[TI] Met welk bit rijden jullie je Tinker ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Met welk bit rijden jullie je Tinker ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 23:45

Ik zou ook zoals Cars al aangeeft eerst zoeken naar de oorzaak .
Ik heb zelf ook een tinker erbij die dwars door het bit heen gaat, ben haar bitloos gaan rijden en daar reageert ze vele malen beter op dan een scherper bit, hoe scherp moet je gaan uiteindelijk, de pijn grens word steeds hoger!!!

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:41

Het verbaasd mij echt enorm om te lezen hoeveel mensen er met bijzonder scherpe bitten (al dan niet met nog een keer extra werkingen) rijden.
"In mijn wereld" rijdt iedereen met een “zacht” bit of liever nog bitloos, misschien dat mensen met zeer veel rij ervaring en een erg hoog rijtechnisch-kunnen met een stangbit rijden (en dan heb ik het echt over de Z-dressuur), maar i.m.o. zelfs dan nog liever niet, maar "mijn wereld" blijkt niet de realiteit te zijn, helaas.
Ik geloof er niet in dat je een paard d.m.v. pijn en angst dwingt te doen wat jij wilt
Er moet zeker respect zijn voor jou als “leider”, maar er moet ook een wederzijdse band van vertrouwen zijn en die krijg je i.m.o. niet door pijn toe te dienen.

Beccan is zoals Hermes (m’n zus) eerder al beschreef een enorm temperamentvolle tinker, het beleren heeft heeeeel erg veel tijd gekost en hij was soms absoluut niet te houden.
Hermes had al een enorme hoeveelheid paarden beleerd en tot in wedstrijd nivo gereden, maar dit was zelfs voor haar erg moeilijk. Er waren zelfs momenten dat ze op wilde geven; “dit paard is niet normaal en niet berijdbaar” en “je verkoopt hem maar” waren haar woorden op sommige momenten zelfs.
Maar gelukkig hebben we het toch nooit echt opgegeven en hebben het met heel erg veel geduld en toewijding, maar zonder scherpe bitten, gered.

Het blijft een paardje met erg veel energie en ik ervaar dat als positief. Hij mag ook echt “gaan” op verschillende momenten, dat houdt het ook leuk voor hem, hij houdt daar enorm van (en ik ook Haha! ), maar hij luistert na heel veel training en tijd naar de lichtste hulp, gewoon met een dubbelgebroken trens,zonder neusriem en meestal losse teugel. We hebben een geweldige band opgebouwd en hebben het ook tijdens het rijden gewoon leuk samen, het is een beetje geven en nemen, maar wanneer hij moet luisteren doet hij dat ook en dat is fijn! Daarnaast doe ik mijn uiterste best om hem naast het rijden zoveel mogelijk de kans te geven zijn energie kwijt te kunnen, want dat vind ik ook essentieel.
Nu zijn we er denk ik aan toe om het bitloos te gaan proberen en ons bitloos-hoofdstel zit inmiddels in de bestelling.
Ben benieuwd, want het lijkt mij super om een paard te rijden zonder metaal in z'n mond! Ja

Dus i.m.o bereik je veel meer door heel veel geduld, training en een wederzijds begrip dan door pijn toe te dienen, en verstevig je zodoende een band die je met scherpere hulpmiddelen i.m.o juist verzwakt. Mijn mening is dat je paard meer leert door belonen dan door afstraffen.
Tenminste, ik wil niet dat mijn paard bang voor me is, respect ja, angst nee!

(sorry voor het lange verhaal, maar wilde dat toch graag even vertellen...)

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 08:58

Hallo Luitjes...

Iedereen bedankt voor het reageren op mijn specifieke vragen...

We zijn er uit geloof ik, heb een supersnelle reading gekregen over Nikita, verkort heb ik de volgende disciplines nodig:

tandarts - ostheopaat - zadelmaker - paardendrogist - holistische DA - en een dosis gezond verstand....

Nikita moet nodig een APK beurt hebben...

Heb idd wel aangevoeld dat er iets mis was, maar wat wist ik niet, natuurlijk heb ik al eens gedacht aan een tandarts, ostheopaat etc. Ik hoor paarden niet praten, maar gelukkig kunnen sommige mensen dat wel en daardoor heb ik veel bruikbare info over Nikita gekregen wat er mis is...

Heb dus voldoende huiswerk meegekregen om over na te denken, op me in te laten werken en te gaan handelen...

Volgens de reader kan ik Nikita met elk bit rijden als er maar geen haken in haar mond zitten...

Had gister even (5 minuten hooguit!) Nikita met een stang plus hefboom gereden, waarbij Nikita wel halt wilde houden op een lichte druk, dit bracht mij aan het denken en ben toen vragen gaan stellen aan een reader...

Ben er dus helemaal uit, geen onderzoek meer met bitten, maar eerst ons huiswerk uitvoeren...!!

Meer info kan per pb indien je hier meer over weten wil... Knipoog

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:59

Nikita_1995 schreef:
Ben er dus helemaal uit, geen onderzoek meer met bitten, maar eerst ons huiswerk uitvoeren...!!

Denk dat dit een erg goede stap is die je hebt genomen....

Vaak is je gevoel over "iets is er niet goed" toch een goede zaak om er naar te luisteren..

Succes!!!!!!!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 14:05

Wou gaan reageren dat je anders eens een Myler moest proberen.
Maarja, je hebt al iemand gevonden die met paarden kan "praten". Tja, dan houdt het op voor mij......

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 15:24

Hallo Wendy, ik laat zowieso eerst een paardentandarts in de mond van Nikita kijken, heb er al eentje gevonden die zeer binnenkort kan komen... Bloos

Maar info over mylor bitten is nog altijd welkom hoor... Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:04

Goed dat je hebt laten readen Nikita. Nu kun je eerst daarmee aan de slag.

In het begin denderde Sox ook behoorlijk door en ben ik van een gebroken watertrens op een Thiedemann rubberen ongebroken trens met kinketting gaan rijden. Daar gooide ze haar tong wel eens over. Enfin, wat bitten uitgeprobeerd en nu heb ik een gebroken trens van argentaan. Maar meestal rijd ik met het bitloze hoofdstel à la Voest. Daar loopt ze relaxed mee. Maar het is gelukkig geen paard dat er vandoor gaat, in draf laat ik haar wel eens uitrazen want dat vindt ze heerlijk maar ze is dan ook weer makkelijk terug te nemen. Van trekken aan het bit werd ze alleen maar nukkiger en ging nog sneller dus ik ben meer rijtechnisch aan de gang gegaan.
En ook paardentandarts en fysio laten komen.

Mero

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 18:53

Zo dat is een hele waslijst van ondernemingen die je moet uitvoeren. Hoop dat het problemen oplost. Het is sowieso niet verkeerd om je paard eens te laten checken door TA of osteopaat. Ben wel benieuwd wat de paardendrogist en de holistische DA voor jullie kunnen betekenen. Kun je de reading niet hier plaatsen of is dat niet voor derden bestemd?

Over gezond verstand gesproken. Het valt me op dat ontzettend veel mensen hun paard laten readen en de uitkomst daarvan als diagnose gebruiken. Ben ik ouderwets, kortzichtig en simplistisch om hier geen waarde aan te hechten? Lachen

hermes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:01

Volgens mij ben je niet echt ouderwets, kortzichtig en simplistisch hoor, ik denk dat readen een beetje een modeverschijnsel is? Blijkbaar zijn er mensen die over bijzondere gaven beschikken. Lachen Zelf heb ik er niks mee, maar fijn dat er genoeg mensen zijn die het wel prettig vinden en er dingen uithalen Lachen , maar om dan een diagnose en oplossing uit een reading te halen gaat mij wat te ver.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:47

Even mijn mening, terugkomend op beginbericht Bloos

Ik heb meerdere paarden, waaronder tinkers en trekpaarden, gereden die door hun eigen eigenaar of verzorger met een liverpoolstang o.i.d. werden bestuurd. Ik weigerde over het algemeen daarmee te rijden. Ook een western'shank' liet ik eruit halen. Al die paarden reed ik 'simpelweg', maar succesvol, met een enkelgebroken trens. Zonder hulpmiddelen ala hulpteugels, sporen en zweep.

Ik doel hier niet op dressuurmatig, maar puur veilig te paard in bak of op de weg. Als die basis mogelijk is zonder al die apparatuur, dan kunnen degene die willen ook zonder al die zware troep verder trainen. Zo was mijn gedachte dan in elk geval.

Nu zelfs bitloos, wat voor mij een openbaring was. In tegenstelling tot het 'modeverschijnsel' readings.

Nu moet iedereen natuurlijk zelf weten wat hij/zij prefereert, maar accepteer dan in elk geval wel dat het je eigen tekortkoming is of een lichamelijk probleem van het paard.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:18

Klopt Leon. Mijn gedachten hierover heb ik misschien al eens kenbaar gemaakt maar ik sta er na al die jaren nog steeds achter:
Een tinker wordt vaak gekocht omdat het van die coole paarden zouden zijn. Vergeten wordt dat je toch wel moet kunnen rijden en dat een tinker heel sterk is en eigenwijs en drammerig kan zijn. Dan lopen ze dus door het bit heen. Als niet goede ruiter ga je dan lopen trekken aan de teugels, scherpere bitten erin hangen en slofteugels e.d. gebruiken. Helemaal fout want hiermee los je het probleem niet op. Met hackamores kun je zelfs het neusbeen breken.

Ik ben zelf met Sox dressuurlessen gaan volgen in een binnenbak wat in het begin een drama was. Ze wou ieder paard voorbij en maakte zich enorm sterk en druk. Maar het ging wel steeds beter.

Omdat ze op een gegeven moment op buitenrit begon te headshaken heb ik een pollentest laten doen en bleek ze gevoelig voor 6 grassoorten. Dus pollennetjes aangeschaft en druppels. Wel vreemd dat ze het in de wei niet deed... Na her en der op Bokt wat topics doorgestruind te hebben heb ik een bitloos hoofdstel gekocht, en zie daar: het wonder geschiedde. Niks geen hoofdschudden meer en ook de controle buiten bleef net als anders. Op les houd ik het bij mijn enkelgebroken trens. Ik heb haar nooit met hulpteugels gereden want ze is zelf meer aanleuning gaan zoeken en is gehoorzamer aan de hulpen geworden.

Een reading is gewoon leuk maar je moet er ook niet teveel waarde aan hechten. Er zijn immers veel dingen die een reader uit de posts op Bokt kan halen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 23:40

Nikita_1995 schreef:
Met name deze vraag ben ik eigenlijk nieuwsgierig:

En hebben jullie ook weleens een Tinker gereden die totaal niet luisterde of respect had voor het bit ??

Heb wel meer gehoord namelijk dat Tinkers gereden worden met een stang, omdat ze anders niet te houden zijn...

Wat is jullie ervaring ??

Dat je een tandarts moet laten komen... Maar dat had je zelf al geschreven.. Bonita was ook nooit te houden, totdat de paardentandarts haar haken weggehaald had. Ik rijd haar op een aurigan dubbel gebroken KK watertrens. En ook wel bitloos met een Libra RB

Kato (trekpaard) rijd ik met een enkel gebroken trens, maar ze is op straat erg voorwaarts en heeft geen geduld bij stoplichten, wat al eens heeft geresulteerd dat ik met Kato midden op straat stond, terwijl het stoplicht voor de auto's net op groen sprong. Kon nog net op tijd Kato op de korte volte weer terug op het fietspad krijgen. Een week geleden heb ik haar met een menbit gereden en heb haar maar 1 keer licht hoeven inhouden en nu zit zelfs met het enkel gebroken bit de rem er weer heel goed op. Ik ben geen voorstander van scherpe bitten gebruiken, en al helemaal niet structureel, het lost vaak ook helemaal niks op en maakt je paard monddood (ongevoelig). Echter ben ik wel van mening dat je moet kunnen ingrijpen als de situatie gevaarlijk wordt. Bij Kato was het niet "ik wil niet luisteren" maar "ik wil niet wachten, ik wil lekker doorwerken!" Ze kan met buitenritten overenthausiast zijn voor je te werken. Ik kon hooguit 10 seconden stilstaan voor het stoplicht en daarna krijt ze het op haar heupen.. Dan wil ze door.. Waar ik echt een grote tegenstander van ben is om er steeds maar een scherper bit in te moeten hangen om de baas te kunnen blijven. Hierdoor werkt uiteindelijk helemaal niets meer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 00:03

tandarts - ostheopaat - zadelmaker - paardendrogist - holistische DA - en een dosis gezond verstand....

at had je ook zonder reader kunnen bedenken toch, geloof dat er eerder in dit topic ook al een paar van die tips zijn gegeven, vind idd dat heel veel mensen zich de laatste tijd door een reader laten vertellen wat te doen.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 16:52

bij mij op de manege is er ook een tinker, en die heeft een rubber bit....

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:28

Ik rijd mijn tinker met een enkel gebroken bustrens en dat gaat nu goed. Hij heeft af en toe ook wel de neiging door het bit heen te denderen maar dan is 1 fikse ophouding genoeg om hem weer even te laten weten dat er ook nog ergens een rem zit Cool

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 21:48

interessant topic.
Ik ben op een gegeven moment ook steeds scherper gaan rijden, omdat ik merkte dat Kayleigh ALS ze ervandoor ging (wat gelukkig niet vaak gebeurde) ze ook echt niet meer terug te nemen was en ik de rit uit moest zitten en vervolgens nog net niet alle kleuren had gesch*ten...... Ik begon met een dubbelgebroken KK conrad aurigan bitje, daarna ben ik overgestapt op een vrij scherp Myler bit speciaal voor paarden die het bit vastpakken en gaan. Een bit met korte shanks eraan. Ze vond dat bit wel heerlijk, omdat het gaat roesten. Kon het zo inhangen zonder moeite ervoor te doen. Maar ook toen ging ze er op een gegeven moment weer eens vantussen. Tja dat heeft me toen wel aan het denken gezet: kennelijk hou ik er met geen enkel bit op het moment dat ze echt gaat! Toen heb ik mijn Myler bit verkocht en het dubbelgebroken KK bit er weer ingedaan en ook een bitloos hoofdstel gekocht. Nou ik merk eerlijk gezegd geen verschil of ik met of zonder bit rijdt. Ik voel nu wel eerder aan wanneer ze evt. de benen wil nemen en zet haar dan meteen overdwars (ik rij eigenlijk vnl in het bos/duin). De laatste tijd merk ik zelfs dat ze liever zonder bit rijd en mij bevalt dat ook goed. Het is vnl de gedachte dat je meer controle hebt MET bit terwijl dat volgens mij echt niet zo is.
Weet niet of dit verhaal veel toevoegt, maar zie toch veel herkenbaars hier in de verhalen.
Ik rij trouwens met dit hoofdstel als ik bitloos ga:
Afbeelding

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 08:36

Als een paard gaat - echt gaat - dan is er geen bit wat hem of haar tegenhoud!

Ik rijd Chub altijd al op een enkelgebroken aurigan onderlegwatertrens (ze is ingereden met een bustrens overigens). En sommigen hier weten wat een drammer Chub kan zijn. Ik los dat liever rijtechnisch op dan te gaan zeulen met "martelwerktuigen".

Chub is tegenwoordig (na heel veel training, geduld, het kweken van begrip en respect voor elkaar) prima terug te rijden op zit en stem, teugels/ bit zijn ook helemaal niet bedoeld als remmechanisme..

Alhoewel ik het bij gevaar best in kan en wil zetten als noodstop.. Maar dat betekent wel dat je paard naar die noodstop moet luisteren. Hoe harder je je paard afstompt met heftige bitten, hoe harder je moet werken om die noodstop in werking te zetten..

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 14:39

Chub ik ga geheel met je verhaal mee,
mooi verwoord,

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:41

Fay rijd ik op dubbelgebroken D-trens met bitbandage. Zij is superzacht in de mond.

Ik heb eerst een fjord gehad (waar ik alleen meer buiten ging rijden) die er ook wel eens vandoor ging en was dan ook niet te stoppen. Ik heb die tijdelijk met stang gereden (zelfde stang als die we voor het aangespannen gebruikte) en na een poos was die onder het zadel ook niet meer nodig en heb toen weer met gewone trens gereden.

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:52

Supertje schreef:
Dan liever even heel soms wat scherper inwerken en verder lichte druk dan constant aan een trens te moeten sleuren.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 18:44

Chubby schreef:

Ik rijd Chub altijd al op een enkelgebroken aurigan onderlegwatertrens (ze is ingereden met een bustrens overigens). En sommigen hier weten wat een drammer Chub kan zijn. Ik los dat liever rijtechnisch op dan te gaan zeulen met "martelwerktuigen".

Chub is tegenwoordig (na heel veel training, geduld, het kweken van begrip en respect voor elkaar) prima terug te rijden op zit en stem, teugels/ bit zijn ook helemaal niet bedoeld als remmechanisme..

Alhoewel ik het bij gevaar best in kan en wil zetten als noodstop.. Maar dat betekent wel dat je paard naar die noodstop moet luisteren. Hoe harder je je paard afstompt met heftige bitten, hoe harder je moet werken om die noodstop in werking te zetten..

Helemaal mee eens.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 09:15

Afgelopen weekend heb ik voor het eerst met een Dr Cook bitloos hoofdstel gereden.
Ik was best wat gespannen hoe Beccan, mijn (soms wat nerveuse) race monster, hierop zou reageren.
Het was mooi weer en we zijn dan ook gelijk maar ermee het bos ingetrokken.
Ik moet echt zeggen dat het fantastisch ging en hij gewoon op stem en zit prima reageerde, ook zonder metaal in z'n mond. Vond het echt een openbaring.
We moeten natuurlijk best nog wat oefenen met ons nieuwe hoofdstelletje zonder bit en zullen ook vast nog wel spannende dingen tegenkomen in de toekomst waarbij ik dan heel benieuwd ben hoe hij daarop gaat reageren, maar ik vond het, ondanks dat ik het in het begin best een beetje spannend vond (Beccan vond het overigens helemaal niet spannend, deed net of 'ie nooit anders gedaan had Haha! ) een super ervaring! Ja

vlek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:31

Chubby schreef:

Wijze woorden!!
van mij mag je die 100x keerd harder roepen in de hoop dat daar veel ruiters naar luisteren!
en ja tuurlijk zijn er uitzonderingen ( ik hoor jullie denken)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 23:47

Ik vind dat eigenlijk veel mensen zwaar in het mond rijden met sommige tinkers,Maar dat is mijn mening...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 10:07

Alles even bijgelezen, bedankt voor jullie reacties...!!

Paardentandarts is afgelopen vrijdag geweest...

Nikita had dus flinke haken op haar kiezen en die zijn nu weggevijld. Heb andere merrie ook gelijk na laten kijken en die had links haken op haar kiezen en bij haar zijn ook nog 2 wolfstanden getrokken.

Tot nu toe heb ik Nikita maar 1x uitgeprobeerd met een stangenbit met scharen, om uit te vinden wat er loos was, de handrem werkte toch nog en toen ben ik een reader vragen gaan stellen.

Je paard laten readen kan weleens dingen blootleggen, waar je zelf niet zo snel aan denkt. Ik heb het ervaren als een hulpmiddel, om de problemen op te gaan lossen. Natuurlijk weet je het allemaal wel in je achterhoofd, maar soms moet iemand het even hardop zeggen voor je. Een reader geeft boodschappen door van je paard. Bij mij heeft het in elk geval gewerkt en ben ik wakker geschud, was even nodig dus Bloos

Ik denk wel dat het belangrijk is dat je je eigen hart moet blijven volgen en nuchter moet blijven en de reading slechts gebruiken moet als je over sommige dingen twijfels hebt. Ik zie een reading dus als hulpmiddel, een schakel tussen mezelf en mijn paard.

Al jaren rijd ik Nikita zonder hulpmiddelen en met het makkelijkste bit, ik hoop dat we dat nu weer op kunnen gaan pakken. Heb haar ook weleens gereden met een halster en een touw eraan op een buitenrit, merkte toen eigenlijk geen verschil, omdat ik Nikita altijd al terug moest rijden op stem en zit...

Nu nog de osteopaat en de zadelmaker laten komen... Knipoog