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:39

Mane& Tale is een supergoeie conditener! Mijn haf staat met vlechten, eens in de 5 dagen haal ik de vlechten eruit en spuit ik het dik in met mane & tale. daarna doorkammen met een speciale borstel, de koop bij o.a de paardendrogist.

Je paard moet aanleg hebben voor lange manen maar goeie verzorging speelt wel degelijk een rol.

MineBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:58

Ik heb mijn haflinger nu 4 jaar en al die jaren is er niks bij gegroeid.

Ik heb sinds een paar weken vlechten in en zijn manen zijn veel mooier en zie ze gewoon groeien.
Ik laat ze 4 dagen in zitten dan haal ik ze eruit en borstel ik het goed door en dan vlecht ik het weer
opnieuw in.
Dat gaat allemaal prima. Hij schuurt alleen zijn staart altijd maar zijn manen nog nooit gedaan.

en de vlechten blijven er goed inzitten.Terwijl met rijden een henstevlecht er binnen 5 minuten uit is.

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:06

ladylay schreef:
klopt, had ik ook, heb het een jaar gebruikt, op het laatst elke week, geloof me meid, op den duur gaan de haren snel afbreken....

ik kom er net pas achter, mensen ehbben het niet door, mar het is heel slecht voor de haren, het gaat heel geleidelijkover een lange tijd....

Misschien heb je de manen en staart wel te veel geborsteld enz.

Ik zelf zweer echt bij Cowboy magic serum, dat is echt fantastisch spul!

liszzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:07

geduld hebben en niet knippen of hard uitborstelen

kips

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:58

idd geduld en niet teveel aanzitten maar af en toe wel de dooie punten eruithalen...

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:11

tja werkte vlechten bij mijn merrie ook maar, hierdoor krijgt ze juist korte pluisjes.. maar ik ben daar nu ook niet meer mee bezig, jullie zullen wel schrikken, maar ik heb bsloten dat haar manen voor dit zomerseizoen getrokken worden, ivm de wedstrijden. En geloof me, ik denk dat het beter is want haar manen zijn nu zo droog en brokkelig, dan heeft ze wel weer gewoon een lekker bosje gezonde! manen, en nog handiger ook, omdat ik gemiddeld elk weekend op concours ga dit zomerseizoen.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 23:12

Mijn andere haflingers hebben trouwens wel er lange gezonde bijna onbreekbare manen, waar dit allemaal wel werkt, dus die gaan er zeker niet af Lachen

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 06:46

Oliver schreef:
ladylay schreef:
klopt, had ik ook, heb het een jaar gebruikt, op het laatst elke week, geloof me meid, op den duur gaan de haren snel afbreken....

ik kom er net pas achter, mensen ehbben het niet door, mar het is heel slecht voor de haren, het gaat heel geleidelijkover een lange tijd....

Misschien heb je de manen en staart wel te veel geborsteld enz.

Ik zelf zweer echt bij Cowboy magic serum, dat is echt fantastisch spul!

nope, heeft echt te maken met equishine, gebeurt bij meer mensen Knipoog

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:35

karin_gracia schreef:
Mijn andere haflingers hebben trouwens wel er lange gezonde bijna onbreekbare manen, waar dit allemaal wel werkt, dus die gaan er zeker niet af Lachen

ach ja je hebt gelijk hoor! als het zo niks is dan gewoon lekker handig kort, is idd wel handig met wedstrijden (staat nog vet ook bij haf mooie knotjes )
mijn haf heeft hele lange manen en vlechten word het er ook nie beter op, dan gaan de vlechten pluizen of ze gaan eruit omdat het dan te zwaar is! dus ik heb ze altijd los behalve met rijden! Haha!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:50

Volgens mij hangt het inderdaad af van paard tot paard hoe snel en hoe goed de manen en staart groeien. Volgens mij is het niet zo goed om de manen en staart veel te borstelen als ze zo al weinig manen of staart hebben. Ik borstel het wel altijd uit, nooit problemen mee gehad. Als ik de staart zou moeten uitpluizen, ben ik een uur bezig denk ik... En dat heb ik er net niet voor over. Ik gebruik ook antiklit, maar niet elke keer, en op de manen eigenlijk bijna nooit, enkel op de staart.
Het zal dus echt grotendeels erfelijk bepaald zijn of je paard (of het nu een Haflinger is of niet) veel of weinig manen en staart heeft.

witte_spook

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:37

Het is al een paar keer gezegd, maar het is inderdaad genetisch bepaald. Net zoals de ene mens krullen heeft en de andere een kaal hoofd, de ander pluishaar en weer een ander stijl haar.

Borstelen is wel goed, maar ik borstel niet met een kam, maar met grove punten zodat je niets beschadigd.
Vlechten is juist wél goed voor het behoud en onderhoud, maar niet langer laten zitten dan 2 dagen, eruithalen en dan weer anders vlechten. Als je paard jeukt, dan niet vlechten=zonde.

Effe tip: Gliss kuhr heeft shine en lotion, een pompje. Ik smeer 2 spuitjes in de manen en staart en je vliegt erdoor heen. Te koop bij op=op shop of gewoon da maar dan zijn ze duurder. Of kijk op de markt.

Mirthe98

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:35

lengte van manen en welke kant ze ophangen is idd erfelijk.
die van mij heeft een dikke bos lange manen net als moeder.
en hetzelfde miezerige staartje.
mij ijsje heeft korte springerige manen ideaal niets geen werk mee en blijft heerlijk koel op de hals.
bedenk dat een dikke bos ook z'n nadelen heeft.
ik doe er verder niets aan, alleen een paar keer per week de stukken die in elkaar draaien weer uit elkaar halen.
en de stukken die in elkaar klitten na het zweten weer uitborstelen.

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:18

Mijn haf dr manen zijn opeens weer wat aan het groeien sinds 1 jaar, dat is precies de tijd dat ik nu op een andere stal sta!
Ik voer haar biotine poeder bij voor goede hoeven, vacht en staart/manen.
Verder zit een deel (dat onder dr deken zit) altijd in vlechten, de rest hangt altijd los.
Ik ga binnenkort ook eens dat cowboy magic spul proberen!

jacqii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:13

sommige haflingers kunnen geen lang manen krijgen dat houd het gewoon op met groeien!! als je indianen vlechtjes maakt dat is heel goed voor de manen en in de zomer ook nog lekker tegen de hitte

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:51

Ik heb ewalda haar manen al een half jaar helemaal niet aangeraakt. Nagelbijten / Gniffelen

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 14:12

haha, nog een simpelere oplossing: ga naar www.depaardenkapper.nl kost wel wat, maar dan heb je zeker weten lange manen Lachen

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 14:28

ik gooi er helemaal nooit wat in, ik was ze alleen bij Wedstrijd, Rosa heeft echt enorm veel manen, heel dik ook. Dit is echt in 3 jaar van 20CM naar ik denk wel 70CM gegroeit. Aron heeft ook wel lange manen, maar die worden niet veel langer dan ze nu zijn denk ik. Maar. Who cares? Ja, het is mooier, maar je kunt er insmeren wat je wil, het helpt geen zier

Monica_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-07 22:14

Ridersmagic van Neovet Haha!
Worden ze lekker vol van!

Oliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 11:56

Idd Ridersmagic of Cowboymag (nog fijner Knipoog ). En verder gewoon hopen dat de manen langer worden, want dat kun je toch niet beinvloeden.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 12:04

ik denk dat je hioer niet zio veel aan kan doen. voorzichtig zijn met de manen die ze heeft. je kan door de anderkant te touperen de manen dikker laten lijken...

boennoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 20:23

hee,

ik denkt dat vlechten niet heel veel zin heeft,
bovendien kun je het niet lang laten zitten want dan gaat het pin doen in de haargrens van je poony,
dus als je t wel doet zou ik heel los vlechten ofz.
ik heb zelf haf met best lange manen ze is 6 jaar,
dus misschien is het toch wel maneneczeem,

veel suc6 nog,

doeii

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 12:00

Dit is een twee jaar oud topic, daarom hier een slotje.