Belgische nakeuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dakhilah

Re: Belgische nakeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:38

Loontje_84 schreef:
Er wordt door sommige geloof ik vergeten dat een paard ook niet zomaar naar een nakeuring gaat...
Een paard is ziek of kreupel geweest en kan daardoor punten verliezen op bijv body die hij in goede conditie misschien wel verkregen had. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn maar mag wel over nagedacht worden!

Hoi,
Ik zou het op prijs stellen als jij mij niet meer pbT...mbt je trainings paard!!!

mokary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:55

de aangeboden kwaliteit is in belgie wel stukken beter merk ik onschuldig op Nagelbijten / Gniffelen
conclusie; in elke land komt het zelfde probleem naar voren. Knipoog
Laatst bijgewerkt door mokary op 07-03-07 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:02

mokary schreef:
de aangeboden kwaliteit is in belgie wel stukken beter merk ik onschuldig op Nagelbijten / Gniffelen
conclusie; in elke land komt het zelfde probleem naar voren. Knipoog

Jep , het was zo te zien lezen een goede top 5 en een redelijk goede top 10 Cool

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:14

dakhilah schreef:
Hoi,
Ik zou het op prijs stellen als jij mij niet meer pbT...mbt je trainings paard!!!

Ik heb je gewoon een nette pb gestuurd en dit zal heus niet weer gebeuren...
Het spijt me dat je het toch negatief oppakt erg jammer maar was te verwachten Clown

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:38

Loontje_84 schreef:
dakhilah schreef:
Hoi,

Ik heb je gewoon een nette pb gestuurd en dit zal heus niet weer gebeuren...
Het spijt me dat je het toch negatief oppakt erg jammer maar was te verwachten Clown

ja nette pb! niets mis mee!...dank daarvoor!
negatief oppakte? nee integendeel!! was mijn reactie te verwachten??...waarom dacht je nu dat ik geen pb wens te ontvangen?....door deze reactie van jou!

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:44

Zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet goed wat een Nederlands gefokt paard, in eigendom van Nederlandse eigenaar en ook nog in Nederland getraind op een Belgische nakeuring doet...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:12

De rede is moelijk te achterhalen,
Het blijft een gegeven dat de nederlandse HK strenger is dan de Belgische HK.
Een aantal Nl hengsten zijn in belgie gekeurt omdat het sprema niet voldeed volgends de regels van het AVS, dus geen dekboek krijgen.
Een andere rede kan zijn dat iemand het niet eens is met het beleid van het AVS..
Maar meestal is het op medisch gronden.

Het grote probleem zit hem in het feit dat de WAHO (overkoepelde organisatie) vind dat keuringen niet nodig zijn, ox x ox = ox.
Het WAHO heeft wel een aantal gronden waarop een hengst kan worden "afgekeurt" maar verplicht de leden niet tot het uitvoeren van deze onderzoeken.
Nederland heeft geprobeert hier een goede weg in te vinden waardoor de HK hier strenger is geworden..

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 11:18

allemaal heel krom in elk geval, de verantwoording ligt dus bij de hengstenhouder, en mijn bescheiden mening is: dat wanneer een hengst NIET premiewaardig bevonden wordt ze gewoon gecasteerd moeten worden of in elke geval geen dekboek moeten ontvangen, ze voegen immers niets toe om het ras te verbeteren!!

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:21

sherif schreef:
allemaal heel krom in elk geval, de verantwoording ligt dus bij de hengstenhouder, en mijn bescheiden mening is: dat wanneer een hengst NIET premiewaardig bevonden wordt ze gewoon gecasteerd moeten worden of in elke geval geen dekboek moeten ontvangen, ze voegen immers niets toe om het ras te verbeteren!!

Heeeelemaal mee eens, tenzij de hengst zeer goed gepresteerd heeft in de sport en zijn nakomelingen ook enkel voor de sport bedoeld zullen zijn. Dan heb ik het dus niet over een B-proefje met 2 winstpunten.

Simpel gezegd kan in België dus elke kromme bok goedgekeurd worden, terwijl hij in Nederland al afgekeurd is.

Snap het belang van de hengstenhouder dan ECHT niet. Ik vind zelfs dat je in zulk soort geval aardig voor joker staat...

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:29

SaintAissa schreef:
sherif schreef:

Heeeelemaal mee eens, tenzij de hengst zeer goed gepresteerd heeft in de sport en zijn nakomelingen ook enkel voor de sport bedoeld zullen zijn. Dan heb ik het dus niet over een B-proefje met 2 winstpunten.

Simpel gezegd kan in België dus elke kromme bok goedgekeurd worden, terwijl hij in Nederland al afgekeurd is.

Snap het belang van de hengstenhouder dan ECHT niet. Ik vind zelfs dat je in zulk soort geval aardig voor joker staat...

Helemaal mee eens nix aan toe te voegen!!

maar ja sommige mensen blijven maar praten over 'kwaliteit' Tong uitsteken Haha!

mokary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:35

ho, ho ik doelde in ieder geval niet specifiek op een paard en zeker niet het paard van isabel.
svp niet op het paard af spellen als je de rede niet weet het is al triest genoeg. de eigenaren zijn blij dat hij over zijn ziekte heen is premiewaardig of niet.
Laatst bijgewerkt door mokary op 07-03-07 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 11:41

mokary schreef:
ho, ho ik doelde in ieder geval niet specifiek op een paard en zeker niet het paard van isabel. zij pb mij boos en teleurgesteld.
svp niet op het paard af spellen als je de rede niet weet het is al triest genoeg. de eigenaren zijn blij dat hij over zijn ziekte heen is premiewaardig of niet.

de mening die ik heb neergezet is over het algemeen genomen, lijkt me vrij duidelijk!

liesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:46

sherif schreef:
ze voegen immers niets toe om het ras te verbeteren!!

ken ook een 1e premie hengst die niks toevoegt aan het arabische ras, een eindproduct noem ik dat.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 12:00

Enchidar schreef:
sherif schreef:
ze voegen immers niets toe om het ras te verbeteren!!

ken ook een 1e premie hengst die niks toevoegt aan het arabische ras, een eindproduct noem ik dat.

Slapen heeft zich ook al weer wat laten influisteren Slapen ...zegt meer dan genoeg over je kortzichtigheid (en je onkunde), maar goed ik weet wel van wie dit afkomt (en meerdere met mij)..ik ga hier niet eens verder op in Haha! zijn staat van succes is algemeen bekend!!

mokary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:12

wat kinderachtig allemaal … mijn mokary is lekker de beste met of zonder goed spermarapport en met of zonder premie en tevens met of zonder ballen Haha! Haha! Haha!

maar klopt een mooi paard hoeft niet per definitie goed te fokken. Knipoog

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 12:36

mokary schreef:
wat kinderachtig allemaal … mijn mokary is lekker de beste met of zonder goed spermarapport en met of zonder premie en tevens met of zonder ballen Haha! Haha! Haha!

iedereen is natuurlijk trots en gek op zijn of haar paard met of zonder premie en zo hoort dat ook,maar kan me mateloos irriteren dat er veelal door dezelfde vaak wordt gezanikt over de slechte kwaliteit AV die hier in Nederland lopen, ik zou zeggen verbeter de wereld (in dit geval het fokbeleid) en begin bij jezelf! Dat er nu weer eentje het zich allemaal zo op zich zelf betrekt laat me koud (terwijl ik duidelijk heb vermeld dat mijn mening over het algemeen genomen is), vind het alleen erg kinderachtig dat er weer mensen voor het wel bekende karretje worden gespannen, geen ruggegraat noem ik dat dan maar!

en om een veulen te fokken heb je volgens mij ook altijd nog een merrie en een hengst samen voor nodig, iets wat vele vaak vergeten!

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:51

sherif schreef:
en om een veulen te fokken heb je volgens mij ook altijd nog een merrie en een hengst samen voor nodig, iets wat vele vaak vergeten!

En daarbij is het de bedoeling dat de hengst de minpunten van de merrie compenseert en zeker NIET andersom...

mokary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:52

klopt over het algemeen vererft de merrie 60% daarom ligt de verantwoording in iedergeval niet slechts bij de hengsteneigenaar.
dat bedoel ik ook te zeggen in nl loopt genoeg kwaliteit (met type!) wees daar ook eens trots op. maar het is een nl gegeven dat het gras ergens anders altijd groener lijkt. jammer maar helaas.

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:01

Voor mij zouden er ook wat meer extra testen mogen komen in de belgische keuring.
Zoals:
kwaliteit van het sperma
Borna disease
Contagious Equine Metritis
Equine Infectious Anaemia
Equine Viral Arteritis
Equine Viral Abortion (equine herpes virus 1)
Equine Coital Exanthema
Salmonellosis
dit laatste rijtje is zelfs verplicht bij export van sperma, waarom dan niet als het in belgie blijft.
Bij de warmbloeden is een groot percentage EVA-positief. Deze hengsten worden dan afgekeurd, waarom mogen arabieren wel ziektes verspreiden...

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:51

Rawaat schreef:
Voor mij zouden er ook wat meer extra testen mogen komen in de belgische keuring.
Zoals:
kwaliteit van het sperma
Borna disease
Equine Viral Arteritis
Equine Coital Exanthema
Salmonellosis
dit laatste rijtje is zelfs verplicht bij export van sperma, waarom dan niet als het in belgie blijft.
Bij de warmbloeden is een groot percentage EVA-positief. Deze hengsten worden dan afgekeurd, waarom mogen arabieren wel ziektes verspreiden...

hoi Eline,
Dat is een goed punt!...lijkt wel of de mensen die dit soort regels kunnen door voeren het zelf allemaal niet zo serieus nemen als het zou behoren te zijn!....eng!!! en je noemt nogal wat op!...mooi weer wat te spitten op internet ,voer voor de hersentjes [nou ja , die ene mini pinda die bij mij rond dwaalt] Cool
gr,sas.

Hazzebaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:58

sherif schreef:
mokary schreef:

iedereen is natuurlijk trots en gek op zijn of haar paard met of zonder premie en zo hoort dat ook,maar kan me mateloos irriteren dat er veelal door dezelfde vaak wordt gezanikt over de slechte kwaliteit AV die hier in Nederland lopen, ik zou zeggen verbeter de wereld (in dit geval het fokbeleid) en begin bij jezelf! Dat er nu weer eentje het zich allemaal zo op zich zelf betrekt laat me koud (terwijl ik duidelijk heb vermeld dat mijn mening over het algemeen genomen is), vind het alleen erg kinderachtig dat er weer mensen voor het wel bekende karretje worden gespannen, geen ruggegraat noem ik dat dan maar!

Amen Afgod

Er zijn altijd mensen die de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt. Knipoog

Rawaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:15

dakhilah schreef:
Rawaat schreef:
Zoals:
kwaliteit van het sperma
Borna disease
Equine Viral Arteritis
Equine Coital Exanthema
Salmonellosis

hoi Eline,
Dat is een goed punt!...lijkt wel of de mensen die dit soort regels kunnen door voeren het zelf allemaal niet zo serieus nemen als het zou behoren te zijn!....eng!!! en je noemt nogal wat op!...mooi weer wat te spitten op internet ,voer voor de hersentjes [nou ja , die ene mini pinda die bij mij rond dwaalt] Cool
gr,sas.

Onze hengst is op al deze ziekte getest, vond dit maar heel normaal en voor de kost moet je het niet doen, hij moet wel 2 maand in quarantaine

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:19

@ Hazzebaz,
Ken het nog sterker vertellen ...Ik ken een fokker die letterlijk de merries uitkiest en leased om de hengst [hopelijk]te verbeteren!!!
Om hem een "kans" te geven !!!
En dit gegeven heb ik van die persoon inquestie dus hoogst persoonlijk gehoord!!!!!!!!!!. Lijst .....het gesprek is van een tijdje geleden maar toch echt gevoerd Nagelbijten / Gniffelen !....iedereen zal zich waarschijnlijk wel kunnen voorstellen dat ik van m'n stoel afstuiterde!!!! Frusty ...van ongeloof en het lachen natuurlijk, NEEEEEE niet van de genialiteit of te wel het brillante idee ROFL !!
ZO SERIEUS WORD ER DUS DOOR MENSEN GEFOKT Clown Huilen !!!!
ENG HE!!!!!!!
gr,sas.
Laatst bijgewerkt door dakhilah op 07-03-07 15:56, in het totaal 3 keer bewerkt

dakhilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:23

@ Eline,
Heel fijn idee dat er mensen zijn die het fokken serieus nemen , een wel zo veilig idee ook!!!
Wou trouwens even van de gelegenheid gebruik maken om je te complimenteren met je jonge hengst....hij is heel erg leuk!... Pling
gr,sas.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:25

Heeft niks meer met fokken te maken. Dat is gewoon zo goedkoop mogelijk "produceren".

Tja, zo kan ik ook zaken doen. Voor 300 euro een veulen fokken en het dan voor 4500 verkopen.

Ik denk dat ik nog eens goed moet gaan nadenken voordat ik sperma uit Frankrijk laat komen...