Haflinger x Trakhener?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: Haflinger x Trakhener?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:49

Waarom niet een mooie NRPSer. Kan je mooi op rijtypische eigenschappen selecteren. En Arabier zou ook kunnen passen. Trakhener stamboek heeft veel gebruik gemaakt van Arabisch bloed.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 16:58

Ik vind het wel een goed idee, maar let wel op, het veulen zal meer het uiterlijk krijgen van de haflinger dan van de trakhener, kijk maar eens als je een fjord met een arabier kruist dan zie je ook heel sterk de fjord terug in het veulen en weinig van de arabier....

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:48

Misschien kun je op http://www.trakehnercontact.be meer info vinden over trakehners in Belgie.
Ik heb zelf ook een Trakehner merrie en als ik die laat dekken wordt dat ook een NRPS of KWPN hengst, ik ben ook helemaal niet thuis in de Trakehner fokkerij maar weet wel dat als je jouw merrie laat dekken door een Trakehner je wel een papier moet hebben bij je merrie anders wordt de nakomeling niet opgenomen in het Trakehner stamboek (dat is een gesloten stamboek, zonder papier doe je daar niets)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:11

vinos schreef:
Ik vind het wel een goed idee, maar let wel op, het veulen zal meer het uiterlijk krijgen van de haflinger dan van de trakhener, kijk maar eens als je een fjord met een arabier kruist dan zie je ook heel sterk de fjord terug in het veulen en weinig van de arabier....

Ik ken ook zo'n kruising maar het enige typisch fjordachtige wat je er in terugziet is de kleur.
Verder is het idd echt een kruising, het is trouwens een bijzonder leuke rijpony.

Als TS hem echt voor zichzelf wil fokken laat haar dan.
Ze wil graag een veulen van haar merrie, kan ik me best voorstellen. (Als de merrie gezond is tenminste)
Ik zou denk ik wel een goedgekeurde haflinger nemen dan weet je dat je een goede hengst gebruikt.
Volgens mij is KI nog niet erg doorgevoerd in de haflinger wereld, dus de hengst zal er wel een hele klim aan hebben. Maar een inventieve hengstenhouder die vind hier wel wat op. Haha!

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 09:02

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:13

shan schreef:
Ik ken ook zo'n kruising maar het enige typisch fjordachtige wat je er in terugziet is de kleur.
Verder is het idd echt een kruising, het is trouwens een bijzonder leuke rijpony.

Als TS hem echt voor zichzelf wil fokken laat haar dan.
Ze wil graag een veulen van haar merrie, kan ik me best voorstellen. (Als de merrie gezond is tenminste)
Ik zou denk ik wel een goedgekeurde haflinger nemen dan weet je dat je een goede hengst gebruikt.
Volgens mij is KI nog niet erg doorgevoerd in de haflinger wereld, dus de hengst zal er wel een hele klim aan hebben. Maar een inventieve hengstenhouder die vind hier wel wat op. Haha!

shan schreef:
ik heb ook een tuiger: Indurain x Renovo.
Ik heb haar laten dekken door een rijpaardhengst nl. San Remo.
Over 2 maanden zullen we zien wat er uitrolt Haha!

In het licht bezien van de manier waarop je zelf tegenover het fokken van paarden staat, lijkt me je advies niet helemaal neutraal. De meeste fokkers doen hun best om paarden te fokken die zo goed mogelijk het werk waarvoor ze gefokt worden aankunnen. Al in eerdere topics is besproken dat tuigpaarden al decenia lang op een showdraf gefokt worden. Stap en galop zijn verwaarloosd. Als je daar San Remo opzet wil je dus een dressuurpaard fokken, neem dan een merrie waar dat ook in vastlig evt een gelders paard dat is eerlijker tegenover het paard.
Zo ook een kruising Trakehner Haflinger, wat is het doel ervan.
TS heeft al in eerdere topics laten merken niet genegen te zijn om de afstamming van haar merrie openbaar te willen maken (en als je de vorige eigenaars kent kan je daar achter komen).

Fokken met een merrie waar je niets van weet is al niet zo handig en er iets opzettten dat op geen enkele manier er bij past is in deze tijd, waar al heel veel rijpaardveulens naar de slacht gaan omdat ze niet goed genoeg zijn, een hele verantwoording.
Fok niet of fok zorgvuldig iets dat toekomst heeft want niemand kan zijn eigen toekomst overzien.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:15

sarabande; precies zoals ik denk Ja Hoewel ik -later als ik groot ben- ook een veulen wil fokken met m'n B-registertje Bloos

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:36

Misschien ben jij juist diegene die niet neutraal is???

Zij wil, net als ik, een paard voor haar zelf fokken en niet voor de slacht of voor een keuring of wat dan ook. Gewoon een veulen van haar eigen merrie.
Het veulen wordt bij mij geboren en gaat niet meer weg.
En idd niemand kan zijn toekomst overzien, maar dan moet je bijv. ook geen kinderen nemen.
Zo lust ik er nog wel een paar.

Er staan ook zat paarden cq veulens met goede papieren op de markt. (vooral tuigers)

Jij hebt er geen idee van hoe mijn merrie er exterieurmatig uitziet en hoe ze beweegt, dus je kan geen oordeel vellen over mijn hengstenkeuze. Die is nl. zeer weloverwogen geweest, ze is al gedekt voor de merriekeuringen begonnen dus niemand kan mij beschuldigen van het nemen van een modehengst.

Ik heb haar op de foto laten zetten en dat was met nullen en 1nen prima in orde, verder zijn er voorbeelden te over van zeer geslaagde combinaties met tuigpaardenbloed, zowel in de spring- als dressuursport. En nee, die ga ik niet opnoemen.

Het verhaal van de Fjord x Arabier: die is niet van mij en niet door mij gefokt, ik zeg er alleen over dat het een leuke luxe rijpony is.
Haflingers worden wel 'legaal' gekruist met Arabieren en dan heeft het beestje nog een naam ook.
Ditzelfde geld tegenwoordig voor Friezen en Arabieren.
Nog maar niet te spreken over Engels volbloed gebruiken in de Warmbloed fokkerij. Daar zal een paar 100 jaar geleden ook best schande over gesproken zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:03

shan schreef:
Zij wil, net als ik, een paard voor haar zelf fokken en niet voor de slacht of voor een keuring of wat dan ook. Gewoon een veulen van haar eigen merrie.
En idd niemand kan zijn toekomst overzien, maar dan moet je bijv. ook geen kinderen nemen.

Rare vergelijking een kind wordt hier in het westen altijd opgevangen, een exoot paard dat op die manier gefokt is heeft weinig toekomst. Immers een weldenkend mens kan voor ieder gebruik een passend paard kopen.
Dat jou merrie gezond is zegt niets over het bewegingsmechnisme en de functionaliteit daarvan onder het zadel, van je komende veulen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:04

Op welk gebied ben ik niet neutraal???

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:32

sarabande schreef:
shan schreef:

Rare vergelijking een kind wordt hier in het westen altijd opgevangen, een exoot paard dat op die manier gefokt is heeft weinig toekomst. Immers een weldenkend mens kan voor ieder gebruik een passend paard kopen.
Dat jou merrie gezond is zegt niets over het bewegingsmechnisme en de functionaliteit daarvan onder het zadel, van je komende veulen.

Ander voorbeeld, neem dan ook geen hond of kat, die komen dan ook in het asiel terecht in veel gevallen. Als er iets met mij gebeurt, dan komen mijn dieren (honden, katten en paarden goed terecht, dit is al lang geregeld.)
Een gezond paard is alvast een begin he. Haha!
Nogmaals, je weet verder helemaal niets van mijn merrie af, dus je kan er ook niet over oordelen.
Het enige wat ik erover kwijt wil, dat als ik niet aan mensen vertel dat het een tuiger is, dat men het dan ook niet ziet. Haar bewegingen zijn rijtypisch, ze heeft een zeer snel en goed ondertredend achterbeen, haar galop is mooi bergop (menig 'goed gefokt' rijpaard zou hier jaloers op zijn)
Haar stap in haar minste gang, maar heeft een goede viertact en ze stapt ruim over.
Gelderse hengsten heb ik zeker in overweging genomen, maar ik vond ze of niet goed genoeg, niet passend of het karakter stond me niet aan.
Tuigpaardhengsten, die ook nog passend zijn imo, zijn er ivm met haar bloedvoering niet te vinden.

Dezelfde vraag aan jou: Waarom zou ik niet neutraal zijn?

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:39

Jaren geleden werden kruisingen tussen Haflingers en Arabiieren opgenomen in het Haflo-Arabe register. Maar ik dacht dat dat register bij de KVTH inmiddels gesloten is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:40

shan schreef:
[Nogmaals, je weet verder helemaal niets van mijn merrie af, dus je kan er ook niet over oordelen.

Ik weet wel het een en ander af van de fokkerij waaruit jouw merrie is voortgekomen. Zelf kan ze wellicht minder tuigtypisch aandoen, maar ze voert dat wel degelijk al generaties vast in haar genen en dat is hetgeen waar je mee fokt.

Ik ben niet neutraal over het fokken van exoten, dat lijkt me duidelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:42

shan schreef:
Haflingers worden wel 'legaal' gekruist met Arabieren en dan heeft het beestje nog een naam ook.

Helaas is mijn ervaring dat uit deze kruiseng zeer onbrouwbare nare karakters komen. En ja er zullen heus wel uitzonderingen zijn die wel lief zijn, maar wees wel gewaarschuwd.

Haflingers zijn absoluut geen makkelijke paarden wat karakter betreft en worden onterecht vaak als kinderpony gebruikt. Ze zijn daarnaast ook nog eens sterk wat het niet beter maakt. Omdat ze wel vrij veel looplust kunnen hebben doen ze het vaak nog wel redelijk tot goed in de sport. Kruisen met een trak waar geheid nog veeeel meer looplust in zit kan dus leiden tot een sterke eigenwijze s..bok die niet zo goed te remmen valt. En ja je kunt ook een lief schattig diertje fokken. Maar wil je het risico nemen? Ik zou ook liever kopen in dat geval, desnoods een veulen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:49

Kom nu gewoon allemaal bij mijn hengst dekken. Voor elk wat wils, Trakehnerbloed, Arabisch bloed, Volbloed en een mooie bevestigde KWPN stam. Je moet wel van een bont veulentje houden want iets anders geven kan hij niet. Haha!

Afbeelding

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:53

sarabande schreef:
shan schreef:
[Nogmaals, je weet verder helemaal niets van mijn merrie af, dus je kan er ook niet over oordelen.

Ik weet wel het een en ander af van de fokkerij waaruit jouw merrie is voortgekomen. Zelf kan ze wellicht minder tuigtypisch aandoen, maar ze voert dat wel degelijk al generaties vast in haar genen en dat is hetgeen waar je mee fokt.

Ik ben niet neutraal over het fokken van exoten, dat lijkt me duidelijk.

En ik dus wel in sommige weloverwogen gevallen.
Ik denk dat haar genen behoorlijk verankerd zijn in de richting die ik ze hebben wil.
Ook een tuigpaard kan bepaalde dingen toevoegen die we in een dressuurpaard graag zien.
Net zo goed als de Engels Volbloed dit kan.

Ik heb zelf al eerder een tuiger x rijpaard gehad, en dit was best wel aardig uitgepakt hoor!
Nee niet zelf gefokt en tot mijn nog steeds grote spijt, overleden.
Ik ben geen fanatieke dressuurruiter en ik ben gewoon blij als het een gezond en aardig dier wordt met het karakter van de merrie.
Dat ik dit niet helemaal in het wilde weg doe, getuige wel het feit dat had ik haar op de foto heb laten zetten en een KWPN goedgekeurde hengst ipv een wilde hengst heb genomen.
Ik wil gewoon 1 x het plezier hebben van het fokken van een veulen.
We hoeven toch niet allemaal dezelfde beweegredenen te hebben om een keer een veulen te fokken.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 11:57

sorry Jan, ik wil geen bonte, anders had ik die van jouw genomen hoor. Haha!
Laatst bijgewerkt door gomir op 08-02-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

Yrrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:00

Jan: Je hengst overal op zetten is dat niet het te grabbel gooien van zijn kwaliteiten? Ik neem aan dat je hengst (en jij zelf) het beste gebaat is bij goede afstammelingen.
Laatst bijgewerkt door gomir op 08-02-07 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote verwijderd

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:02

Het interreseerd de meeste hengstenhouders geen bal welke merries ze krijgen aangeboden. Zolang je het dekgeld maar betaald.
Ik heb het nu niet over jouw hoor Jan. Maar over hengstenhouders in zijn algemeenheid.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:04

shan schreef:
Het interreseerd de meeste hengstenhouders geen bal welke merries ze krijgen aangeboden. Zolang je het dekgeld maar betaald.
Ik heb het nu niet over jouw hoor Jan. Maar over hengstenhouders in zijn algemeenheid.

Nee zelfs Joop dus niet Clown

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:07

sarabande schreef:
shan schreef:

Nee zelfs Joop dus niet Clown

Idd en ik heb verder niets met Joop en welke andere hengstenhouder dan ook.
Ik ken Joop alleen van gezicht. Ik heb hem niet om een fokadvies gevraagd of wat dan ook. Ik heb alleen maar sperma besteld. Als de hengst bij een ander had gestaan had ik het daar besteld, ik heb voor een hengst gekozen en niet voor een hengstenhouder.

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:13

Haflinger x Trakhener
Zal een leuk beetje uit komen denk ik. Haha!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:24

In Belgie staat de Haflingerhengst Marathon, mooi diertje en rond de 1.56 dus groot voor een Haflinger.
Verder lijkt het mij wel een intressante combinatie, immers er lopen ook vele kruising Haflingers rond waarvan de moeder wel pure Haf is en vader een KWPN of iets dergelijks die leuk kunnen bewegen en een mooi type hebben.

Tuurlijk ja je kan een kruising krijgen die net iets minder is... maar ik kan ook zat "puur" gefokte paarden waarvan ik denk jakkie wat een lelijk ding, zowel uiterlijk als innerlijk...

Haflingers dekken trouwens steeds vaker, sommige alleen nog maar, via KI dus geen zware klim voor de hengst.

En dan heb ik ook nog ooit een kruising Fjord x Arabier gereden.. met rijden, kleur en bouw een Fjord en de rest van het karakter een Arabier, super leuk ding om te zien maar wel ontzettend sterk. (Deze kruising was trouwens niet door mensen bedacht maar puur door een ontsnapte hengst die de merrie aan de overkant wel heel erg mooi vond.. Knipoog )

Verder ben ik benieuwd naar je keuze!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:45

fjord x arabier is ook al een ras Knipoog
zal even een foto zoeken Haha!

edit helaas doet mijn msn het niet momenteel
maar in frankrijk fokken ze deze op grote schaal
hele leuke pony's ! ze zoeken nog een fokker in nl Knipoog

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:37

Zaterdag begon de show met de Angloarabieren en de halfbloeden. De combinatie Fjord x Arabier was erg apart om te zien.
Deze zin komt uit de mond van arabierenfokkers.