KWPN,nieuwe fokwaarden-nieuwe toppers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: KWPN,NIEUWE FOKWAARDEN-NIEUWE TOPPERS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:42

Ja hoor ik had mijn keuze al bepaald en wel op totaal andere gronden, zoals pedigree, aanvullen van mijn merrie op haar zwakke punten, prestaties etc.
Daartoe ben ik o.a. een stel nakomelingen gaan bekijken uit merries die vergelijkbaar gefokt zijn.
Daarbij ken ik de moeder en grootmoeder van de hengst en van mijn merrie dus ik durf het wel aan.
Die hengst heeft overigens een veel lagere index ondanks zijn prestaties, vandaar dat ik vraagtekens zet bij de realiteit van die indexen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:43

Rousseau vond (en vind) ik zeker een interessante hengst.
Maar op de 1e bez van de hengstenkeuring mocht ik al constateren dat de hengst nogal "strooit" met type en kleur. Ik heb weinig kinderen gezien die op de vader leken.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:43

@sarabande.....en welke hengst is het geworden ? Scheve mond

@CGJ12........dus?

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:47

en dit dan ?........ Verward

Afstammelingen 2002 (september; veulens)
Rousseau toonde een uniforme collectie, voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde rijtypische veulens, die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan en die veel ras hebben.

Volgens mij is het ook zo dat als hij erg divers zou fokken dan zouden de indexen nooit zo "extreem" uit kunnen vallen ; dan zouden ze veel gemiddelder zijn . Pling

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:00

amaze schreef:

Rousseau toonde een uniforme collectie, voldoende tot ruim voldoende ontwikkelde rijtypische veulens, die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan en die veel ras hebben.

Volgens mij is het ook zo dat als hij erg divers zou fokken dan zouden de indexen nooit zo "extreem" uit kunnen vallen ; dan zouden ze veel gemiddelder zijn . Pling

Misschien heb je gelijk.
Maar een stempel drukken doet hij niet.

Bij een jonge Jazz zie je in 90% van de gevallen dat het een kind van Jazz is.
Bij een jonge Rousseau kun je totaal niet zien wie de vader is........
Index of niet, de stempel is minder zichtbaar.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:11

Jazz is dan ook een "geval apart" ,met een eigen uitstraling . Haha! Knipoog
;maar mischien moet je Rousseau eigenschappen leren herkennen.Wat ik zelf een herkenbaar eigenschap vind is dat ze mooi in het lichaam zijn. Pling

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:26

CGJ12 schreef:
amaze schreef:

Misschien heb je gelijk.
Maar een stempel drukken doet hij niet.

Bij een jonge Jazz zie je in 90% van de gevallen dat het een kind van Jazz is.
Bij een jonge Rousseau kun je totaal niet zien wie de vader is........
Index of niet, de stempel is minder zichtbaar.

Dat komt misschien wel meer van het karakter.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:28

arie53 schreef:

Front en hasses

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:41

arie53 schreef:

...een fijn karakter Tong uitsteken

maare; volgens mij is die niet meetbaar Haha!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:37

amaze schreef:
arie53 schreef:

...een fijn karakter Tong uitsteken

maare; volgens mij is die niet meetbaar Haha!

Niet meetbaar, maar als ze je de stal uit slaan of je er af mikken wel voelbaar!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:42

Als ik het veulenrapport van Rousseau lees is dat niet bepaald uniform maar volgens mij is dat gewoon een stopwoordje van het KWPN.

Het hoofd is sprekend. De nek is lang en goed gevormd. De hals is goed van lengte en wisselend bespierd. Op stand staat de hals er veel op en komt de hals meermalen diep uit de borst, maar de hals wordt in beweging goed gebruikt. De schoft is goed van lengte en goed ontwikkeld. De schouder is ruim voldoende van lengte en voldoende van ligging. De rug is enkele malen licht gezonken. De rug is doorgaans goed bespierd. De lendenen zijn goed gevormd, goed bespierd en goed aangesloten. De croupe is hellend en voldoende tot ruim voldoende van lengte. De broekspier is wisselend van lengte. Het voorbeen is correct. Het achterbeen is correct. Het fundament is licht en heeft veel kwaliteit. Enkele malen is de kootstand steil.
De stap is zuiver, goed van ruimte en goed van souplesse. De draf is lichtvoetig. In draf tonen de veulens een goede ruimte, veel afdruk, een goede souplesse en een goede balans. De galop geeft een wat wisselend beeld te zien. De veulens galopperen doorgaans met voldoende tot ruim voldoende ruimte en ruim voldoende afdruk. Sommige veulens houden zich in galop iets vast.
Bijzonderheden: Van de getoonde veulens waren er 12 geprikt en zes door de eigenaar geselecteerd. Deze geselecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage. Eén van de geselecteerde veulens was kreupel. Eenmaal is sprake van een ongelijke voorhoef. Twee thuis geïnspecteerde veulens passen in het beeld van de rapportage.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond:18 (+2) veulens uit 72 in 2001 gedekte merries.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:28

Dat is dan een vrij wisselend rapport waar je de nodige vraagtekens bij kunt zetten.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:13

janderegelaa schreef:
Rubiquil daalt nog sneller dan een vallende baksteen. Hij komt van een index van 220 af, gebaseerd op een paar nakomelingen die Hexagon zelf uitgebracht heeft. Hij is nu in 2 jaar 40 (!) punten op de index gedaald en dat is echt dramatisch. Als je de opnames van de stamboekopname bekijkt dan zie je ook dat ze zonder uitzondering laag punten. Gebaseerd op de verervings statistiek in het bewaarboek zou hij zelfs op wacht moeten want in beweging verslechterd hij zelfs.

Overigens kom ik nergens Special D tegen en die is toch in korte tijd 25 punten gestegen.

Rubiquil heeft slechts 76 (10 jaar en ouder) kinderen geregistreerd waarvan er 17 in een dressuurklasse voor de berekening meedoen.

Jazz heeft 1367 kinderen (10 jaar en ouder) geregistreerd waarvan er 432 in een dressuurklasse voor de berekening meedoen.

Gribaldi heeft 1826 kinderen (7-9 jaar) geregistreerd waarvan er 422 in een dressuurklasse voor de berekening meedoen.

Kennelijk zijn de kinderen van Jazz en Gribaldi toch veel minder dressuurbegaafd dan men ons wil doen laten geloven. Bij Gribaldi is dit slechts 23.4% en Jazz komt niet verder dan 31.6%.

Weyden met slechts 39 kinderen doet het relatief met de helft van zijn kinderen (18) aanmerkelijk beter en staat met dit kleine aantal op zesde plaats. 46.1% van kinderen zijn dressuurbegaafd en bij Rubiquil is dat 24.2%.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:27

In de veulen rapportage van Rousseau zijn er feitelijk maar 6 van de ong 30 benoemde onderdelen die wisselend genoemd worden. . Knipoog

In het geval Rubiquil is het milieu factor van grote invloed.........

...en als je zoveel nakomelingen hebt als Jazz en Gribaldi zijn er wellicht wel een paar goeie bij Knipoog

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:35

Uniform
1 algemeen geldig => gelijkvormig

Wisselend is ook uniform Vork Het zijn er toch meerdere die gelijkvormig zijn (wisselend dus) Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 00:26

Cijfers van arie53 zijn niet juist. Verdrietig .in ieder geval onduidelijk weergegeven, bijv.
Jazz , hengsten MET 10 jr. en oudere nakomelingen, waarvan er 1367 ouder zijn dan 4!!
Zo ook de andere genoemde hengsten. Cool

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:43

Arie gebruikt wel vaker cijfers in zijn voordeel.

Cijfers liegen niet, maar cijferaars wel...... Nagelbijten / Gniffelen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 00:50

CGJ12 schreef:

Ja dat probleem heb ik nu met de indexen Haha!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 00:53

CGJ12 schreef:

Cool Dat heb ikniet gezegd. Verdrietig

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:35

misterA schreef:
Cijfers van arie53 zijn niet juist. Verdrietig .in ieder geval onduidelijk weergegeven, bijv.
Jazz , hengsten MET 10 jr. en oudere nakomelingen, waarvan er 1367 ouder zijn dan 4!!
Zo ook de andere genoemde hengsten. Cool

Wat is er onjuist en niet duidelijk weergegeven? Deze cijfers staan exact zo weergeven in de Fokwaardenindex 2006 -2007 (legenda FW sport pag .4).
Als de cijfers je terecht zwaar tegenvallen, zeg dat dan. Maar hang hier geen onzinverhaal op dat de cijfers uit de index afkomstig zijn niet deugen. Want dan deugt de hele index niet.

14 = het aantal ankomelingen met sportstand in de dressuur bij Jazz: 432
15 = het aantal geregistreerde nakomelingen van 4 jaar en ouder bij Jazz: 1367

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:36

CGJ12 schreef:

Sommige schrijvers ook. Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 10:54

arie53 schreef:
14 = het aantal ankomelingen met sportstand in de dressuur bij Jazz: 432
15 = het aantal geregistreerde nakomelingen van 4 jaar en ouder bij Jazz: 1367

Toch is die score zo verkeerd niet....

Het aantal geregistreerde nakomelingen van 4 jr en ouder (1367) is het aantal dat geboren is in de jaren t/m 2002-3,
Van die 1367 geboren Jazzen, zijn er nu nog 1300 beschikbaar om te kunnen berijden (rest gestorven)
Van die 1300 zijn er zo'n 625 merrie, die bijna allemaal STER of hoger zijn geworden en dus hoofdzakelijk in de fokkerij gebruikt worden.
Van de resterende 675 zijn er 125 van een dusdanige commerciële kwaliteit dat die naar het buitenland zijn vertrokken voor ze in de sport liepen.
Van de resterende 550 zijn er 100 die die nog niet in de sport lopen omdat hun ruiter alléén Z of hoger mag starten, en dat mag pas als ze 6 zijn......
Resteert 450 potentiele Jazzen om in de sport-index te staan.
Dat er dan van die 450 maar liefst 432 daadwérkelijk in de index staan is een enorme prestatie op zich ... Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:14

Dat heet nu creatief omgaan met de cijfers. Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 11:15

CGJ12 schreef:
Toch is die score zo verkeerd niet....

Het aantal geregistreerde nakomelingen van 4 jr en ouder (1367) is het aantal dat geboren is in de jaren t/m 2002-3,
Van die 1367 geboren Jazzen, zijn er nu nog 1300 beschikbaar om te kunnen berijden (rest gestorven)
Van die 1300 zijn er zo'n 625 merrie, die bijna allemaal STER of hoger zijn geworden en dus hoofdzakelijk in de fokkerij gebruikt worden.
Van de resterende 675 zijn er 125 van een dusdanige commerciële kwaliteit dat die naar het buitenland zijn vertrokken voor ze in de sport liepen.
Van de resterende 550 zijn er 100 die die nog niet in de sport lopen omdat hun ruiter alléén Z of hoger mag starten, en dat mag pas als ze 6 zijn......
Resteert 450 potentiele Jazzen om in de sport-index te staan.
Dat er dan van die 450 maar liefst 432 daadwérkelijk in de index staan is een enorme prestatie op zich ... Knipoog

Goh is er een baan vrij bij het KWPN Haha!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 12:54

wie is er dan ontslagen ? Clown