Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

), maar hij luistert na heel veel training en tijd naar de lichtste hulp, gewoon met een dubbelgebroken trens,zonder neusriem en meestal losse teugel. We hebben een geweldige band opgebouwd en hebben het ook tijdens het rijden gewoon leuk samen, het is een beetje geven en nemen, maar wanneer hij moet luisteren doet hij dat ook en dat is fijn! Daarnaast doe ik mijn uiterste best om hem naast het rijden zoveel mogelijk de kans te geven zijn energie kwijt te kunnen, want dat vind ik ook essentieel.
Nikita_1995 schreef:Ben er dus helemaal uit, geen onderzoek meer met bitten, maar eerst ons huiswerk uitvoeren...!!
Zelf heb ik er niks mee, maar fijn dat er genoeg mensen zijn die het wel prettig vinden en er dingen uithalen
, maar om dan een diagnose en oplossing uit een reading te halen gaat mij wat te ver. 
Nikita_1995 schreef:Met name deze vraag ben ik eigenlijk nieuwsgierig:
En hebben jullie ook weleens een Tinker gereden die totaal niet luisterde of respect had voor het bit ??
Heb wel meer gehoord namelijk dat Tinkers gereden worden met een stang, omdat ze anders niet te houden zijn...
Wat is jullie ervaring ??
Supertje schreef:Dan liever even heel soms wat scherper inwerken en verder lichte druk dan constant aan een trens te moeten sleuren.
Chubby schreef:Als een paard gaat - echt gaat - dan is er geen bit wat hem of haar tegenhoud!
Ik rijd Chub altijd al op een enkelgebroken aurigan onderlegwatertrens (ze is ingereden met een bustrens overigens). En sommigen hier weten wat een drammer Chub kan zijn. Ik los dat liever rijtechnisch op dan te gaan zeulen met "martelwerktuigen".
Chub is tegenwoordig (na heel veel training, geduld, het kweken van begrip en respect voor elkaar) prima terug te rijden op zit en stem, teugels/ bit zijn ook helemaal niet bedoeld als remmechanisme..
Alhoewel ik het bij gevaar best in kan en wil zetten als noodstop.. Maar dat betekent wel dat je paard naar die noodstop moet luisteren. Hoe harder je je paard afstompt met heftige bitten, hoe harder je moet werken om die noodstop in werking te zetten..
) een super ervaring!

Chubby schreef:Als een paard gaat - echt gaat - dan is er geen bit wat hem of haar tegenhoud!
Ik rijd Chub altijd al op een enkelgebroken aurigan onderlegwatertrens (ze is ingereden met een bustrens overigens). En sommigen hier weten wat een drammer Chub kan zijn. Ik los dat liever rijtechnisch op dan te gaan zeulen met "martelwerktuigen".
Chub is tegenwoordig (na heel veel training, geduld, het kweken van begrip en respect voor elkaar) prima terug te rijden op zit en stem, teugels/ bit zijn ook helemaal niet bedoeld als remmechanisme..
Alhoewel ik het bij gevaar best in kan en wil zetten als noodstop.. Maar dat betekent wel dat je paard naar die noodstop moet luisteren. Hoe harder je je paard afstompt met heftige bitten, hoe harder je moet werken om die noodstop in werking te zetten..