hoeveel dekgeld voor deze mini?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joscaa

Re: hoeveel dekgeld voor deze mini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:11

Ik zou er bij de eerste paar nakomelingen niks voor vragen, je hebt geen idee wat voor veulentje het word oid.
Ik zou even wachten tot je een paar nakomelingen hebt, en dan kijken wat je er voor gaat vragen. Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:18

zodat er straks nog meer worstjes rondlopen, ja moet je doen joh

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 17:39

@ elinax21 het is maar een vraag hoor, hoef je niet meteen zo te gaan reageren, je kun thet ook gewoon vertellen wat je er van vind.

@ dennis bedankt voor je onfo:) ik zal nog eens goed erover denken want mijn vader heeft dit namelijk ook wel eens gehoort terwijl hij mensen kent waarbij het wel goed ging dus ik zal nog eens kijken maar iig heel erg bedankt!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 17:45

Waarom zou je ermee dekken? Je verdient er toch maar wat zakgeld mee...

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:06

Heeft hij uberhaupt afstamming?
Idd niet gaan dekken als hij niet is goedgekeurd anders draag je mooi bij aan de salami worstjes want dat is waar zo´n beetje alle ongewenste hengstveulentjes in verdwijnen, kijk maar eens op een markt al die zielige shetjes en minidingen zijn ook ontstaan uit van de leuke dekkingen voor 1 keer, of zonder erbij na te denken.
Als hij nou ggk is en een premie haalt weet je in elk geval dat je hengst ook fokwaarde zou hebben en echt wat bij kan dragen aan de minifokkerij, en je geeft de veulens een papier dan hebben ze al een iets betere kans op de hedendaagse markt.
Als hij geen afstamming heeft zou ik het hier lekker bij laten en hem ruinen blijft hij lief en kan hij ook gezellig bij andere paardjes staan zonder problemen.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 18:36

nouja ruinen was ik sowisow niet van plan want hij is hartstikke lief! maar er zit wel een stamboom bij ja hij komt van dreamcathes mini ponys..

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:24

Oh van welke merrie?
Dan is pa vast Albert kan je via DNA de vader op papier krijgen nog.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 07:54

sasjaaa schreef:
wel een paspoort maar helaas staat zijn vader er niet op, maar ik weet wel wie de vader is!

sasjaaa schreef:
nouja ruinen was ik sowisow niet van plan want hij is hartstikke lief! maar er zit wel een stamboom bij ja hij komt van dreamcathes mini ponys..

Als de vader er niet op staat zitten er dus geen volledige stamboekpapieren bij.
Knipoog
Ik zou het in ieder geval niet doen, redenen zijn er al genoeg genoemd. Hengsten worden niet voor niets gekeurd voor ze mogen dekken.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 17:11

Meavey schreef:
Oh van welke merrie?
Dan is pa vast Albert kan je via DNA de vader op papier krijgen nog.

ja zou idd wel kunnen tjaa de moeder daar vraag je me wat maar ik weet zo gauw even niet waar die papieren liggen:O

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:13

Ik zou de gezondheid van mijn mini niet op het spel zetten voor het veulen van een ander.

Enne, een kleine tip: maak eens een afspraak bij de smid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:18

Ik zou er niet aan beginnen... Het veulen kan nergens (met stamboom) worden opgenomen in een hoofdstamboek OF is dan stukken minder waard, omdat de vader (jouw mini dus..) niet is goedgekeurd.

En er komt best een hoop bij kijken, als je er niet veel vanaf weet, moet je eerst behoorlijk gaan inlezen voordat je met dekken gaat beginnen. Je kunt je een hoop ellende op de hals halen als het karakter van je mini verandert door het dekken, of als hij eens geschopt wordt door een vervelende merrie.

Als je toch besluit om er mee te gaan dekken, zou ik niet meer dan 50 euro vragen. Zeker, omdat het paardje niet is goedgekeurd.

woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 17:19

Ik hoorde pas dat mijn lieve manneke op zijn derde als denkhengst is gebruike en
meerdere merries heeft gedekt.
Toen is hij naar een andere eigenaar gegaan die hem een goede opvoeding
heeft gegeven en pas op zijn 6e is hij gecastreerd. Niet omdat hij
vervelend was, maar omdat dat op hun nieuwe stal moest.
Nu is hij ruim 8, ik heb hem zo'n 10 maanden, en ik heb zelden zo'n
brave en opgevoede mini-shet gezien. Dit ter info omdat veel
mensen zeggen dat ze van karakter veranderen.
Maar je moet zelf de beslissing nemen hoor.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 18:22

Vader is dus WEL goedgekeurd alleen nooit een dekbon uitgeschreven, middels DNA kan de afstamming nog wel op papier komen, kosten 100 euro dat moet voor de hengstenkeuring zowiezo dus is dat vast gebeurt.
Zelf zonder afstamming kun je veulens wel inschrijven in het NMPRS, maar ik zou niet dekken voor hij is goedgekeurd aan jou de keuze dus.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 20:04

ja daar heb je wel gelijk aan! nouja ik zal het met mijn ouders erover hebben om dat te laten doen voor die 100 euro! iig bedankt voor je tip!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 12:44

Daarna komt dus nog 125 euro aan hengstenkeuring kosten daarboven op, maar als hij een goede premie krijgt kan je ook meer dekgeld vragen natuurlijk.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 18:46

ja klopt! denk je dat hij wel een beetje kans zal maken? of kun je daar zo niks van zeggen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:21

Hengstenkeuring ga je niet zomaar heen. Daar moet je echt beslagen voor ten ijs komen. Daarbij kunnen wij er niks van zeggen omdat we helemaal geen beeld ervan hebben.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:23

Dennis schreef:
Ik zou het niet doen. Je zet weer een papierloos veulen op de wereld (daar zijn er al genoeg van) en je kan zelf met een etterbak blijven zitten. Dat kratje bier wat je er voor krijg is dat imo lang niet waard!

Mijn meervoudig kampioenshengst (NMPRS goedgekeurd) is het dekgeld zelfs maar 75 euro voor en die is definitief goedgekeurd, 1e premie en super ster.

zo weinig maar? ik verzorg shetlanders en daar komen altijd met een vrachtwagen goedgekeurde superhengsten voor wij betalen dan per drachtige pony 125 euro ! en daar zitten er ook tussen met 2e premie

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:28

Bezoekje hoefsmid is zeker niet verkeerd, vraag mij af hoe vaak hij wordt bekapt.
Ik zou ook niet ervoor kiezen om te dekken, overschot aan shetters hebben we al genoeg, persoonlijk vind ik het zéér onverstandig.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:34

Hypofocus schreef:
Ik zou er niet aan beginnen... Het veulen kan nergens (met stamboom) worden opgenomen in een hoofdstamboek OF is dan stukken minder waard, omdat de vader (jouw mini dus..) niet is goedgekeurd.

En er komt best een hoop bij kijken, als je er niet veel vanaf weet, moet je eerst behoorlijk gaan inlezen voordat je met dekken gaat beginnen. Je kunt je een hoop ellende op de hals halen als het karakter van je mini verandert door het dekken, of als hij eens geschopt wordt door een vervelende merrie.

Als je toch besluit om er mee te gaan dekken, zou ik niet meer dan 50 euro vragen. Zeker, omdat het paardje niet is goedgekeurd.

De eigenaar waar ik verzorg had een welshje gekocht en we hadden een new forest gekruisd met een ijslander en deze zijn gewoon opgenomen bij het appaloosa stamboek (deze nemen alles op!)

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 16:58

Nelleke1 schreef:
Dennis schreef:
Ik zou het niet doen. Je zet weer een papierloos veulen op de wereld (daar zijn er al genoeg van) en je kan zelf met een etterbak blijven zitten. Dat kratje bier wat je er voor krijg is dat imo lang niet waard!

Mijn meervoudig kampioenshengst (NMPRS goedgekeurd) is het dekgeld zelfs maar 75 euro voor en die is definitief goedgekeurd, 1e premie en super ster.

zo weinig maar? ik verzorg shetlanders en daar komen altijd met een vrachtwagen goedgekeurde superhengsten voor wij betalen dan per drachtige pony 125 euro ! en daar zitten er ook tussen met 2e premie

Tja Dennis haar hengst heeft dan ook GEEN afstamming op papier dus vandaar.
Haar hengst is nog goedgekeurd in de tijd dat een hengstje geen afstamming hoefde te hebben dus dan is het logisch dat je de prijs lager is, het veulen krijgt tenslotte alleen vaders naam op papier, daarachter alles onbekend.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 07:17

Nelleke1 schreef:
De eigenaar waar ik verzorg had een welshje gekocht en we hadden een new forest gekruisd met een ijslander en deze zijn gewoon opgenomen bij het appaloosa stamboek (deze nemen alles op!)

Dat is niet waar, ze geven aan ieder type paard een paspoort.

http://www.appaloosa-stamboek.com schreef:
artikel 5, Hoofdstamboek:

Het hoofdstamboek is opgegaan c.q. gelijkgesteld aan het stamboek. Gelieve in deze reglementen voor hoofdstamboek (HFDSTB) derhalve steeds te lezen stamboek.

artikel 6, Stamboek:

In het stamboek kunnen ingeschreven worden:

a) Nakomelingen van een NAS hoofdstamboekmerrie, NAS stamboekmerrie of NAS hulpstamboekmerrie (van de NAS hulpstamboek merrie dienen ouders opgenomen te zijn en grootouders geregistreerd te zijn in een erkend stamboek) maal een goedgekeurde premiehengst van onderstaande stamboeken:

- K.W.P.N, rijpaardhengsten

- Arabisch volbloedpaarden Stamboek Nederland

- Engels volbloed

- Anglo-Arabisch volbloed

- N.R.P.S

- Ned. New Forest Pony Stamboek

- Ver. Ned. Welsh Pony en Cob Stamboek (uitgezonderd Welsh Cob)

- Welsh Pony en Cob Vereniging (uitgezonderd Welsh Cob)

- Ned. Shetland Pony Stamboek

tenzij deze hengst de ongewenste kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b v.h. stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement.

b) Nakomelingen van een NAS Stamboek- of NAS Hoofdstamboekhengst maal NAS Hoofdstamboek, NAS Stamboek, NAS Hulpstamboek of NAS Register­ stamboekmerrie.

c) Nakomelingen van een NAS Hulpstamboekhengst maal NAS Stamboek- of NAS Hoofdstamboek merrie.

d) Nakomelingen van een NAS Hulpstamboekhengst maal NAS Hulpstamboekmerrie, indien aan beide zijden de ouders opgenomen zijn en de grootouders geregistreerd zijn in een erkend stamboek

e) Nakomelingen van een goedgekeurde NAS hengst maal een merrie van de in artikel 6a van dit stamboekreglement vermelde lijst van stamboeken met ster, keur of hieraan gelijkwaardig predikaat, tenzij de merrie de ongewenste kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement

Tot inschrijving zal worden overgegaan, nadat is gebleken, dat het dier in het betreffende verenigingsjaar de leeftijd van tenminste 3 jaar heeft bereikt, geen gebreken en/of erfelijke afwijkingen heeft zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement en geen kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement en voldoet aan de eisen gesteld in art. 1, 2b, 36 en 37 van het keuringsreglement en het verschuldigde bedrag is voldaan aan de secretaris/penningmeester van de vereniging.

artikel 7, Hulpstamboek:

In het hulpstamboek kunnen worden ingeschreven:

* Nakomelingen van NAS hulpstamboekhengst maal NAS hulpstamboek- of NAS registerstamboekmerrie.

* Nakomelingen van een goedgekeurde NAS hengst maal een stamboekmerrie van een ander stamboek.

* Nakomelingen van een goedgekeurde premie stamboekhengst van een ander stamboek maal een NAS hulpstamboek, stamboek of hoofdstamboek merrie.

* Nakomelingen van een goedgekeurde Appaloosa hengst van een erkend buitenlands stamboek x een in een erkend stamboek opgenomen merrie.

* Nakomelingen van een NAS hulpregistermerrie maal een goedgekeurde NAS hulpstamboek, stamboek of hoofdstamboekhengst.

Tot inschrijving zal worden overgegaan, nadat is gebleken, dat het dier in het betreffende verenigingsjaar de leeftijd van tenminste 3 jaar heeft bereikt, geen gebreken en/of erfelijke afwijkingen heeft zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement en geen kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art 2b van het stamboekreglement. en art. 8 van het keuringsreglement en voldoet aan de eisen gesteld in art. 1, 2b, 36 en 37 van het keuringsreglement en het verschuldigde bedrag is voldaan aan de secretaris/penningmeester van de vereniging.

artikel 8, Ruinenboek:

In het ruinenboek kunnen 3-jarige en oudere ruinen worden inge­schreven.

Tot inschrijving zal worden overgegaan, nadat is gebleken, dat het dier in het betreffende verenigingsjaar de leeftijd van tenminste 3 jaar heeft bereikt, geen gebreken en/of erfelijke afwijkingen heeft zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement en geen kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement en voldoet aan de eisen gesteld in art. 1, 2b, 36 en 37 van het keuringsreglement en het ver­schuldigde bedrag is voldaan aan de secretaris/penningmeester van de vereniging.

artikel 9, Registerstamboek, stamboek voor éénkleurige Appaloosa’s:

In het registerstamboek kunnen ingeschreven worden:

* Paarden en pony's die ingeschreven zouden zijn in het NAS ruinenboek, hulpstamboek, stamboek of hoofdstamboek indien op het moment van stam­boekopname de Appaloosa kenmerken zichtbaar aanwezig geweest zouden zijn.

Tot inschrijving zal worden overgegaan, nadat is gebleken, dat het dier in het betreffende verenigingsjaar de leeftijd van tenminste 3 jaar heeft bereikt, geen gebreken en/of erfelijke afwijkingen heeft zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement en geen kleureigenschappen heeft zoals omschreven in art. 2b van het stamboekreglement en art. 8 van het keuringsreglement en voldoet aan de eisen gesteld in art. 36 en 37 van het keuringsreglement en het verschuldigde bedrag is voldaan aan de secretaris/penningmeester van de vereniging.

artikel 10, Hulpregister:

In het hulpregister kunnen ingeschreven worden:

* Paarden en pony's die niet voldoen aan artikel 5 t/m 9.

* Paarden en pony's met onbekende afstamming, welke duidelijk de Appaloosa kenmerken voeren.

* Paarden en pony's met tenminste één geregistreerde gevlekte ouder, welke niet ingeschreven kunnen worden in het Regis­ter­stamboek.

Tot inschrijving zal worden overgegaan, nadat is gebleken, dat het dier in het betreffende verenigingsjaar de leeftijd van tenminste 3 jaar heeft bereikt, geen gebreken en/of erfelijke afwijkingen heeft zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement en voldoet aan de eisen gesteld in artikel 36 en 37 van het keuringsreglement en het verschuldigde bedrag is voldaan aan de secretaris/penningmeester van de vereniging.

artikel 11, Veulenboek:

In het veulenboek mogen uitsluitend dieren worden ingeschreven, die minimaal één NAS ouder hebben en waarvan een geboortebericht van een erkend stamboek is ontvangen door het NAS secretariaat.

artikel 12

a, Importlijst:

Op deze lijst worden pony's en paarden geregistreerd welke geïmporteerd zijn. Indien zij in aanmerking komen voor registratie in één der andere registers, dan kan de pony of het paard opgenomen worden in dat register mits aan alle voorwaarden en kwaliteitseisen is voldaan.

b, Registratielijst:

Op deze lijst worden pony's en paarden geregistreerd welke niet in aanmerking komen voor registratie in één der registers en waarvoor registratieplicht geldt.

Artikel 12b geldt hiervoor. En overigens geldt dat voor ieder stamboek, er lopen shetlanders rond met een KWPN papier en andersom, zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen.

En als je denkt dat ze hem daar wel goed zouden keuren, ze zijn streng en papierloos nemen ze niet:

http://www.appaloosa-stamboek.com schreef:
KEURING VAN HENGSTEN VOOR DEKKING VAN MERRIES

artikel 12: De goed te keuren hengsten dienen aan de volgende voorwaarden te voldoen:

a) De Appaloosa kenmerken en Appaloosa vlektekening zoals omschreven in art. 1 en art. 2b van het keuringsreglement moeten aanwezig zijn.

b) Het eigen exterieur dient te voldoen aan het fokdoel zoals omschreven in art. 4 van het stamboekreglement en de beweging dient meer dan voldoende te zijn.

c) De hengst dient vrij te zijn van gebreken en/of erfelijke afwijkingen, zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement

d) Voor zover is na te gaan dienen ook de ouders vrij te zijn van gebreken en/of erfelijke gebreken zoals omschreven in art. 32 van het keuringsreglement. Indien een hengst waarvan een of beide ouders een ontkleuring van de iris vertoont, kan deze hengst alleen in aanmerking komen als NAS-10 hengst

e) Van de hengst dienen ouders opgenomen te zijn in een erkend stamboek en de grootouders geregistreerd te zijn in een erkend stamboek

f) Wat betreft het exterieur en de fokprestaties van de voorou­ders, deze moeten voldoen aan het volgende:

* De fok- en keuringsresultaten van de ouders en grootouders, voor zover aanwezig, dienen bij de beoordeling betrokken te worden.

* De ouders van de goedgekeurde hengsten kunnen bekeken worden, tenzij naar het oordeel van de jury voldoende gegevens over fok- en keuringsresultaten van ouders en grootouders beschikbaar zijn. De extra kosten voor de bezichtiging van de ouders zijn voor rekening van de hengsteneigenaar. Indien de extra kosten onevenredig hoog zouden zijn, kan het bestuur dispensatie verlenen.

g) De jury kan een hengst goedkeuren met in achtneming van de volgende extra voorwaarden:

* De hengst dient te zijn toegelaten tot de 3e bezichtiging van de hengstenkeuring.

* In de eerste twee dekseizoenen mag de hengst maximaal 10 dekkingen per jaar verrichten; alle geregistreerde veulens van het eerste dekseizoen moeten worden getoond.

* Indien er 6 of meer veulens van het eerste jaar naar het oordeel van de jury van voldoende kwaliteit zijn en de hengst zich positief ontwikkeld heeft, vervalt de dekbeperking voor de toekomst.

Indien er minder dan 6 veulens van de hengst zijn getoond, mag de hengst in het derde dekseizoen wederom maximaal 10 dekkingen verrichten.

Het minimum aantal geregistreerde te tonen nakomelingen na 2 dekseizoenen dient 6 te zijn; indien de hengst daaraan niet voldoet zal de hengst na het derde dekseizoen niet meer worden toegelaten tot de dekdienst bij het NAS.

Indien minimaal 6 veulens van het eerste en tweede dekseizoen en de jaarlingen van het eerste dekseizoen naar het oordeel van de jury voldoende van kwaliteit zijn en de hengst zich positief ontwikkeld heeft, vervalt de dekbeperking. De hengst dient vervolgens te voldoen aan artikel 25 van het keuringsreglement, te weten het tonen van een volledige collectie nakomelingen na 5 dekseizoenen.

* Tijdens de periode van de dekbeperking dient de hengst uitsluitend via het NAS te dekken. Indien de hengst ook via andere stamboeken of vergelijkbare organisaties dekt, vervalt de toestemming om te dekken met onmiddellijke ingang.

De hengst zal in dat geval niet meer worden toegelaten tot de dekdienst van het NAS

artikel 13: De ter keuring aangeboden hengsten moeten in het jaar waarin de keuring zal plaatsvinden de minimum leeftijd van 3 jaar bereikt hebben.

artikel 14: De keuring van hengsten voor dekking van merries zal worden verricht door de aangestelde keuringscommissie als bedoeld in art. 30 d t/m i van de statuten.

artikel 15: Wanneer de keuring is verricht, wordt de uitslag ervan terstond na afloop van die keuring aan de houder van de hengst medege­deeld, bij afkeuring zal zo spoedig mogelijk na de keuring schriftelijk een bevestiging met opgave van de redenen worden gezonden aan de eigenaar die in de catalogus staat vermeld.

artikel 16: Indien de hengst is goedgekeurd ontvangt de in de catalogus vermelde eigenaar van de hengst zo spoedig mogelijk na de keuring een schriftelijke bevestiging van de goedkeuring. In deze bevestiging wordt de geldigheidsduur van de goedkeuring vermeld. Voor de voor het eerst goedgekeurde hengsten is dit het bewijs van goedkeuring onder voorbehoud van bloedgroepen en/of DNA onderzoek en sperma-onder­zoek.

artikel 17: is vervallen

artikel 18: Indien een niet eerder goedgekeurde hengst met hoefijzers wordt aangeboden, zal deze van deelneming worden uitgesloten.

artikel 19: Indien blijkt, dat een hengst, beide volgens art. 25 van het keuringsreglement genoemde afstammelingenonderzoeken met een positief resultaat heeft afgesloten, krijgt hij bij de volgende goedkeuring, een goedkeuring voor het leven, behoudens het gestelde in art. 27 van het keuringsreglement. De hengst heeft wel verschijningsplicht tot 12 jaar. Wanneer deze hengst een 1e premie heeft ontvangen, mag hij deelne­men aan de kampioenskeuringen.

artikel 20: Goedgekeurde hengsten worden op kwaliteitsvolgorde van eigen exterieur en beweging geplaatst en geprimeerd.