veulen inenten/ wormenkuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zannekin

Re: veulen inenten/ wormenkuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:35

Equimax is een combinatie van ivermectine met een middel tegen lintwormen. Lintwormen heeft een veulen nog niet dus dit is compleet overbodig.
Wat betreft het enten: het is een teken van deze welvaartsstaat. Mensen in de ontwikkelingslanden smachten naar vaccins voor hun kinderen. Daar zou heel wat kindersterfte opgelost kunnen worden met vaccins. Hier heeft men die tijden ook gekend. Nu alles goed onder controle is en er weinig sterfte is begint men weer terug te gaan naar niet enten. Gevolg: polio is weer opgedoken. Net als bij mensen moet men paarden niet enten om dat ene paard maar om een hele populatie te beschermen en de hoeveelheid circulerende ziektekiemen in te dijken.
Veulens bij ons op 7 dagen ivermectine, dan maandelijks tot 4 maanden, daarna Equest elke 3 maanden tot ze 3 jaar zijn. Enten: omdat ze tot 8-9 maanden bij de merrie blijven enten we de veulens op 6-7 maanden tegen tetanos-rhino en griep. Rhino wordt elke 6 maanden herhaald. Dit laatste zoals ik al zei niet om de jonge paarden te beschermen maar om de fokmerries te beschermen en de hoeveelheid circulerend virus in te dijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:14

Zannekin schreef:
Wat betreft het enten: het is een teken van deze welvaartsstaat. Mensen in de ontwikkelingslanden smachten naar vaccins voor hun kinderen. Daar zou heel wat kindersterfte opgelost kunnen worden met vaccins.

Of zoals mijn moeder zei als we ons bordje niet leeg aten in de oorlog zouden we er blij mee geweest zijn en later de kindertjes in Biafra snakken ernaar Slapen .
Totale onzin opmerking in de context van dit topic.

Per Da wordt verschillend over het enten van het veulen gedacht, laat mensen hun eigen gevoel maar volgen. Ik ent altijd binnen 24 uur en ontworm met 10 dagen en vervolgens iedere 3 weken. Dat een ander daar anders over denkt, prima, maar kom me niet aan met kindertjes in Afrika, die hebben niets aan mijn veulenspuitje.
Geef daar geld aan als je er zo mee begaan bent.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:14

Brennie schreef:
Ik heb een paard gekend die blijkbaar nooit goed is ontwormd, die als gevolg daarvan blijvend letsel heeft opgelopen aan de darmen en daardoor altijd aan de diarree is. Dus ik voorkom liever die akelige beestjes!

Zou dat ook voor mensen gelden met hun spastische darmen. (denk maar even "hardop".)
Alles wordt ontwormd tot de cavia in het hokje toe.
Maar de mens met het eten van bladgroenten (lijnen), Sushi (rauwe vis) en ga zo maar even door
daar is geen "schema"voor?

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:47

sarabande schreef:
Of zoals mijn moeder zei als we ons bordje niet leeg aten in de oorlog zouden we er blij mee geweest zijn en later de kindertjes in Biafra snakken ernaar Slapen .
Totale onzin opmerking in de context van dit topic.

Jij bedoelt dat het ver van je bed is maar in tegenstelling met hongersnood zijn epidemies dat niet. Er zijn al een aantal uitbraken geweest in Nederland van polio (geen hongersnood). Dan waren de ouders ineens heel blij dat er hier moderne geneeskunde bestond. In ontwikkelingslanden (en dan moet je niet naar Afrika) kennen ze het wel. Door jarenlang goed enten is de kindersterfte bij ons gedaald. Men kan het zich allemaal niet meer voorstellen. Maar een epidemie is niet ver weg en begin dat dan maar te verantwoorden. Idem bij de paarden: wat waren ze indertijd blij met het griep en tetanosvaccin, na jaren grondig enten zien we geen griepuitbraken meer, hoeveel mensen hebben nog een paard aan tetanos zien sterven tegenwoordig. Hoe groter het aantal mensen dat "modieus" tegen enten is hoe sneller we die zaken opnieuw gaan kennen.... en dan kunnen we wel weer een tiental jaar blij zijn met die antibiotica, antisera enz.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:50

Zannekin ik had het over de onzinnige dingen die er hier bij gehaald worden. Niet alle mensen zijn modieus tegen enten, er zijn ook mensen die doorfokken zonder er geld voor uit te willen geven
Die weten altijd een heleboel sites en linken te vinden om hun knieperigheid goed te spreken, zelfs te verheffen.

Al met al is dat heel verwarrend voor TS die een vraag stelde om het goed te kunnen doen bij haar veulen. Die wordt zo niet geholpen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:33

sarabande schreef:
Die weten altijd een heleboel sites en linken te vinden om hun knieperigheid goed te spreken, zelfs te verheffen.

.

Die kunnen dat ook om dat ze al een 30-tal jaren elk jaar veulens krijgen.
Wat vaak niet gezegd kan worden van veel "adviseurs" waar de "produktie" zeer te wensen over laat.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:52

sarabande schreef:
Niet alle mensen zijn modieus tegen enten, er zijn ook mensen die doorfokken zonder er geld voor uit te willen geven

Idd! Maar ik heb liever dat mensen gewoon zeggen dat ze er geen geld willen aan uitgeven Knipoog . (ik ben trouwens niet gestart met de vergelijking naar mensen door te trekken.)
Ik ontworm mezelf trouwens ook om de paar jaar met een humaan product waar hetzelfde inzit, dat zouden meer mensen met honden moeten doen (die hun honden dan weer niet goed ontwormen Haha! ). Ik kan zeggen dat ik er nog nooit niks van gevoeld heb. Alleen paarden met erge wormbesmettingen reageren op plots afsterven van wormen. Mocht ik grazen zou ik het zeker een paar keer per jaar willen Vingers aflikken .
Bijna vergeten, ik heb me ook een 2tal maand geleden nog opnieuw laten vaccineren tegen polio difterie en tetanos ivm een reis naar een land waar dat voorkomt. Dat heb ik wel een dag of 2 gevoeld maar ik zou het er niet voor gelaten hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 11:11

Zannekin schreef:
[Bijna vergeten, ik heb me ook een 2tal maand geleden nog opnieuw laten vaccineren tegen polio difterie en tetanos ivm een reis naar een land waar dat voorkomt. Dat heb ik wel een dag of 2 gevoeld maar ik zou het er niet voor gelaten hebben.

Dan is dit daarna sterk aan te bevelen ook voor al die mensen die z.g. uitslag hebben waar geen zalfje voor het helpt.

Als je dat ingenomen hebt weet je meteen hoe Ivermectine reageert in het lichaam. Haha!

http://www.consumed.nl/medicijnen/dit/6/5887/