Western met fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eline_sjordy

Re: Western met fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 19:59

ik heb het net zo ervaren als jou indian lady.
als ik ging dressuuren was hij altijd sloom en niet vooruit te branden, als ik dan ging buiten rijden was hij blij, maar nu met western is hij ook als ik aan het trainen ben gewoon happy en totaal niet sloom of wat dan ook.
ik rijd hem met een Crates zadel, en een bosal, dus bitloos. ik wist eerst niet wat ik van het bosal moest verwachten aangezien hij aardig sterk kan zijn. maar het was gewoon geweldig, hij is in de draf en galop ook veel beheerster, veel verzamelder.
mijn fjordje pakt het ook inderdaad heel snel op,en idd veel meer ontspannen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 20:06

Die van mij vind het ook veel leuker dan dressuur, werd ook voorwaartser, vooral de moeilijke oefeningen vond hij leuk. Zo leuk dat hij het wel eens probeert het uit zichzelf te doen, zoals bv de galopwissels.( wel de eenvoudige dan)

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 21:16

zo zie je maar weer een fjord weet heel goed wat hij leuk vind!
en als ze iets niet leuk vinden kunnen ze dat heel goed laten merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:37

Ja, mijn fjordje vind western dus ook véél leuker dan dressuur. Vooral de roll-back's in volle vaart vind ze SUPER gaaf, ze is daarmee sneller dan álle quarters hier in de buurt hahah

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-07 22:45

toch wel apart dat ze dat veel leuker vinden??
misschien vinden ze die zadels ook wel lekkerder liggen ofzo,maar wij vinden western ook veel relaxter dus dat zullen hun ook wel vinden...
dus iedereen western rijden met hun fjordjes, daar worden ze happy van haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 08:35

Misschien niet aardig om te zeggen, maar als ik jullie reacties zo eens lees, dan ben ik toch wel erg benieuwd over op wat voor niveau jullie dan westernrijden, als die paardje dat allemaal ineens zoooo leuk vinden.
Weten jullie zeker dat je niet gewoon de teugels losgegooid hebt en nu met lange teugel aan het hobbelen bent? Is je paard ook aan die lange teugel (waar je doorgaans ook wel even werk aan hebt voor je dat resultaat op de juiste manier bereikt hebt) nog steeds nagefelijk en verzameld?
Wat Cynthiar bv aangeeft heeft niets met enthousiasme te maken (vanzelf proberen te wisselen), maar met een rijtechnische fout; het niet wachten op de hulp van de ruiter. Dat heeft helemaal niets met western/dressuur/enthousiasme te maken.
Westernrijden is overigens ook niks relaxter dan (goed!) dressuurrijden. Dus ik heb eerlijk gezegd behoorlijke twijfels of iedereen hier echt enig benul heeft waar 'ie mee bezig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 09:35

Inderdaad, dat was niet aardig om te zeggen.
Waarom is het nou nodig om gelijk aan andermans "kunnen" te twijfelen als iemand en z'n paard plezier hebben in een andere discipline?

Een paard in 't algemeen zal er NIET vrolijker van worden om met een los teugeltje te hobbelen als hij NIET verzameld wordt, want dan wordt de rug verkeerd gebruikt, en dat uit zich juist in pijn, niet in vrolijkheid.

Western en dressuur verschillen nogal qua stijl en oefeningen.
Zoals ik bijvoorbeeld in mijn reactie hierboven al aangaf; mijn fjord is DOL op het maken van rollbacks. Zo'n snelle, gekke oefening vind je in de dressuur niet, en mijn fjordje is nou eenmaal lekker prettig gestoord Knipoog
Dat ze die oefening leuk vond heb ik overigens níet onder zadel ontdekt, maar via NH in de roundpen. En dus later pas onder zadel.

Om je maar een voorbeeld te geven.
Als mensen plezier hebben, hoef je daar niet direct alleen maar aan te twijfelen. Over het algemeen is plezier tussen mens en paard een teken dat het juist GOED gaat.
Veel mensen die van dressuur naar western overstappen zijn redelijk bewust met hun paardje bezig.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:06

Sonja schreef:
Misschien niet aardig om te zeggen, maar als ik jullie reacties zo eens lees, dan ben ik toch wel erg benieuwd over op wat voor niveau jullie dan westernrijden, als die paardje dat allemaal ineens zoooo leuk vinden.
Weten jullie zeker dat je niet gewoon de teugels losgegooid hebt en nu met lange teugel aan het hobbelen bent? Is je paard ook aan die lange teugel (waar je doorgaans ook wel even werk aan hebt voor je dat resultaat op de juiste manier bereikt hebt) nog steeds nagefelijk en verzameld?
Wat Cynthiar bv aangeeft heeft niets met enthousiasme te maken (vanzelf proberen te wisselen), maar met een rijtechnische fout; het niet wachten op de hulp van de ruiter. Dat heeft helemaal niets met western/dressuur/enthousiasme te maken.
Westernrijden is overigens ook niks relaxter dan (goed!) dressuurrijden. Dus ik heb eerlijk gezegd behoorlijke twijfels of iedereen hier echt enig benul heeft waar 'ie mee bezig is.

ik ben het met hypofocus eens, niet erg aardig van je om ziets te zeggen.
ik heb zelf lang genoeg western gereden om te kunnen weten waar ik met mijn paardje me bezig ben.
maar mijn paard begint net met western.maar ik heb toch ervaring genoeg vind ik zelf dat ik hem de beginselen zelf kan leren.
jou paard zal ook ongetwijfeld ergens beter in zijn dan het andere.
ik ga niet van mijzelf zeggen dat ik super western rijd, maar ik weet heus wel waar ik mee bezig ben.
en ook loopt mijn paard goed verzameld en nageefelijk aan de lange teugel.
ik snap ook eigenlijk van mezelf niet waarom ik me nu zo loop te verdedigen...
je mag gerust eens komen kijken hoor hoe ik en mijn paard rijden, dan zul je ook zien dat je antwoord een beetje onaardig was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:11

Jullie schieten meteen in de verdediging ipv eens na te denken over waar het om gaat.

Wat maakt het verschil dan tussen westernrijden en dressuurrijden voor jullie paarden? Waarom zijn ze zo blij sinds je d'r western mee rijdt?

Kan maar 2 mogelijkheden hebben volgens mij:

1. Je reed beroerd dressuur of bracht geen variatie aan in je trainingen
of 2. Je ziet western niet als een serieuze discipline en hobbelt aan een lang teugeltje rond. Zeker in het begin is er nl. practisch geen verschil. En aangezien iedereen meteen aangeeft geen westernster te zijn, zit je nog aan het begin, en is er dus practisch geen verschil...

Lol met je knol is prima, uitstekend zelfs! Daar gaat het ook niet om.
Ik probeer jullie ervan bewust te maken dat je eigenlijk een heel raar signaal afgeeft, of dat je mogelijk hiervoor iets niet handig aangepakt hebt...

Andere fjorden bekijken; graag! Start bij de WRAN en we komen elkaar in de ring tegen, geweldig!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:13

Hypofocus schreef:
Veel mensen die van dressuur naar western overstappen zijn redelijk bewust met hun paardje bezig.

Grappig, mijn ervaring is namelijk totaal tegengesteld hier op Bokt. Ik zie juist heel veel mensen die het in de dressuur niet redden en dan maar hun teugels losgooien en roepen dat ze western rijden. Die zie je uiteindelijk ook eens 1x op een wedstrijd en vervolgens nooit meer omdat ze afgaan als een gieter.

En nee dat vind ik niet vermakelijk, dat vind ik kl*te zelfs. Zowel voor de westernsport, als voor de (eventuele) fjorden (want daar ligt stiekum toch een beetje m'n hart)

Wat ik ook ontzettend jammer vind is als je met een fjord een instructeur gaat zoeken om bij western te leren, je op diverse plekken gewoon bij voorbaat al niet serieus genomen wordt. Uiteindelijk kom je d'r wel en vind je je plekje wel, maar er zijn er zat die je vierkant uitlachen. Of erger nog, wel je geld incasseren en je achter je rug om uitlachen.
Terwijl het in basis allemaal uitstekend kan met een fjord (elk paard trouwens). Als je wat "verder" komt is het wel eens even wat aanpassen als je 't vergelijkt met de training van quarters, maar ook dat heb ik eigenlijk nog nooit als belemmerend ervaren.

Bij wie lessen jullie allemaal, en in welke disciplines dan?

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:31

Sonja schreef:
Jullie schieten meteen in de verdediging ipv eens na te denken over waar het om gaat.

Wat maakt het verschil dan tussen westernrijden en dressuurrijden voor jullie paarden? Waarom zijn ze zo blij sinds je d'r western mee rijdt?

Kan maar 2 mogelijkheden hebben volgens mij:

1. Je reed beroerd dressuur of bracht geen variatie aan in je trainingen
of 2. Je ziet western niet als een serieuze discipline en hobbelt aan een lang teugeltje rond. Zeker in het begin is er nl. practisch geen verschil. En aangezien iedereen meteen aangeeft geen westernster te zijn, zit je nog aan het begin, en is er dus practisch geen verschil...

Lol met je knol is prima, uitstekend zelfs! Daar gaat het ook niet om.
Ik probeer jullie ervan bewust te maken dat je eigenlijk een heel raar signaal afgeeft, of dat je mogelijk hiervoor iets niet handig aangepakt hebt...

Andere fjorden bekijken; graag! Start bij de WRAN en we komen elkaar in de ring tegen, geweldig!!!!

mijn paardje deed het best goed toen we nog dressuur reden, alleen mn hart ligt niet bij de dressuur.
ik heb ook jaren op de pusta ranch in zeijen gereden en daar hadden we les van alida van de hoff.
die zul je vast wel kennen.ook heb ik op de pusta ranch vaak meegedaan aan de wedstrijden daar welis waar op de manege paarden maar daar is niets mis mee. ik heb daar ook een aantal prijzen gewonnen,ben zelfs een keer 3e geworden.
en ik zie western zeker wel als een serieuze sport en vind hem ook veel leuker.
maar goed dat is ook alweer jaar geleden dus ik geef ook eerlijk toe dat ik weer bij het begin moet beginnen, en zeer zeker van plan ben er serieus mee verder te gaan, maar tegen de tijd dat wij elkaar dan gaan tegen komen bij de wran duurt nog wel even.
eerst samen alles goed onder de knie krijgen.

maar goed als jij blijft volhouden dat we maar een beetje rond hobbelen moet je het zelf weten, ik weet gelukkig wel beter.
maar je bent vrij om een keer te komen kijken hoor als we rijden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:42

horseloverx schreef:
mijn paardje deed het best goed toen we nog dressuur reden, alleen mn hart ligt niet bij de dressuur.

Haha! Haaaaa maar daar zeg je wat... JIJ hebt meer plezier in western; dan is het logisch dat je paard ook vrolijker is! Ik heb de schurft aan viertalrijden, dus doet Milena chagarijnig met zo'n werkje. Maar dat wil niet zeggen dat Mileen d'r een hekel aan heeft... Knipoog DAT kan dus in jouw geval wel verklaren dat het paardje vrolijker is als jullie westernrijden. Heeft alleen niets met de discipline te maken, maar meer met jouw stemming/humeur/gevoel Haha!

Ja Alida ken ik wel, is een leuk mens!:D

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:49

Sonja schreef:
horseloverx schreef:

Haha! Haaaaa maar daar zeg je wat... JIJ hebt meer plezier in western; dan is het logisch dat je paard ook vrolijker is! Ik heb de schurft aan viertalrijden, dus doet Milena chagarijnig met zo'n werkje. Maar dat wil niet zeggen dat Mileen d'r een hekel aan heeft... Knipoog DAT kan dus in jouw geval wel verklaren dat het paardje vrolijker is als jullie westernrijden. Heeft alleen niets met de discipline te maken, maar meer met jouw stemming/humeur/gevoel Haha!

Ja Alida ken ik wel, is een leuk mens!:D

zolang we allebei maar plezier erin hebben vind ik het prima. en hij doet het super.
alida is inderdaad een leuk mens, ik heb het goed geleerd van haar. tis jammer dat ze daar geen les meer geeft anders ging ik weer bij haar lessen en dan met mn eigen paardje.
ik ben zoiezo op zoek hoor naar iemand die ons les kan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:20

@Sonja: ik snap je niet helemaal.... Eerst geef je 2 absolute redenen waarom het volgens jou "fout" gaat. En zodra iemand een andere reden geeft (die inderdaad ook logisch is) dan ga je daar gelijk in mee, en vergeet je het feit dat er INDERDAAD nog honderden andere logische verklaringen zijn waarom western rijden voor sommige paarden leuker is.

Zwakke bewijsvoering Sonja.

En "we" schieten hier niet in de verdediging zonder na te denken hoor, maar ik vind het behoorlijk onbeschoft om zo over een ander te oordelen, zonder ook maar 1 dingetje te weten over die ander. En dan vervolgens roepen dat mensen (zeer terecht) in de verdediging schieten.

In de verdediging schieten kun je doen:
- als je schuldig bent
- als er iets onterechts of onvolledigs wordt gezegd.

Ik schoot in de verdediging vanwege optie 2.

Ik ben zelf al meer dan 10 jaar zowel western als dressuurruiter. Ik ben 2,5 jaar commandante van de ponyclub geweest, en heb zelf jaren lang lesgegeven (dressuur). Ik ben toen met 1 paard western gaan rijden, en met de andere paarden gewoon dressuur blijven rijden. En ik ben zéér bewust bezig met wat ik doe en hoe ik met mijn paarden bezig ben.

En nee, ik rijd geen wedstrijden, omdat ik een hekel heb aan mensen die elkaar het licht niet in de ogen gunnen, en helaas zie ik dat te vaak op wedstrijden (ja, ik bezoek wel wedstrijden, voor m'n werk als fotograaf MOET ik dat wel).

Maar wel of geen wedstrijden rijden zegt helemaal NIETS over je niveau van rijden.

Mijn fjordje loopt ook vrolijk schouderbinnenwaarts en een keurige travers, maar ik heb haar nog nooit op KNHS wedstrijden gestart. Toch loopt ze thuis dus WEL M niveau dressuur.

En net als ik vroeger met haar moeder eerst dressuur en daarna western heb gereden, ben ik nu ook met met deze pony van dressuur naar western overgestapt.
In ieder discipline zitten leuke dingen die je ervan kunt oppikken en gebruiken. En voor het stamboek moesten we eerst een aantal dressuur proeven afleggen om een predikaat te kunnen halen, dus heb ik haar eerst LL dressuur gereden, en gaan we nu onze eigen weg verder in de western.

En natuurlijk is het vrij logisch dat een paard bij nieuwe oefeningen die hij leuk vind, plezier heeft in het werk en een nieuwe uitdaging ziet. Dat geldt ook voor de ruiter.

Conclusie: je hoeft niet perse FOUT met je paard bezig te zijn om plezier te hebben. Dus je bewering klopt gewoon niet. En zo lang je niet zelf hebt gezien hoe deze lieve mensen aan het rijden zijn, hoef je daar niet zo beschuldigend op te reageren. Laat ook andere opties open.
End of discussion.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:25

ik reed western, maar toen kreeg ik de kans om mn huidige paardje over te nemen. Ik kon het niet allebei blijven betalen, dus heb ik voor Norvid gekozen. terwijl ik western reed in Nieuwekerk, reed ik af en toe dressuur met Nor. Maar we vonden er geen van beide wat aan, toen ik wat zekerder werd met western riding ben ik bepaalde oefeningen over gaan brengen op hem en merkte dat hij dit sneller en makkelijker oppikte dan dressuur. Toen ik stopte met western riding ben ik nog een tijdje doorgegaan met western riding op Nor, maar ik mis de kennis en ervaring om te weten of ik het goed deed. Ben toen helemaal gestopt met western riding en rijd eigenlijk alleen maar buitenritten. Wil het wel weer oppikken, maar ik heb onregelmatige werktijden en geen goede bak tot mn beschikking. Bovendien vond ik het enorm leuk om dus de brug te nemen ed. Denk niet dat een lesgever die zo op zn rug meeneemt voor me. Haha! Bezit ook geen trailer of trailertrekkende auto dus ik moet roeien met de riemen die ik heb, wat op dit moment betekent dat ik kwa western riding nog steeds aan de klant lig.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:43

@ hypofocus, goed verwoord ben het helemaal met je eens.

het is alleen jammer dat mensen zo snel hun mening klaar hebben en dat terwijl ze niet eens weten hoe anderen er mee bezig zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:58

Precies.
Maar ja, het is (blijkbaar) nou eenmaal gemakkelijk om van iets "slechts" uit te gaan, dan zoeken naar wat er "goed" is aan iemand en de omgang met zijn paard. Boos!

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:05

ja inderdaad, maar iedereen vind wat anders leuk aan paarden en paardrijden. het een is ook makkelijker dan het andere.
en vaak kunnen mensen niet begrijpen dat de mening van de een niet de mening van een ander is, terwijl iedereen vrij is zijn eigen mening ergen sover te hebben. sonja heeft haar mening over hoe wij met onze paarden bezig zijn, tuurlijk mag dat maar ik vind dat als iemand die mij nog nooit heeft zien rijden met mijn paard qua western en qua dressuur, niet zomaar zoiets ovver mij kan gaan zeggen, want tussen een mening hebben en iets weten zit veel verschil, als ze het bij mij had gezien en ze had dan haar mening erover gedaan was het een heel ander verhaal geweest. niet zo snel een oordeel klaar hebben staan vind ik. maar goed laten we maar gezellig doen lol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:30

Ik denk niet dat ik er nog tijd in ga steken. Zonde van m'n tijd en van jullie humeur Haha!
Als je PAARD (dus zonder de invloed van jouw humeurtje als ruiter!) western zoooo veel leuker vindt als dressuur, dan voer je 1 van die 2 disciplines beroerd uit.

Jullie kunnen nog steeds niet aangeven wat voor je paard het verschil dan zou zijn. Het enige wat je doet is jezelf verheerlijken en zeggen hoe goed je bent. Beetje zelfreflectie zou niet misstaan.

eline_sjordy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:42

mijn humeur word door jou geklets echt niet slecht hoor.
ik weet voor mijzelf hoe het zit en hoe ik er mee bezig ben.

jij bent gewoon iemand die overal wel zn mening over klaar heeft zonder dat jij weet of ziet hoe het bij andere mensen.
heb jij mij en mijn paardje al eens zien rijden dan?? nee inderdaad dat heb je niet dus hou aub op met je domme geklets.
en volgens mij heb ik toch echt niet gezegt dat ik zo goed ben, ik heb alleen gezegt dat ik weet waar ik mee bezig ben. ik loop dus ook niets te verheerlijken, eerder loop jij alles de grond in te boren.... beetje jammer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:47

Mijn humeur heeft niet te lijden onder een klein discussie zoals deze hoor... Er is heel wat meer voor nodig om me op m'n staart te trappen Knipoog

Zelfreflectie... grappig dat je dat nu over ons zegt... Misschien moet je jezelf even een spiegeltje voorhouden, en je realiseren dat je niet over anderen kunt oordelen als je niets over die ander weet.

Je beschuldigt mensen van iets, waar jij helemaal niets over kunt zeggen, omdat je deze mensen nog nooit ontmoet hebt.

Erg jammer dat we je ogen niet kunnen openen, zodat je (net zoals wij) kunt zien, dat er ook andere mogelijkheden zijn, dan alleen de mogelijkheden die JIJ kunt bedenken.
Het is niet erg dat je zo beperkt denkt. En het is zelfs niet erg dat je jezelf niet open stelt voor andere gedachtes.

Maar het is wel erg storend dat je anderen veroordeelt en niet serieus neemt, en jezelf superieur boven alle mensen in dit topic stelt. Want dat doe je, met deze beoordelingen van je.

Sonja schreef:
Ik denk niet dat ik er nog tijd in ga steken. Zonde van m'n tijd en van jullie humeur Haha!
Als je PAARD (dus zonder de invloed van jouw humeurtje als ruiter!) western zoooo veel leuker vindt als dressuur, dan voer je 1 van die 2 disciplines beroerd uit.

Jullie kunnen nog steeds niet aangeven wat voor je paard het verschil dan zou zijn. Het enige wat je doet is jezelf verheerlijken en zeggen hoe goed je bent. Beetje zelfreflectie zou niet misstaan.

Als je als mens Rekenen ZOVEEL leuker vind dan taal, ben je dan ook per definitie een beroerde wiskundige? Nee hoor...
Om je gewoon even een concreet voorbeeld te geven: Ik heb een HEKEL aan rekenen, en ik vind taal leuker, en toch haal ik op school betere cijfers voor rekenen.

Iets leuk vinden en op een bepaald niveau presteren heeft niet perse direct iets met elkaar te maken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-02-07 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:49

Sonja, sorry maar nu volg ik je niet helemaal meer.

Natuurlijk past je paard zich aan aan hoe jij je voelt en wat jij leuker vind. Als jij bijv. dressuur geen ene zak aan vindt en je wordt kwaad omdat het niet lukt etc. dan denk ik niet dat je paardje het nog WEL leuk vindt!! Terwijl als je western rijdt allemaal veel leuker vindt, bekijkt alles eens rustig, probeert alles eens rustig uit te vogelen hoe alles zit (ook als het niet lukt) weet je hoeveel "adem" je je paardje dan wel niet geeft? Die krijgt dan geen sporen, zweep en weet ik veel wat nog meer naar zijn oren gegooid. Vind je het dan niet logisch dat je paard het helemaal geweldig vindt?

En het gaat toch om het plezier en niet om de wedstrijden. Dus als je geen wedstrijden rijdt, ben je geen goede ruiter? Ik rijd geen wedstrijden, maar zeg ook niet dat ik goed kan rijden. Bij mij gaat het om plezier en ik vind dat als ik wedstrijden zou rijden er veel te veel van me verwacht zou worden. Ik houd er van om lekker buitenritten te maken en niet elke keer dat ik aan kom sloffen te gaan rijden. Ik heb het idee dat als ik ooit met wedstrijden zou beginnen dan moet ik "trainen". Tuurlijk word je rijden dan veel mooier en beter. Maar als ik elk weekend (nu overdrijf ik even) een wedstrijd zou rijden, nou dan haakt mijn verzorgpaardje af!! Nou wat leuk vind ik dat! Als mijn paardje geen zin meer in heeft en liever zou sterven dan werken, dan ga je toch niet elke wedstrijd af??

Je moet gewoon doen wat JIJ en JE PAARDJE leuk vinden. En als dat met een lang teugeltje sloffen is dan doe je dat toch? Ook al is het geen western, dan noem je het maar zo. Je moet het toch op een bepaalde manier benoemen. Je kunt moeilijk zeggen: "Ja, ik en mijn paard doen aan een lang teugeltje sloffen." En zo verstaan al die manegeluitjes die op een paard rijden die eens in de maand een middendrafje doen onder dressuur. Is dat erg?? Vind ik niet. Je bent immers aan het werk, maar dan op een relaxte manier zonder er veel druk achter te leggen. Maar je rijd dressuur of western. Wat maakt het uit!! Dan kan ik net zo goed stoppen met les, want tja ik rijd aan een lang teugeltje en een keer zijwaarts wat nogal beroerd lukt dus rijd ik geen western??

Maar Sonja, begrijp ik je nu helemaal verkeerd. Ik vind dit op zich een leuk onderwerp om over te kletsen, wat zeg ik discussieren. Dus zo onzinnig vind ik het niet. Maar begrijp je niet helemaal, vandaar mijn vraag of je dit bedoelt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:49

Nee hoor, ik boor niets, dat doe je zelf. Als je gelezen had, had je er zelfs nog wat van kunnen opsteken in positieve zin.
Als je paard zo sterk reageert op wat jij als ruiter uitstraalt (in je enthousiasme richting western en je aversie tegen dressuur), dan kun je daar ontzettend veel mee doen.
Maar als je alleen 't negatieve uit berichten wilt lezen, ga gerust je gang. Ik vind 't zonde, maar 't is jouw dag, jouw feestje.

Prettig weekeinde alvast!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:53

Hypofocus, leg me dan eens uit waarom je paard western leuker vindt dan dressuur?

Er is nog steeds niemand geweest die mijn stelling kan ontkrachten. (Of ziet niemand dat het slechts een stelling is? Bij deze dan, het volgende is een stelling:)

Als een paard ZELF western heel veel leuker vindt dan dressuur, dan voer(de) je als ruiter 1 van die disciplines beroerd uit.

(Horseloverx heeft al aangegeven niet onder deze stelling te kunnen vallen met haar paardje; zij heeft zelf al aangegeven dat HAAR voorkeur western is, waardoor het paardje dat met meer plezier uitvoert dan dressuur)

nienke_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:10

Sonja schreef:
Als een paard ZELF western heel veel leuker vindt dan dressuur, dan voer(de) je als ruiter 1 van die disciplines beroerd uit.

Ik mag ook wel reageren op deze stelling, toch?

Ligt er helemaal aan wat je onder "diciplines" vind vallen. Als je hier vooral wedstrijden onder vindt vallen, ben ik het absoluut niet met je eens! Een paard kan de druk achter de wedstrijden niet leuk vinden en de wedstrijden zelf natuurlijk ook niet. En de wedstrijden zijn bij de western wel degelijk anders dan bij de dressuur. Ik vind altijd dat je bij de dressuur een soort van "kuntstjes" moet doen. Dat kan je paard gewoon weg niet leuk vinden.

Als je de wedstrijden niet onder diciplines vind vallen ben ik het voor een groot deel wel met je eens. Je deed bij die dicipline dingen die je paard niet leuk vindt vb. mond dicht snoeren, enorme scherpe sporen, en steeds aanhoudende hulp. Misschien bracht je niet genoeg afwisseling in je programma en dat werkt echt enorm tegen (merk het nu bij mijn verzorgpaardje). Gooi er eens iets anders in en waar gaan die oortje naar toe?? NAAR VOREN!!

Maar voor het andere kleine deel ben ik het niet met je eens. Het ligt ook aan de dicipline. Ik heb bij het dressuur altijd het gevoel gehad dat het nooit genoeg was. Het moest altijd verder gaan. 'Dit kan het paard, oh dan moet hij dat ook wel kunnen.' Western: hij kan het, dan is het goed voor vandaag. Hij heeft gedaan wat ik wou, dus gaan we een volgende keer weer verder. Misschien is dit wat sommige paarden juist heel fijn vinden (er zijn ook paarden die steeds meer willen doen, steeds meer willen werken. Daar is engels wel wat voor!).

Hopenlijk heb ik een paar goede argumenten gegeven!!