nageboorte...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: nageboorte...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:43

Ik wist dat ik iets verkeerd zei Clown

Heb net een heel stuk zitten lezen over het syndroom van Sheehan en gestoorde prolactine-productie en dat was echt het enige hormoon dat nog boven kwam drijven in mijn brein Clown

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:36

nou,gister dus naar een info avond geweest vanuit het kwpn, heb echt een hele bult foto's gezien van nageboorte,hoe dat eruit ziet en waar je op moet letten,schijnt dat er helemaal niet zoveel mesnen zijn die het nakijken.
dat veulenbroodje weten ze niet waar het nou voor is...maar als je het op bakt in de pan en op eet schijnt het potentieverhogend te zijn Clown

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:20

Hahah, ik ken mensen die het "voor de lol" op het dat gooien tegen de boze geesten.. haha..

Stinken!! hahaha..

Bij ons wordt ook inderdaad alles gecontroleerd, inderdaad de broekvorm..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:49

Wat een originele ideeen voor het veulenbroodje!! Haha!
Bakken?? Vork

Prolactine heeft met de melkgift te maken trouwens.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:14

Dat weet ik Suzanne Clown

Ik moet ook gewoon niet op dit soort topics reageren als je net een heel verhaal over hormoonstoornissen en bevallingen etc gelezen hebt Clown

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:16

Ja, DA komt altijd de dag erop, kijkt dan of de nageboorte een broek is. Kijkt naar de navel.. Plingie wij gelijk na afknappen van de navelstreng ontsmetten met Betadine, en weet ik het allemaal.. Tong uitsteken

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:31

petraaken schreef:
LDRD schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er fokkers zijn die dat niet nakijken!

Kan me dat ook moeilijk voorstellen.

Die van mij wordt altijd nagekeken door de DA. Ik laat em dan ook nooit in de stal liggen waar ie opgegeten wordt door de merrie of vertrapt.

Ik kijk er eigenlijk nooit naar. Mijn merries eten het altijd op, met vliezen en al. Ze zijn me altijd te snel af. Nog nooit problemen gehad. En als ik het niet vertrouw douw ik er een koeienpil in. Is een pil die je in de baarmoeder hals stopt. Hier zit anti biotica in en oxitocine.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:39

Melanie5 schreef:
Ik kijk er eigenlijk nooit naar. Mijn merries eten het altijd op, met vliezen en al. Ze zijn me altijd te snel af. Nog nooit problemen gehad. En als ik het niet vertrouw douw ik er een koeienpil in. Is een pil die je in de baarmoeder hals stopt. Hier zit anti biotica in en oxitocine.

Nagelbijten / Gniffelen

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:42

Lekker met je gore handen er een koeienpil in steken.... hmmm ideaal ahum!!!! Overings hoort die niet in de baarmoederhals, maar in de baarmoeder, bij een koe tussen de nageboorte en de baarmoeder wand, anders heeft het geen zin Slapen

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:13

Melanie5 schreef:

Lijk me heel verstandig Gestoord

en zulke mensen hebben nog altijd geluk ook volgens mij Koe

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:16

LDRD schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er fokkers zijn die dat niet nakijken!

jawel wij wel Haha!

we fokken altijd al met veulens & het gaat altijd nog goed Haha! mijn vader zelf kijkt even naar de nageboorte...tenzij hij echt wat vreemd vind dan komt de dierenarts... maar we laten de veulens meestal buiten veulenen... (dan worden ze harder ivm het weer de veulens)! maar goed meestal ligt de nageboorte er niet !
Laatst bijgewerkt door _Charlotte_ op 02-03-07 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:17

dus het nageboorte is al weggevreten door de merry of kraaien Knipoog
tja soms ligt het er nog.... maar dan is het al zo kapot dan je er niet meer veel aan ziet hoor!

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:20

SuperMinx schreef:
Lekker met je gore handen er een koeienpil in steken.... hmmm ideaal ahum!!!! Overings hoort die niet in de baarmoederhals, maar in de baarmoeder, bij een koe tussen de nageboorte en de baarmoeder wand, anders heeft het geen zin Slapen

ik neem aan dat ze haar handen wel even wast hoor Knipoog dierenartsen gaan ook wel is naar binnen ... wassen ze hun handen eerst ook met een bacterie dodend middel Knipoog
Laatst bijgewerkt door _Charlotte_ op 02-03-07 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlotte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 14:21

unamie schreef:
Melanie5 schreef:

Lijk me heel verstandig Gestoord

en zulke mensen hebben nog altijd geluk ook volgens mij Koe

nou wij dus ook Haha! we hebben al zoveel veulens gehad... o ja 1 keer een miskraam maja dat was een tweeling van 2 maand te vroeg... familie van ons fokt ook veel.. nee hoor geen dierenarts erbij! zij doen het al 30 jaar zo en bijna nooit geen problemen gehad!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:02

ik controleer ook altijd of de nageboorte er goed af is, en daarna nog even bij de merrie onder de staart voor de zekerheid Lachen en merrie in de gaten houden, maar goed dat lijkt me sowieso wel logisch da tje moeder en veulen in de gaten houd.

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:40

sunshinelove schreef:
SuperMinx schreef:

ik neem aan dat ze haar handen wel even wast hoor Knipoog dierenartsen gaan ook wel is naar binnen ... wassen ze hun handen eerst ook met een bacterie dodend middel Knipoog

Nee joh, je meent het!!! Maar er zit een wezenlijk verschil tussen een rund en een paard. Paarden zijn veel gevoelig voor infecties en dat soort dingen. Een DA gaat ook enkel en alleen in de vagina als het niet anders kan en na alle voorzorg maatregelen te hebben genomen. En dit is niet eventjes de hadden wassen maar 10 minuten scrubben! Je ziet dus dat die persoon dus niet eens weet waar een baarmoedertablet hoort te zitten. Hij steekt hem in de paarmoderhals terwijl die in de uterus hoort te zitten. Het heeft anders namelijk geen effect, maar zorgt er wel voor dat je bacterien in de uterus brengt. Een rund is overigens geen paard en een rundertablet is niet voor een paard!!! (als er een baarmoeder infectie is bij het paard wordt immers altijd vloeibare AB in de uterus gebracht met een pipet!!)

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:56

draaakje schreef:
je zou dat eigenlijk moeten afkijken vanuit het wilt, mischien eet het veulentje het wel op en zitten er goede stoffen in. wat moet je eigenlijk doen als de nageboorte aan de merrie vast blijft zitten? knipt de dierenarts hem dan af of zo of trekken ze hem eruit?

Bij ons is het een paar keer gebeurt dat de nageboorte bleef zitten. De DA pelt hem dan uit de baarmoeder en daarna wordt de merrie nog een paar dagen gespoeld om er zeker van te zijn dat alles eruit is.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:25

_Charlotte_ schreef:
SuperMinx schreef:

Ik was eerst mijn handen met Dettol of Citopogeen (van de DA). Dan doe ik een steriele opvoel handschoen aan en ik zorg dat verder ook alles schoon is.
Daarnaast ben ik zelf DA assistente geweest, dus ik weet heel goed waar ik mee bezig ben.

SuperMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:30

Dan zou je als DA assitente toch wel moeten weten dat er in een rundertablet geen oxytocine zit....!!! Slapen Maar alleen een AB van het tetracyline type!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:45

De nageboorte wordt meestal nagekeken door de dierenarts maar een ervaren fokker doet het ook zelf. Dit omdat als de nageboorte er niet volledig is uitgekomen de merrie gespoeld moet worden. De dierenarts bij ons spoelt elke merrie die een veulentje heeft gehad, ook als de nageboorte er volledig af is een merrie waar de nageboorte niet is afgekomen wordt die afgehaalt en 3 a 4 dagen dagelijks gespoeld en hetzelfde voor de merries waar ze niet volledig is afgekomen.

Groetjes Patsy

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:16

Helaas wordt bij ons dus de nageboorte totaal niet nagekeken... tot nu toe (afkloppen!!!) heb ik met mijn verzorgpaarden nog geen problemen gehad. Ik moest bij Josiane de nageboorte uit de box vissen en heb de eigenaar nog gevraagd of we de nageboorte niet moesten controleren... dat hoefde niet en ik kon de nageboorte zo op de mestbult gooien.

Als het mijn merries waren geweest dan had ik het zeker gedaan!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:30

ik kijk het altijd zelf na, en als de dierenarts komt, kijkt die er ook altijd nog even na..

en dan gooi ik em in de afvalcontainer...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 14:26

sigrid1182 schreef:
en dan gooi ik em in de afvalcontainer...

Pfoei dan moet de vuilnisman niet een week later komen op de zomerdag. Dan wandelt je nageboorte de container uit hoor.