Is februari nog niet te vroeg voor een veulen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Is februari te vroeg om te veulenen

Februari is veel te vroeg voor een veulen
32 (27%)
Februari is redelijk vroeg voor een veulen
75 (64%)
Februari is gewoon normaal voor een veulen
10 (8%)
Februari is juist goed voor een veulen
Geen stemmen
Februari is de perfecte tijd voor een veulen
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 117

Cassidy

Re: Is februari nog niet te vroeg voor een veulen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:55

Beetje lastig als je paard op het land loopt...hoe wil je in de maand Mei je paard 's nachts in het donker in de gaten houden als ze op het land lopen? Of heb je ze in die maanden 's nachts toch ook binnen staan?

Met birth alarm of videobewaking kun je er iig voor zorgen dat je er binnen bij kunt zijn, bij mijn weten lukt videobewaking in het donker niet, en of de birthalarm waterbestendig is durf ik zo niet te zeggen, nog niet uitgeprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:04

Ik heb een birth alarm, is waterbestendig, maar zie het meestal wel aankomen, het ding is voor mij extra. Dat is ook het voordeel van de merrie's in de wei, ze gaan van dat nestelgedrag vertonen(met neus over de grond lopen, door de wei drentelen, weinig eten) Er zijn ook camera's die in het donker kunnen filmen, maar ik heb de paarden bij huis, dus ga de bewuste nacht gewoon niet op bed (of 2 of 3).

Afgelopen jaar kreeg mijn jonge merrie kramp na de bevalling, naweeen of het terugkrimpen van de baarmoeder. Ze reageerde daar op met koliekverschijnselen, liggen, staan, weer laten vallen e.d. Dat lijkt mij geen pretje in een box, zo'n merrie ziet van de pijn heel haar veulen niet meer. Ben ik toch blij dat ze in de wei staat. Na een prik was het direct over gelukkig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:59

Wij beginnen in mei met het insemineren van onze nog jonge merrie. We hebben geen idee hoe gemakkelijk ze dragend wordt, maar het veulen komt dan op z'n vroegst in april. En als je in mei begint dan heb je nog wel even tijd als het niet meteen wil lukken Lachen

Om nu een veulen op stal te hebben lijkt mij vrij onhandig. Hier kunnen ze niet op het land omdat het te nat is. Het veulen kan geen uren buiten zijn omdat het te koud is en op stal heeft het eigenlijk te weinig ruimte.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zo hebben kennissen van ons een vroeg veulen, omdat de merrie niet makkelijk dragend te krijgen was, maar vorig jaar februari zo enorm hengstig dat ze toen hebben laten dekken. Het veulen is in januari geboren en kern gezond! Het groeit als kool Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:16

Bedankt voor jullie reacties

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:26

yara was van mijn merrie,deze is in april voor de eerste keer geinsemineerd,zodat het veulentje begin maart of half maart geboren zou worden,yara is bijna 3 weken te vroeg geboren...

en tja februari vroeg of niet,mijn hengst wessel is van begin februari,is een heel gezonde jongen geworden...

yara hadden we bewust een maandje later gepland,omdat maart best al mooie weken kan geven,en dan had veulentje en moeders al lekker naar buiten gekund.

als de inseminatie in april niet gelukt was,hadden we in mei weer opnieuw kunnen insemineren...

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:47

oke dus het was niet de bedoeling

Ik vind het wel sonde zo'n mooi veulen sterkte in ieder geval!

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:51

Ik vindt gewoon dat alle veulentjes, lammetjes enz enz een symbool zijn voor het voorjaar.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:03

Caaduuc is 2 februari geboren. Ben op advies van VA en hengstenhouder vroeg begonnen met insemineren. Ze was superhengstig en Vivaldi schoot in één keer raak.
En dan heb je dus een behoorlijk vroeg veulen.

Het voordeel is dat ie met de keuringen al sterker is.

De nadelen zijn: moeilijkheden om hem tijdig naar de opfok te brengen, er zijn nog geen andere veulens
Hij kan nu nog niet het land op.

Oplossing:
Een hele grote ruime box waar hij ook in kan rondrennen.
Zo vaak als mogelijk is qua weer naar buiten in de cirkel
Als het weer niet mee zit de binnenbak in zo lang als kan.
En dan meerdere keren per dag.

Als ik had mogen kiezen had ik hem liever eind april/begin mei gehad. Maar als het maar niet lukt ga je op advies af van je VA en hengstenhouder.

Een laat veulen vind ik nadeliger dan een vroeg veulen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 14:22

bedankt voor de reacties

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:26

Zooist schreef:
De nadelen zijn: moeilijkheden om hem tijdig naar de opfok te brengen, er zijn nog geen andere veulens

Wat is er mis mee om het veulen dan nog een maandje langer bij de merrie te laten als hij nog niet in de opfok kan? Of wil jij ook je veulen met 4 maanden spenen?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:34

Nou nou, in augustus bijv. zou het veulen van Zooist een maand of 6 zijn, een mooie tijd om veulen en moeder te scheiden. Dan is er nog geen opfokadres te vinden waar je je veulen naar toe kunt brengen.
Er wordt nergens gezegd dat dat met 4 maanden al moet gebeuren.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 14:38

Brengen jullie ze weg als ze van de moeder gaan?

Bij mijn verzorgpony gaan ze namelijk voorin de wei (veulens)
en de moeders achterin zodat ze elkaar neit kunnen zien. Is dat niet goed dan?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:43

Dat hangt volgens mij helemaal van je eigen situatie af. Als je zelf een opfok kunt creeren (doordat je bijv. meerdere veulens hebt), is er natuurlijk niets op tegen om ze thuis te houden.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 14:54

bedankt

Fleurr_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 14:58

Die van ons heeft eind oktober een veulentje gekregen (is nu ook alweer 2.5 jaar geleden), maar dat kwam door een foutje Clown Me vader had toen 3 paarden (dravers) 2 merries en 1 hengst (van 2jaar). Wat doet die slimmerd, zet die ze bij elkaar in de buitenbak. Ik zei dat zou ik niet doen hoor! Zegt die ja kan nog wel hij doet nog niks (en hij dacht dat de merries niet hengstig waren) Vork Nou dat heeft die geweten! Eind van de dag zegt die pensionhouder volgens mij is die op beide merries geweest! Nouja uiteindelijk bleek d'r 1 drachtig te zijn en dat veulen is dus eind oktober geboren. Dus ja echt de ideale tijd d'r voor is het niet, maar ja..

En hier staat die dan een paar maandjes later;
http://www.mijnalbum.nl/Foto=SJXMUFCT
http://www.mijnalbum.nl/Foto=E68C6JXE

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 14:59

Wel geluk dat het goed is gekomen en leuke foto in de sneeuw :p

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:49

Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om zo vroeg een veulen te hebben. Ik heb er zelf eentje van juli (2005) en dat is laat, maar veulen kon wel gelijk hele dagen naar buiten, heerlijk!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:53

mbkaatje schreef:
Nou nou, in augustus bijv. zou het veulen van Zooist een maand of 6 zijn, een mooie tijd om veulen en moeder te scheiden. Dan is er nog geen opfokadres te vinden waar je je veulen naar toe kunt brengen.
Er wordt nergens gezegd dat dat met 4 maanden al moet gebeuren.

Ja, augustus is al moeilijk.

@Cassidy, chill Knipoog

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 13:17

Momenteel heb ik een veulen lopen van 8 januari (8 weken jong dus).. Zeker niet ideaal en ik doe het niet weer zo..

Natuurlijk pas je zoveel mogelijk aan: dus elke ochtend en avond in de binnenbak, bij goed weer lekker een paar uurtjes in de buitenbak, een enorme stal, etc.

Het is wel warm (ook niet ideaal: veulen heeft een enorme vacht en staat dus vaak vochtig van het niksdoen) maar ook erg nat. De weilanden zijn hierdoor nog niet begaanbaar, helaas.

Veulen zal ook vroeg afgespeend worden, waarschijnlijk al ruim voor de eerste keuring in juli. Merrie krijgt zeer veel ruwvoer en voldoende krachtvoer, maar je ziet haar inleveren. Dat betekent dus ook een jong dier wat niet aan de voet van de moeder kan worden getoond, en die zijn toch vaak minder dan veulens met hun moeder. En helaas, ik verwacht ook geen opfok te kunnen vinden waar hij in juli de groep in kan.

Overigens: Chivas lijkt nergens last van te hebben hoor. Het is een heel vrolijk, vrij en energiek mannetje wat goed groeit en zijn best doet Haha!
Het gaat meer om mijn gevoel..