Hoefkatrolverervers

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:24

Citaat:
Het was mij ook al opgevallen dat er hengsten worden goedgekeurd met drietjes, vind ik op zich vreemd, een 2 lijkt me de limit.

Daarom werd het ook door het KWPN genoemd over de door WOUTER genoemde hengst. EINDE.

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:27

okee troef ben ik met je eens een driejarige hengst hoort gewoon maximaal een twee te hebben maar over de door mij zojuist genoemde hengst kunnen we het hoop ik eens zijn dat die met zo een leeftijd en zo een carriere wel iets versleten mag zijn??

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:33

fabienne schreef:
Jura er zijn in het nabije verleden nog steeds hengsten opgenomen die 3tjes hadden!!!!!
En wij maar denken dat het KWPN zo streng selecteerde!
Tegenwoordig is de eis max 2, behalve voor kogelartrose,
daarvoor mogen ze max 3 hebben.

Hmm Kroonjuweel staat er ook tussen en dat is Razinda haar vader. Dan zou ze op zich veel kans hebben dat zij ook 3en heeft... ik geloof dat ik het nog niet wíl weten.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:34

Mee eens.
Maar dat neemt niet weg dat je dat aan de fokkers dient te melden zoals door het KWPN is gedaan.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:36

Citaat:
Hmm Kroonjuweel staat er ook tussen en dat is Razinda haar vader. Dan zou ze op zich veel kans hebben dat zij ook 3en heeft... ik geloof dat ik het nog niet wíl weten.

Daarom is het verstandig als je gaat fokken dat je weet hoe gezond je merrie is.

Daarvoor is de PROK in het leven geroepen.

Maar vele hebben de angst voor de waarheid............

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 12:50

Wil je de waarheid niet weten maar toch fokken...

Zoek dan een hengst die in de klasse 0 of 1 zit.
Nl. die verlaagd het risico.

Maar hoe kom je er tegenwoordig daar achter.
(Dus welke hengsten zijn dat?)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 14:24

Ik heb mijn beide paarden rondom op de foto gezet vanwege de fok. El Roy gaat binnen nu en 3 weken voor de hengstenkeuring (data nog niet bekend) en Ro is nu drachtig. Ik WIL GEEN veulen op de wereld zetten van een paard wat niet goed op de foto is. Gewoon dat beetje zekerheid. Mijn beide paarden zijn overigens zowel klinisch als rontgen goedgekeurd.

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 15:00

Heruto had ook drietjes... maar ja, Dorutobloed in een dekhengst was heel aantrekkelijk, dus goedkeuren maar. Hij bleek niet te bevruchten trouwens.

Over drietjes bij een volbloed die op latere leeftijd na een sportcarriere bij het KWPN wordt gekeurd voor dekdienst kun je weinig zeggen natuurlijk. Waren die drietjes al aanwezig op jeugdige leeftijd, dan heeft hij er blijkbaar nooit last van gehad, maar is het euvel waarschijnlijk wel erfelijk. Is het drietje op latere leeftijd ontstaan, dan is het waarschijnlijk slijtage en niet erfelijk, maar we willen toch hardheid van de volbloed??

Moeilijk hoor.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 17:14

Tja wij hebben al verschillende veulens bij Fabienne gefokt. De merrie is inmiddels 15 jaar en ik heb haar altijd dressuurmatig gereden. Toen wij begonnen was het prokken nog niet uitgevonden Lachen
Voormijn gevoel is het niet erg zinvol om op deze leeftijd bij deze merrie nog foto's te gaan maken. Moet een 15 jarige die nooit kreupel heeft gelopen dan ook voldoen aan dezelfde criteria als een jong paard? Lijkt me niet. Dus als ik foto's maak en ik zou weten dat ze 3tjes of 4tjes heeft maakt dat voor deze oudere merrie toch geen verschil?
De jonge merrie laat ik straks zeker rontgenen voordat ik ermee aan de slag ga. Inmiddels stel ik voor mezelf ook hogere eisen aan het rijden, en ik vind het jammer om er jaren voor de bekende Jan in te stoppen.
Met Fabienne gaan we straks lekker nog een paar veulentjes fokken, als dat mag lukken. Die heeft haar kwaliteit m.b.t. haar beenwerk voor mij voldoende bewezen Haha!

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-02 20:12

Zo, er is veel gereageerd in dit topic!
Kijk, wat ik me afvraag is welke hengsten er nou regelmatig kinderen met hoefkatrol (dus kreupelen) hebben getuigd.
Als je een hengst neemt zonder 3-en maar i.p.v. daar van 1-en zal er waarschijnlijk wel een verminderd risico zijn.
Wat ik wel vind is dat de uitkomsten 1 2 3 4 door een erg banketstaaf formule zijn vastgesteld.
Ik vind het een heel goed idee als ook de merries gekeurd worden. Waarom alleen de hengsten?
Verder denk ik dat hoefkatrol kan ontstaan uit 3 factoren; voeding, erfelijkheid & door het rijtechnische.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 20:40

dus als je gezond wilt fokken is er dit een manier om te kijken welke hengsten meer dan gemiddeld in het oude systeem wel zonen aangewezen hadden voor ermelo en die daar niet verschenen zijn. Overigens zijn er tijdens de laatste keuring ook hengsten (voor de lieve vrede) toch aangewezen die niet kwamen opdagen omdat anders een bevriend stamboek (???) gekwetst zou kunnen worden, of een eigenaar waar men geen ruzie mee wil hebben en die dan op een elegante manier af kan door de zijdeur.

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 21:29

Citaat:
dus als je gezond wilt fokken is er dit een manier om te kijken welke hengsten meer dan gemiddeld in het oude systeem wel zonen aangewezen hadden voor ermelo en die daar niet verschenen zijn.

Je houdt het toch bij de Trakehners? Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-02 21:35

ha ha het wordt een puzzel

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 00:16

fabienne schreef:
Troef volgens mij worden de hengsten pas aangewezen nadat ze rontgenologisch gekeurd zijn toch? Dat gebeurt toch al na de tweede bezichtiging of zo?

Jij zei NA de tweede bezichtiging maar het is VOOR de tweede bezichtiging. Zaten we er dus allebei naast Knipoog

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-02 09:17

sarabande schreef:
ha ha het wordt een puzzel

Nee niet weer iemand die van puzzelen houdt. Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 10:09

ach het is eigenlijk meer optellen, wie wel aangewezen en wie niet aangekomen x welke hengst = som

Troef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:01

Hi Sarabande:

Ik zag dit bericht net op het KWPN.Wat zou er met die dan zijn die niet aangeleverd werden?
Citaat:
KWPN
05-09-2002: Verrichtingsonderzoek van start

Met de aanlevering van 21 rijpaardhengsten is het najaarsverrichtingsonderzoek op donderdag 5 september van start gegaan. De verwachting was dat een groter aantal hengsten zou worden aangeleverd.
Drie hengsten werden tijdens de gebruikelijke klinische keuring bij de aanlevering afgewezen. Zij kunnen alsnog worden nageleverd op woensdag 11 september, evenals een zestal andere hengsten, die volgens opgave van de eigenaren nu niet aangeleverd konden worden.De aangeleverde hengsten zijn: 19- Animo x G.Ramiro Z, 87- Cavalier x Renomee, 129- Corland x G.Ramiro Z, 148- Democraat x Michelangelo, 149- Democraat x Juventus, 166- Emilion x Larome, 177- Ferro x Beaujolais, 284- Heartbreaker x Voltaire, 289- Heartbreaker x Oula Owl xx, 340- Jazz x Contango, 454- Lavaletto x Carthago, 474- Lux x Calvados, 492- Mermus R x Abgar xx, 507- Metall x Zandigo, 536- Montecristo x Balzflug, 592- Quick Star x What A Joy xx, 619- Solos Carex x Amiral, 623- Ulior des Isles x Lord Gordon, 631- Voltaire x Lucky Boy xx, 671- Welt Hit II x Cocktail en 737- Lancer III x Landstreicher.

(Persbericht, overname zonder bronvermelding toegestaan)

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:36

Troef schreef:
Citaat:

Daarom is het verstandig als je gaat fokken dat je weet hoe gezond je merrie is.

Daarvoor is de PROK in het leven geroepen.

Maar vele hebben de angst voor de waarheid............

Ik zal je dit vertellen: januari 1999 worden Jur haar voorbenen op de foto gezet, vanwege steeds terugkerende onregelmatigheid. Alles was goed. Januari 2000: weer op de foto en nu heeft ze ineens hoefkatrol (een 3 en een 2 tot 3). Dat je paard goed is op de foto zegt echt niets, het enige dat je weet is dat het paard goed is op het moment dat je het eventueel koopt. Maar in een jaar tijd kan er kennelijk van alles gebeuren!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 17:37

Dit is al een selektie, ik bedoel over de jaren heen in het vorige systeem de aangewezen hengsten die niet in ermelo verschijnen na vet keuring. Daar zijn opvallend vaak kinderen bij van bepaalde hengsten. Dat is dus gemakkelijk uit te zoeken voor iedereen die b.v. een paar oude In de Strengens heeft of andere bron. Deze resultaten zijn gepubliceerd, de reden natuurlijk niet. Maar ik kon ze goed verkopen, hoort bij: de brug stond open de wekker liep te laat af etc

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 19:23

Nog even over de hoefkatrol.
Alle paarden hebben hoefkatrol. Alleen de meesten hebben er geen last van. Er zijn (bijna) geen paarden die een 0 hebben. Alleen het HKO waar het over gaat, wordt veroorzaakt dooer het rijtechnisch verkeerd belasten. De fase wordt gegeven naar een verwijdeing in de hoefkatrol, maar daar hoeft een paard geen last van te hebben, pas als ze teveel belast worden.
Ook paarden van 3 jaar, die zich teveel in de wei belast hebben, of met longeren enzo.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 22:46

Amanda, volgens mij heb jij de klok horen luiden maar weet je niet waar de klepel is.
Natuurlijk hebben alle paarden een hoefkatrol anders zouden ze niet eens kunnen lopen. We hebben het hier over hoefkatrolONTSTEKING.
Bovendien wordt hier gepraat over verervers en niet over rijtechnische problemen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:14

Sorry hoor!
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat HKO NIET erfelijk is en er dus ook geen verervers zijn!

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:22

Amanda helaas spreken de statistieken jouw bewering tegen.
Als het niet erfelijk zou zijn, hoe komt het dan dat in bepaalde families de HKO veeeeel meer voorkomt dan in andere stammen?
Zou wel toevallig zijn als al die paarden uit diezelfde stam allemaal bij ruiters terecht kwamen die allemaal dezelfde fouten in hun rijden hebben.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-02 13:26

Amanda schreef:
Sorry hoor!
Ik probeer alleen maar duidelijk te maken dat HKO NIET erfelijk is en er dus ook geen verervers zijn!

Waarop bazeer je die bewering dan?

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-02 15:35

Amanda schreef:
Sorry hoor!

Bla bla bla, dan wil ik van jou de wetenschappelijke bewijzen zien, kan je daar voor zorgen?