Is de KWPN Hengstenkeuring betrouwbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe betrouwbaar is de hengstenkeuring volgens jou?

Poll eindigt op

Zeer betrouwbaar
7 (15%)
Redelijk betrouwbaar
25 (56%)
Onbetrouwbaar
12 (27%)

Totaal aantal stemmen: 44

ThePast03

Re: Is de KWPN Hengstenkeuring betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:17

Flevolin schreef:
Wij zijn inderdaad op zoek naar negatieve informatie, omdat daar moeilijker aan te komen is

Is helemaal niet moeilijk hoor. Haha!
Ga op zoek naar de mensen waarvan de hengst niet is goedgekeurd, vele daarvan zullen beweren dat het doorgestoken kaart is. Anderen beginnen zelf een stamboek (na bij twee andere stamboeken bakzeil gehaald te hebben) en proberen zich omhoog te werken door het kwpn af te kraken en niet door hun eigen succesvolle fokprodukten.

Het is net als bij dressuur, volgens sommige mensen is het altijd de schuld van de jury als ze niet voldoende punten hebben. Of het ligt aan de kleur van hun paard of aan het type paard.
Allemaal doorgestoken kaart. Clown

Kan me niet voorstellen dat je moeite hebt om dit soort mensen te vinden, het stikt er van.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 22:35

ThePast03 schreef:
Flevolin schreef:
Wij zijn inderdaad op zoek naar negatieve informatie, omdat daar moeilijker aan te komen is

Is helemaal niet moeilijk hoor. Haha!
Ga op zoek naar de mensen waarvan de hengst niet is goedgekeurd, vele daarvan zullen beweren dat het doorgestoken kaart is. Anderen beginnen zelf een stamboek (na bij twee andere stamboeken bakzeil gehaald te hebben) en proberen zich omhoog te werken door het kwpn af te kraken en niet door hun eigen succesvolle fokprodukten.

Het is net als bij dressuur, volgens sommige mensen is het altijd de schuld van de jury als ze niet voldoende punten hebben. Of het ligt aan de kleur van hun paard of aan het type paard.
Allemaal doorgestoken kaart. Clown

Kan me niet voorstellen dat je moeite hebt om dit soort mensen te vinden, het stikt er van.

Te beginnen met ThePast03. Haha!

Je nek uit steken voor deze club ( kwpn) werkt averechts . Pling

monnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:03

Met de suggestieve vraagstelling en omschrijving zul je bij voorbaat een onvoldoende scoren lijkt mij. Ik zou een aanpassing doen !

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 10:13

Wij zijn zoals gezegd nog een het informatie verzamelen, wij wilden eerst even polsen hoe men over de stelling denkt. Bij deze een nieuwe vraagstelling.

Wat is de waarde van de hengstenkeuring?

Hoeveel waarde kan men hier aan hechten en zou er eventueel meer inspraak (bijvoorbeeld door stemmen) van de fokkers moeten komen? Niet bij de selectie want dan is het eind zoek maar bijvoorbeeld het kiezen van een kampioen etc. Zij zijn immers de genen die straks voor een bepaalde hengst kiezen.

graag niet afkraken, alleen nuttige informatie is welkom.......
kritiek leveren mag altijd!!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:36

De kampioen werd vroeger door middel van applausmeter gekozen. Dan won altijd de laatste, want mensen gingen streeds harder klappen Scheve mond

Bij de dressuurpaarden was de kampioen/reserve kampioen wellicht discutabel, maar ieder stamboek zou een hengst die ervoor in aanmerking komt kampioen maken als bekend is dat er 2 zeer welvarende buitenlandse liefhebbers voor zijn en hij in de veiling komt. Dat is promotie voor de hele fokkerij.

Ook Eurocomerce pompt erg veel geld in de fokkerij en ook dat is goed voor de promotie. Daarbij is uitgelegd dat de jonge Berlin in beweging wellicht niet de betere was, waar ze niet op hoeven uit te blinken, maar wel op de sprong imponeerde.

Verder hebben de juryleden gegevens die aan mensen op de tribunes niet bekend zijn en die wel meegewogen worden. Overigens wordt door de fokkers niet zoveel waarde gehecht aan dit kampioenschap het is show er is nog niets bewezen

Ga op de tribune zitten van een parkietenshow, hondenkeuring, dressuurwedstrijd of wat dan ook en je hoort dezelfe opmerkingen. Niemand is het met de jury eens alleen de eigenaar van de winnaar Haha! .

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 10:50

Bedankt voor je reactie, daar hebben we wat aan. het is inderdaad ook de bedoeling dat wij de paardensector met een andere dierensector gaan vergelijken, aangezien het er daar net zo aan toe gaat...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:52

Bij het kunstschaatsen ook hoor en dat zijn geen dieren, het is allemaal mensenwerk dus is er commentaar.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 10:54

Het meest betouwbaar (en objectief )zijn de resultaten van de nakomelingen in de sport en op de keuringen ! Tong uitsteken

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 10:56

Dat is inderdaad een goed punt...
bedankt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:04

amaze schreef:
Het meest betouwbaar (en objectief )zijn de resultaten van de nakomelingen in de sport en op de keuringen ! Tong uitsteken

Misschien wel betrouwbaar maar als het om de duurzaamheid gaat weer heel onbetrouwbaar. Meten op alleen sport-en of keuringsresultaten doet de paardensport belanden in de sektor van de racepaarden. Hele korte resultaten en vroeg versleten (fysiek en mentaal) paarden.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 13-02-07 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:05

Ik weet niet wat jij of jullie "studeren" maar ik neem aan dat ze op school toch wel verteld hebben wat een plan van aanpak is en hoe je een objectieve vraagstelling formuleert. In de eerste plaats moet zo'n onderzoek altijd "evidence based " zijn en dat kan echt niet op een internet forum want meningen zijn altijd subjectief. je zou de moeite kunnen nemen om op KWPN stallion.com te kijken, daar vind je alle info die je nodig hebt.

Als je al een vraag geformuleerd hebt tenminste

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:07

Het zeer kortstondig opgezette onderzoek was gebaseerd op de reacties van mensen op de tribune van de HK.
Hopelijk komt er een betere minister van onderwijs.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:21

arie53 schreef:
amaze schreef:

Misschien wel betrouwbaar maar als het om de duurzaamheid gaat weer heel onbetrouwbaar. Meten op alleen sport-en of keuringsresultaten doet de paardensport belanden in de sektor van de racepaarden. Hele korte resultaten en vroeg versleten (fysiek en mentaal) paarden.

Wat wil jij dan nog meer meten Vork ...............en nog het meest belangrijk ;
hoe???
....en bovendien de hoogste(en belangrijkste-echt meewegende) sport resultaten worden behaald (als het goed is )tussen het 9de en 15e levensjaar ...........
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 13-02-07 11:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 11:23

janderegelaa schreef:
Ik weet niet wat jij of jullie "studeren" maar ik neem aan dat ze op school toch wel verteld hebben wat een plan van aanpak is en hoe je een objectieve vraagstelling formuleert. In de eerste plaats moet zo'n onderzoek altijd "evidence based " zijn en dat kan echt niet op een internet forum want meningen zijn altijd subjectief. je zou de moeite kunnen nemen om op KWPN stallion.com te kijken, daar vind je alle info die je nodig hebt.

Als je al een vraag geformuleerd hebt tenminste

Waarschijnlijk heb je niet goed gelezen wat wij van plan zijn. Wij zitten in de beginfase van een onderzoek, het plan van aanpak is nog niet gemaakt, wij het onderwerp aan het afbakenen. Wij willen deze topic gebruiken om meningen te polsen en eventuele feiten boven water te krijgen (ik weet het verschil tussen objectief en subjectief!) Daarnaast, zoals al eerder vermeld, zullen wij interviews houden met oa bestuursleden van het kwpn, die zijn al benaderd en andere betrouwbare bronnen. De op dit forum verkregen informatie wordt niet als feitelijke informatie gezien, wij wilden oa polsen hoe gevoelig dit onderwerp ligt en dat blijkt dus nogal gevoelig te liggen zoals verwacht.
Wij beschikken over betrouwbare bronnen met positieve en negatieve informatie, wij wilden echter proberen via deze topic nog meer informatie te bemachtigen.

Daarnaast hoeven jullie ons niet steeds uit te leggen wat de regels van schrifelijk rapporteren zijn en hoe je een verslag moet opzetten, daarvan zijn wij op de hoge aangezien wij tweede jaars studenten van de HBO opleiding management en paardenhouderij zijn. (30% paard en 70% bedrijfskunde) Die informatie zoeken wij niet!!!!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:29

@Flevolin :"Daarnaast hoeven jullie ons niet steeds uit te leggen wat de regels van schrifelijk rapporteren zijn en hoe je een verslag moet opzetten,"

.......Aard van de (kritische) paardemens Knipoog

joep10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:30

jullie hebben de verkeerde vraag op een onbetrouwbaar forum gesteld, dus zal de uitslag ook als verkeerd en fout uitgelegd worden.
Als het een serieus onderzoek moet worden doe het dan niet via bokt,(mensen maken hier al ruzie over de kleur van een paar peeskappen) maar gebruik dan naslagwerken en nakomelingen gegevens van hengsten, vergelijk de methode van het KWPN met bijvoorbeeld Duitse stamboeken.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:31

HBO!? Dan moet je helemaal weten dat je éérst moet formuleren wát je wilt onderzoeken, dan een plan van aanpakt maakt en daarna pas verder gaat.

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 11:38

Ja HBO ja!!!
We zijn dus bezig met WAT WE WILLEN ONDERZOEKEN:

Citaat:
HBO!? Dan moet je helemaal weten dat je éérst moet formuleren wát je wilt onderzoeken, dan een plan van aanpakt maakt en daarna pas verder gaat.

Voordat je een plan van aanpak maakt zul je dus moeten kijken of er voldoende en genoeg betrouwbare informatie is!

Mensen!!! Wij zijn bezig met onderwerpkeuze!!! Vandaar dat wij polsen of er mensen zijn die over feitelijke informatie beschikken of over goede ideeen!!! Daarnaast moet een gedeelte van dit verslag bestaan uit meningen van mensen in de paardenwereld, dus daarom proberen wij aan een goede mening te komen over de waarde van de hengstenkeuring.

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 11:42

joep10 schreef:
jullie hebben de verkeerde vraag op een onbetrouwbaar forum gesteld, dus zal de uitslag ook als verkeerd en fout uitgelegd worden.
Als het een serieus onderzoek moet worden doe het dan niet via bokt,(mensen maken hier al ruzie over de kleur van een paar peeskappen) maar gebruik dan naslagwerken en nakomelingen gegevens van hengsten, vergelijk de methode van het KWPN met bijvoorbeeld Duitse stamboeken.

Dat weet ik en dat zullen we doen, deze reacties zijn een goed voorbeeld van hoe gevoelig dit onderwerp ligt en dat de meningen erg verschillend zijn. Dat was naast dat wij informatie wilden vergaren (subjectieve en objectieve) ons doel! Daarin zijn wij in elk geval al geslaagd

Zoveel paarden mensen, zoveel paarden meningen!!!

Ik zie dit niet als ruzie, enkel als een bevestiging van wat wij al vermoeden...

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:52

Ik vind het een goed idee om dit te doen, ik onderdeel van het klootjes volk die onbevangen mijn merries bij de hengst brengt waarvan het kwpn onze leider is, en zegt wat te doen.. waarom wordt deze keuze gemaakt is dan de vraag ;denk dat de hengsten keuring er niet vaak naast zit, waar gewerkt wordt worden er ook fouten gemaakt, er valt hier en daar wel eens een paard weg die niet weg had gehoeven( kijk maar na de discussie over contango). Maar over het algemeen zijn de paarden die ermelo gehaald hebben toch redelijk tot zeer goed terecht gekomen.Ze moeten zich toch bewijzen tegen elkaar, en mogen de beste winnen. Wat ik wel een trend vind, is nu we anky hebben, dat paarden die bv bij van uytert staan o.a krack c pas de betere merries ging krijgen door haar toe doen.Paintendblack is bekend door anky, zijn veulens zijn niet om over naar huis te schrijven.Lingh door e. gal bereden tot het hoogste nivo werd(nu opeens) ook goedgekeurd voor de dekdienst . zijn veulens vallen erg tegen weg is lingh.Dus aan de ene kant is een hengst populair gemaakt door de bekende ruiter die er op zit. En andere door hun nakomelingen in de sport of op keuringen.Ik denk dat ook veel invloed van buitenaf komt door het inkopen van buitenlanders .Een grote groep hengsten is erg populair in het buitenland en daar gaat veel sperma na toe. De nakomelingen verdwijnen dan en hebben niet meegeteld voor de fokwaarden van de hengst. Haarlem heeft zeer goede paarden gebracht waaronder een wereldkampioen springen, is dus nu eruit geknikkerd kan je mee dekken voor 200 euro.Dat vind ik dus geen reclame van de hengstenhouder/eigenaar.Ook denk ik dat er heel veel toeval meespeelt hoe een hengst het gaat doen. Zoals ik al zei, waar komt ie terecht, wie is de ruiter , hoeveel promotie en show geven ze de hengst en wat ook belangrijk is in welk gebied staat de hengst, het noorden of het zuiden is toch een groot verschil. Onderling wordt er geruild met hengsten , en dan doen ze het goed in bv groningen maar absoluut niet in brabant , iedere streek heeft toch zijn eigen voorkeur.Stravinsky is ook zo,n voorbeeld, met veel tamtam door het kwpn binnengehaald.Waar blijven die honderden dekkingen nou? Het kwpn heeft een vernietigend rapport geschreven, de hengst is snel via de achterdeur vertrokken.Ook de eigenaars hadden er blijkbaar geen vertrouwen meer in.Trento b machtig paard de veulens doen het niet zeggen ze , einde verhaal als dekhengst zou je denken, maar de eigenaar gelooft heilig in zijn paard en daarom heb je kans dat de hengst het toch gaat redden. Dus hoeveel kans geeft de eigenaar zijn paard en verkoopt hem niet snel naar het buitenland als het tegen zit.
Wat betreft de aankomende hengsten heb ik begrepen van een aantal dat ze met geknepen billen het onderzoek in gaan, je weet nooit wat de "heren" over je paard gaan zeggen.Daarom worden er ook veel hengsten verkocht voor de keuring.Ze zijn bang dat hun hengst het niet redt of dat ze het wel redden maar met 6 jes er door komen of het parings advies van "je merrie moet wel recht op zijn benen staan of sperma is slecht", niemand denkt er aan om met jouw hengst te dekken.En zo zij er zoveel factoren waarom een hengst nu wel of niet slaagt in het leven!En daar heeft het kwpn niet altijd wat over te zeggen. Mijn keuze voor een hengst is dat ik een veulen wil hebben waarvan ik vind dat de vader zeer goed is, een prachtdier om te zien en een paard wat in de sport doet wat er van verlangt wordt.Een goed merrie daar zorg ik zelf wel voor.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:53

Als je dan echt iets leuks wilt onderzoeken, onderzoek hoe hoog hengsten van de verschillende Nederlandse en Duitse stamboeken in de sport lopen zodat je procentueel aan kunt geven wat het beste sportpaarden stamboek is in verhouding naar het aantal goedgekeurde hengsten. Zoek dan ook uit wat de nakomelingen van die hengsten doen zodat je ook de fokwaarde weet. Dat lijkt mij een interessant onderzoek en als het kundig uitgevoerd wordt dan ben ik er van overtuigd dat het nog gepubliceerd wordt ook.

joep10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:55

Als je dan echt iets leuks wilt onderzoeken, onderzoek hoe hoog hengsten van de verschillende Nederlandse en Duitse stamboeken in de sport lopen zodat je procentueel aan kunt geven wat het beste sportpaarden stamboek is in verhouding naar het aantal goedgekeurde hengsten. Zoek dan ook uit wat de nakomelingen van die hengsten doen zodat je ook de fokwaarde weet. Dat lijkt mij een interessant onderzoek en als het kundig uitgevoerd wordt dan ben ik er van overtuigd dat het nog gepubliceerd wordt ook.

Je hoeft toch niet voor een ander uit te maken wat er onderzocht moet worden

joep10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:56

janderegelaa schreef:

Die resultaten zijn bekend en voor een ieder te raadplegen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 11:57

joep10 schreef:
vergelijk de methode van het KWPN met bijvoorbeeld Duitse stamboeken.

De Duitse methoden is er een van minder betutteling.

Men heeft de 1 ste bezichtiging. (grove selectie)
en daarna 2 en laatste bezichtiging.( om toelating daarvoor te krijgen dient het dier op de r-foto geweest te zijn .)
Elk stamboek heeft ook daar zijn "folklore" van het maken van de premiehengst en kampioen toe.

En als dit allemaal achter de rug is komt de fokker in beeld, want hij beslist uiteindelijk welke hengst een toekomst verdient, door gebruik te maken van een jonge-hengst die het predicaat gekeurd heeft.

Ongeacht zijn resultaten van de verrichtingen.
nl.Gekeurd blijft gekeurd als hij voldoet aan de Landelijke norm van het doen van een verrichting.

30 dagen en daarna sport. of 30 dagen daarna 70 dagen of alleen maar 70 dagen.
En wordt niet naar huis gestuurd wanneer zijn eerste aanleg te wensen overlaat.
Hij komt vanzelf wel aan de zijlijn daar de fokker er niet om vraagt, maar blijft het predicaat gekeurd behouden.

Voor de hardliners onder de fokkers heb je ook de merrietest en het behalen van predikaten.
Maar de sportgebruiker in Duitsland zoekt eerder een sportpaard en is de afstamming niet het allergrootste belang.
Vandaar de grote diversiteit aan vaders van de sportpaarden.

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 11:58

janderegelaa schreef:

bedankt dat zou inderdaad zeer interessant zijn!