Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
vinos schreef:Ik vind het wel een goed idee, maar let wel op, het veulen zal meer het uiterlijk krijgen van de haflinger dan van de trakhener, kijk maar eens als je een fjord met een arabier kruist dan zie je ook heel sterk de fjord terug in het veulen en weinig van de arabier....
shan schreef:Ik ken ook zo'n kruising maar het enige typisch fjordachtige wat je er in terugziet is de kleur.
Verder is het idd echt een kruising, het is trouwens een bijzonder leuke rijpony.
Als TS hem echt voor zichzelf wil fokken laat haar dan.
Ze wil graag een veulen van haar merrie, kan ik me best voorstellen. (Als de merrie gezond is tenminste)
Ik zou denk ik wel een goedgekeurde haflinger nemen dan weet je dat je een goede hengst gebruikt.
Volgens mij is KI nog niet erg doorgevoerd in de haflinger wereld, dus de hengst zal er wel een hele klim aan hebben. Maar een inventieve hengstenhouder die vind hier wel wat op.
shan schreef:ik heb ook een tuiger: Indurain x Renovo.
Ik heb haar laten dekken door een rijpaardhengst nl. San Remo.
Over 2 maanden zullen we zien wat er uitrolt
Hoewel ik -later als ik groot ben- ook een veulen wil fokken met m'n B-registertje
shan schreef:Zij wil, net als ik, een paard voor haar zelf fokken en niet voor de slacht of voor een keuring of wat dan ook. Gewoon een veulen van haar eigen merrie.
Het veulen wordt bij mij geboren en gaat niet meer weg.
En idd niemand kan zijn toekomst overzien, maar dan moet je bijv. ook geen kinderen nemen.
Zo lust ik er nog wel een paar.
sarabande schreef:shan schreef:Zij wil, net als ik, een paard voor haar zelf fokken en niet voor de slacht of voor een keuring of wat dan ook. Gewoon een veulen van haar eigen merrie.
Het veulen wordt bij mij geboren en gaat niet meer weg.
En idd niemand kan zijn toekomst overzien, maar dan moet je bijv. ook geen kinderen nemen.
Zo lust ik er nog wel een paar.
Rare vergelijking een kind wordt hier in het westen altijd opgevangen, een exoot paard dat op die manier gefokt is heeft weinig toekomst. Immers een weldenkend mens kan voor ieder gebruik een passend paard kopen.
Dat jou merrie gezond is zegt niets over het bewegingsmechnisme en de functionaliteit daarvan onder het zadel, van je komende veulen.
shan schreef:[Nogmaals, je weet verder helemaal niets van mijn merrie af, dus je kan er ook niet over oordelen.
shan schreef:Haflingers worden wel 'legaal' gekruist met Arabieren en dan heeft het beestje nog een naam ook.
sarabande schreef:shan schreef:[Nogmaals, je weet verder helemaal niets van mijn merrie af, dus je kan er ook niet over oordelen.
Ik weet wel het een en ander af van de fokkerij waaruit jouw merrie is voortgekomen. Zelf kan ze wellicht minder tuigtypisch aandoen, maar ze voert dat wel degelijk al generaties vast in haar genen en dat is hetgeen waar je mee fokt.
Ik ben niet neutraal over het fokken van exoten, dat lijkt me duidelijk.
shan schreef:Het interreseerd de meeste hengstenhouders geen bal welke merries ze krijgen aangeboden. Zolang je het dekgeld maar betaald.
Ik heb het nu niet over jouw hoor Jan. Maar over hengstenhouders in zijn algemeenheid.
sarabande schreef:shan schreef:Het interreseerd de meeste hengstenhouders geen bal welke merries ze krijgen aangeboden. Zolang je het dekgeld maar betaald.
Ik heb het nu niet over jouw hoor Jan. Maar over hengstenhouders in zijn algemeenheid.
Nee zelfs Joop dus niet
)