Scan maken op 7 maanden dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Re: Scan maken op 7 maanden dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 12:50

Volgens mij kan je alleen nog maar een uitwendige scan maken als de merrie al zover in de dracht is, maar jouw VA zal dit vast beter weten. Als de VA zegt te kunnen zien of er 2 inzitten of niet zou ik dat zeker willen weten en dus zeker kiezen voor zo'n scan.

Als ik namelijk zou weten dat mijn merrie een tweeling verwacht dan zou ik haar bij de VA zelf stallen zodat er zeker iemand bij de bevalling is en alle medische zorg aanwezig daar ook is.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 15:23

Ik snap de paniek niet. Een merrie hoeft gewoonlijk niet geholpen te worden bij de bevalling, ook niet bij een tweeling bevalling. De kans dat er iets mis gaat is klein en de kans op een tweelingdracht nog veel kleiner. Tweelingen zijn zeldzaam.
De kans dat een tweeling blijft leven is niet zo groot, maar dat is gewoon iets waar je mee moet omgaan als het er is. Maar om er van uit te gaan dat het een tweelingdracht kan zijn, is niet logisch. Je kunt niet van de omvang uitgaan. Sommige paarden worden enorm in omvang bij een normaal enkel veulen en sommige paarden die en tweeling hebben gekregen waren helemaal niet extreem dik.

Trouwens, vaak draait het uit op een spontane afdrijving als ze nog heel klein zijn. Daar je merrie al 7 maanden heen is, mag je aannemen dat alles (tot nu toe) in orde is.

De reden waarom tweelingen worden weggeknepen is omdat de kans op levende veulens klein is. Dan is het beter opnieuw te proberen de merrie drachtig te krijgen. Dit is een commerciële reden bij beroepsfokkers.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 13:30

Lusitana schreef:
Ik snap de paniek niet. Een merrie hoeft gewoonlijk niet geholpen te worden bij de bevalling, ook niet bij een tweeling bevalling. De kans dat er iets mis gaat is klein en de kans op een tweelingdracht nog veel kleiner. Tweelingen zijn zeldzaam.

Dit vind ik echt 1 van de raarste opmerkingen die ik de laatste tijd gehoord heb. De kans dat er iets fout gaat is juist heel erg groot..
De kans dat het fout gaat is minimaal 1 op 20..
Zeker 2ling bevallingen zijn gevaarlijk. De reden dat 2lingen worden afgeknepen is ook omdat de kans op een dooie merrie heel erg groot is.

Als ik er vorige keer niet bij was geweest bij de bevalling van mijn merrie was het helemaal fout gegaan. Nu door een kleine ingreep (goed leggen van een voorbeen) heb ik een gezond veulen en merrie. Ik moet er niet aan denken om er niet bij te zijn. Ik neem zelfs vrij van m'n werk ervoor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 14:50

En de kans op een tweeling is 1 op 1000 ofzoiets. Het is zo zeldzaam dat een tweeling uitgedragen wordt, dat elk geval de krant haalt. 80% wordt verworpen (in de 4de maand of 7de, 8ste maand). Ik vind niet dat je er van uit moet gaan dat er een tweelingdracht is, en ook dat, als het zo is, ze het uitdraagt.
Ik weet niet waar je aan jouw getallen komt, want ik weet niet anders dat 90% van de bevallingen goed gaat. Neemt niet weg dat een veulen na de geboorte nog in de problemen kan komen.
Natuurlijk is het altijd RAADZAAM om bij de bevalling aanwezig te zijn!
Maar er hoeft geen maandenlange paniek te zijn. Wat heeft het voor zin om TS op te fokken? Er is niets wat ze kan doen!

Er is zoveel wat er mis kan gaan, waar mensen amper bij stilstaan. Een gedraaide baarmoeder, een virus infectie, bacterie infectie. Of simpel stress. Allemaal goed voor sterfte van de merrie en/of veulen als men er niet op tijd bij is. Daar ga je toch ook niet vanuit?

Je moet een drachtige merrie altijd in de gaten houden, maar paniek om een eventuele tweelingdracht, die zo verrekte zeldzaam is, zeldzamer dan bv infecties, begrijp ik echt niet.
Ik weet natuurlijk niet of de merrie bv hormoonbehandelingen heeft gehad, geinsemineerd is, er van te voren is vastgesteld dat ze een dubbele ovulatie had etc.
Dus ik spreek uit normale omstandigheden.

Hoe dan ook, ik wens TS veel geluk met deze dracht én de geboorte.
Ik denk ook dat ze in overleg moet blijven met de DA. Die kan de beste info geven.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 22:47

Ik ben niet in paniek hoor, maak jullie maar geen zorgen. Het valt me alleen op dat het dit keer "anders" is als bij haar vorige 4 veulens. Hoogstwaarschijnlijk is het er gewoon 1 en zie ik spoken maar ik wil dit keer gewoon zeker zijn dat het niet alleen doet, gewoon mijn gevoel.

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:00

Ik heb het inderdaad niet duidelijk neergezet. Maar ik bedoelde dat 1 op de 20 gewone zwangerschappen en bevallingen fout aflopen.
Ik heb deze cijfers niet uit onderzoeken ofzo maar wel uit meer dan tien jaar lange ervaring op rijpaarden fokkerijen.
De kans op een tweeling is inderdaad zo klein omdat er zoveel conrole wordt uitgevoerd in het begin van de dracht.
Ik ben gewoon van mening dat ongeacht of je een tweeling verwacht dat je ALTIJD moet proberen aanwezig te zijn bij de bevalling.